• Anonym (Fattiglapp?)

Har inte råd med alla dessa bröllop!

Ett stort problem har jag i år.

Vi är bjudna på fyra bröllop! Det ska bli jätteroligt.. MEN... Jag känner att vi inte har råd! :(

Problemet är att vi gifte oss för ett år sedan. Alla våra vänner och bekanta kom och gav oss minst 500 kronor i present. Vi är själva inte alls rika eftersom en av oss är student och den andra föräldrarledig till och från.

För några månader sedan beställde vi en utomlandsresa som vi sparat till otroligt länge. Äntligen ska vi få komma iväg hela familjen och barnen är så glada och pratar inte om annat.
    Nu ser det ut som om vi får nalla rejält på sparkontot och vi kanske inte ens har råd att resa! Jag gråter på kvällarna av oro och nedstämdhet över det här.

Det är vårt eget fel att vi inte har råd att gå på våra vänners bröllop, för nu känner jag att vi är snikna om vi reser istället. Vi får kanske avboka resan? :(

Bara det att svensexan nästa vecka kommer att kosta MINST 500 kronor (gubbens bästa vän så han MÅSTE gå på den) , gör det inte lättare precis!
    Vi har inte ens fått lön/studiebidrag då och NU har jag bara 87 kronor kvar på lönekontot. När barnbidraget kommer tänkte jag handla mat för pengarna men nu måste ju gubben ha till svensexan.
    Är så arg för att det måste kosta så mycket att vara med då många av vännerna inte har det så bra ställt..

Hur ska vi göra med presenter? Vi måste väl ge för samma summa som de gav till oss, annars är vi väl snåla? Eller hur ska vi göra? Ska vi ställa in resan?

Det jobbiga är att några av våra vänner har fått om bakfoten att vi har mycket gott om pengar. Förstår inte varför de tror de men det kan vara att vi ska iväg på en efterlängtad resa..
    Som vi kanske får avboka nu! Är så otroligt ledsen. Tycker synd om mina barn som hade längtat så.. Det känns som om vi måste lägga flera tusentals kronor på dessa bröllop!

:(

• Svar på tråden Har inte råd med alla dessa bröllop!
  • Anneli256

vilket dilemma.. håller med dom andra. Tycker inte heller ni ska avboka eran resa.

Om det är nära vänner så vet dom om eran ekonomiska situation på ett ungefär.. eller hur?? Det gör vi med våra gäster. Därför valde vi att sätta ut banknr i inbjudan så att dom som vill skänka något kan sätta in det där..o även om det är en mindre summa så ska dom själv inte tycka det är pinsamt.. även dom som kanske väljer att inte ge något...ingen kommer att veta ju..

Det var likadant när dom började prata om möhippa.... jag vet inte något om vad dom planerar bara att dom håller på.. Det enda jag har sagt är att jag vill inte att dom hittar på något som kostar massa pengar för att jag vill inte att en del av mina vänner ska tvingas tacka nej pga dyra kostnader.. Har själv tidigare varit tvungen att tacka nej till möhippa och även bröllop med dyr kuvertavgift

Som sagt var..kolla internet.. eller leta efter en unik personlig present. Något som passar dom kanske... kanske något lite humoristiskt.. om dom känner er så har dom definitivt inte några förväntningar att ni ska köpa dyrt eller liknande.. och som sagt var om ni själv tycker det är jobbigt..för det på tal med brudparet..annars så tycker jag inte det behövs nämnas över huvudtaget. Ni är bjudna för att dom vill ha er där..inte för eran present hoppas jag :)

• purpleflower

Förstår hur du tänker, men jag tror att det mest är en själv som känner sig snål och inte att alla andra tycker att man är det, ifall man nu inte skulle ge lika mycket i present. Det är ju faktiskt ingen regel som säger att om de gav er t ex 500 kr i present så måste ni också ge dem 500 kr, det är ju upp till var och en hur mycket man vill ge.
    Eller KAN ge.. Så jag tycker absolut inte att ni ska avboka resan eftersom ni ser fram emot den så mycket!
    Själv hade jag inte velat att prislappen på bröllopspresenten från någon av mina gäster var orsaken till att de blivit tvungna att avboka en efterlängtad resa... Skulle få jättedåligt samvete isåfall..!
    Personligen tycker jag att det är gästernas närvaro som betyder mest, inte deras present!

