• LillaJag

    Hur mycket ge i present när man ger pengar?

    Hej allihopa!


    Ni som är bröllopstokiga borde ju kunna svara på den här frågan ;)

    Jag ska på bröllop i juli och av olika orsaker bestämt mig för att ge pengar. Det är en kompis som jag inte sett på ett bra tag (vi har tele- och mail-kontakt) som nu ska gifta sig. Min sambo och jag är bjudna. Eftersom detta inte är där jag bor krävs både hotell och flyg (om det nu spelar nån roll?).


    Hur mycket tycker ni att vi borde ge per person? Jag tycker detta är så svårt!! På samma gång som jag inte vill ge för lite så är det ganska höga kostnader med flyg+hotell+äta ute m.m. Vad är "normalt" att ge för ett helt "normalt" bröllop?


    Vore oerhört tacksam för hjälp!! :)

  • Svar på tråden Hur mycket ge i present när man ger pengar?
  • Blivande fru B
    Chicita skrev 2012-06-12 14:38:24 följande:
    Om dom har minsta gnutta social kompetens så öppnar dom inte kuverten och annonserar hur mycket pengar dom fått av var och en. Det hade varit ett grovt ettikettsbrott och extremt gnidet tycker jag.
    Enda anledningen till att "jämföra pengar" är ju för att göra några generade och kanske klämma ut lite extra pengar av dom. 
    Jag & mitt ex var på ett bröllop där paret öppnade sina gåvor efter middagen. Det blev ganska tryckt stämmning när det visade sig att jag & exet givit mer än brudens egna föräldrar :/ De hade önskat sig presentkort på en resebyrå. Kan även tillägga att det var mitt ex bästa vän som gifte sig så vi fläskade på ganska rejält. 
    Själv tycker jag INTE att man öppnar sina gåvor under bröllopsfesten,gör man det saknar man helt sociala skills Flört . 
    500:- tycker jag låter som en rimmlig summa,när man måste betala hotell,restaurang & flyg,ni är ju som sagt inte jätte nära. 
    Om det hade varit någon du/ni stått närmare så hade jag nog sagt ca 1000:- .
  • 2 0 1 2
    Aniara4 skrev 2012-06-12 18:17:03 följande:
    Under de här omständigheterna, när det inte är en jättenära vän och ni dessutom haft en massa kostnader för att delta på bröllopet, skulle jag ha gett 500:- från båda.

    1000:- (eller presenter för ungefär det värdet, råkar jag veta) fick vi av mycket närstående par som bodde i samma stad som bröllopet, så jag skulle inte ha gett så mycket i er situation.

    Sen hoppas jag verkligen inte att de ropar ut några summor. När vi hade presentöppning (mot min vilja!) öppnade jag kuverten och sa "å, ett bidrag till bröllopsresan, det blir nog ett spabesök/ en utflykt/ lite snorkling". Skulle aldrig falla mig in att rapportera summan till övriga. Men man kan ju aldrig vara säker på att folk besitter sånt grundläggande hyfs...
    Jag hade inte gjort så heller tror jag. Vad säger man om man öppnar ett kuvert med bara ett grattiskort?
  • TheD
    2 0 1 2 skrev 2012-06-12 21:48:24 följande:
    Jag hade inte gjort så heller tror jag. Vad säger man om man öppnar ett kuvert med bara ett grattiskort?
    Läser kortet och går vidare...
  • 2 0 1 2
    TheD skrev 2012-06-12 21:50:40 följande:
    Läser kortet och går vidare...
    Blir inte det väldigt obekvämt för den gäst som "bara" gett ett kort om det blir så tydligt att just de inte gett något? Jag menar, om man läser kort och säger "Oj, ett bidrag till resan, det här blir nog en dykning!" så markerar man ju att man fått pengar. Läser man sedan ett kort och bara säger "tack!" blir det ju så uppenbart att just den inte gett något. Det hade jag som brud känt var obekvämt eftersom det "hänger ut" någon annan.
  • Chicita
    2 0 1 2 skrev 2012-06-12 22:03:20 följande:
    Blir inte det väldigt obekvämt för den gäst som "bara" gett ett kort om det blir så tydligt att just de inte gett något? Jag menar, om man läser kort och säger "Oj, ett bidrag till resan, det här blir nog en dykning!" så markerar man ju att man fått pengar. Läser man sedan ett kort och bara säger "tack!" blir det ju så uppenbart att just den inte gett något. Det hade jag som brud känt var obekvämt eftersom det "hänger ut" någon annan.
    Därför skulle jag vägrat att öppna kuverten på bröllopet från första början.
    Alternativt bara läsa "från tant Agda. Tack så mycket".

