• Anneli256

Paris eller Rom eller något helt annat??? Förslag, erf?

Vi hade tänkt åka iväg på en lite kortare resa typ 4 nätter i samband med vårt bröllop 26 Maj. Vi har pratat både om Paris och Rom.. vet inte vad vi ska välja. Eller kanske något helt annat? Någon som har förslag eller erfarenheter?

• Svar på tråden Paris eller Rom eller något helt annat??? Förslag, erf?
  • pulmonate

Jag har bott i Rom i mer än 5 år och tycker det är en underbar stad att se. Det går att se det viktigaste på 4 dagar, men man kan även vara där i 4 år utan att hinna se allt. Det är en jätte mysig stad. Vill du ha några specifika tips så säg till.
    Här kommer några snabba tips:
    - Hotel kostar runt 50-70 euro för ett dubbelrum/natt. Billigaste området är runt Termini (tågstationen) vilket inte är ett dumt ställe att bo med tanke på att de flesta bussarna och metron går dit, så det är lätt att ta sig hem, men är dock inte det finaste området att bo. Hotel runt vatikanen, trastevere, är ofta aningen dyrare (runt 70) men är kanske lite trevligare att vara där. 
    - Trastevere (Tevere är floden, så det betyder "på andra sidan floden"). Många mysiga restauranger och barer på kvällen.  
    - Campo dei Fiori (blomtorget): barer på kvällen och blom och grönsaksmarknad på dagen. Gångavstånd till Trastevere om man bara går över floden.
    - San Lorenzo: studentområdet med lite mer alternativa barer. Många ute när det är varmt.
    Saker att se (nämner bara namnen då jag anar att de flesta vet vad de är).
    San Pietro
    Collosseo
    Fontana di Trevi
    Piazza di Spagna
    Pantheon
    Capella Sistina
    mm. 

Bästa restaurangen (min favorit i alla fall): Capo de Fero "rigatoni democratici", via San Cosimato 16, Trastevere. Jätte mysig romersk restaurang med romersk mat. Rigatoni democratici och Gricia är deras specialiter. Ett ställe med få turister (i alla fall om man kommer vid 20-21 då italienarna äter). 
    Bästa glassen: Old Bridge, i Vatikanen vid Sistinska kapellet. Det finns flera gelateria på samma gata så se till att ni hittar rätt. Det är INTE "blue ice" eller vad nu glasskedjan heter som alla turister verkar dras till. Utan det är ett pytte litet ställe med smaker beroende på säsong, hemmalagade glass..såå goda, billiga och stora! :)

Att ta sig runt:
    Tre dagars travelcard kostar 11 euro, 1 dag = 4 euro, 1 vecka = 18 euro, 1 månad = 30 euro. Då gäller alla bussar, metron (finns bara 2 linjer), tram, och lokala tåg (även till Ostia vilket är stranden ca 30min bort).

Vill ni ha mer tips så bara säg till! Hoppas detta hjälpte.  

• Lommila1

Jag har besökt både rom och Paris och om jag skall välja blir det helt klart Rom! Pari sär mer storstad och Rom är mer mysigt och framförallt billigare!
    Men försök undvika riktiga tursit säsongen då är met så smockat med folk så allt mys försvinner!

Sen tipsade någon om Salzburg, det är också en otroligt mysig stad och om jag väljer vilken jag besöker först igen av Rom Paris och Salzburg blir det Salzburg (..sound of music nörd in deed...)

Men det blir nog bra vart ni än beger er!

• TheD
    Goabullen skrev 2012-02-18 12:57:40 följande:

Jag skulle helt klart satsa på Rom om jag var ni Har varit där två gånger och åker gärna dit igen. Det är en såå häftig stad med otroliga historiska byggnader. Har varit i Paris och tycker det är ok men tycker inte att det går att jämföra på samma dag. Det är romantisk och otrolig stad som man om man bara bor centralt kan gå mellan de ena historiska monumetet till det andra. Maten är också fantastisk! Vi gick till ställen där de inte kunde engelska och blev serverade så mycket gott! Och deras pizzor går inte av för hackor - hihi. Så mitt val skulle vara självklart - Rom. Men smaken är ju som baken

Annars är ju Barcelona en mysig stad där jag varit en gång. Men jag skulle hellre välja Rom än Barcelona ändå. Bättre mat och mer wow-känsla

Jag åt pizza en gång när vi var i Rom och den var inte god!!!!
  • Jag han

Jag blev kär i Rom!!

