Jag har samma problem fast jag får panikångest, inte svimningar. Vi har länge haft 2 olika inbjudningar här hemma, en med alla i kyrkan och en med bara de närmaste. Bara för att jag skulle kunna dra ut på beslutet så länge det gick. I förrgår skickade vi ut dem med alla inbjudna till kyrkan. Hur det kommer gå vet jag inte. Just nu känns det ok, men det kan svänga från en dag till en annan.
Jag försöker undvika att tänka "det kommer gå så bra såååå", för sånt att bara trams att höra. Jag och min omgivning (de närmaste iaf) vet ju om det här och är beredda på det värsta. För att undvika paniken använder jag mig att en väldigt effektiv acceptans-teknik jag lärde mig under terapi. Det är i stort sätt tvärt om mot att "tänka positivt" och "bita ihop". Man tränar sig i att under en kort period (som man bestämmer själv) släppa taget helt. ALLT får hända då, alla värsta scenarior som spelas upp i huvudet - bring it on!! Man accepterar ALLT under en tidsbegränsad tid. Det här låter kanske flummigt och det kräver förmodligen mer djupförståelse än det jag säger för att kunna applicera det. Det lät mest konstigt i mina öron när jag hörde det först, nu använder jag det när jag flyger, sitter i köer, åker buss, pratar inför folk osv.
Hursom, om man vill prova det så börjar man man med att måla upp ett scenario i huvudet. Sen ställer man frågan "vad är det värsta som händer om det inträffar?". Så tänker man ut svaret. Sen följdfrågar man "och vad är det värsta som händer om det i sin tur inträffar?". Notera svar och ställ om frågan på det nya svaret osv osv så länge som behövs. Tex:
Värsta scenariot: "Jag kommer svimma i kyrkan".
Det värsta som händer då: "Hela vigseln får avbrytas"
Det värsta som händer då: "Det blir liv i kyrkan, fullt kaos" (eller vad det nu kan va man tycker är värst..)
Det värsta som händer då: "Jag måste gå/bäras ut och återhämta mig"
Det värsta som händer då: "Folk kommer prata om det i evigheter"
Det värsta som händer då: "Att alla minns vårt bröllop som det där bruden svimmade"
Det värsta som händer då: ...och där nånstans brukar de fortsatte argumenten ta slut och man ser den "katastrofala" händelsen för vad den faktiskt är, inte längre så som den ter sig i ens huvud...
Sen gör man om det här, först på papper, sen i huvudet gång på gång på gång. Stanna aldrig vid det översta argumentet, fortsätt hela kedjan ner med vartenda scenario som dyker upp...
Sen det rent praktiska - jag tänker vara brutalt öppen med vår präst om vad som kan hända, utan att varken över- eller underdriva och vad vi gör då. Har även gått igenom detsamma med fotografen som fotar oss innan, då risken kommer va som störst.
Vi kör minimalt med psalmverser, minsta tänkbara som är tillåtet, kortaste versionerna av allt som ska sägas. Inte den minsta lilla solosång och ingen diktläsning... Vi räknar med att vigseln kommer ta 10-15 min.
Men under de minuterna, då är det fritt fall - come what may!
Lycka till!