• eosinmimmi

Bröllopsdags schema!

Vilken ordning??!

Framförallt är jag funderasam på vilken ordning man tar efter middagen, vals först sen tårta eller tvärt om?!

Hur har ni annars schemalagt dagen?

Hur lång tid tar de olika momenten?
    Hur lång brukar vigseln, traditionellt i kyrka ta?

Hjälp! ;)

• Svar på tråden Bröllopsdags schema!
  • daniiel
    FelizLane skrev 2012-05-14 13:17:18 följande:
    Haha, har inte ens tänkt tanken att det kanske är andra som är ute och fotas samma dag! :P Vi kommer fotas bla på platsen vi vigs och sen tar det 5 min med bil till nästa ställe där vi tänkte fotas. Det är en vän till oss som fotar oss.. Vad tror ni bör man fotas efter eller före? Eller både och?
    Det är ju en sak som kan diskuteras i all oändlighet känns det som. Det finns för- och nackdelar med båda alternativen och i slutändan måste man ändå välja det som passar ens tidsschema och sådant bäst tycker jag. Vi hade som sagt tidig vigsel, kl.13, och inte tillgång till festlokalen förrän kl.16, så vi valde att fotas efteråt. Vi hade inte hunnit före och haft en hel massa dötid efter vigseln om vi hade fotats före. Dessutom tyckte vi att det var bäst så, för efter vigseln kunde vi slappna av mer, bara ha kul och njuta av de första bilderna på oss som nygifta tillsammans :) För oss kändes det mer "på riktigt".

Har man dock en vigsel vid 15-16 tiden på eftermiddagen, så kanske man bör fotas innan dock. För annars blir ju middagen/festen rätt sen faktiskt. En vigsel tar väl åtminstone ca 30min och så räknar man på fotografering på 1-2 timmar. Många vill ju också fotas när de är helt perfekta, nyss kommit från smink och hår och inte hunnit fälla någon tår i kyrkan och då är det ju före vigseln som gäller.
  • jimmyojennifer

Vi kommer fotograferas före vigseln (framförallt för att jag grinar för allt hihi så jag kommer gråta i kyrkan =) ) . Vigseln är klockan 15.00. Sen blir det mat och sen tårta "direkt" efter. Men vi kommer inte ha någon stor middag, bara smörgåstårta och lite paj.
    Sen har vi valt att ta tårta nästan direkt efter som efterrätt plus att min m2b släkt inte kommer från samma stad som vi bor och kommer gifta oss i och det flesta kommer nog åka hem på kvällen (tar bara 2-3 timmar med bil) så då känns det bättre att ha brudskål-middag-tårta och sen efter det kan vi ha lite "fest" med musik och valsen.

Så kan de som vill stanna längre utan att "missa" något av middag och tårta. Ni kanske förstår hur vi tänker.

• Solstice

Vi kommer ha en tidig vigsel så har planerat så här ungefär utan några direkt hålltider:

13:00 vigsel
    Fotografering för brudparet/bubbel och mingelför gästerna
    Brudskål
    Till bords, ska ha buffé
    Mingel/tipspromenad
    Tårta
    Vals
    Dans

• Tveket

Ni som räknar 1-2 timmar till fotograferingen, vad är det som tar sån tid? Är är en obotlig tidsoptimist och tycker det känns lite väl länge... Jag hade tänkt reka miljö innan vigseln samt fundera ut på ett ungefär vart vi ska ta vilka bilder och så vidare så det bara är att promenera raka vägen dit och göra det man ska så att säga. Kan inte tänka mig att det skulle kunna ta upp till 2 timmar. ni som redan fotats (Daniiel tex) vad var det som tog så lång tid?

