• Tezzisen

Vilken "ordning" har man under kvällen??

Precis som det låter så undrar jag hur orningen ser ut på eran fest? När ni har ätit, vad händer då? Väntar ni med tårtan en stund? När dansar ni eran dans? Öppnar ni presenterna där? Eller öppnar ni dem senare? osv.....Ge oss gärna tips och ideér Glad

• Svar på tråden Vilken "ordning" har man under kvällen??
  • daniiel

Vi hade 3-rätters och ungefär detta upplägget..

18.00 serverades maten. Vi åt förrätt och varmrätt efter varandra. Sedan en liten bensträckare (20-30min) med en lek och efter det serverades desserten. En till bensträckare med ett par lekar och tal, allt som allt ca 1½-2 timmar. Efter det serverades bröllopstårtan och efter det dansade vi brudvals och sedan drog dans/fest igång. Det var ett upplägg som passade oss och vår fest, men det passar ju inte alla.

Det där med presentöppning är lite både och kan jag tycka, för det är faktiskt inte så kul att sitta och titta på när brudparet öppnar en massa paket. Det kan lätt bli en stämningsdödare. Jag tror att det är vanligare att brudparet öppnar alla paket i lugn och ro dagen efter. Men även där är man ju olika.

• lycklig01
    Tezzisen skrev 2012-06-11 20:18:29 följande:
    Precis som det låter så undrar jag hur orningen ser ut på eran fest? När ni har ätit, vad händer då? Väntar ni med tårtan en stund? När dansar ni eran dans? Öppnar ni presenterna där? Eller öppnar ni dem senare? osv.....Ge oss gärna tips och ideér Glad

VI ska gifta oss 1 december, jag har funderat på ordning så här! (men inget är spikat ännu)

Förätt, varmrätt!

Brudvals

Tårta

Presentöppning

sedan blir det dans och sånt!

Vet dock inte vad värdparet har tänk eller när folk har tänk hålla tal! Värdparet ska ju ordna lekar mm! så de får sätta in det fritt i mellan rummen och även pauser får de planera in

Har dock funderat på att byta plats på brudvals och tårta! beror på om vi kommer ha band/trubadur eller bara använda ex spotify

Vi kommer öppna presenterna där, alla bröllop jag har varit på har de gjort så ( vet dock att det är olika) Själv tycker jag att det är kul att se presentöppningen, se vad brudparet fått och från vilka! (vet även att våra gäster kommer tycka att vi ska öppna, för vi hade dop för våran son för några månader sedan och då ville dem de och började fråga oss när vi skull öppna för det var nyfikna)

• Aniara4

Vår ordning var så här:
    Ankomst, brudskål
    Middag, tvårätters som avslutades med en liten chokladtryffel för dem som ville ha nåt sött direkt efter maten
    Underhållning, ett musikframträdande som var en överraskning (för nästan alla gäster).
    Liten paus
    Tårta, kaffe, avec
    Presentöppning (jag ville verkligen verkligen inte ha det, men lät mig övertalas)
    Brudvals
    Paaaaaarty!

Annars är det ju ganska vanligt att man har efterrätt efter maten och sen serverar tårtan när man har dansat en stund, framåt midnatt sådär. Men vi tyckte det blev lite mycket med både efterrätt och tårta (för att inte tala om hur förvirrade vi blev när vi funderade över om vi skulle ha kaffe till efterätten, tårtan, eller båda), och dessutom höll vår fest inte på så jättesent.

• 1700tal

För oss blir det:

Förrätt+huvudrätt

Bensträckare och folk får gå runt och titta lite i salarna om de vill

Tårta, kaffe, avec

Bensträck, fria baren öppnar

Brudvals

Dansgolvet drar igång (hoppas vi )

Vickning runt midnatt

• 1700tal

Ingen presentöppning för oss. Dels för att det är både tråkigt och lite jobbigt att skylta med sånt tycker jag. Men främst för att vi undanbett oss presenter. För de som vill ge nåt har vi isf önskat ett bidrag till bröllopsresan. Och sitta och öppna pengakuvert inför alla blir det inte tal om!

• Cosy

Tror vi ska ha följande;

när de anländer stax efter 15 Förmingel med brudskål/mingel tilltugg lite aktiviteter av något slag så folk har något att göra.

