• Pagnie

Hur kort klänning kan dom ha egentligen?

Nu har jag ett problem och det är hur kort klänning en brudtärna kan ha utan att folk höjer på ögonbrynen? Mina vill inte gärna ha långklänning och det gör faktiskt inte mig något. Dom är rätt korta och små så lite kortare ser nog bättre ut på dom. Men hur kort kan dom egentligen ha?
    Hittade dessa. och jag vet ju inte exakt hur korta dom blir det beror ju på vem som har dom också men vad tror ni?
    Mina brudtärnor är väldigt korta för övrigt

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=320885810459&var=510060752534

• Svar på tråden Hur kort klänning kan dom ha egentligen?
  • daniiel
    Pagnie skrev 2012-04-25 09:54:02 följande:
    Jo det har du nog rätt i. Men vi kommer nog ha mörk kostym som klädkod. Men det är inte helt säkert än.
    Jag tycker att även brudföljet ska vara klädda efter klädkoden i sådana fall och då ska klänningen vara under knäet i längd och den ska egentligen inte vara golvlång heller. Den ska egentligen inte heller vara baraxlad, utan gärna ha en liten ärm och inte vara alltför urringad. Ja, alternativt med en bolero kanske.

Jag tycker därmed alltså inte att klänningen du länkat till i TS lämpar sig för den klädkoden.

Våra tärnor var klädda såhär och jag tycker inte att de såg det minsta tantiga ut faktiskt.

• repsara
    daniiel skrev 2012-04-25 13:31:08 följande:
    Jag tycker att även brudföljet ska vara klädda efter klädkoden i sådana fall och då ska klänningen vara under knäet i längd och den ska egentligen inte vara golvlång heller. Den ska egentligen inte heller vara baraxlad, utan gärna ha en liten ärm och inte vara alltför urringad. Ja, alternativt med en bolero kanske.

Jag tycker därmed alltså inte att klänningen du länkat till i TS lämpar sig för den klädkoden.

Våra tärnor var klädda såhär och jag tycker inte att de såg det minsta tantiga ut faktiskt.

Jättefina klänningar!!
    Håller med dig i övrigt , inte ett dugg tantigt och alla följer klädkoden Glad
  • Cosy

Min personliga åsikt är att knälångt är från att fållen nuddar knät till stax under knät. Jag har försökt söka en stund och jag hittar ingen definition om hur långt är knälångt. KAn någon vissa mig något ställe där det står hur långt knä är HAr haft den diskutionen allt för många gånger utan att definitionen är löst.

Själv passar jag inte i klänningar då de går under knät, vilket beror på ridmusklerna i vaderna^^. 

JAg tycker att klänningarna fungerar dock tycker jag inte att man ska vara bar axlad men det är det många som struntar i det.. men gör som ni vill.

bara för att gå off topic så håller jag med daniiel det ser nte tantigt ut. liknar mer två barbiedockor^^ men et är bara min åsikt

We did it on DreamHack. Geeky love
  • Pagnie

nej tantigt anser jag inte direkt att det skulle vara. Frågan var egentligen om det var för kort eller inte. Jag hade egentligen vela ha strax ovanför knät på mina tärnor men det verkar stört omöjligt att hitta i kungsblått så jag vet inte riktigt vad jag ska göra just nu.
    Letar som en galning. Dom du la upp daniiel var jättefina. Och det känns som att man skulle ha valt typ rosa eller något för att kunna hitta. Men jag är öppen för allt liksom. Men jag tänker i alla fall gå efter vad som är fint och inte efter vad man SKA ha. Bara det att jag inte vill att det ser slampigt ut.
    Men har ni några tips på bra sidor där man kan hitta så säg till. tar emot alla förslag.

• Ekorren

Det är ju svårt att veta hur långa modellerna på bilderna är och klänningen kan ju vara precis över knät på en som är 160 cm om modellen på bilden är 178 cm :) Fanns det inget mått på längden förresten? Kanske du kan maila och fråga om inte annat :) eller så kan du beställa hem en som du tänkte. Jag tycker nog att den är liiite på gränsen om den är så kort som på bilden.