• daniiel
    Tveket skrev 2012-05-14 15:20:59 följande:
    Ni som räknar 1-2 timmar till fotograferingen, vad är det som tar sån tid? Är är en obotlig tidsoptimist och tycker det känns lite väl länge... Jag hade tänkt reka miljö innan vigseln samt fundera ut på ett ungefär vart vi ska ta vilka bilder och så vidare så det bara är att promenera raka vägen dit och göra det man ska så att säga. Kan inte tänka mig att det skulle kunna ta upp till 2 timmar. ni som redan fotats (Daniiel tex) vad var det som tog så lång tid?
    För det första ska man ju förflytta sig från vigselplatsen till där man tänkt fotografera sig, för oss var det tvärs genom stan (ingen jättestor stad), men en lördag mitt på dagen med trafikljus osv så tog det nog ändå 10-15 minuter. Sedan ska alla vara på plats, vi fotades med brudföljet också och då ville vi ju ha flera olika bilder med dom. Tex maken med tärnorna, jag med marskalker, på bara brudföljet, på oss med brudfölje och i lite olika miljöer. Sedan ville vi fotas med dottern, så då skulle vi byta plats och fixa med det. Sedan var det bilder på bara mig och maken och vi ville ha lite olika bilder, så även där gick vi runt på ett par olika platser (inom samma område). Vi känner till området vi fotades på utan och innan och visste i förväg ungefär vart på området vi ville ta foton. Sedan är det ju med fotografen också, hon skulle ju ta flera bilder, ibland testbilder och det var små ändringar och det skulle fixas med såna reflektionsskärmar och vad det nu är osv. Det tog rätt hyffsat med tid allt som allt, för oss tog det nog ca 1 ½ timma, närmare 2 timmar kanske.

Och vi hade tur, för vi första brudparet på plats dessutom. Efter oss kom det ytterligare 2-3 brudpar och de fick ju vänta. Det blev alltså kö till att fota på vissa av platserna och då tar det ju en stund extra. Om man väljer ett ganska populärt område mitt i värsta bröllopssäsongen.
  • annapanna88
    niriel skrev 2012-05-14 10:55:37 följande:
    Vi ska ha vals + dans efter middagen och innan tårtan, blir nog orkesterns första set vilket innebär ca 45 minuter, mest så att maten ska sätta sig lite så att man faktiskt orkar någon tårta med. Det tycker alltid jag är det stora problemet! Glad
    Lite så tänker vi också. Ska ju ha tre rätter och sen tårta så om man ska orka något får vi ha lite dans emellan :)

Tveket: Vår fotograf sätter alltid av 2 timmar till porträttfotografering... Finns säkert en bra anledning till det också ;)
  • Tveket

Tack Daniiel, inser när jag läser din text att hela min tidsplan just raserades!  Förvånad  Men hellre att jag inser det nu än när vi står där och allt tar en sån tid. Skit också! Jag som hade en sån bra plan!! =P

• Tveket
    annapanna88 skrev 2012-05-14 15:39:10 följande:
    Tveket: Vår fotograf sätter alltid av 2 timmar till porträttfotografering... Finns säkert en bra anledning till det också ;)
    Börjar inse så smått att jag måste tänka om. Har inte haft överseende med andras sölighet... =P Kan ju bara se min underbara mamma framför mig, hon kommer ju vara så nervös och uppspelt så hon lär ju springa runt som en yr höna. Sånt hade jag inte räknat med i tidsplanen tidigare... =)
  • daniiel
    Tveket skrev 2012-05-14 15:45:13 följande:
    Tack Daniiel, inser när jag läser din text att hela min tidsplan just raserades!  Förvånad  Men hellre att jag inser det nu än när vi står där och allt tar en sån tid. Skit också! Jag som hade en sån bra plan!! =P
    Haha förlåt, och varsågod ;P Men det kan vara jättesvårt att uppskatta hur lång tid saker och ting tar i förväg och jag vet att vissa bara har fotografering i kanske 30min - 1 timma, om de inte har brudfölje som ska fotas, inte behöver förflytta sig och om de bara ska fota på i princip samma plats. Det där är ju så olika. Jag är glad över att vi valde att fotas så länge som vi gjorde, men trots det kan jag i efterhand komma på att "Fasiken, vi skulle tagit en sån bild där" osv. Så ett tips är ju också att i förväg skriva ner en lista på alla olika foton ni vill ta och vart :)
  • Tveket