Middagen serveras vid 16.30-17.00 någonstans där Buffe sen äter vi så länge folk äter och vill äta uppbland med eventuell tal som folk vill hålla det.

sen har vinte kommit så långt i våran planering

We did it on DreamHack. Geeky love
  • Sia

Vi hade så här:

16:00 Mingel med bål och snittar + tipspromenad

17:00 Vigsel

17:30 Riskastning, gratulationer och brudskål + lite mer mingel

18:30 Middag på buffé

Tal, ett par lekar och lite spex

20:30 Bensträckare

21:00 Kaffe & tårta, baren öppnar

Mer spex och ännu en lek

22:30 Brudvals och sedan party resten av kvällen, vid midnatt serverades vickning

Kanske ska tillägga att vi hade fotograferingen tidigare under dagen och att vigsel och fest var på samma ställe, d v s ingen transporttid. Dagen efter hade vi fika och presentöppning hemma för de som ville komma.

• Chicita

hmm... bara för skojs skull så kan jag ju lägga upp hur vi gjorde. Men ni lär inte ha så mycket nytta av det Tungan ute
    och vi hade inget direkt "program"... alla avdelningar samarbetade med varandra med toastmastern som spindeln i nätet

12:30 - 14:30 Porträttfotografering
    Vigsel 15:00 
    15:40 Fotografering (gästerna fotade oss alltså), gratulationer mm
    16:15  brudskål med sabrering av vinet
    16:30 Uttagning och uppställning av dom 10 deltagarna för den medeltida femkampen och påföljande femkamp med påhejning.
    17:30  presentation av menyn (kocken) samt servering av första omgången mat
    18:00  bortplockning av maten och tömning av träfaten, medeltidsduon spelade och Gycklarna Gycklade 
    18:15  Andra omgången mat serveras
    18:45  bortplockning av maten och tömning av träfaten, medeltidsduon spelade och Gycklarna Gycklade 
    19:15  Tredje omgången mat serveras
    19:45  bortplockning av maten och tömning av träfaten, medeltidsduon spelade och Gycklarna Gycklade. Här blev jag upplockad på scenen och gycklarna jonglerade med knivar runt mig (en på varje sida, knivar kastades framför och bakom mig)
    20:00 Fjärde omgången mat (efterrätten) serverades
    20:30 bensträckare med musik av medeltidsgruppen
    21:00 Gycklarna gycklade, lite tipspromenad slängdes upp hastigt och lustigt så att folk kunde motiveras till att sträcka på ben och mage efter all mat
    22:00 Kaffe och tårta
    22:15 Gycklarna har svidat om och kör sin eldshow
    23:00 vi slår på spotify - vi annonserar att vi nu är tillbaka i nutid och att det är helt ok att skaka sina lurviga
    01:00 Bussen hem går för dom som bokat buss, alla som inte ska stanna och hjälpa till att städa åker också hem
    04:00 vi ringer limousinen och berättar att vi nu är redo att bli hämtade för att åka hem och sova... 

• TheD

Ankomst till salen.

Brudskål i salongen och vistades där tills dörrarna öppnade in till stora salen.

MIddag.

Paus.

Brudvals

Dans

Tårta

Show för älsklingen

Sen var det väl att dansa eller prata osv.

Jag tror det var så vi hade det.

• lycklig01
    lycklig01 skrev 2012-06-12 09:55:01 följande:

VI ska gifta oss 1 december, jag har funderat på ordning så här! (men inget är spikat ännu)

Förätt, varmrätt!

Brudvals

Tårta

Presentöppning

sedan blir det dans och sånt!

Vet dock inte vad värdparet har tänk eller när folk har tänk hålla tal! Värdparet ska ju ordna lekar mm! så de får sätta in det fritt i mellan rummen och även pauser får de planera in

Har dock funderat på att byta plats på brudvals och tårta! beror på om vi kommer ha band/trubadur eller bara använda ex spotify

Vi kommer öppna presenterna där, alla bröllop jag har varit på har de gjort så ( vet dock att det är olika) Själv tycker jag att det är kul att se presentöppningen, se vad brudparet fått och från vilka! (vet även att våra gäster kommer tycka att vi ska öppna, för vi hade dop för våran son för några månader sedan och då ville dem de och började fråga oss när vi skull öppna för det var nyfikna)

glömde såklart brudskål då man anländer till festlokalen, sedan ska även vi ha vickning på kvällen!
Svar på tråden Vilken "ordning" har man under kvällen??