• Anonym (*besviken*)

Det blir troligtvis ingen möhippa:(

Det blir nog ingen möhippa för mig. Bara en helg kvar innan bröllopet och då vet jag att sambon ska ska få sin svensexa. Vi har tre barn och inte så många som kan vara barnvakt, så då finns ju inga dagar kvar. Jag har dessutom kollat kalendern och han har inte "bokat upp oss" på något alls kvällstid innan bröllopet. Så...nä det är bara att acceptera att det inte blir nåt för mig:(
    Så himla tråkiga kompisar som inte har tagit tag i det! Jättebesviken får jag säga att jag är! Dessutom lär det ju bli lite konstigt när folk frågar om möhippan sedan på bröllopet.... Sambons kompisgäng ska ju dessutom fixa lite på bröllopsfesten och då blir det ju extra tydligt att jag inte har fått ngn hippa:(

Usch och fy!!

Behövde bara skriva av mig lite... 

• Svar på tråden Det blir troligtvis ingen möhippa:(
  • bridetobe2013

Förhoppningsvis får du en fruhippa istället. Kanske det var svårt att få till ngt innan... (hoppas du får ngt iaf)

Vi gifte oss "hemligt" men mina närmsta vänner fick veta det innan. En kompis sa att det var klart man kunde ha möhippa iaf. Jag har nu varit gift i 1½ vecka. Utan hippa. Tänker att jag får skylla mig själv eftersom vi valde att göra det litet. Hade inte ens tänkt att jag skulle få nån pga det. Förns vännen sa det.

Nu hoppas jag på en fruhippa under sommaren istället. Även om jag inte är "värd" det så lever jag på hoppet..

1/6 2012
  • brideo

Hm, det är svår med sånt här. För mig och mina vänner är det helt självklart att ordna möhippor för dem som gifter sig med gäster och man är bjuden. Både vid svensexa och möhippa är det, i vår krets, kutym att ljuga och finta bort bruden/brudgummen rejält. I det ingår att man luras och verkar upptagen etc. Och sedan är det ett jädra holabaloo när det väl blir av sen.

Har även hört om en kille där de fintade honom så mycket, med en hel avslagen fejksvensexa med ett par mindre nära vänner veckan innan, att han blev helt knäckt. Desto gladare blev han dock veckan efter när 15 polare dundrade in och körde den "riktiga" svensexan. Men, men lite hårt tycker jag att låta nån vara så ledsen i en hel vecka. 

En annan sak som jag tänkte på med anledning av vad någon annan skrev ovan så känns det faktiskt lite konstigt att ordna en "vanlig" möhippa med massa aktiviteter etc om bruden och brudgummen har valt ett hemligt eller pyttelitet bröllop så att inga vänner "får plats". Skulle kunna tänka mig att man ordnar en middag hemma eller så istället en kväll men i ärlighetens namn så känns en hel dag fel om brudparet har valt bort uppmärksamhet vid själva bröllopet. "Bestäm er", liksom. Men jag vet att folk har olika åsikter om detta, så innan ni börjar hata med en massa negativa inlägg vill jag till lägga att detta var min åsikt. Det var allt. Ha det! 

• bridetobe2013
    brideo skrev 2012-06-11 22:48:27 följande:
    Hm, det är svår med sånt här. För mig och mina vänner är det helt självklart att ordna möhippor för dem som gifter sig med gäster och man är bjuden. Både vid svensexa och möhippa är det, i vår krets, kutym att ljuga och finta bort bruden/brudgummen rejält. I det ingår att man luras och verkar upptagen etc. Och sedan är det ett jädra holabaloo när det väl blir av sen.

Har även hört om en kille där de fintade honom så mycket, med en hel avslagen fejksvensexa med ett par mindre nära vänner veckan innan, att han blev helt knäckt. Desto gladare blev han dock veckan efter när 15 polare dundrade in och körde den "riktiga" svensexan. Men, men lite hårt tycker jag att låta nån vara så ledsen i en hel vecka.

En annan sak som jag tänkte på med anledning av vad någon annan skrev ovan så känns det faktiskt lite konstigt att ordna en "vanlig" möhippa med massa aktiviteter etc om bruden och brudgummen har valt ett hemligt eller pyttelitet bröllop så att inga vänner "får plats". Skulle kunna tänka mig att man ordnar en middag hemma eller så istället en kväll men i ärlighetens namn så känns en hel dag fel om brudparet har valt bort uppmärksamhet vid själva bröllopet. "Bestäm er", liksom. Men jag vet att folk har olika åsikter om detta, så innan ni börjar hata med en massa negativa inlägg vill jag till lägga att detta var min åsikt. Det var allt. Ha det!

Utifall det var mitt inlägg du menade (jag tar inte illa upp, bara förklarar)

Så valde vi ett litet bröllop för min mans skull. Jag visste att jag valde bort alla aktiviteter i samband med det lilla bröllopet och det kändes ok. om än tråkigt! Men jag var villig att kompromissa.