Ja du har helt klart rätt i att det är svårt att uppskatta tidsåtgången, Daniiel. Bara för att jag är fokuserad och vill göra allt i ett rasande tempo betyder det inte att alla andra är lika snabba. Funderar nu på om jag ev. ska fotas med mina tärnor och mamma och pappa innan vigseln och resten av bilderna tas efter vigseln. Kan det vara nåt kanske? Vigseln börjar 16:00 och jag vill helst inte ta några bilder alls innan då jag kommer vara så nervös men vill ju inte att gästerna ska få vänta för länge efterår heller... Usch va trassligt allt blev helt plötsligt... =/

• daniiel

Det låter väl som ett bra upplägg :) Då får ni "bortgjort" lite bilder innan och kan fokusera på bilder av dig och din blivande efteråt. Det går ju snabbare efteråt då. Samt att det kanske bara är bra att ha något att göra innan vigseln, något att fokusera på och få lite stöd av tärnorna och föräldrarna medan ni fotas, just för att lugna nerverna lite :)

• niriel
    jimmyojennifer skrev 2012-05-14 14:38:11 följande:
    Vi kommer fotograferas före vigseln (framförallt för att jag grinar för allt hihi så jag kommer gråta i kyrkan =) ) . Vigseln är klockan 15.00. Sen blir det mat och sen tårta "direkt" efter. Men vi kommer inte ha någon stor middag, bara smörgåstårta och lite paj.
    Sen har vi valt att ta tårta nästan direkt efter som efterrätt plus att min m2b släkt inte kommer från samma stad som vi bor och kommer gifta oss i och det flesta kommer nog åka hem på kvällen (tar bara 2-3 timmar med bil) så då känns det bättre att ha brudskål-middag-tårta och sen efter det kan vi ha lite "fest" med musik och valsen.

Så kan de som vill stanna längre utan att "missa" något av middag och tårta. Ni kanske förstår hur vi tänker.
    Haha, av precis samma anledning har vi valt att fotas före! Jag kommer förmodligen att gråta konstant och då blir det inga snygga bilder om man skulle ta dem efteråt.. Flört
  • eosinmimmi

Vi kommer att fotas efteråt! För jag vill gärna att det ska vara tipp topp i kyrkan, att vi ser varandra först där den dagen! Sen att vi faktiskt ÄR gifta på bilderna! Att gästerna får vänta en liten stund tycker jag inte är för mycket begärt! Vi kommer bjuda på en underbar middag o fest sen! Dessutom vill jag ha med vigselringen på bilderna, och den är hemlig för mig! <3 O sen skulle jag vara på tok för nervös på bilderna om vi tog de innan!

• AnnL
    Tveket skrev 2012-05-14 15:59:25 följande:
    Ja du har helt klart rätt i att det är svårt att uppskatta tidsåtgången, Daniiel. Bara för att jag är fokuserad och vill göra allt i ett rasande tempo betyder det inte att alla andra är lika snabba. Funderar nu på om jag ev. ska fotas med mina tärnor och mamma och pappa innan vigseln och resten av bilderna tas efter vigseln. Kan det vara nåt kanske? Vigseln börjar 16:00 och jag vill helst inte ta några bilder alls innan då jag kommer vara så nervös men vill ju inte att gästerna ska få vänta för länge efterår heller... Usch va trassligt allt blev helt plötsligt... =/
    Om du ska ta många bilder med olika personer låter det vettigt att fota några före och med din m2b efter vigseln. Vår vigsel är 15.00 och vi har valt att fota oss efter vigseln vilket kommer ta ca 2 timmar, dock är det ingen som fotas före oss, fotografen kommer dessutom att ställa upp sina grejer under tiden vigseln är så det problemet slipper vi, att det tar längre tid pga det vill säga. Vi kommer att bjuda på tilltugg och ha aktiviteter för gästerna under tiden så jag tror det kommer gå bra Solig
Svar på tråden Bröllopsdags schema!