• Pagnie

Hur kort klänning kan dom ha egentligen?

Nu har jag ett problem och det är hur kort klänning en brudtärna kan ha utan att folk höjer på ögonbrynen? Mina vill inte gärna ha långklänning och det gör faktiskt inte mig något. Dom är rätt korta och små så lite kortare ser nog bättre ut på dom. Men hur kort kan dom egentligen ha?
    Hittade dessa. och jag vet ju inte exakt hur korta dom blir det beror ju på vem som har dom också men vad tror ni?
    Mina brudtärnor är väldigt korta för övrigt

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=320885810459&var=510060752534

• Svar på tråden Hur kort klänning kan dom ha egentligen?
  • vitklänning
    knyttan skrev 2012-04-25 17:30:15 följande:
    Håller absolut inte med! Bara titta på Daniiels fina tärnor!! Annars så kan du googla på "tealength dresses" och få huuuuur mycket motargument som helst! Om man har rätt längd på klänningen och inte har den till precis tjockaste delen på vaden, utan lite under eller över så är det dessutom väldigt smickrande för de flesta.

För att svara TS så tycker jag att det beror på en massa saker, vilken klädkod ni har valt för övriga gäster, tid på dagen för vigseln, hur gamla tärnorna är (nu är de ju tex unga och då kan jag tycka det är mer ok med korta klänningar än på lite äldre tärnor) vilken typ av vigsel (ju mer formell desto viktigare att klänningen är längre) osv osv. Jag tycker också att man bör följa klädkoden för hela brudföljet (men så har jag också blivit kallad för klädkodsfacist förr) och hade vi haft tärnor osv hade jag absolut sett till att de följde den. Men jag skulle nog inte direkt reagera om det var ett eftermiddagsbröllop med utomhusvigsel... För kort skulle jag tycka den var om vi börjar tala om "grytlappskjolar" och sånt som slutar bara nån dm nedanför troskanten. Det skulle inte se chict ut utan bara vulgo.
    Mja, jag tycker att överdelen på Daniiels tärnor är jätte fin, men nedtill skriker det tant. Kan vara för att de enda som klär sig i knälånga klänningar /kjolar idag är tanterna? (Ja så länge den inte handlar om en pennkjol eller liknande tight modell..)
  • daniiel
    vitklänning skrev 2012-04-25 17:45:37 följande:
    Mja, jag tycker att överdelen på Daniiels tärnor är jätte fin, men nedtill skriker det tant. Kan vara för att de enda som klär sig i knälånga klänningar /kjolar idag är tanterna? (Ja så länge den inte handlar om en pennkjol eller liknande tight modell..)
    Jag har då aldrig sett en tant i en klänning med svart tyll osv. Nåja, smaken är som baken, men jag förstår verkligen inte vart du bor, då det uppenbarligen bara är där den längden på kjol förknippas med tanter. De flesta jag känner (jag är 25år och umgås med folk i ungefär samma ålder) äger både kjolar och klänningar i den längden som är köpta i vanliga butiker och ingen av dom ser ut som en tant :)
  • Willow

Pagnie skrev 2012-04-25 16:18:18 följande:Jag hade egentligen vela ha strax ovanför knät på mina tärnor men det verkar stört omöjligt att hitta i kungsblått så jag vet inte riktigt vad jag ska göra just nu. Men jag tänker i alla fall gå efter vad som är fint och inte efter vad man SKA ha.
    Letar som en galning. Dom du la upp daniiel var jättefina. Men har ni några tips på bra sidor där man kan hitta så säg till. tar emot alla förslag.

Hittade den har pa ASOS fran French Connection och pa rea, inte lika billig som den du hittade fran Ebay, men bade kungsbla, ovanfor kna och fin! (fast kanske behovs ta upp lite om dina tarnor ar korta, men det ar ju inte sa svart) Har aven for mig att jag sett nan kungsbla klanning pa H&M...
    http://www.asos.com/French-Connection/French-ConnectionMidi-Dress-With-Tie-Waist/Prod/pgeproduct.aspx?iid=1823582&cid=5235&Rf-200=3&sh=0&pge=1&pgesize=20&sort=-1&clr=Ultrablue
    Haller med som du namnde, ga pa det DU tycker ar fint och inte efter vad man SKA ha enligt gamla etikettregler. Jag tycker inte man maste vara sa stenhard pa langden om man inte vill, man far ju faktiskt folja modet om man vill ocksa Och man maste inte ens ha matchande klanning for att det ska se fint ut, eller ens samma farg. Tycker faktiskt det ar finare att ha olika modeller, for alla passar ju inte alltid i samma modell klanning. Men smaken ar ju som baken

• Pagnie
    knyttan skrev 2012-04-25 17:30:15 följande:
    Håller absolut inte med! Bara titta på Daniiels fina tärnor!! Annars så kan du googla på "tealength dresses" och få huuuuur mycket motargument som helst! Om man har rätt längd på klänningen och inte har den till precis tjockaste delen på vaden, utan lite under eller över så är det dessutom väldigt smickrande för de flesta.

