• Sofi K

    Vad har mannen på sig?

    Sitter och försöker desperat komma ihåg vad männen haft på sig i brudföljena jag har sett de senaste åren... Och om det var så att jag kom ihåg, så hade jag ändå inte kommit ihåg vad det heter...


    Vad har männen på sig när dom gifter sig? och jag vet redan att det är "upp till varje par", men jag vill ha konkreta förslag.


    Har de väst över lag eller bara "jacka" och fluga? slips? Beror deras klädsler på standarden på bröllopet? Dresscoden på de övriga gästerna?


    hjälp!!

  • Svar på tråden Vad har mannen på sig?
  • Allmylove

    Ska han se ut som alla andra som gifter sig nu så ska han ha frockcoat, men kör på er egen stil - det ska vi göra!!!
    Vit kavaj , svarta jeans! Grymt tycker jag!

  • JuliBrud89
    Sofi K skrev 2012-04-10 21:46:56 följande:
    Västen i den översta bilden och kravatten är ju SÅÅ snygga med mönstret! det är ju sådant mönster jag skulle vilja att han har, mest av allt! Var det det mönstret du menar som kallas ivory scroll?
    Ja visst ær det! Mønstret heter Scroll, færgen ær ivory. Den finns också att vælja i vit och silver scroll :)

    http://sweeties.se/shop/
  • Lilla My 76

    Min blivande ska ha en mörkgrå kostym,vit skjorta,lila kravatt och vit väst.


    Har inte bestämt om han ska ha lackskor eller ej.

  • På rosa moln

    Min älskade ska ha svart kostym med tillhörande vit skjorta, röd väst, röd slips och röd näsduk i bröstfickan (han är galet snygg i den kan jag berätta...). Vår klädkod är mörk kostym.

  • mummamimmi

    Min blivande ska ha detta på sig!! Cool



    och bestman denna väst med vanlig kostym. Vi har dock inte betämt kravattfärg till honom ännu. Förslag? ljus eller mörk? Vi är ialla fall sjukt nöjda. Har varit svårt att hitta grönt i kläder och eftersom mycket i bröllopet går i den färgen så... Tack By Eneroth säger jag bara!!


     

  • annapanna88

    Min blivande kommer att ha ljusgrå kostym, vit skjorta och slips (vet ej färg ännu). Vi tycker det känns "lagom" då vi gifter oss borgerligt utomhus.

    Till viss del bör väl brudgummens klädsel följa "stilen" på bröllopet. Om ni tänkt ha kavaj som klädkod kanske det känns väl uppklätt om brudgummen bär frack. Dock tycker jag att han gott kan ha något snäpp "högre" än vad klädkoden säger om man så önskar :)

    mummamimmi: kan inte bestman ha kravatt i samma färg som brudgummen då? Ger ju ett enhetligt och snyggt intryck tycker jag :)

  • Fannyterez
    Amejuli skrev 2012-04-10 23:13:38 följande:

    Detta hade min make på sif när vi gifte oss i somras. Kanske inte jättetraditionella färgval eller helt enligt etiketten men fint tycker jag! :)


    Mörkbrun kostym, vit skjorta plastrong och servett i turkost med biega löv på, ljusbruna skor, Acsessoarer: corsage (blomma på krage), fickklocka med kedja och manshetteknappar.


     




    Vad fint klädd din man var! Jättesnyggt, ungefär den stilen vill jag också ha (på min fästman) :) 
    Var köpte ni hans kläder? Min kille har också ett gammalt fickur han ärvt av sin farfar, kanske får den också vara med då. Snyggt att du hade strumpor i dina skor också! Gillar er stilSkrattande 
  • Aniara4

    Formellt ska brudgummen klä sig på samma nivå som gästerna, alltså inte ha t.ex. frack om klädkoden är kavaj, men jag tror knappast någon misstycker om han också vill snofsa upp sig lite extra. För samtidigt vill man kanske inte att gästerna ska känna sig tvungna att investera i en frack (och motsvarade tjusiga klänningar för damerna) bara för att han vill ha det.

    Min man hade en mörk kostym utan väst (han ville inte bli för varm) och en snygg slips. Jag tycker egentligen det är väldigt fint med väst och plastrong, men det var så han ville klä sig och det är ju det som spelar någon roll. Sen hade han en näsduk som matchade slipsen och en coursage på slaget, så det var inget tvivel om att det var han som var brudgummen ändå - om nu någon hade varit osäker.  Skrattande

    Vi hade skrivit "Klädkod: kavaj light, dvs kostym i valfri kulör alternativt udda kavaj om man så föredrar, valfri kjollängd eller festbyxor" just för att vänner som vi visste hade det lite sämre ekonomiskt inte skulle känna sig tvungna att köpa en kostym om de inte hade någon. Så därför kändes det också rätt att brudgummen inte skulle vara alltför über-tjusig.

