• Anonym (Fattiglapp?)

Har inte råd med alla dessa bröllop!

Ett stort problem har jag i år.

Vi är bjudna på fyra bröllop! Det ska bli jätteroligt.. MEN... Jag känner att vi inte har råd! :(

Problemet är att vi gifte oss för ett år sedan. Alla våra vänner och bekanta kom och gav oss minst 500 kronor i present. Vi är själva inte alls rika eftersom en av oss är student och den andra föräldrarledig till och från.

För några månader sedan beställde vi en utomlandsresa som vi sparat till otroligt länge. Äntligen ska vi få komma iväg hela familjen och barnen är så glada och pratar inte om annat.
    Nu ser det ut som om vi får nalla rejält på sparkontot och vi kanske inte ens har råd att resa! Jag gråter på kvällarna av oro och nedstämdhet över det här.

Det är vårt eget fel att vi inte har råd att gå på våra vänners bröllop, för nu känner jag att vi är snikna om vi reser istället. Vi får kanske avboka resan? :(

Bara det att svensexan nästa vecka kommer att kosta MINST 500 kronor (gubbens bästa vän så han MÅSTE gå på den) , gör det inte lättare precis!
    Vi har inte ens fått lön/studiebidrag då och NU har jag bara 87 kronor kvar på lönekontot. När barnbidraget kommer tänkte jag handla mat för pengarna men nu måste ju gubben ha till svensexan.
    Är så arg för att det måste kosta så mycket att vara med då många av vännerna inte har det så bra ställt..

Hur ska vi göra med presenter? Vi måste väl ge för samma summa som de gav till oss, annars är vi väl snåla? Eller hur ska vi göra? Ska vi ställa in resan?

Det jobbiga är att några av våra vänner har fått om bakfoten att vi har mycket gott om pengar. Förstår inte varför de tror de men det kan vara att vi ska iväg på en efterlängtad resa..
    Som vi kanske får avboka nu! Är så otroligt ledsen. Tycker synd om mina barn som hade längtat så.. Det känns som om vi måste lägga flera tusentals kronor på dessa bröllop!

:(

• Svar på tråden Har inte råd med alla dessa bröllop!
  • Dannedo

Förresten, jag är inte så bröllopsvan själv men ska på hela två (!) bröllop i sommar (vilket jag tycker är mycket). Men alltså... Hur mycket lägger folk på bröllopspresenter egentligen? Över 500 kr till vänner är ganska mycket tycker jag, då går jag hellre ihop några stycken om man vill köpa något finare. Eller förväntas man faktiskt köpa dyra saker bara för att man "har råd"?

• På rosa moln

Jag tycker inte alls att ni behöver känna att ni måste ge en present för en viss summa, det viktigaste (utgår jag från) är trots allt att ni kommer. Jag läste en berättelse av en annan forumist som berättade att en av de finaste presenter de fick var en trälåda innehållande en flaska vin och ett hå,l under kvällen skrev gästerna små fina lappar som de la i lådan. Tanken var sedan att brudparet skulle öppna lådan på sin första bröllopsdag, dricka vinet och läsa lapparna. Skulle man inte vilja ge bort alkohol så går det förstås bra att lägga ett alkoholfritt alternativ i lådan eller någonting helt annat. En present som inte behöver kosta många kronor, men förmodligen uppskattas mer av de flesta än någonting som de ändå kan köpa själva även fast det är dyrare.

• annapanna88
    Dannedo skrev 2012-04-16 21:24:08 följande:
    Förresten, jag är inte så bröllopsvan själv men ska på hela två (!) bröllop i sommar (vilket jag tycker är mycket). Men alltså... Hur mycket lägger folk på bröllopspresenter egentligen? Över 500 kr till vänner är ganska mycket tycker jag, då går jag hellre ihop några stycken om man vill köpa något finare. Eller förväntas man faktiskt köpa dyra saker bara för att man "har råd"?
    Jag förväntar mig ingenting av mina gäster, oavsett hur deras ekonomi ser ut. Själv brukar jag tänka att det är roligare att både ge och få något personligt och genomtänkt än något dyrt och tråkigt :)

TS: Jag tycker du har fått många bra tips! Hemmagjorda presentkort är ju toppen, bara att utforma efter vad brudparet behöver hjälp med. Vi skulle t.ex bli jätteglada för renoveringshjälp då vi står i startgroparna för att köpa hus :) Och om man kan gå ihop några stycken om en present blir det också ofta billigare... Du ska se att det löser sig!
  • Anonym

Jag förstår inte.. Om bröllopsinbjudan ger ångest - gå inte på alla då. Jag förstår inte varför man funderar på vad man "bör" ge utifrån vad "folk" tycker och att "folk" ser ner på en om man ger för lite etc. etc...