För att svara TS så tycker jag att det beror på en massa saker, vilken klädkod ni har valt för övriga gäster, tid på dagen för vigseln, hur gamla tärnorna är (nu är de ju tex unga och då kan jag tycka det är mer ok med korta klänningar än på lite äldre tärnor) vilken typ av vigsel (ju mer formell desto viktigare att klänningen är längre) osv osv.  Jag tycker också att man bör följa klädkoden för hela brudföljet (men så har jag också blivit kallad för klädkodsfacist förr) och hade vi haft tärnor osv hade jag absolut sett till att de följde den. Men jag skulle nog inte direkt reagera om det var ett eftermiddagsbröllop med utomhusvigsel... För kort skulle jag tycka den var om vi börjar tala om "grytlappskjolar" och sånt som slutar bara nån dm nedanför troskanten. Det skulle inte se chict ut utan bara vulgo.
    jag håller helt med dig. Jag kan säga att jag gärna har lite längre klänningar på dom för ju mer ni pratar om det desto mer säker blir jag. och efter att ha sett daniiels tärnor som var hur vackra som helst så blir man ju helt såld. Men som sagt det jag säger att dom ska ha det får dom vara nöjda med och det är dom medvetna om och har accepterat. syrrorna vågar inte riktigt säga något annat eller jo men dom gör inte det när det är lillasysters dag och mina made of honor är hur underbar som helst och stöttar i allt.
  • Pagnie
    daniiel skrev 2012-04-25 19:05:46 följande:
    TS, jag tycker tex denna klänningen skulle passa bättre till er klädkod www.halens.se/mode-kvinna-klänningar-5449/klä...

Här har du annars klänningar, alla går att få i "royal blue", www.landybridal.co/bridal-party-dresses/bride... :)
    tack så mycket. Ja jag har kollat på den klänningen men mina tärnor tycker att den ser för billig ut. tydligen får jag inte spara in på deras klänningar när jag lägger så mycket på allt annat.
  • Pagnie
    Willow skrev 2012-04-25 19:16:34 följande:
    Hittade den har pa ASOS fran French Connection och pa rea, inte lika billig som den du hittade fran Ebay, men bade kungsbla, ovanfor kna och fin! (fast kanske behovs ta upp lite om dina tarnor ar korta, men det ar ju inte sa svart) Har aven for mig att jag sett nan kungsbla klanning pa H&M...
    www.asos.com/French-Connection/French-Connect...
    Haller med som du namnde, ga pa det DU tycker ar fint och inte efter vad man SKA ha enligt gamla etikettregler. Jag tycker inte man maste vara sa stenhard pa langden om man inte vill, man far ju faktiskt folja modet om man vill ocksa Och man maste inte ens ha matchande klanning for att det ska se fint ut, eller ens samma farg. Tycker faktiskt det ar finare att ha olika modeller, for alla passar ju inte alltid i samma modell klanning. Men smaken ar ju som baken

det har du ju faktiskt helt rätt i. kanske ska försöka hitta olika till alla. det kanske blir lite roligare.
  • daniiel
    Pagnie skrev 2012-04-25 21:24:35 följande:
    tack så mycket. Ja jag har kollat på den klänningen men mina tärnor tycker att den ser för billig ut. tydligen får jag inte spara in på deras klänningar när jag lägger så mycket på allt annat.
    Inte för att vara "sån", men då ser klänningen från ebay betydligt mycket billigare ut.

Är det du som betalar för klänningarna alltså? För isåfall skulle jag inte bekymra mig så mycket över vad de tycker faktiskt. Är det dina pengar, så bör ju du få bestämma vad du vill spendera dom på.
  • Pagnie
    daniiel skrev 2012-04-25 21:28:16 följande:
    Inte för att vara "sån", men då ser klänningen från ebay betydligt mycket billigare ut.

Är det du som betalar för klänningarna alltså? För isåfall skulle jag inte bekymra mig så mycket över vad de tycker faktiskt. Är det dina pengar, så bör ju du få bestämma vad du vill spendera dom på.
    jo men precis. på bilderna ser dom ju fina ut men jag har ju ingen aning om hur dom ser ut när man får hem dom. är lite orolig över just det också. så helst vill jag ju köpa någon annanstans ifrån. Så jag letar runt som en galning nu. Ska kolla stockholm nästa helg. men som sagt jag överväger nästan att ha olika klänningar till alla nu. det kanske är en idé?
  • SannaV
    daniiel skrev 2012-04-25 13:31:08 följande:
    Jag tycker att även brudföljet ska vara klädda efter klädkoden i sådana fall och då ska klänningen vara under knäet i längd och den ska egentligen inte vara golvlång heller. Den ska egentligen inte heller vara baraxlad, utan gärna ha en liten ärm och inte vara alltför urringad. Ja, alternativt med en bolero kanske.