Jag var i ett lyckorus hela vår weekend! Vet inte vad det var, men det var magiskt där. Språket är underbart vackert, maten god, gångavstånd till alla sevärdheter. Känns som att vara i en film. Att vandra genom vackra gränder och plötsligt se Colosseum visa sig från ingenstans är obeskrivbart..

För att inte tala om alla vackra kyrkor! Vi är inte såna personer som är så intresserade av kyrkor, men vi var inne i varenda en vi gick förbi. :)

Blev rörd till tårar då en kör sjöng Ave Maria i vår favoritkyrka.

En annan helt fantastisk upplevelse var att se Michelangelos kända målning "Adams skapelse" (tror jag det var den hette.) WOW!!!

Vi åkte i September. Var härligt väder, men inte proppat av turister.

Jag rekommenderar staden varmt!

• Dannedo

Jag har varit i Rom på en tredagars-weekend, och det var superlyckat. Bästa maten fick vi när vi bad lokalbefolkningen om tips, sämsta när vi hamnade på ett typiskt "turistställe" (och sådana fanns det ganska många av). Det var en stad som verkligen var perfekt att strosa runt i och stanna till på glass- och kaffebarer. Tror aldrig jag ätit så mycket smårätter, stan är verkligen full av små "hål i väggen" där man kan ta en öl, antipasti eller  en liten pizzabit (helt annan typ av pizza än den svenska, en av dom godaste jag åt var med mozzarella, tuuunnt skivad kokt potatis, ruccola, massor med hyvlad parmesan och olivolja...mums!). 
    Vår "regel" vi hade under resan var att inte slösa tid på att köa för något, så vi valde bland annat att inte gå in på collosseum utan gick och kollade på området runt omkring. Vi hann med att se massor av staden och det finns verkligen hur mycket som helst att se. 
    Jag instämmer med alla som tipsar om Trastevere, Pantheon osv. Det jag tyckte bäst om på vår resa var (föutom glassen, vinet, kaffet och maten):

-St Petersplatsen: På tips från en romare så gick vi dit på kvällen, då var det helt folktomt och vacker upplyst.
    -Den vackra begravningsplatsen bakom Piramide; Piramide är en pyramid som står mitt i en korsning och är en känd sevärdhet. Det många inte vet är att om man går runt muren den står vid så kommer man till ingången till den icke-katolska gravgården där alla utlänningar blivit begravda. En väldigt vacker plats där man kan hitta några kända namn på stenarna. Framför allt så får man en lugn stund och en paus från staden.
    - Om ni gillar klassisk musik så ska ni ta er till det relativt nybyggda konserthuset "Auditorium". Det är en helt fantastisk byggnad, otroligt arkitektur och den stora konsertsalen är verkligen något alldeles extra. I pausen får man en liten tallrik med snittar om man köper ett glas vin och jag är så glad att vi tog oss tiden att gå dit. Bild-googla "auditorium roma" så förstår du! Kan tillägga att mitt resesällskap inte är så musikintresserad men uppskattade verkligen den kvällen massor.

När jag tänker tillbaka på det så känns det verkligen inte som att vi bara var där i tre dagar, vi hann se och uppleva så mycket, medan t.ex en vecka i New York kändes alldeles för kort. Så tummen upp för minisemester i Rom! Vill man så kan man ju ta en utflykt utanför staden också :)

• Dannedo

Förresten ska vi också på bröllopsresa i italien. Vi kommer resa runt lite, men kommer bl.a vara fyra nätter i Venedig. Norwegian flyger till Venedig (Venezia) och vi har hittat bra och billiga biljetter. Vi kommer bo på Hotel Palazzo Abadessa www.abadessa.com som verkar ha superfina, romantiska rum intredda med 1700-tals möbler. Därifrån kan man ta tåget till området runt Gardasjön och besöka vingårdar och olivodlingar om man vill, men jag tror det säkert räcker med att bara strosa runt i Venedig några dagar. Jag har alltså inte varit där än, men jag hoppas att det kommer vara så fantastiskt som jag hört att det ska vara.

• pulmonate

Jag blir så glad när jag hör alla som gillar Rom så mycket! Som sagt så har jag bott där i över 5 år och känner att staden är "min". Bor fortfarande kvar i Italien men inte i Rom längre. Men jag är där 2 ggr / månad. Ska dit på måndag. 

Jag har jobbat på Auditorium, som Dannedo tipsar om. Det ÄR verkligen häftiga salar!  www.auditorium.com De stora salarna Santa Cecilia och Sala Sinopoli är så häftiga. De har all sorters musik, dans, och sen filmfestivalen i Oktober (där jag lärt känna massvis med kändisar. Inte helt fel att vara den enda med engelska som modersmål som jobbade där och få träffa alla vips). 
    Man tar metron till Piazza del Popolo och sen spårvagn nr.2. dit. Eller bus "M"  direkt ifrån Termini.