    Om någon hade försökt tvinga oss att öppna kuverten på bröllopet så skulle jag ha sagt åt dom att använda den där kokosnöten dom har mellan axlarna eftersom det kan bli pinsamt för gästerna om man ska jämföra pengar. 
  • TheD
    2 0 1 2 skrev 2012-06-12 22:03:20 följande:
    Blir inte det väldigt obekvämt för den gäst som "bara" gett ett kort om det blir så tydligt att just de inte gett något? Jag menar, om man läser kort och säger "Oj, ett bidrag till resan, det här blir nog en dykning!" så markerar man ju att man fått pengar. Läser man sedan ett kort och bara säger "tack!" blir det ju så uppenbart att just den inte gett något. Det hade jag som brud känt var obekvämt eftersom det "hänger ut" någon annan.
    Det får någon svara på som hade så... vi fick pengar insatta på ett konto och sen ett kort där alla hade skrivit på och sen var det några som hade lämnat egna kort "Grattis till bröllopet önskar ...." eller vad det kunde stå. Det är inget konstigt med det. vi fick tyvärr kontanter i ett kuvert men det var inget vi visade upp eller berättade. Bara läste kortet. Man kan ju berätta på något sätt att man fick pengar men inte vilken summa ;) Det är otroligt oartigt.
  • 2 0 1 2
    Chicita skrev 2012-06-12 22:08:01 följande:
    Därför skulle jag vägrat att öppna kuverten på bröllopet från första början.
    Alternativt bara läsa "från tant Agda. Tack så mycket".

    Om någon hade försökt tvinga oss att öppna kuverten på bröllopet så skulle jag ha sagt åt dom att använda den där kokosnöten dom har mellan axlarna eftersom det kan bli pinsamt för gästerna om man ska jämföra pengar.
    Jag menar det, jag! Vi kommer inte öppna någonting på bröllopet. Vi kommer skicka tack-kort till samtliga som kommit på bröllopet, oavsett vem som gett något eller vad.
  • Chicita
    2 0 1 2 skrev 2012-06-12 22:09:33 följande:
    Jag menar det, jag! Vi kommer inte öppna någonting på bröllopet. Vi kommer skicka tack-kort till samtliga som kommit på bröllopet, oavsett vem som gett något eller vad.
    Jag öppnade kuverten medan vi väntade på limousinen hem. Jag flyttade över alla pengar till min plånbok utan att läsa korten. Jag vill inte veta vem som gett vad. Både svärmor och min styvmamma blev lite ställda och tyckte att det var väldigt fel "du måste väl veta hur mycket dom har gett så du kan tacka?".
    Nej, sa jag... alla är värda ett lika stort tack oavsett om dom gav 5:- eller 5000:- eller "bara" ett kort eller något annat.
    Det är inte storleken på gåvan som bestämer vem som ska få ett tackkort eller inte. Och när dom fått fundera en stund så kom dom fram till att jag hade rätt Flört 
  • 2 0 1 2
    Chicita skrev 2012-06-12 22:16:38 följande:
    Jag öppnade kuverten medan vi väntade på limousinen hem. Jag flyttade över alla pengar till min plånbok utan att läsa korten. Jag vill inte veta vem som gett vad. Både svärmor och min styvmamma blev lite ställda och tyckte att det var väldigt fel "du måste väl veta hur mycket dom har gett så du kan tacka?".
    Nej, sa jag... alla är värda ett lika stort tack oavsett om dom gav 5:- eller 5000:- eller "bara" ett kort eller något annat.
    Det är inte storleken på gåvan som bestämer vem som ska få ett tackkort eller inte. Och när dom fått fundera en stund så kom dom fram till att jag hade rätt Flört
    Klokt! Ett tack förtjänar alla som kommit, tycker jag.
  • niriel
    Chicita skrev 2012-06-12 22:16:38 följande:
    Jag öppnade kuverten medan vi väntade på limousinen hem. Jag flyttade över alla pengar till min plånbok utan att läsa korten. Jag vill inte veta vem som gett vad. Både svärmor och min styvmamma blev lite ställda och tyckte att det var väldigt fel "du måste väl veta hur mycket dom har gett så du kan tacka?".
    Nej, sa jag... alla är värda ett lika stort tack oavsett om dom gav 5:- eller 5000:- eller "bara" ett kort eller något annat.
    Det är inte storleken på gåvan som bestämer vem som ska få ett tackkort eller inte. Och när dom fått fundera en stund så kom dom fram till att jag hade rätt Flört 
  • Daludd
    LillaJag skrev 2012-06-12 11:36:37 följande:

    Oj, va roligt med så många svar! Tack så mycket! :)

    Vissa verkar dock tycka 500 och vissa 250 per person... Visst sätter vi mycket pengar på resan MEN vi kunde ha bokat tidigare, valt vandrarhem framför hotell och så... Hur mycket pengar dom har satt på bröllopet vet jag inte men något överdådigt är det inte, jag vet att dom inte har det så bra ställt.