Kläder kan man hitta hyfsat billigt på Second Hand. Kan säkert ha samma på mer än ett av bröllopen. Present ger man utifrån egna förutsättningar och från hjärtat.

Om man har "folk" som ser ner på en för att man ger för billig present så kan ju i vart fall jag känna att det inte är folk jag skulle vilja ha i min närhet.. Spelar det verkligen roll vad andra tycker?

Jag vill inte låta hård men jag tycker inlägget är lite gnälligt. En inbjudan är en inbjudan och inte ett måste. Gå eller låt bli. Vill man lösa det så finns det billiga lösningar. Finns säkert någon i bekantskapskretsen man kan låna kläder av gratis eller som sagt köpa begagnat o sedan ha samma på mer än ett av bröllopen. Eller är alla fyra bröllopen frackbröllop?

Så har jag gjort när jag varit arbetslös och luspank. Present kan vara att man hjälper till med något man är duktig på till bröllopet (jag bakade cupcakes till ett bröllop, fotograferade på ett annat). Någon fest har jag tackat nej till därför att den inte lockat OCH för att jag ekonomiskt inte hade utrymme för det. Man behöver heller inte vara med på alla möhippor/svensexor. Man kan ansluta senare på kvällen eller engagera sig i planeringen av dem o på så sätt påverka kostnaden för dem.

Finns mycket man kan göra. Men som sagt. Man får faktiskt lov att tacka nej till saker också. Det är trots allt en inbjudan och inte en inställan..

• Anonym (M)

Det finns ju saker man an ge bort som inte kostar så mycket. Ni känner ju dem som ska gifta sig, ge dem presenter därefter. Behöver inte kosta multum. 
    Jag var på ett bröllop för några år sen, ett par nära vänner som gifte sig. Vi var tre st i kompisgänget som gick ihop oss om en present som de totalt ÄLSKADE! Vad vi gav bort?
    En korg med biobiljetter, chips (deras favorit smaker), DVD filmer, dricka, popcorn etc Detta vågade vi ge därför att vi visste att de skulle älska den presenten. Både brud & brudgum älskade filmer, så det var en jätte lyckad present!!

Jag skulle bli jätteglad om ngn gav oss en liknande korg med vin i, ostar, lite frukt, kex, kanske en filt. En ost&vin-korg helt enkelt.
    Eller om det är stressade småbarnsföräldrar, ge dem ett paket med total avkoppling, typ liknande och en"check" där ni erbjuder er som barnvakter. 
    Ja listan kan göras lång på fina, genomtänkta och inte alltför dyra bröllopspresenter  

• Aniara4

Jag vill instämma med tidigare skribenter om att man inte alls behöver ge dyra presenter. På vårt bröllop fick vi många fina och i vissa fall dyra presenter, men en som jag verkligen uppskattade var virkade disktrasor från en händig kompis som inte har så mycket pengar. De kan köras i maskin i 60 grader och är jättefina!

Men jag tror också det är bra att låta vännerna förstå hur er ekonomiska situation ser ut, så att de inte går och hyser höga förväntningar på presenter från er. Se till att de förstår att resan är den ni fick i present, och att ni kämpar för att spara ihop fickpengar.

Kan din man försöka styra upp svensexan så att det inte blir så dyrt? Eller bara vara med på en del av dagen? Om det är hans bästa vän borde han ju ha en hel del att säga till i planeringen?

• Annamolly
    Anonym skrev 2012-04-16 22:23:00 följande:
    Jag förstår inte.. Om bröllopsinbjudan ger ångest - gå inte på alla då. Jag förstår inte varför man funderar på vad man "bör" ge utifrån vad "folk" tycker och att "folk" ser ner på en om man ger för lite etc. etc...

Kläder kan man hitta hyfsat billigt på Second Hand. Kan säkert ha samma på mer än ett av bröllopen. Present ger man utifrån egna förutsättningar och från hjärtat.

Om man har "folk" som ser ner på en för att man ger för billig present så kan ju i vart fall jag känna att det inte är folk jag skulle vilja ha i min närhet.. Spelar det verkligen roll vad andra tycker?

Jag vill inte låta hård men jag tycker inlägget är lite gnälligt. En inbjudan är en inbjudan och inte ett måste. Gå eller låt bli. Vill man lösa det så finns det billiga lösningar. Finns säkert någon i bekantskapskretsen man kan låna kläder av gratis eller som sagt köpa begagnat o sedan ha samma på mer än ett av bröllopen. Eller är alla fyra bröllopen frackbröllop?