Aperitivo är där några som har nämnt lite halvt, men har nog inte förstått vad det är. Om man beställer en alcoholhaltig dryck mellan 18-20 ungefär så får man tilltugg till. Beroende på var man är får man olika mycket att äta. På vissa ställen är det en buffé och ersätter middagen. På andra ställen får man bara chips och oliver.
    Bästa Aperitivo ställena i Rom.
    Société Lutèce. Piazza di Montevecchio, 17. I området Piazza Navona. Ett jätte mysigt område att vandra runt. Här har dom en vegetarisk buffè om man beställer till exempel ett glas vin (4 euro). Man kan ta hur mycket mat man vill. Pastarätter, mm. 
    Freno e Frizione. Piazza Trilussa i Trastevere. Kostar 8 euro men det är också buffé med allt möjligt. Pasta, oliver,  salami, skinka, mm.  
    - Micca Club.  En trendig klubb på Via Micca (bodde på denna gatan så jag var stammis där ) inte långt ifrån Termini. De har jazzkonserter nästan varje kväll från kl. 22. Kostar 10 euro med jätte god mat. 

Pizza i allmänhet är inte så gott i Rom. Romersk pizza är torr och har inte många ingredienser. Ska man äta BÄSTA PIZZAN i världen kan man ta tåget 2h till Napoli. Bästa pizzerian är (enligt alla Napolitaner) är Da Michele.  Inte så långt ifrån stationen. Pizzan (bara Margherita, dvs. orginalpizzan) kostar 4-5 euro. Och du kommer aldrig att äta en godare pizza!
    I Rom kan man hitta Napolitansk pizza som är ganska god på Pizza Rè på Piazza Augosto.  Även goda friterade förrätter (notera...man kan inte äta så mycket som man tror. De är väldigt mättande). 

• Jag han
    pulmonate skrev 2012-02-21 11:52:23 följande:
    Jag blir så glad när jag hör alla som gillar Rom så mycket! Som sagt så har jag bott där i över 5 år och känner att staden är "min". Bor fortfarande kvar i Italien men inte i Rom längre. Men jag är där 2 ggr / månad. Ska dit på måndag.

Jag har jobbat på Auditorium, som Dannedo tipsar om. Det ÄR verkligen häftiga salar! www.auditorium.com De stora salarna Santa Cecilia och Sala Sinopoli är så häftiga. De har all sorters musik, dans, och sen filmfestivalen i Oktober (där jag lärt känna massvis med kändisar. Inte helt fel att vara den enda med engelska som modersmål som jobbade där och få träffa alla vips).
    Man tar metron till Piazza del Popolo och sen spårvagn nr.2. dit. Eller bus "M" direkt ifrån Termini.

Aperitivo är där några som har nämnt lite halvt, men har nog inte förstått vad det är. Om man beställer en alcoholhaltig dryck mellan 18-20 ungefär så får man tilltugg till. Beroende på var man är får man olika mycket att äta. På vissa ställen är det en buffé och ersätter middagen. På andra ställen får man bara chips och oliver.
    Bästa Aperitivo ställena i Rom.
    - Société Lutèce. Piazza di Montevecchio, 17. I området Piazza Navona. Ett jätte mysigt område att vandra runt. Här har dom en vegetarisk buffè om man beställer till exempel ett glas vin (4 euro). Man kan ta hur mycket mat man vill. Pastarätter, mm.
    Freno e Frizione. Piazza Trilussa i Trastevere. Kostar 8 euro men det är också buffé med allt möjligt. Pasta, oliver, salami, skinka, mm.
    - Micca Club. En trendig klubb på Via Micca (bodde på denna gatan så jag var stammis där ) inte långt ifrån Termini. De har jazzkonserter nästan varje kväll från kl. 22. Kostar 10 euro med jätte god mat.