Jag tycker därmed alltså inte att klänningen du länkat till i TS lämpar sig för den klädkoden.

Våra tärnor var klädda såhär och jag tycker inte att de såg det minsta tantiga ut faktiskt.

Vilka fina klänningar de hade. :) Vad är det för boleron som de har på sig? Letar liknande till både mig och mina tärnor.

• knyttan
    vitklänning skrev 2012-04-25 17:45:37 följande:
    Ja smaken är ju som baken och alla får tycka som de vill! Men att knälånga kjolar endast skulle hittas på tanter, det stämmer helt enkelt inte, kanske bor du i något homogent moderesevat där alla klär sig likadant? Här där jag bor (en av Sveriges största städer) är det väldigt vanligt att se den längden på kjol o klänning! Och jag köpte en fin vadlång kjol på H&M senast i höstas Skrattande Visst har det gått från väldigt mycket 50-talskjolar de senaste åren till kortare 60-talsinspiration med blockfärgat osv. Samtidigt så verkar det ju fortfarande vara All Time High för hemmafru/ Mad Men looken! Men visst är det ett lite vuxnare mode som man kanske inte ger sig på om man är runt 20. Därifrån är ju steget rätt långt till att säga att det är tantigt... om man nu inte är fjortis, då allt som en någorlunda vuxen person tar sig för per definition är tantigt...
  • daniiel
    SannaV skrev 2012-04-25 21:51:19 följande:

Vilka fina klänningar de hade. :) Vad är det för boleron som de har på sig? Letar liknande till både mig och mina tärnor.

Hittade bolerosarna på www.tulipbridal.com, ett företag i USA. Beställde även en jättefin bolero i spets till mig själv :)
  • daniiel
    Pagnie skrev 2012-04-25 21:30:32 följande:
    jo men precis. på bilderna ser dom ju fina ut men jag har ju ingen aning om hur dom ser ut när man får hem dom. är lite orolig över just det också. så helst vill jag ju köpa någon annanstans ifrån. Så jag letar runt som en galning nu. Ska kolla stockholm nästa helg. men som sagt jag överväger nästan att ha olika klänningar till alla nu. det kanske är en idé?
    Jag tycker absolut att det kan vara en bra idé med olika klänningar :) Hoppas att du hittar något fint i Stockholm :)
  • vitklänning
    knyttan skrev 2012-04-25 23:29:15 följande:
    Ja smaken är ju som baken och alla får tycka som de vill! Men att knälånga kjolar endast skulle hittas på tanter, det stämmer helt enkelt inte, kanske bor du i något homogent moderesevat där alla klär sig likadant? Här där jag bor (en av Sveriges största städer) är det väldigt vanligt att se den längden på kjol o klänning! Och jag köpte en fin vadlång kjol på H&M senast i höstas Skrattande Visst har det gått från väldigt mycket 50-talskjolar de senaste åren till kortare 60-talsinspiration med blockfärgat osv. Samtidigt så verkar det ju fortfarande vara All Time High för hemmafru/ Mad Men looken! Men visst är det ett lite vuxnare mode som man kanske inte ger sig på om man är runt 20. Därifrån är ju steget rätt långt till att säga att det är tantigt... om man nu inte är fjortis, då allt som en någorlunda vuxen person tar sig för per definition är tantigt...
    De flesta tärnor (på de bröllop jag varit på) är ju i i tonåren och yngre 20. Borde de inte kläs för den åldern då?  (Du säger ju själv att de är ett lite "vuxnare" mode). Dessutom så ser man oftast så långa klänningar på mulligare tjejer, klänningar som går över knäna får kort och små tjejer att se väldigt runda ut! (Alltså osmickrande) En knälång klänning bärs bäst upp av en längre person. Oavsett, alla får tycka om de vill. Ni har er åsikt jag har min. Jag tycker fortfarande att TS kan köra på klänningarna hon hade hittat. De var jätte fina!!!
  • SannaV
    daniiel skrev 2012-04-25 23:44:03 följande:
    Hittade bolerosarna på www.tulipbridal.com, ett företag i USA. Beställde även en jättefin bolero i spets till mig själv :)
    Tack för tipset! :) Din bolero var också jättefin! Du var vacker hela du. :) Vill också hitta nått spetsigt till mig själv.
Svar på tråden Hur kort klänning kan dom ha egentligen?