  • FelizLane

    Min man kommer ha smoking. Inte alls vad etiketten säger. Men hans dröm var lite James Bond. Jag har absolut inget emot det :) Vi har kavaj som klädkod på inbjudan.

  • Amejuli

    Åh, tack, tyckte också han var himla fin!! (såklart :) )


    Han köpte den från Suitopia.se där man kan kombinera färg, modell och tyg precis som man vill. Det kan både blir förhållandevis billigt eller dyrt beroende på vad man väljer. Tror min betalade ca 2500 för sin kostym med väst. Vi fick dock ta in den lite hos sömmerska trots måttbeställning, men de har någon sorts garanti för detta så att man får justeringar hos sömmerska för upp till 500 vill jag minnas.


    Hans plastrong och servett valde han tyget till och jag sydde. Han hittade inte riktigt det han sökte och det var inte alls så svårt som man kan tro. På så vis kan man ju få precis det man vill ha. Och då min tärna hade valt en turkos klänning så valde min make en turkos plastrong med champange-färgade blad i. Sen hade både jag och min tärna champange-färgade band i midjan för att så att säga "knyta ihop" det hela... :)


     


    Jag hade ett par strumbyxor som var vita men lätt genomskinliga med lite tätare vita prickar. Tror jag hittade dem på twilfit eller något sådant. Tycker det är så jobbigt när man blir varm och svettig om benen och de klibbar mot varandra.. :P Sen passar det ju om man vill ha lite oldschool-stil tycker jag.


    Fickur tycker jag också ser väldigt trevligt ut och ger ju mannen också en chans att få använda sig av lite accessoarer.


     


    Stort lycka till med er dag!! När är det dags? :)


    Fannyterez skrev 2012-04-21 13:44:39 följande:
    Vad fint klädd din man var! Jättesnyggt, ungefär den stilen vill jag också ha (på min fästman) :)
    Var köpte ni hans kläder? Min kille har också ett gammalt fickur han ärvt av sin farfar, kanske får den också vara med då. Snyggt att du hade strumpor i dina skor också! Gillar er stilSkrattande
  • Fannyterez
    Amejuli skrev 2012-04-21 15:54:07 följande:

    Åh, tack, tyckte också han var himla fin!! (såklart :) )


    Han köpte den från Suitopia.se där man kan kombinera färg, modell och tyg precis som man vill. Det kan både blir förhållandevis billigt eller dyrt beroende på vad man väljer. Tror min betalade ca 2500 för sin kostym med väst. Vi fick dock ta in den lite hos sömmerska trots måttbeställning, men de har någon sorts garanti för detta så att man får justeringar hos sömmerska för upp till 500 vill jag minnas.


    Hans plastrong och servett valde han tyget till och jag sydde. Han hittade inte riktigt det han sökte och det var inte alls så svårt som man kan tro. På så vis kan man ju få precis det man vill ha. Och då min tärna hade valt en turkos klänning så valde min make en turkos plastrong med champange-färgade blad i. Sen hade både jag och min tärna champange-färgade band i midjan för att så att säga "knyta ihop" det hela... :)


     


    Jag hade ett par strumbyxor som var vita men lätt genomskinliga med lite tätare vita prickar. Tror jag hittade dem på twilfit eller något sådant. Tycker det är så jobbigt när man blir varm och svettig om benen och de klibbar mot varandra.. :P Sen passar det ju om man vill ha lite oldschool-stil tycker jag.


    Fickur tycker jag också ser väldigt trevligt ut och ger ju mannen också en chans att få använda sig av lite accessoarer.


     


    Stort lycka till med er dag!! När är det dags? :)


    Ok, jag har kollat lite på den hemsidan för att få ett hum om vad det kostar, bra att veta nån som beställt därifrån. Verkar vara ett bra ställe! Det fanns ju massa olika tyger vilket var bra! 

    Vi har inte spikat datum än, har bara varit förlovade en vecka (haha) men jag är lite smått planeringsgalen så jag kollar upp det mesta nu för att få ett hum om vad allt kommer gå på. Men förmodligen blir det nästa år i augusti!  Oskyldig
  • Fannyterez
    Amejuli skrev 2012-04-21 15:54:07 följande: 

    Åh, tack, tyckte också han var himla fin!! (såklart :) )


    Han köpte den från Suitopia.se där man kan kombinera färg, modell och tyg precis som man vill. Det kan både blir förhållandevis billigt eller dyrt beroende på vad man väljer. Tror min betalade ca 2500 för sin kostym med väst. Vi fick dock ta in den lite hos sömmerska trots måttbeställning, men de har någon sorts garanti för detta så att man får justeringar hos sömmerska för upp till 500 vill jag minnas.


