• Anonym (Fattiglapp?)

Har inte råd med alla dessa bröllop!

Ett stort problem har jag i år.

Vi är bjudna på fyra bröllop! Det ska bli jätteroligt.. MEN... Jag känner att vi inte har råd! :(

Problemet är att vi gifte oss för ett år sedan. Alla våra vänner och bekanta kom och gav oss minst 500 kronor i present. Vi är själva inte alls rika eftersom en av oss är student och den andra föräldrarledig till och från.

För några månader sedan beställde vi en utomlandsresa som vi sparat till otroligt länge. Äntligen ska vi få komma iväg hela familjen och barnen är så glada och pratar inte om annat.
    Nu ser det ut som om vi får nalla rejält på sparkontot och vi kanske inte ens har råd att resa! Jag gråter på kvällarna av oro och nedstämdhet över det här.

Det är vårt eget fel att vi inte har råd att gå på våra vänners bröllop, för nu känner jag att vi är snikna om vi reser istället. Vi får kanske avboka resan? :(

Bara det att svensexan nästa vecka kommer att kosta MINST 500 kronor (gubbens bästa vän så han MÅSTE gå på den) , gör det inte lättare precis!
    Vi har inte ens fått lön/studiebidrag då och NU har jag bara 87 kronor kvar på lönekontot. När barnbidraget kommer tänkte jag handla mat för pengarna men nu måste ju gubben ha till svensexan.
    Är så arg för att det måste kosta så mycket att vara med då många av vännerna inte har det så bra ställt..

Hur ska vi göra med presenter? Vi måste väl ge för samma summa som de gav till oss, annars är vi väl snåla? Eller hur ska vi göra? Ska vi ställa in resan?

Det jobbiga är att några av våra vänner har fått om bakfoten att vi har mycket gott om pengar. Förstår inte varför de tror de men det kan vara att vi ska iväg på en efterlängtad resa..
    Som vi kanske får avboka nu! Är så otroligt ledsen. Tycker synd om mina barn som hade längtat så.. Det känns som om vi måste lägga flera tusentals kronor på dessa bröllop!

:(

• Svar på tråden Har inte råd med alla dessa bröllop!
  • snowstars
    Anonym (Student) skrev 2012-04-19 01:07:10 följande:
    Det jag inte får ihop är ändå hur man inte får ihop det som student. Jag kan förstå i sthlm där kostnaden för rum/lägenhet är enorma. Men på andra orter?

Hyrorna är höga på andra orter också. Eller det kanske bara är jag som tycker att det är magstarkt att halva inkomsten går till hyran? De orter jag har kollat har studentlägenheter/rum kostat minst 4000. Lägg på någon tusenlapp för mat, några hundra för tv-licens, el, bredband och telefon. Studentlitteratur för några tusen och då tycker jag inte alls att det är svårt att förstå att studenter har svårt att få ihop det. Det räcker med att dammsugaren går sönder så kanske hela ekonomin spricker.

Jag är också student men har turen att få dela mina kostnader med min sambo så jag klarar mig bra utan att behöva ta ut fullt studiemedel. Men det innebär också att han betalar oförutsedda utgifter (som när dammsugaren gick sönder). Det skulle varit mycket tuffare utan honom.

• Stike

Jag hatar när trådar spårar ur till nåt annat än va de egentligen handlar om, vem bryr sig om vad hyrorna kostar i andra städer osv. Om den här tjejen som startat tråden säger att hon är en fattig student så är hon ju det. Ingen här kan ju skriva att hur kan man vara fattig när man är student? Vi är väl alla olika, hon kanske bara får CSN bidrag, har inte lån, osv osv. Sak samma, det var inte det tråden handlade om ens!!

• Chicita
    Stike skrev 2012-04-20 11:04:55 följande:
    Jag hatar när trådar spårar ur till nåt annat än va de egentligen handlar om, vem bryr sig om vad hyrorna kostar i andra städer osv. Om den här tjejen som startat tråden säger att hon är en fattig student så är hon ju det. Ingen här kan ju skriva att hur kan man vara fattig när man är student? Vi är väl alla olika, hon kanske bara får CSN bidrag, har inte lån, osv osv. Sak samma, det var inte det tråden handlade om ens!!
    Precis...
    Hon har ett problem och ber om råd. Och problemet är inte hur man kan betala hyran...

