• anks

    Vårat enkla bröllop

    Jag har läst om all vett och etikett i samband med bröllop som jag har kunnat komma över sen jag och min blivande förlovade oss, påbörjat planering, letat lokal, gjort en budget osv osv. Tills jag kom till den punkt då jag insåg att det inte är Vi. 
    Jag tröttnade helt enkelt och vi bestämde oss för ett hemligt bröllop. Insåg snart att vi kanske ändå vill fira med våra nära efteråt.

    Nu ska vi gifta oss om 6 veckor. Vi kommer att vigas i stadshuset bara han och jag och våra vittnen.
    Vi kommer att göra det väldigt fint hemma och bjudit alla som vill komma på efteråt-festen.
    Vi kommer äta smörgåstårta och tårta, dricka vin och ha kul. Våra släktningar som kommer från olika delar av landet ska få träffa varandra för första gången.
    Det kommer blir mellan 15-20 personer och allt blir avslappnat. Det blir en fest helt enkelt för att fira att vi är gifta och inte ett bröllop i sig.

    Varför är det så "fel".
    Kommentarer som "det var ju lite tråkigt" har kommit fram. Jag längtar numera till själva vigseln, när min älskade och jag blir äkta makar. Det är det som får mig att längta till den dagen. Varför har folk ALLTID åsikter?
    Visst skulle det vara härligt med ett maffigt bröllop med 100 gäster och live band och en pluffklänning. Men det skulle jag enbart ställa upp på om man hade råd att betala för en bröllopsfixare. För bara det här lilla lilla bröllopet stressar mig. (jag har problem med stress som det är)

     

  • Svar på tråden Vårat enkla bröllop
  • Smulan

    Jag håller med er andra inget fel alls att göra så. Vi tänkte oss först ett stort bröllop mer för att vi älskar att umgås med våra släktingar och vänner än för själva traditionen men precis som Lommila1 så har vi en stor släkt och skulle bli runt 100-150 pers vilket lägger oss i en stor summa pengar som ska klämmas fram. Det går inte! Jag är student så vi lever på fästmannens lön dessutom har vi en treåring att ta hand om. Så vi bestämde oss hux flux att bara göra det i största hemlighet med två kompisar som vittnen. Precis som Blivande fru B är vårt ena vittne en jätte duktig hobby fotograf som ska ta våra bilder=). Sen efteråt ska vi äta på en resturang och ev bo på hotell annars fixar vi lite bubbel och gott tills när vi kommer hem. Sen ska vi skicka ett kort på oss till alla vi ville ha med och tala om att vi har gift oss. Sen ska vi eventuellt ha en fest senare där folk kan få fira oss om de vill.

    Jag tycker att ert bröllop låter som en jätte romantisk och genomtänkt dag. Jag önskar er all lycka!

  • evagust

    Vi kommer också att göra det mycket enkelt. Vi kommer att viga oss i stadshuset , med våra föräldrar som vittnen. Själva ceremonitalet som vigselförrättaren har vi valt själva. Blir fotograferring efteråt, middagen på kvällen med våra föräldrar. Och det var det. Enkelt men exakt som vi vill ha det. 

  • Smulan

    angående din klänning anks den är bara sååååå fin efter att jag sett den ändrade jag mig till att vilja ha den istället för en "vanlig" vardagsklänning. Men till min besvikelse så gick den bara upp till storlek 42 behöver 46. Men hittade en fin klänning på Ellos som jag ska pröva nu hoppas på att den passar=) Tack för din inspiration!

  • anks

    Hade helt glömt bort denna tråd ju! Tack för allas kommentarer, men nu har vi ändrat allt. Vi kände oss stressade och hade ingen lust med det här längre, så vi gifter oss nästa sommar istället och planerar rätt från början, satan vad stressigt det blev, bråkade mer eller mindre konstant också. Nu har vi beslutat oss för 2 veckor sen att skjuta på bröllopet och har inte bråkat en endaste gång, galet vad stress kan göra med människor! 

  • Smulan

    Dår får man önske er lycka till och försök att inte stressa så mycket...(jag vet hur det är lever med stress själv). Försök att njuta istället och be om hjälp från andra om det blir för mycket!