Tycker också att ni ska försöka prata med dem, kanske bara nämna att ni inte hade räknat med att det skulle bli så många bröllop att gå på i samma veva som ni sparar till en efterlängtad resa. Så kan ni ju ge dem lite av eran tid till att hjälpa till med saker i present istället. Tycker att du har fått några bra tips här som barnpassning och saker att fixa inför bröllopet, även en middag låter som en bra present tycker jag. Annars kanske det finns någonting ni kan hjälpa dem med i hemmet, de kanske håller på med/planerar att renovera?
    Det skulle i alla fall jag bli glad för om någon ville hjälpa till med  Glad

• Dazzle

Det är kul med presenter! Men riktiga vänner förstår att maninte alltid kan ge. Vi har en gäst som redan nu helt artigt signalerat "jag tycker jättemycket om er, men är bjuden på tre bröllop och har inte råd att köpa en present". Helt ok för mig! Skulle dock bli väldigt glad om hon hittade på något speciellt för oss ändå. Ett spex på bröllopet, en sång till oss (hon sjunger mkt bra), eller ett presentkort på någon rolig aktivitet tillsammans efter bröllopet. Man kan göra så mycket utan pengar. Känns som om folk glömmer det ibland!! Gör något som betyder något för dem!

• knyttan
    Anonym (Jennie) skrev 2012-04-16 18:52:18 följande:
    Självklart ska ni då åka på resan men det kan nog vara bra att nämna lite i förbigående för de som inte förstått att ni har svårt med pengar att ni längtar och att ni sparat så länge. Jag frågade mest eftersom jag har en vän med liknande problem, hon gnäller över att allt är så dyrt med bröllop (vi ska båda på två stycken i sommar)och klagar som bara den när det kommer till möhippan vi ska på nu i veckan för en nära vän. Hon hade själv ett lyxigt bröllop förra sommaren med mörk kostym som klädkod, kuvertavgift på 300 per person och en önskan om pressentkort istället för bröllopsgåvor och bara hennes klänning kostade närmare 20 000 kr. De åker nu i sommar på en tre veckors smekmånad som även den är till Thailand, men med femstjärning boende osv. Det svider i ögonen när hon slänger pengar omkring sig och samtidigt gnäller över att allt är så dyrt....
    Fast har man nån hyfs och stil så avsäger man sig ju bröllopsgåvor om man har ett kuvertbröllop!! Jag skulle aldrig gå på ett bröllop där man förväntas både betala för sin egen mat och ge brudparet presenter, så himla gnidet!
  • Dannedo

Angående att gå på bröllopen:

-Det är inte snålt att inte ge 500 kr till sina vänner, har man inte pengarna så har man inte.  Och jag skulle skämmas ögonen ur mig om mina vänner som studerar och är föräldralediga skulle komma med ett kuvert med pengar till oss när jag vet att de själva behöver varje slant.

-Prata med era vänner, säg som det är att ni har det lite tight ekonomiskt och eftersom det är fyra bröllop så har ni inte råd att köpa fina presenter till alla. Fråga om det finns något ni kan hjälpa till med innan eller under dagen istället. På själva bröllopet så kan ni väl ge ett fint kort med några väl valda ord,  kanske ett inramat foto på paret från när de nyss träffats eller en flaska gott vin. Sen tar ni lite extra mycket bilder, bränner på en skiva och ger så fort som möjligt efter bröllopet samtidigt som ni tackar för festen. Vi har några vänner som vi kan räkna ut på lilltån att de inte har så mycket pengar. För att de inte ska känna sig tvingade att köpa något till oss, det skulle bara kännas så dumt så har vi pratat med dem innan och önskat oss att de sjunger och spelar under vigseln och sagt att vi verkligen inte vill ha någon annan present.

Det är verkligen inte min sak att lägga mig i detta, kanske är jag en riktigt tråkmåns och moralkärring... Men jag förstår inte hur man kan åka på en thailandsresa när en oväntad utgift på några tusenlappar utspritt över en hel sommar kan omkullkasta hela ens ekonomi? Var är er buffert? Jag har alltid försökt ha en buffert på så mycket pengar att jag skulle klara hyra och mat under tre månader ifall att något oväntat skulle hända. Den var inte en stor summa pengar medan jag pluggade, men den fanns där. Den bufferten har alltid gått före alla andra större inköp och nöjen. Jag har ett par vänner med rätt dålig ekonomi, och som alltid säger att de inte kan spara ihop någon buffert, men när det gäller att spara ihop till resor, kläder och annat så har de alltid råd. Självklart förstår jag att det är jätteviktigt för er att få åka på resan, och alla prioriterar olika, men jag hade aldrig klarat av att ha det så ostabilt ekonomiskt. För mig är den tryggheten de där extra pengarna på kontot ger värt så mycket mer än en vecka i Thailand. Jag kanske låter väldigt hård och dömmande, så jag vill bara tillägga att jag vet att jag inte känner er och vet alldeles för lite om er situation för att uttala mig egentligen. Alla är vi olika, och kanske livet är roligare att leva om man inte är en trygghetsnarkoman som jag :)