    Hans plastrong och servett valde han tyget till och jag sydde. Han hittade inte riktigt det han sökte och det var inte alls så svårt som man kan tro. På så vis kan man ju få precis det man vill ha. Och då min tärna hade valt en turkos klänning så valde min make en turkos plastrong med champange-färgade blad i. Sen hade både jag och min tärna champange-färgade band i midjan för att så att säga "knyta ihop" det hela... :)


     


    Jag hade ett par strumbyxor som var vita men lätt genomskinliga med lite tätare vita prickar. Tror jag hittade dem på twilfit eller något sådant. Tycker det är så jobbigt när man blir varm och svettig om benen och de klibbar mot varandra.. :P Sen passar det ju om man vill ha lite oldschool-stil tycker jag.


    Fickur tycker jag också ser väldigt trevligt ut och ger ju mannen också en chans att få använda sig av lite accessoarer.


     


    Stort lycka till med er dag!! När är det dags? :)


    Förresten, använde du något mönster när du sydde kravatten och näsduken? Min mamma ska sy min klänning så då kanske hon kan sy det också, sparar man lite pengar kanske
  • Amejuli

    Äsh, att vaa ute i god tid är bara bra! ;) Och det är i början det är som roligast. Då finns det inte så mycket stress än. :) Augustibröllop blir säkert hur härligt som helst! Själv gifte jag mig den 30:de juli förra året. :)


    Jag följde någon sorts instruktion jag hittade i ett forum på nätet när jag sydde plastrongen/cravatten. Men jag villl minnas att jag justerade den lite. Men konceptet är egentligen väldigt enkelt. Två avlånga rektangulära bitar som är tillspetsade i ändarna sys ihop räta mot räta och vrängs sedan (ca 140 från spets till spets och18 på bredden med sömnsmån inräknat, hur spetsigt det ska vara eller hur lån den ska vara kan ju varieras efter smak). Därefter veckar man den på ett snyggt och regelbundet sätt där den ska ligga under kragen (det vill säga, inte helt på mitten eftersom den ena änden bör vara längre eftersom den ska användas för att knytas runt den andre) och syr några linjer med lagom mellanrum över vecken så de ligger på plats. Bredden där på plastrongen där den är veckad bör vara ca 4,5 cm för att få plats under kragen.


     


    Ja, kanske lite rörig beskrivning, men det går säkert hitta mer utförliga på nätet. Eller så kan ni utgå från någon grund ni hittar och tänka vidare själva för att få något som passar er. Ska din mamma sy din klänning så klarar hon absolut av att sy en plastrong. :)


     


    Ska se om jag kan lägga upp en bättre bild på plastrongen så det blir tydligare hur jag menar .


     


    Blir ju roligt också om man får en lite personligare touch på sitt bröllop tycker jag. Och då kan ni ju få precis den färg eller det mönster ni vill. :) Lycka till!!


     


    Fannyterez skrev 2012-04-21 18:54:48 följande:
    Ok, jag har kollat lite på den hemsidan för att få ett hum om vad det kostar, bra att veta nån som beställt därifrån. Verkar vara ett bra ställe! Det fanns ju massa olika tyger vilket var bra!

    Vi har inte spikat datum än, har bara varit förlovade en vecka (haha) men jag är lite smått planeringsgalen så jag kollar upp det mesta nu för att få ett hum om vad allt kommer gå på. Men förmodligen blir det nästa år i augusti! Oskyldig
  • Amejuli

     


    Okej, gör ett försök att få upp lite bilder till min beskrivning. Kan tyvärr bara ladda upp en bild per inlägg av någon konstig anledning. (Och sorry TS för lit OT men hoppas kanske att några kan ha lite nytta av detta...)


    Nedan alltså en bild på ena änden som är tillspetsad högre upp ses den omnämnda veckningen...


  • Amejuli

    Ungefärlig skillnad i läng på ändarna är ca 12,5 cm och längden på den veckade delen är ca 37 cm (Men det är ju lite beroende av hur bred nacke er blivande har) Breddan på den veckade delen är alltså ca 4,5 cm. Hoppas det kan vara till hjälp! :)


  • Sofi K

    mummamimmi- Den jackan som din m2b ska ha, vad är det den kallas? jag gillar längden på den.


    Föresten, det slår mig nu. är det inte så att man ser "kortare" ut i längre jackor? Man fästman är 10 cm kortare än jag... är risken att han ser ännu kortare ut då?

Svar på tråden Vad har mannen på sig?