• teddy
    Äldre 27 Mar 18:43
    24761 visningar
    18 svar
    18
    24761

    Kostym + fluga = ?

    Vi har tänkt som så att min blivande mans klädsel ska bestå av kostym och fluga, vilket vi både känner oss nöjda med. Men sen fick jag höra att man absolut inte kan ha fluga till kostym utan då måste man ha frack! Men hallå, tänkte jag, klart man kan ha fluga till en kostym... de har väl många nu för tiden!
    Hur tänker ni? Kostym och fluga funkar väl?  

  • Svar på tråden Kostym + fluga = ?
  • Äldre 27 Mar 18:49
    #1

    Klart man kan ha fluga till kostym! Jag tycker det är snyggt och ni verkar ju båda gilla det, så.. ja, är det inte huvudsaken att din blivande känner sig fin? Oavsett hur det "ska" vara.


  • teddy
    Äldre 27 Mar 18:51
    #2

    Ja, men tack Daniiel! :) De va precis så jag också tänkte, men man hör ju både de ena o de andra från olika håll o då blir man förvirrad! 
    Jag tänkte mer om det finns nån "regel" att kostym o fluga inte går ihop, men gör de inte de blir de fluga o kostym för de gillar vi! :) 

  • Äldre 27 Mar 19:04
    #3

    Jag kan ju säga att en gäst på vårat bröllop hade jeans, vit skjorta, svart kavaj och röd fluga. Det är väl absolut inte en vanlig kombination eller vad man bör klä sig i egentligen på bröllop, men han var så himla stilig. Han såg minst lika uppklädd ut som alla i kostym med slips osv. Vi hade en annan gäst som hade en slips med Southpark-motiv (eller något liknande) på och även där tyckte vi det bara var väldigt passande på den personen. Maken, och hans marskalkar, hade converseskor på sig till sina svarta kostymer, något man kanske inte bör ha till ett bröllop, men det var passande på dom och vi tyckte det var snyggt.

    Jag tycker att man ska försöka vara sig själv, tänka på vad man själv tycker är snyggt och passande och vad man framförallt känner sig bekväm i. Man ska inte haka upp sig alltför mkt på "regler" och sådant. Klart att man kan vara medveten om de "regler" som finns, men det betyder ju inte att man helt och hållet måste hålla benhårt på dom.

    Men, av vad jag kunnat läsa mig till angående vett och etikett angående klädkoden mörk kostym, så funkar fluga alldeles utmärkt som alternativ till slipsen :)


  • teddy
    Äldre 27 Mar 19:07
    #4
    Glad
  • Josefi­n521
    Äldre 27 Mar 19:24
    #5

    Kostym (kavaj med sidenslag om vi hittar), fluga samt hängslen skall min sambo ha. Har sett det i hur många modemagasin som helst och på väldigt många bilder från ex the knot och martha stewart wedding. Min sambo gillar inte frack så detta blev ett superalternativt. Vi har varit runt på en massa herrekiperingar som säger att det är det "nya".


    Jag tycket det är skitsnyggt och din kille kommer få massa komplimanger!

  • 1700ta­l
    Äldre 27 Mar 19:28
    #6

    Oavsett om man "gör som man vill" eller inte så är det helt korrekt med fluga till kostym. Slips och fluga är samma nivå.

  • teddy
    Äldre 27 Mar 19:45
    #7

    Så bra, nu blev jag lite uppåt igen! :)
    Då har vi inte köpa rosa fluga och rosa skor (!) förgäves då! hihi! :) 

  • 1700ta­l
    Äldre 27 Mar 19:53
    #8
    teddy skrev 2012-03-27 19:45:54 följande:
    Så bra, nu blev jag lite uppåt igen! :)
    Då har vi inte köpa rosa fluga och rosa skor (!) förgäves då! hihi! :)
    Haha, vad coolt! Blir nog rosa fluga och matchande näsduk till blivandens kostym här oxå, fast minus rosa skor..
  • Zara81
    Äldre 27 Mar 20:02
    #9

    Oftast har man smoking med fluga och gördel, MEN jag tycker att man ska ha på sig det man vill! Det är eran dag! Skitsamma om det är någon som tycker att det inte matchar.

  • 1700ta­l
    Äldre 27 Mar 20:11
    #10
    Zara81 skrev 2012-03-27 20:02:56 följande:

    Oftast har man smoking med fluga och gördel, MEN jag tycker att man ska ha på sig det man vill! Det är eran dag! Skitsamma om det är någon som tycker att det inte matchar.


    Slips och fluga är varandras motsvarighet klädkodmässigt. Smoking är ju egentligen inte en svensk "utstyrsel", utan här bärs fluga till både till kostym och frack.
  • 1700ta­l
    Äldre 27 Mar 20:15
    #11

    http://blogg.aftonbladet.se/etikettdoktorn/2009/12/fluga-till-kostym


    http://www.dn.se/blogg/etikettfragan/2009/05/12/fluga-till-students-kostym-3216/


     


    Här står det även att svarta och vita flugor är för frack och smoking, till kostym påbjuds att flugan har färg.

  • teddy
    Äldre 27 Mar 20:27
    #12
    1700tal skrev 2012-03-27 20:15:20 följande:

    blogg.aftonbladet.se/etikettdoktorn/2009/12/f...


    www.dn.se/blogg/etikettfragan/2009/05/12/flug...


     


    Här står det även att svarta och vita flugor är för frack och smoking, till kostym påbjuds att flugan har färg.


    haha najs, då passar ju en rosa fluga ;)
  • 1700ta­l
    Äldre 27 Mar 20:28
    #13
    teddy skrev 2012-03-27 20:27:11 följande:
    haha najs, då passar ju en rosa fluga ;)
    Som handen i handsken!
  • Monste­rtjeje­n
    Äldre 24 May 11:46
    #14

    MIn blivande skall ha en mörktgrön fluga med oranga prickar på, plus matchande oranga hängslen :) Bestman skall ha mörkblå flug med rosa prickar på och rosa hängslen,


    Sedan tänkte vi kanske ha matchande strumpor!

  • Äldre 24 May 14:46
    #15

    As-snyggt med kostym och fluga ju, se bara på Måns Zelmerlöv!  Tungan ute

  • Äldre 24 Sep 15:08
    #16

    Som en av drivarna till ett modeföretag kan jag säga att en fluga endast kan användas till frack eller smoking. Vid val av kostymer är en slips vara det ända rätta tillbehöret. Ungdomar går oftast i fällan med att använda röda flugor till en kostym. De själva ser sig som uppklädda men vi inom modebranschen eller de som har lite känsla vet att en fluga endast ska användas till frack eller smoking. En fin slips är ett bättre alternativ och det som är korrekt till kostymen.

  • Äldre 24 Sep 15:29
    #17

    Förhoppningsvis är dom gifta redan. 
    Den som ställde frågan är inte medlem här längre heller.
    Tråden är från 2012 och man ser på dom svarta - icke klickbara - namnen att dom inte finns kvar här.

  • Äldre 24 Sep 22:34
    #18

    Oavsett ålder på tråden: tala om för Winston Churchill att hans flugor var en modenyck. Eller valfri skräddare på Savile Row, I dare you. Klart man kan ha fluga till kostym, både snyggt och korrekt - sedan åtminstonde 1870-talet. Se exempelvis illustrationerna till Sherlock Holmes från "Strand", där de ursprungligem publicerades från 1887. Snälla nån...

Svar på tråden Kostym + fluga = ?