  • Styrka
    Smulan skrev 2012-05-23 11:33:44 följande:
    angående din klänning anks den är bara sååååå fin efter att jag sett den ändrade jag mig till att vilja ha den istället för en "vanlig" vardagsklänning. Men till min besvikelse så gick den bara upp till storlek 42 behöver 46. Men hittade en fin klänning på Ellos som jag ska pröva nu hoppas på att den passar=) Tack för din inspiration!
    Annars kan jag tipsa att Bonprix är kända för att ha vääldigt stora storlekar! Deras medium brukar motsvara typ L-XL på H&M, så det är nog inte helt omöjligt att Bonprix brudklänning hade kunnat passa ändå. Särskilt som det ser ut att vara lite stretchigt tyg..?
  • anks

    Klänningen från bonprix är ju väldigt bra i passformen också, det känns som att det finns en hel del "spelrum" i den. 
    På tal om klänningen, några förslag för vad man kan använda den till? Den är ju väldigt enkel, funkar det att ha den som vanlig lite finare sommarklänning? Jag vill ha en annan till nästa år då det blir kyrka och då vill jag ha det där lilla extra. Vilken tur att denna klänning inte var dyr:P
    Men tror ni att man kan ha den som en vanlig klänning eller skulle det bara se konstig ut?? 

  • Ellran

    Tråkigt när folk är negativa, givetvis ska ni göra det på era villkor och som ni vill ha det! Två av mina bästa vänner förlovade sig innan de fick sitt första barn och har nu två glada krabater. Iaf. När de förlova sig tänkte dem nog hålla ett stort bröllop den dag de hade råd och tid men tiden gick och helt plötsligt fick jag ett sms "Hej allihop! Vi bestämde oss för att gifta oss på lördag och bjuder härmed in dig till vår bröllopsfika hemma hos oss kl XX, och öppet hus hela dagen..." De hade dem skickat till sina vänner, nära och kära. I deras lägenhet trängdes vi massor av personer och det var oerhört fint och mysigt. Kändes inte det minsta tråkigt utan bara roligt och trevligt.

    Jag är övertygad om att ingen kommer vara besviken när ni väl är där, minst av allt ni. Dem som klagar vill bara bli bjudna på stor fest, och då kan de väl ordna med den själva?

  • Smulan
    Styrka skrev 2012-06-06 20:35:26 följande:
    Annars kan jag tipsa att Bonprix är kända för att ha vääldigt stora storlekar! Deras medium brukar motsvara typ L-XL på H&M, så det är nog inte helt omöjligt att Bonprix brudklänning hade kunnat passa ändå. Särskilt som det ser ut att vara lite stretchigt tyg..?
    Tack  för hjälpen =) men jag har prövat deras kläder förr och vet att deras kläder oftast inte passar min kroppstyp även i rätt storlek.....men jag köpte den där klänningen från ELLOS och den var gudomlig och jag kände mig som en prinsessa i den när vi gifte oss.
  • Styrka
    Smulan skrev 2012-08-21 12:11:29 följande:
    Tack  för hjälpen =) men jag har prövat deras kläder förr och vet att deras kläder oftast inte passar min kroppstyp även i rätt storlek.....men jag köpte den där klänningen från ELLOS och den var gudomlig och jag kände mig som en prinsessa i den när vi gifte oss.
    VAd roligt! Grattis!
  • Smulan
    Styrka skrev 2012-08-27 10:58:07 följande:
    VAd roligt! Grattis!
    Tack
  • Principisessan
    anks skrev 2012-06-07 12:50:56 följande:
    Klänningen från bonprix är ju väldigt bra i passformen också, det känns som att det finns en hel del "spelrum" i den. 
    På tal om klänningen, några förslag för vad man kan använda den till? Den är ju väldigt enkel, funkar det att ha den som vanlig lite finare sommarklänning? Jag vill ha en annan till nästa år då det blir kyrka och då vill jag ha det där lilla extra. Vilken tur att denna klänning inte var dyr:P
    Men tror ni att man kan ha den som en vanlig klänning eller skulle det bara se konstig ut?? 
    ah, så då blir det en annan klänning då? Hur blev det med gäster/icke gäster? *nyfiken :) 
Svar på tråden Vårat enkla bröllop