Var bara för att en vän mailade mig och skrev " du vet väll om att man kan ha en möhippa i alla fall" ... Då tändes ett litet hopp. Är absolut inget jag räknat med på ngt sätt och vis. Men när man får ett sådant mail så kan man ju alltid hoppas... Även om jag inte anser att det är ngn "rättighet" man har...

Så "no hard feelings" .

Om det inte var mitt inlägg du menade så drog jag en förklaring i onödan! Shit happends

1/6 2012
  • brideo
    Nej, tror inte att det var ditt inlägg jag tänkte på. Och jag menade inte att rikta mig till någon särskild i tråden. Det var bara det att några av er nämnde "små bröllop" vilket fick mig att fundera kring det där med möhippor och bjuden/inte bjuden på bröllopet osv.

Hade en vän som skulle ha ett litet bröllop med "de närmaste" vilket inte inkluderade oss nära vänner. Blev faktiskt både ledsen och stött över det, men framförallt formuleringen "närmaste". Idag skulle jag nog sannolikt ha känt samma sak med just den personen av olika anledningar men med tiden har jag börjat fundera. En möhippa är ju liksom inte till för att "betala" för att man får komma på bröllopet men samtidigt så blir det, i min värld, lite märkligt om bruden skulle vilja ha en "normalstor" hippa (vad normalstor nu är, men ja, ni fattar kanske, typ heldag) med all uppmärksamhet som det innebär men inte vilja ha gäster på bröllopet. 

Men ni hör ju att hela mitt resonemang är väldigt hypotetiskt och avskalat från diverse skäl och orsaker till varför man har stort/litet/lagom osv. Om jag själv hade haft ett litet bröllop (som att rymma med två vittnen, typ) hade jag säkert också velat ha en hippa för att man känner sig väldigt älskad och omtyckt och det vill nog alla känna. Tror en härlig middag med goda vänner och gott vin hade varit perfekt då! 
  • Sara 120707

Jag gjorde faktiskt det man inte "ska" göra när jag fem veckor innan bröllopet insåg att det inte var nåt planerat.

Den tjejen som troligtvis skulle fixat har nyligen fått en bebis nämligen så jag vände mig till min svägerska och sa att jag jättegärna hade velat ha nån iaf liten hippa(Ingen förödmjukelse utan bara en tjejkväll ) men att inget var fixat och undrade om hon kunde rodda lite, gav henne namn och kontaktinfo.

Sen i förrgår blev jag överraskad(min sambo hade dock avslöjat datumet för han ville att jag säkert skulle va hemma och han är inte så bra på att luras) och kidnappad vid 18 och det blev en underbar kväll med god mat och vin och mina 5 närmsta vänner. Blev jättelycklig över att alla tagit sig tid att komma särskilt min gamla sambo som åkt ner från småland bara för möhippan.

Ibland får man ta saken lite i egna händer

• Joanna Marie

Vet att min m2b ska få sin svensexa 2 dagar innan bröllopet som det är planerat och jag misstänker att min ska bli av i helgen.

Men har du tur så får du en! Helgen består ju i princip av tre dagar så de har förhoppningsvis pratat ihop sig med någon av killarna så att det inte hamnar samtidigt!

Annars är det väl många som har gjort något eget, en tjejmiddag eller nått men det kanske är svårt med barnen att hinna med...

• Anonym (*besviken*)

Jag råkade höra ett telefonsamtal mellan min sambo och en av mina vänner och det verkar som att han har dragit i hop några av mina vänner och fixar till något i morgon kväll. Så det verkar som att det ändå blir ngt, men det känns ju ändå inte kul att min sambo skulle behöva fixa allt....

Men nu får jag lägga det bakom mig. Jag gifter mig på lördag och har annat att tänka på:) 

• Anonym (no hippie)

Själv undrar jag lite "Whats the big deal?"

vill folk prata sig varma om möhippor och svensexor på bröllopet (vilket inte jag tror händer) eller när helst annars får dom väl göra det.
    Jag tycker inte att det är så himla noga.
    Vill jag tillbringa en kväll eller dag med några tjejkompisar innan bröllopet har jag inget emot att fixa det själv.
    Det är väl att vara tillsammans och göra något som är själva tanken?

• daniiel
    Anonym (no hippie) skrev 2012-06-12 20:29:26 följande:

vill folk prata sig varma om möhippor och svensexor på bröllopet (vilket inte jag tror händer) eller när helst annars får dom väl göra det.
    Vill jag tillbringa en kväll eller dag med några tjejkompisar innan bröllopet har jag inget emot att fixa det själv.
    Ptja, jag som inte fick någon hippa kan ju svara på hur jag tänker kring saken iaf. Visst, självklart kan man ordna något själv och bjuda in sina vänner, men, det blir ändå inte riktigt samma sak. Att vännerna går ihop och ordnar en möhippa betyder ju att vännerna (kan ju vara familj och släkt också) har tagit sig tid att planera och ordna något för den blivande bruden för att fira henne. Om ingen gör det, så kan man ju tolka det som att vännerna inte orkar eller vill (i vissa fall kan) hitta på något för sin vän som snart ska gifta sig, så tolkar jag det i mitt fall. Jag var inte tillräckligt viktig för dom för att de skulle orka ta sig tid. Om jag hade ordnat något själv, så hade några av dom säkerligen dykt upp, för då slipper de ju engagera sig, men för mig skulle det inte känts likadant (lika bra och kul) som om de själva hade tagit initiativet.
  • Anonym (no hippie)

