• evigtkär

    Hur lång tid tar det för efternamnsändringen att gå igenom?

    Jag har inte fått någon bekräftelse än i från skatteverket och börjar undra. Det är nu nästan 2veckor sedan vi vigdes och skicade in namnändringen.


    Ni som ändrat efternamn i samband med vigseln. Hur lång tid tog det? Och fick ni hem några papper?

  • Svar på tråden Hur lång tid tar det för efternamnsändringen att gå igenom?
  • Ingride

    Skatteverket slarvade bort våra papper, så prästen fick göra en kopia och skicka in nya. Sedan gick det fort. Igår, när jag var inne på Skatteverkets hemsida och kollade mitt personbevis, stod det att jag är gift sedan den 28 juli och att jag numera heter Nilsson i efternamn. Det känns bra. Som att vara gift på riktigt *fniss*
     

  • 7juli
    Five year engagement skrev 2012-08-15 18:22:37 följande:
    skönt att det snart är fixat nu då.. jag väntar på mitt också, borde gå fort nu tycker jag när papprena (förhoppningsvis) kommit fram..

    tyckte det var lite kul att du skrev "sambo", sitter i länge det där... fnittrar fortfarande när jag refererar till min man som MIN MAN..
    Haha, har inte tänkt på det själv att jag skrev sambo. Ja det lär ta länge innan jag lär mig säga och "skriva" make! =) Har även ett dilemma när jag ringer någonstans om jag ska säga mitt nya eller gamla efternamn, har än så länge kört med det gamla då nya inte gått "igenom" än! Men har nu bestämt mig att jag från nästa vecka börjar använda det nya, vare sig skatteverket har fixat det eller ej! =)
  • Juni 2012

    Min make bytte namn i april, men presenterar sig fortfarande med sitt gamla efternamn och säger "sambo" om mig.

  • Five year engagement

    Igår, äntligen, var mitt nya efternamn registrerat på Skatteverket!!!!! Gifte oss 21 juli men kommunen skickade inte pappren förrns denna veckan. Skatteverket hade fått in pappren i onsdags och igår fredag var det redan ändrat så det gick fort när pappren väl var på plats. Då hade vi iofs skickat in namnändringen i maj samtidigt som hindersprövningen så ärendet låg bara och väntade... Skönt att man kan känna sig gift på riktigt nu :) Undra när körkortspappren kommer :)

  • tinaalpfält

    Vi gifte oss i lördags och nu väntar jag otåligt på att få bekräftat att jag har bytt namn. Hur gör man under tiden? På jobbet är användarkontot och e-mailen uppdaterad och fb är uppdaterad men på alla kort står ju mitt gamla namn fortfarande. När jag handlar etc borde jag använda mitt gamla namn gissar jag då...eller?? Det jag tyckte blev riktigt lurigt var igår när jag tänkte beställa en grej på nätet och tänkte, vad händer om jag fyller i ett namn och så stämmer inte det när grejerna kommer? Dvs antingen att jag fyller i det gamla och jag hinner få mitt nya innan det kommer fram eller att jag chansar på det nya men det inte har gått igenom. 

  • Isabellaandersson

    Mitt byttes samma dag som vi gifte oss! Jag ringde skatteverket en vecka efter och då meddelade de mig!

  • CharliesChoice

    *väcker liv i en gammal tråd*

    Tar det tid EFTER bröllopet även om man skickar in nämnändringen redan när man skickar hindersprövningen? (Dvs typ tre månader innan vigsel i vårt fall.)

    Vi har ett "enkelt" namnbyte, sambon behåller sitt namn och jag tar hans.

  • Juni 2012

    Ja.
    Det tar olika lång tid beroende på vilken tid på året man gifter sig. Sommartid tar det längre tid.

  • tinaalpfält

    CharliesChoice: Ja det tar tid. Vi skickade in papperna i god tid och skulle också bara byta mitt efternamn. Vi gifte oss 6/10 och på det utdraget vi fick från skatteverket stod det att namnbytet hade går igenom 10/10. Dock kom det inte hem i brevlådan förrän ca 10 dagar senare. Ett tips kan vara att försöka via bank-id eller dylikt att logga in och printa ett personbevis (tror att det går) ett par dagar efter om man ser att det har gått igenom. Jag orkarde inte mecka med det så jag höll mig tills det damp ner i brevlådan. 

  • married observer

    Vi gifte oss 30 juni och jag bytte till min mans efternamn. Efter 10-12 dagar hade vi/jag fått hem papper både från Skatteverket, Trafikverket, Ikea Family och Hemköps kundklubb. Så för oss (stockholmare) gick det fort trots semestertider och högsäsong för bröllop Skrattande

  • CharliesChoice

    Tack för svar! Egentligen spelar det ju inte sååå stor roll om man inte tex ska iväg på resa o ska ha nytt pass osv.

    Jag säger som nån sa innan, det som räknas är ju när man ändrar på Facebook.

Svar på tråden Hur lång tid tar det för efternamnsändringen att gå igenom?