Vad kan vi ge henne för råd?
    Om vi sammanställer lite från tråden:

Jo bland annat att det inte finns några krav på presenter som gäst och de flesta ser hellre att man kommer än att man får presenter.
    Presenter behöver inte vara något som kostar pengar, ett löfte om barnvakt eller hjälp i trädgården eller med renovering eller liknande kan vara värt betydligt mer för mottagaren.
    Minnen är alltid bra gåvor. Gör ett kollage av bilder och annat som du har gemensamt med bruden/ brudgummen/ brudparet. 
    Byt / låna snygga kläder från en kompis som inte ska på bröllopet eller handla en finklänning och ha på alla bröllopen, variera den med en sjal, boléro, skärp eller liknande.
    Var uppriktig och ärlig. Berätta att det är så underbart att komma iväg på resan som bekostats med presentkort ni samlat och fått i bröllopsgåva. Men att det är svårt att få ihop till reskassan... 
  • Anonym (Fattiglapp?)

Hej allihop!
    Förlåt om jag varit frånvarande, men jag har inte haft tid att kolla era svar!
    Vad många bra tips och idéer! Nu känns allt mycket bättre :)

När vi gifte oss så minns jag att en av de allra bästa och mest spännande presenten var en korg med massa små trevliga saker i; en blommig filt, en flaska vin, lite godsaker, två vinglas osv.
    Det var jättemysigt och väl genomtänkt, och faktiskt den roligaste presenten att öppna eftersom man anade att det var något annorlunda!
    Nu ska jag göra något liknande, försöker bara komma på lite roliga saker att stoppa i den där korgen :) Det kommer gå på några hundralappar ändå, men det kommer åtminstonde inte bli 500, och det kommer bli roligt och trevligt och inte bara en glasskål för att man måste ge.

Ska lägga lite cellofan runt (eller vad det heter) - såg att en tjej skrivit om detta i tråden. Knyta lite vackra band osv. Tror det kan bli riktigt bra!

Detta ska jag göra på två av bröllopen som är till våra vänner. De andra två är släktingar, så min mor har lovat att lägga ihop med oss så det inte behöver bli dyrt. Vi får se vad vi hittar på där!

Återigen, tusen tack!!

Och någon nämnde att det endast var svårt att få ihop kostnaderna i stockholm - detta stämmer inte alls! Själv tar jag inga lån eftersom vi gärna vill låna till ett hus senare, och då är det lättare att vara skuldfri från början :) Tyvärr blir det lite knapert ibland, men snart är jag ju färdigutbildad och då kan vi börja leva ordentligt! :)

• sofi 88
    Anonym (Fattiglapp?) skrev 2012-04-20 19:34:38 följande:
    Och någon nämnde att det endast var svårt att få ihop kostnaderna i stockholm - detta stämmer inte alls! Själv tar jag inga lån eftersom vi gärna vill låna till ett hus senare, och då är det lättare att vara skuldfri från början :) Tyvärr blir det lite knapert ibland, men snart är jag ju färdigutbildad och då kan vi börja leva ordentligt! :)
    Förlåt förlåt förlåt för sidospår men måste bara kommentera det där med att det är lättare att få lån om man inte har studielån...

Själv är jag student och snart färdigutbildad med en m2b som arbetar och vi hade inga problem att få lån trots att jag har csn lån, det var överhuvutaget inget som de tog med i beräkningen när vi ansökte om lånen så det kanske du inte behöver vara så rädd för. Inte av just den anledningen... Så om det ser tufft ut ekonomiskt kanske det kan vara en idé att börja ta lån? Diskutera med banken vad det kan påverka era framtida förutsättningar för bostadslån... 

Men du verkar i alla fall ha hittat bra lösningar på problemet med bröllopspresenter så det är ju bra jobbat :) 
  • Stike

Vad skönt att du känner dig glad nu och har så bra fantasi! En gång när ja ibte visste vad ja skulle köpa till en vän gjorde jag en goodiebag, köpte billiga produkter från hm, ansiktsmask, bodyscrub osv kostade max 200 kr och uppskattades! Nu är det en present till tjej men ett tips att få inspiration från :)

• Sara 120707

Jag tycker korgar verkar som en superbra idé (ganska partisk :-P ) gör med ett tema typ picknick, hemmakväll, spa-mys, strandkorg eller liknande så blir det en superpresent.

Lycka till!

• Stike

här är ett till billigt alternativ. om man vill köpa flaska vin eller så till brudparet så kan man köpa dessa presentpåssar: www.festingen.se/product.asp. billiga och annorlunda!

• Nailik

Ett tips till present som involverar hela familjen gåvan kommer i från är egengjorda tvålar (finns billiga kit på hobby affärer) eller om ni har en strand i närheten så ut och samla så stora snäckskal och blåmussleskal som ni kan och sen tar ni ljus ni har henna och smälter och häller stearinet i skalen och glöm inte vecken och detta placerarni på ett snyggt fat som går att köpa billigt på typ ikea och i fatet har ni sand som ni tog på stranden och silat. Beskrivning på hur man smälter sterinet finns på nätet.

