• LillaJag

    Hur mycket ge i present när man ger pengar?

    Hej allihopa!


    Ni som är bröllopstokiga borde ju kunna svara på den här frågan ;)

    Jag ska på bröllop i juli och av olika orsaker bestämt mig för att ge pengar. Det är en kompis som jag inte sett på ett bra tag (vi har tele- och mail-kontakt) som nu ska gifta sig. Min sambo och jag är bjudna. Eftersom detta inte är där jag bor krävs både hotell och flyg (om det nu spelar nån roll?).


    Hur mycket tycker ni att vi borde ge per person? Jag tycker detta är så svårt!! På samma gång som jag inte vill ge för lite så är det ganska höga kostnader med flyg+hotell+äta ute m.m. Vad är "normalt" att ge för ett helt "normalt" bröllop?


    Vore oerhört tacksam för hjälp!! :)

  • Svar på tråden Hur mycket ge i present när man ger pengar?
  • niriel

    Det finns ingen som helst regel som säger hur mycket man "ska" ge, jag tycker att det beror helt på situationen. Som du beskriver, att det innebär en dyrare resa och hotellvistelse, så skulle jag ge lite mindre än om det var i närheten av där jag bor, om resan inte kostade så mycket och om jag kunde bo hemma. När det dessutom är en något avlägsen vän, även om man har kontakt, så påverkar det med. Jag skulle nog inte ge mycker mer än kanske 250 kr/person, men det är helt upp till er, er ekonomi och hur ni känner.

  • Fioona

    Jag håller med många av de ovanstående att 1000 kr verkar mycket, speciellt med tanke på att ni reser dit och brudparet är medvetna om det. Jag tycker absolut att 400-500kr räcker bra.

    Ni kan göra det lite finare genom att göra ett personligt fint kort och kanske skriva något personligt och fint till dem så att det blir en del av presenten och mer minnesvärt än ett vanligt kuvert med pengar.

  • LillaJag

    Det som jag tycker är jobbigast är om brudparet öppnar presenterna med alla gäster närvarande (har ännu inte varit på ett sådant bröllop så jag vet inte hur det fungerar) och säger summan på vår present. Skulle ju inte vara så roligt om någon annan (som är ungefär lika nära) gett mycket mer eller mycket mindre pengar...


     


    Jag tycker också att 1000 kr verkar mycket, frågade min moster som jag anser kunna "vett och etikett" och hon tyckte 1000 kr sammanlagt. Jag tycker ju däremot att det är väldigt mycket pengar...


     


    500 blir kanske bra då!!

  • TheD

    Det här är alltid lika svårt :) NI ska ge den summa som ni känner er bekväm med och inte att ni sväljer när ni ger pengarna och känner hjärtat gråter... Det verkar inte vara den allra närmaste personen så 500:- verkar bra då, från er båda dvs. Annars är jag på spåret 1000:- om man står närmare och uppåt. Den lägsta summan vi fick var 200 ch gick det uppåt.


     


     


     

  • Chicita
    LillaJag skrev 2012-06-12 14:21:26 följande:

    Det som jag tycker är jobbigast är om brudparet öppnar presenterna med alla gäster närvarande (har ännu inte varit på ett sådant bröllop så jag vet inte hur det fungerar) och säger summan på vår present. Skulle ju inte vara så roligt om någon annan (som är ungefär lika nära) gett mycket mer eller mycket mindre pengar...


     


    Jag tycker också att 1000 kr verkar mycket, frågade min moster som jag anser kunna "vett och etikett" och hon tyckte 1000 kr sammanlagt. Jag tycker ju däremot att det är väldigt mycket pengar...


     


    500 blir kanske bra då!!


    Om dom har minsta gnutta social kompetens så öppnar dom inte kuverten och annonserar hur mycket pengar dom fått av var och en. Det hade varit ett grovt ettikettsbrott och extremt gnidet tycker jag.
    Enda anledningen till att "jämföra pengar" är ju för att göra några generade och kanske klämma ut lite extra pengar av dom. 
  • TheD
    Chicita skrev 2012-06-12 14:38:24 följande:
    Om dom har minsta gnutta social kompetens så öppnar dom inte kuverten och annonserar hur mycket pengar dom fått av var och en. Det hade varit ett grovt ettikettsbrott och extremt gnidet tycker jag.
    Enda anledningen till att "jämföra pengar" är ju för att göra några generade och kanske klämma ut lite extra pengar av dom.
    ONEJ! Inget öppnande av kuvert! Usch, så gör man inte.
  • augustesen

    Hade jag jobb skulle jag gett 1000:- som ett par, men senaste bröllopet vi var på gav vi 500:- då vi inte har jobb. Under 500:- skulle jag aldrig ge, man vet ju hur mycket det kostar att fixa bröllop. Och även fast man kanske inte ska "betala för sin plats" tänker jag ändå så :)


  • Aniara4

    Under de här omständigheterna, när det inte är en jättenära vän och ni dessutom haft en massa kostnader för att delta på bröllopet, skulle jag ha gett 500:- från båda.

    1000:- (eller presenter för ungefär det värdet, råkar jag veta) fick vi av mycket närstående par som bodde i samma stad som bröllopet, så jag skulle inte ha gett så mycket i er situation.

    Sen hoppas jag verkligen inte att de ropar ut några summor. När vi hade presentöppning (mot min vilja!) öppnade jag kuverten och sa "å, ett bidrag till bröllopsresan, det blir nog ett spabesök/ en utflykt/ lite snorkling".  Skulle aldrig falla mig in att rapportera summan till övriga. Men man kan ju aldrig vara säker på att folk besitter sånt grundläggande hyfs...

  • Beccastina

    med omkostnaderna som ni får så hade jag absolut inte förväntat mig något, jag skulle säga att ni som par lägger ca 500kr, ni har ju ändå redan spenderat en massa pengar för att kunna vara där och det är ju en himmla fin present i sig :)

Svar på tråden Hur mycket ge i present när man ger pengar?