Jag skulle då välja att inte tolka in massa om vad dom andra tycker och tänker om mig.
    Kommer dom och har trevligt på bröllopet är det tecken nog på att dom tycker att jag är en viktig vän :)
    Men KAN dom inte komma på bröllopet av ngn anledning så gallrar jag inte bort dom för det,
    mina vänner ställer upp på andra sätt som är viktigare än just en hippa.

• daniiel

Det beror ju på hur situationen ser ut... vad man väljer att tolka in och inte. Jag tror att man har ett ganska bra hum själv om hur man kan tolka diverse och vad man kan tolka in osv.

• Pluppe
    Anonym (no hippie) skrev 2012-06-12 20:29:26 följande:

Man pratar nog ganska ofta om hippan eller svensexan på bröllopet! Iaf dem bröllop som jag har varit på.. Det har både visats filmer, bilder och spelats upp låtar som ett brudpar hade spelat in. Så för dem personerna som känner att det är betydelsefullt med en hippa eller svensexa innan sitt bröllop kommer ju garanterat sakna det..

Och jag säger som daniiel, en möhippa är inget man drar ihop själv..
  • Anonym (no hippie)
    Pluppe skrev 2012-06-13 21:11:46 följande:
    Man pratar nog ganska ofta om hippan eller svensexan på bröllopet! Iaf dem bröllop som jag har varit på.. Det har både visats filmer, bilder och spelats upp låtar som ett brudpar hade spelat in. Så för dem personerna som känner att det är betydelsefullt med en hippa eller svensexa innan sitt bröllop kommer ju garanterat sakna det..

Och jag säger som daniiel, en möhippa är inget man drar ihop själv..
    Har man inte haft ngn hippa så visas det inte på bröllopet och jag tror inte att gästerna frågar ut en ang ngn hippa om man inte själv är intresserad av att prata om det/ inte haft ngn.
    Det är nog upp till brudparet om dom vill göra en stor grej av det hela.

Och om själva grundtanken är att umgås med sina närmaste vänner och göra ngt trevligt så kan man dra ihop till det själv.
    Men vill man höra till det gänget som kan berätta om sin fantastiska hippa och hur grundlurad man blev och allt dom fantastika vännerna hittat på att man skulle göra osv...ja då vill mamn ju ha det på riktigt.
    Annars har man ju inte ngt att prata om :P
  • Anonym (Blir olika)

Lite tänk från en som redan är gift.

Om det blir hippa eller inte beror ju på många saker. Stort eller litet bröllop. Har man en engagerad tärna är väl chanserna betydligt större att man får en hippa. Har man ett litet bröllop är det kanske risk att många tror att bruden inte vill ha något större uppmärksammande och de som inte är bjudna tänker inte heller på det. En annan orsak kan ju vara om det är ens första äktenskap eller inte. När man gifter om sig med en ny partner har kanske många redan varit på en hippa och tror att bruden helst står över denna gång osv.  osv.

En hippa gör inget lyckligare äktenskap Man gifter sig med sin livs älskade och kommer leva ett förhoppningsvis långt liv med den personen. En hippa är i det perspektivet oändligt oviktigt. Kan visserligen vara en rolig grej att få vara med om, men man kan vara lika lycklig utan också.

• Pluppe
    Anonym (no hippie) skrev 2012-06-14 07:56:53 följande:
    Har man inte haft ngn hippa så visas det inte på bröllopet och jag tror inte att gästerna frågar ut en ang ngn hippa om man inte själv är intresserad av att prata om det/ inte haft ngn.
    Det är nog upp till brudparet om dom vill göra en stor grej av det hela.

Och om själva grundtanken är att umgås med sina närmaste vänner och göra ngt trevligt så kan man dra ihop till det själv.
    Men vill man höra till det gänget som kan berätta om sin fantastiska hippa och hur grundlurad man blev och allt dom fantastika vännerna hittat på att man skulle göra osv...ja då vill mamn ju ha det på riktigt.
    Annars har man ju inte ngt att prata om :P
    Nej såklart man inte pratar om någon hippa som inte blev av! Men helt klart kan väl folk fråga om det blev någon möhippa eller inte?!

Javisst kan du dra ihop till ett "samkväm" själv.. Men man drar inte ihop sin egna möhippa, då kallar man nog det något annat än just möhippa.

Vissa av oss vill nog tillhöra det "gänget" och det anser jag är fullt normalt.
Svar på tråden Det blir troligtvis ingen möhippa:(