Billiga presenter som är oroligt uppskattat. Jag har gett bort båda på olika bröllop då jag själv är student och inte vill/kan köpa dyra gåvor. Totalt la jag nog u 300 kr på allt till båda presenterna så cirka 150 kr presenten.

• liminka

Har bara läst TS och tycker verkligen usch, vad trist för er... Jag blir själv helt ursinnig på att bröllop alltid ska förknippas med galet dyra svensexor och möhippor och sedan dyra bröllopspresenter.

Hur är brudparen som skall gifta sig? Förväntar de sig dyrt i största allmänhet eller kan de fixa en 100 krs present, ngt hemmagjort/bakat? Kanske är det bara jag som tänker såhär, men jag skulle bli glad för vad som helst egentligen, eller, bara glad för att folk kommer på festen!

Jag förklarade för min tärna att min möhippa absolut inte fick vara för dyr, så att så många som möjligt skulle kunna komma utan att skrapa sig in på bara skinnet. Min sambos best man däremot, ordnade en svensexa som kostade 1700/skalle!!! Att folk ens betalade det kan jag inte fatta alltså....

Vi har t.om avsagt oss presenter, men folk envisas med att de VILL köpa ngt så att vi tillslut sa att vi ville ha bidrag till en tvättmaskin, eftersom det är nästa stora utgift som kommer för oss.....Kul liksom? Vi vill inte ha en massa glasskålar från Kosta Boda eller fina glas. Vi har inte plats för dem, använder inte sådant och vill inte ha! Vi ska inte ens åka på bröllopsresa, för vi VILL inte!

• nica83a

Hoppas att det löser sig för er och att ni kan gå på alla bröllop! Era vänner vill nog gärna ha er där, och ni kan ju inte rå för att så många ska gifta sig samtidigt.

Dock tycker jag att ni borde iaf ge nåt litet, era vänner har ju bidragit med pengar och resecheckar som möjliggör er resa till Thailand och förväntar sig nog något i gengäld. Men å andra sidan vet jag inte hur nära du står dessa personer. Kommer samtliga bröllop vara i närheten av där ni bor? I så fall slipper ni iaf rese och boende kostnader. Försök ge bort nåt fint som inte är alltför dyrt och satsa mindre pengar på t.ex er klädsel

I värsta fall så tycker jag att ni går på bröllopen ändå, trots att ni inte har råd med presenter. Går ju alltid att ge nåt i efterhand :) Lycka till

• Smulan

Skönt att höra att du fått inspiration och bestämt vad di ska ge. Vi fick en väldigt fin present av min barndomsvän när vi gifte oss och den var nog den bästa. Hon gav oss en korg med egenodlade grönsaker (rödbetor, gullök, morötter, körsbärstomater) och en påse med färdig rensade kantareller som hon och hennes sambo hade varit och plockat dagen innan. Den var bara sååååååå fin och så rolig!

Som alla andra har sagt åk och njut av resan........jag är också student så jag vet hur man får streta ihop de där stackars pengarna. Och jag är små barnsförälder så jag vet också där hur mycket pengar det går åt.......

Du har fått fantastiska tips!

• boda

Hej TS!

Såg nu ditt senaste inlägg, skulle precis berätta om nåt liknande, när en av mina kompisar gifte sig i fjol. Jag samlade ihop ett "survival kit" för äktenskapet. Jag köpte en billig men fin rund låda och lite band att knyta om, och fyllde den med bl.a. en liten rolig ordbok med kärleksfraser på olika språk, energichoklad från en friluftsaffär, drinkparaplyer, muffinsformar, massageolja, silvertejp och ett te som hette "Evig lycka". Dessutom skrev jag ett långt rim där jag inkluderade alla föremål och beskrev vad de var bra för. Nu råkade det sig så att jag redan hade en del av prylarna hemma sen tidigare, så det blev verkligen ingen dyr present. Men den blev otroligt uppskattad!

Nu när vi själva ska gifta oss har vi skrivit till gästerna att de istället för att betala en liten kuvertavgift kan bidra på andra sätt - med ett uppträdande på scenen, en dessert till dessertbuffén eller nåt annat. Det blir ju också så mycket mer minnesvärt än att köpa en skål e.d. för dyra pengar. Erbjud dig brudparen att hjälpa till med nån del av förberedelserna, eller bidra med nån talang du har. Tänk utanför boxen! :)

• boda

Haha hoppsan... Såg först nu att tråden slutade i augusti... My bad! Hur gick det, TS? :)

Svar på tråden Har inte råd med alla dessa bröllop!