• TBA

Jag skulle bli MER ledsen om en vän avstod från att komma på mitt bröllop pga dålig ekonomi än att komma och inte ha med sig någonting... Som någon skrev ovan: gör något personligt :)

• TBA
    Dannedo skrev 2012-04-16 20:42:12 följande:
    Det är verkligen inte min sak att lägga mig i detta, kanske är jag en riktigt tråkmåns och moralkärring... Men jag förstår inte hur man kan åka på en thailandsresa när en oväntad utgift på några tusenlappar utspritt över en hel sommar kan omkullkasta hela ens ekonomi? Var är er buffert? Jag har alltid försökt ha en buffert på så mycket pengar att jag skulle klara hyra och mat under tre månader ifall att något oväntat skulle hända. Den var inte en stor summa pengar medan jag pluggade, men den fanns där. Den bufferten har alltid gått före alla andra större inköp och nöjen. Jag har ett par vänner med rätt dålig ekonomi, och som alltid säger att de inte kan spara ihop någon buffert, men när det gäller att spara ihop till resor, kläder och annat så har de alltid råd. Självklart förstår jag att det är jätteviktigt för er att få åka på resan, och alla prioriterar olika, men jag hade aldrig klarat av att ha det så ostabilt ekonomiskt. För mig är den tryggheten de där extra pengarna på kontot ger värt så mycket mer än en vecka i Thailand. Jag kanske låter väldigt hård och dömmande, så jag vill bara tillägga att jag vet att jag inte känner er och vet alldeles för lite om er situation för att uttala mig egentligen. Alla är vi olika, och kanske livet är roligare att leva om man inte är en trygghetsnarkoman som jag :)

Ja, alla är olika och har man barn, har inte rest på länge och behöver komma bort och sparar - så ska man kunna göra det och inte behöva förklara från A till Ö varför man inte började spara redan före Kristus.

Ligger man efter t ex så unnar man sig inte ett dugg, och det tar lång tid att komma upp på banan igen.

• Dannedo
    TBA skrev 2012-04-16 20:50:05 följande:

Ja, alla är olika och har man barn, har inte rest på länge och behöver komma bort och sparar - så ska man kunna göra det och inte behöva förklara från A till Ö varför man inte började spara redan före Kristus.

Ligger man efter t ex så unnar man sig inte ett dugg, och det tar lång tid att komma upp på banan igen.

Du har helt rätt, och efter ett par minuters betänketid vill jag tillägga att jag verkligen förstår att man som föräldrer vill komma bort någonstans där man inte behöver räkna varje krona när man vill unna sig något. Jag växte upp i en familj med väldigt dåligt med pengar och jag kan bara tänka mig hur fantastiskt det hade varit att åka till grekland en vecka och fått alla glassar och läskflaskor man pekat på, och inte behövt dela på allt för att man inte hade råd med mer än en. Vi hade aldrig råd med det då, men jag önskar att vi gjort en sådan resa iaf en gång om det bara funnits lite pengar över. Mitt första svar var nog mer baserat på folk omkring mig som verkligen inte kan ta hand om sin ekonomi överhuvudtaget. Inte något att bry sig om, om det inte vore för att de är så otroligt avundsjuka på alla som har pengar sparade och baktalar dem och tror det är ärvda pengar... Men det har inget med TS att göra!

Så TS, njut av er resa, det kommer bli ett minne för livet. Prata med era vänner! God ekonomi eller inte; fyra bröllop på en sommar är mycket för vem som helst, rik eller fattig, och det borde de ha förståelse för.  
  • Anonym (Fattiglapp?)

Vill verkligen tacka er alla för fina svar! Det hat gett otroligt mycket idéer nu! :) Angående resan vill jag säga att nästan hela resan är betald med presentkorten så därför tog vi oss råd. Vi hyr marklägenhet med avtal om att om något går sönder ska vi inte betala, vi har nära till jobb och dagis och betalar inte heller någon bil, osv. Vi har faktiskt inga utgifter som kan uppstå bara sådär vad vi vet. Men bröllopen på en gång blev en chock. Vi hade endast räknat med att spara resten till fickpengar i Thailand, vilket ändå säkert blir en del. Detta är första resan vi kommer att unna oss som familj så det var viktigt för oss :) vi är väldigt ekonomiska annars och så. Detta behöver vi verkligen som familj. Men självklart ska man ha en buffert! Men trodde aldrig jag skulle behöva spara till ifall det skulle bli massa bröllop, men nu vet jag bättre. Ännu en gång, tack för svaren! :)

Svar på tråden Har inte råd med alla dessa bröllop!