Så har jag gjort när jag varit arbetslös och luspank. Present kan vara att man hjälper till med något man är duktig på till bröllopet (jag bakade cupcakes till ett bröllop, fotograferade på ett annat). Någon fest har jag tackat nej till därför att den inte lockat OCH för att jag ekonomiskt inte hade utrymme för det. Man behöver heller inte vara med på alla möhippor/svensexor. Man kan ansluta senare på kvällen eller engagera sig i planeringen av dem o på så sätt påverka kostnaden för dem.

Finns mycket man kan göra. Men som sagt. Man får faktiskt lov att tacka nej till saker också. Det är trots allt en inbjudan och inte en inställan..
    Hon vill ju jattegarna ga och vill inte sara sina vanner, men oroar sig over att det blir for dyrt. Om hon bara 'valjer att inte ga' sa gor hon ju sina vanner besvikna, och kanner sig ledsen for att inte kunna vara med. Samtidigt blir det dyrt att ga. Det ar val klart att detta ar lite av ett dilemma! Sa pragmatisk ar val nastan ingen att dom struntar helt i vad andra tycker, om andra blir lessna, om man kanner sig snal eller gor sina barn besvikna om dom staller in resan. Det later som helt vanliga, manskliga funderingar.
  • Anonym (Student)

Jag är inte född i Sverige och har därmed en lite annorlunda inställning till presenter, än vad många här verkar ha.
    Många av mina släktingar som kommer till våran bröllop kommer ha lagt deras "sista" slantar på flygbiljetten hit. Ändå vet jag att ingen av de kommer komma med en present under 200 kronor och med blommor, trots att jag tjatar och säger att det är absolut inte nödvändigt. (Vi har skaffat boende, hämtning från flygpatsen, mat i 3-4 dagar för de alla - så jag hoppas att ni förstår hur gärna vi vill ha de här med eller utan presenter)
    De flesta av de lever på mycket mindre än en student (med studiebidrag och lån) lever på.

Sen om man jämför med "svensk" syn på saken. De flesta kan ge för 500-1000 utan större problem, om de avstår från något extra, men det är i de flestas ögon inte "värt" det. Det är inte det att jag vill ha dyra presenter, det är bara det att jag är uppvuxen så - jag tycker om att ge presenter som kommer göra mottagen väldigt glad - även om det är för mina sista slantar (efter att jag sett till att ekonomin går runt och alla räkningar är betalda).
    De flesta i Sverige när det handlar om presenter tänker i banor - hur kommer jag undan billigast. Det är få som reflekterar att de oftast blir bjudna för mer än de där 200-300 som de kände att de kunde spendera. Jag förstår vissa som har kuvertavgift - man får mer igen då! (Vi valde att inte ha kuvertavgift, för vi har väldigt många som vi vet inte tänker så och som vi bryr oss om - annars hade vi nog haft det)
    Alla är inte så, men alldelles för många!

Nu är det inte så jag upplever trådstartaren - utan till dig kan jag bara säga - unna barnen resan. För barnen kommer alltid först, och dina vänner borde verkligen förstå det! Passa också på att berätta att ni faktiskt har dåligt ekonomi, ibland kan lite konkreta siffror få folk att tappa hakan och undra hur man får det att gå ihop. Så är det för oss och vissa av min m2b släktingar. Ibland känns det som att de tycker att vi är väldigt snåla, trots att det är bara han som jobbar, jag är student på bara studiebidrag. Vi ska dock ha en bröllopsresa för ca 70 000 och själva bröllopet med boende för alla, mat, transport m.m. kommer gå på ca 110 000. Det har vi dock slitit för med en väldigt tajt budget. En del av pengar är bidrag från vissa av våra förädrar och så har vi blivit lovade en väldigt generös bröllopspresent från min moster - 20 000, som ska gå till bröllopsresan.

Vi hade ingen annan val än ha ett så dyrt(för oss) bröllop ifall vi vill att alla våra nära och kära ska ha möjlighet att komma.

Jag stal ditt tråd lite, men jag kände att jag behövde också skriva av mig lite.

• SkövdeSophie

Det finns ingen regel om vilka summor man ger för på bröllop. Kontakta era vänner och säg som det är, att ni gärna kommer på deras bröllop, men ni har inte råd att köpa presenter eller gå på möhippa/svensexa. Köp en fin klänning på second hand och ha den på alla bröllop, variera med olika scarfer om du vill. Bröllop skall vara roliga och fyllda av kärlek, inte ge ångest. Men man måste vara ärlig mot folk, annars kan de aldrig veta vad man tänker.

• Cattis77

Om du hör med vänner finns det säkert en möjlighet att låna en fin klänning av någon. Det är inte ovanligt att jag, min syster och svägerska lånar av varandra ibland. Finklänningar är det få personer som har många, ibland är det skönt att kunna låna och slippa köpa nytt om det blir många tillfällen på en o samma gång :)

Svar på tråden Har inte råd med alla dessa bröllop!