• Saralw­ays
    Äldre 6 May 20:17
    12151 visningar
    4 svar
    4
    12151

    Presenter undanbedes vänligen?!?

    Vi har fått en inbjudan om bröllop för ett par rätt nära vänner.

    Längst ned står det "Presenter undanbedes vänligen"

    Hur gör man då?? Betyder det att man faktiskt kommer helt tomhänt?? Ingen present, inga pengar, inga blommor eller vad?

    Någon som vet vad ettiketten säger att man gör i sådana här fall?

    Tack på förhand! :) 

  • Svar på tråden Presenter undanbedes vänligen?!?
  • Äldre 6 May 20:21
    #1

    Jag skulle nog inte gett någon present faktiskt. Kanske köpt ett kort och skrivit grattis eller något sådant, men har brudparet skrivit att de inte vill ha presenter, så vill de nog faktiskt inte ha presenter heller. Så skulle då jag tänka, men jag kanske är jättehemsk :P Ptja, var det min syster eller allra bästa vän, så hade jag kanske gett något iaf, men bara om det är någon står mig väldigt, väldigt nära och om jag hittade något som jag visste att de verkligen skulle uppskatta.


  • Mandel­massa
    Äldre 6 May 20:33
    #2

    Vi vill inte ha presenter och skrev "Er närvaro är gåva nog" och jag tror alla fattar att de inte behöver ta med något.
    Så nej du behöver inte ta med någon present för brudparet tänker nog att det bästa är att du kommer som du är, utan presentSolig!

  • Saralw­ays
    Äldre 6 May 20:51
    #3

    Tack för svar!

    Ja, man tolkar det ju så, att vi verkligen inte ska ha med någonting alls.. sen känns det ju så dumt att komma tomhänt, men vill de ha det så så får man ju respektera det!

    Bara det inte blir så att vissa tar med sig något i alla fall och så står man där och känner sig jättedum för att man inte gjorde det..  Men jag följer nog er linje, vi tar inte med någonting utan bara kommer som vi är! Glad

     

  • Äldre 6 May 20:58
    #4

    Vi ville inte ha några presenter på vårt bröllop och hade vänligt, men väldigt bestämt, sagt så till gästerna eftersom vi valde kuvertavgift. Vi fick trots det lite presenter ändå. Tex ett sällskapsspel som vi älskar, från de som vi brukar spela spelet med som redan hade det, presentkort på diverse butiker, en jättefin tavla där gästen i fråga hade ritat av en bild på vår dotter (och den presenter var rent tekniskt sett till vår dotter, efter vi inte ville ha presenter ;P) samt pengar av våra föräldrar, mor- och farföräldrar och några andra. Vi fick också ett jättegulligt virkat brudpar (som såg ut som oss ungefär) och bröllopstårta. Förutom det fick vi många kort med hälsningar och det var väldigt roligt. Vi har sparat alla i gästboken :) Därför kan jag tänka att vill man absolut inte komma tomhänt, så kan ett kuvert med ett fint kort och en lyckönskning vara något :)

    Men har brudparet sagt att de inte vill ha något, så ska man som gäst definitivt inte känna sig dum eller snål om man inte har med sig något :)


Svar på tråden Presenter undanbedes vänligen?!?