    Va svårt det är! Jag vill inte verka snål men på samma gång vill jag inte ge för mycket heller, hoppas ni förstår vad jag menar! Skulle ju iofs kunna ge typ 800 kr också ;)


     


     


     


    Ge det ni vill ge om ni har möjlighet att välja? Eller frågar du för att du vill veta vad du kan komma undan med? ;) Annars är det väl bara att ge det ni vill ge dom. 200 kronor per person känns dock som absolut minimum.
  • Aniara4
    2 0 1 2 skrev 2012-06-12 21:48:24 följande:
    Jag hade inte gjort så heller tror jag. Vad säger man om man öppnar ett kuvert med bara ett grattiskort?
    Nu hände inte det, så jag vet inte. Jag ville som sagt inte ha presentöppning eftersom jag tycker det är dels värdelöst jättetråkigt, och dels just för att det lätt blir jämförelser mellan olika presenter och inte så roligt för dem som inte haft råd med något dyrt och fint. Men jag blev pressad till att göra det ändå, så jag var ganska forcerad öht.

    Nu blev det visst en stor grej som jag inte hade tänkt mig av den här detaljer, men min poäng för den som ev, missade den var ju att jag verkligen hoppades att det aktuella brudparet inte skulle ställa sig och tala om hur mycket pengar var och en hade gett, för det vore verkligen inte snyggt. Och den poängen, min huvudpoäng alltså, antar jag att de flesta instämmer i då.
  • 2 0 1 2
    Aniara4 skrev 2012-06-13 15:44:17 följande:
    Nu hände inte det, så jag vet inte. Jag ville som sagt inte ha presentöppning eftersom jag tycker det är dels värdelöst jättetråkigt, och dels just för att det lätt blir jämförelser mellan olika presenter och inte så roligt för dem som inte haft råd med något dyrt och fint. Men jag blev pressad till att göra det ändå, så jag var ganska forcerad öht.

    Nu blev det visst en stor grej som jag inte hade tänkt mig av den här detaljer, men min poäng för den som ev, missade den var ju att jag verkligen hoppades att det aktuella brudparet inte skulle ställa sig och tala om hur mycket pengar var och en hade gett, för det vore verkligen inte snyggt. Och den poängen, min huvudpoäng alltså, antar jag att de flesta instämmer i då.
    Absolut, menade inte att kliva på några tår. Jag bara undrade hur man hanterar situationen om den uppstår i det läget - att man öppnar ett kort där det inte ligger några pengar, och tidigare konsekvent sagt "åh, det här blir ett bidrag till en dykning" och liknande. Känns som att stämningen kan bli ganska tryckt i det läget.
  • Aniara4
    2 0 1 2 skrev 2012-06-13 15:47:56 följande:
    Absolut, menade inte att kliva på några tår. Jag bara undrade hur man hanterar situationen om den uppstår i det läget - att man öppnar ett kort där det inte ligger några pengar, och tidigare konsekvent sagt "åh, det här blir ett bidrag till en dykning" och liknande. Känns som att stämningen kan bli ganska tryckt i det läget.
    Jag kan inte påstå att uppmärksamheten var så total att någon skulle märka det, det var lite rörigt, min man och jag höll på med olika saker (jag försökte få honom att förstå att det var listigt om en av oss öppnade en present medan den andra tog hand om tillhörande kort och läste upp det, men det gick inte riktigt fram), folk hade druckit en hel del vin (inklusive mannen alltså), gästerna småpratade osv. Så jag hade nog sagt ungefär "från Rolf och Berit... ok, tack så jättemycket!" och sen raskt gått vidare till nästa. Det hade förmodligen resulterat i att en eller två av gästerna hade vänt sig till sin bordsgranne och sagt "vad var det för nåt? jag hängde inte med" och sen glömt det hela. Jag hade nog dessutom antagit att det fanns en present nånstans, det hände nämligen att kort och presenter separerades och att vi hittade kort långt efter att vi öppnade presenten, vilket i något fall blev lite knasigt, men strunt samma.
  • 2 0 1 2
    Aniara4 skrev 2012-06-13 16:09:58 följande:
    Jag kan inte påstå att uppmärksamheten var så total att någon skulle märka det, det var lite rörigt, min man och jag höll på med olika saker (jag försökte få honom att förstå att det var listigt om en av oss öppnade en present medan den andra tog hand om tillhörande kort och läste upp det, men det gick inte riktigt fram), folk hade druckit en hel del vin (inklusive mannen alltså), gästerna småpratade osv. Så jag hade nog sagt ungefär "från Rolf och Berit... ok, tack så jättemycket!" och sen raskt gått vidare till nästa. Det hade förmodligen resulterat i att en eller två av gästerna hade vänt sig till sin bordsgranne och sagt "vad var det för nåt? jag hängde inte med" och sen glömt det hela. Jag hade nog dessutom antagit att det fanns en present nånstans, det hände nämligen att kort och presenter separerades och att vi hittade kort långt efter att vi öppnade presenten, vilket i något fall blev lite knasigt, men strunt samma.
    Ah okej! =)
  • millemill

    Jag tycker också att 500:-/par är en rimlig summa! :)

Svar på tråden Hur mycket ge i present när man ger pengar?