• Amejuli

Jag tyckte de du tittat på var fina! Men jag har väldigt få hämningar när det gäller etikettsregler.

Kan dock förstå dem som tänker lite att kanske alla borde följa klädkoden om ni valt mörk kostym. Ni kanske kan byta klädkod till kavaj om inte inbjudningarna redan är skickade förstås?

Lycka till!!

• Pagnie
    Amejuli skrev 2012-04-25 16:33:17 följande:

Jag tyckte de du tittat på var fina! Men jag har väldigt få hämningar när det gäller etikettsregler.

Kan dock förstå dem som tänker lite att kanske alla borde följa klädkoden om ni valt mörk kostym. Ni kanske kan byta klädkod till kavaj om inte inbjudningarna redan är skickade förstås?

Lycka till!!

nejdå inbjudningarna är inte skickade jag har en hel del tid på mig. Men jag vill gärna hitta i och med att det verkar vara så svårt. Letar överallt och ingenstans känns det som. Alla sidor som finns så inte bara ebay utan vanliga klädsidor också. Men ja det är svårt.
  • Pagnie
    Ekorren skrev 2012-04-25 16:31:57 följande:
    Det är ju svårt att veta hur långa modellerna på bilderna är och klänningen kan ju vara precis över knät på en som är 160 cm om modellen på bilden är 178 cm :) Fanns det inget mått på längden förresten? Kanske du kan maila och fråga om inte annat :) eller så kan du beställa hem en som du tänkte. Jag tycker nog att den är liiite på gränsen om den är så kort som på bilden.
    jo jag tänkte ju köpa hem en test men vi får ju se. Kanske hittar något ännu bättre. Vi ska till stockholm nästa helg så vi får se hur det går då. Kanske hittar något jättebra då det vet man ju inte.
  • Amejuli

Ja, jag förstår. Inte lätt det där att hitta allt som ska passa både regler, teman och flera personers önskemål. Hoppas du hittar något som känns bra och stöter jag på något ska jag försöka komma ihåg att tipsa! ;)

Pagnie skrev 2012-04-25 17:01:05 följande:
    nejdå inbjudningarna är inte skickade jag har en hel del tid på mig. Men jag vill gärna hitta i och med att det verkar vara så svårt. Letar överallt och ingenstans känns det som. Alla sidor som finns så inte bara ebay utan vanliga klädsidor också. Men ja det är svårt.
  • knyttan
    vitklänning skrev 2012-04-25 07:57:02 följande:
    Nedanför knäna ser tantigt ut om jag får säga min åsikt :) Antingen ovanför knäna eller hellångt!
    Håller absolut inte med! Bara titta på Daniiels fina tärnor!! Annars så kan du googla på "tealength dresses" och få huuuuur mycket motargument som helst! Om man har rätt längd på klänningen och inte har den till precis tjockaste delen på vaden, utan lite under eller över så är det dessutom väldigt smickrande för de flesta.

För att svara TS så tycker jag att det beror på en massa saker, vilken klädkod ni har valt för övriga gäster, tid på dagen för vigseln, hur gamla tärnorna är (nu är de ju tex unga och då kan jag tycka det är mer ok med korta klänningar än på lite äldre tärnor) vilken typ av vigsel (ju mer formell desto viktigare att klänningen är längre) osv osv.  Jag tycker också att man bör följa klädkoden för hela brudföljet (men så har jag också blivit kallad för klädkodsfacist förr) och hade vi haft tärnor osv hade jag absolut sett till att de följde den. Men jag skulle nog inte direkt reagera om det var ett eftermiddagsbröllop med utomhusvigsel... För kort skulle jag tycka den var om vi börjar tala om "grytlappskjolar" och sånt som slutar bara nån dm nedanför troskanten. Det skulle inte se chict ut utan bara vulgo.
Svar på tråden Hur kort klänning kan dom ha egentligen?