Pizza i allmänhet är inte så gott i Rom. Romersk pizza är torr och har inte många ingredienser. Ska man äta BÄSTA PIZZAN i världen kan man ta tåget 2h till Napoli. Bästa pizzerian är (enligt alla Napolitaner) är Da Michele. Inte så långt ifrån stationen. Pizzan (bara Margherita, dvs. orginalpizzan) kostar 4-5 euro. Och du kommer aldrig att äta en godare pizza!
    I Rom kan man hitta Napolitansk pizza som är ganska god på Pizza Rè på Piazza Augosto. Även goda friterade förrätter (notera...man kan inte äta så mycket som man tror. De är väldigt mättande).
    Vad mycket bra tips du kommer med! Måste dit igen. Var där för 1.5 år sen. Vi funderar på Italien när vi firar vår första bröllopsdag, men inte Rom igen. Vill se mer av Italien. Kanske du kan tipsa om nåt bra ställe? Förlåt om jag snor tråden lite, men måste ju passa på att fråga när du vet så bra! :)
  • pulmonate
    Jag han skrev 2012-02-21 18:58:45 följande:
    Vad mycket bra tips du kommer med! Måste dit igen. Var där för 1.5 år sen. Vi funderar på Italien när vi firar vår första bröllopsdag, men inte Rom igen. Vill se mer av Italien. Kanske du kan tipsa om nåt bra ställe? Förlåt om jag snor tråden lite, men måste ju passa på att fråga när du vet så bra! :)
    Ja självklart kan jag det! :)

Mina topp 3 städer i Italien är:
    Rom
    Venedig
    Florens

Verona är ett måste. Ett tips för en liten rundvandring i Norra Italien är till exempel:
    Venedig (många flygbolag flyger dit. Det bästa sättet att hitta billiga flyg är på www.skyscanner.com). Man kan skriva in "Göteborg till Italien" för att hitta bra deals. Man måste alltså inte specificera var exakt man vill om man är flexibel. Vi har även köpt biljetter när vi skrivit "Rom to Anywhere" och sett var man kan resa billigast just då. Lite kul om man bara vill göra en weekender!

Rundvandringen skulle kunna vara:
    Venedig 1-2 nätter, Verona med tåg (ca 10 euro/pers på www.trenitalia.it).
    Verona 1 natt
    Gardasjön: Garda, Malcesine, Limone, mm. Bussar går dit ifrån Verona. Mellan städerna på Gardasjön finns båtar.
    Milano 1 natt
    Genova och Cinque Terre. Detta är ett område som är otroligt vackert. Det är 5 små byar som man kan vandra mellan på ett led längs bergkanten eller ta pendeltåg. Otroligt vackert!
    Firenze. Florens.
    Och flyga ut därifrån till exempel.
    Det finns så mycket att se. Har man en bil kan man lättare ta sig runt till små "oupptäckta" byar, som Lucca, Assisi, Sienna.

Alla städer har mat som de förknippas med.
    Napoli = pizza och kaffe
    Bologna = Spaghetti Bolognese 
    Parma = Parmiggiano, Parma skina,
    Firenze = Fiorentina steak, Montepulciano rött vin
    Rom = Carbonara, Amatriciana pasta
    Sicilien = Cannoli,  och ALLT (bästa stället för mat! Wow!). 

MM. Är det något mer specifikt så säg till. Jag tycker bara det är kul att tipsa!

En annan resa är föresten Sicilien! Bästa maten i världen (enligt mig), varmt, otroligt fina stränder, billigt, massor med kultur ifrån alla kulturer som erövrat Sicilien genom tiderna, bl.a. de bäst bevarade grekiska templen, mm.  
  • Jag han

Men tack gulliga!! Sicilien är jag grymt sugen på, men hittar inte några flyg med de vi vill åka med (det billigaste flygbolaget hehe). De andra städerna är också nåt jag drömmer om. Ska till Thailand om tre veckor men det är Italien jag drömmer om haha... Ska visa dina tips för mannen sen. Tusen tack!!

pulmonate skrev 2012-02-21 19:13:35 följande:

Rom
    Venedig
    Florens

Verona är ett måste. Ett tips för en liten rundvandring i Norra Italien är till exempel:
    Venedig (många flygbolag flyger dit. Det bästa sättet att hitta billiga flyg är på www.skyscanner.com). Man kan skriva in "Göteborg till Italien" för att hitta bra deals. Man måste alltså inte specificera var exakt man vill om man är flexibel. Vi har även köpt biljetter när vi skrivit "Rom to Anywhere" och sett var man kan resa billigast just då. Lite kul om man bara vill göra en weekender!

Rundvandringen skulle kunna vara:
    Venedig 1-2 nätter, Verona med tåg (ca 10 euro/pers på www.trenitalia.it).
    Verona 1 natt
    Gardasjön: Garda, Malcesine, Limone, mm. Bussar går dit ifrån Verona. Mellan städerna på Gardasjön finns båtar.
    Milano 1 natt
    Genova och Cinque Terre. Detta är ett område som är otroligt vackert. Det är 5 små byar som man kan vandra mellan på ett led längs bergkanten eller ta pendeltåg. Otroligt vackert!
    Firenze. Florens.
    Och flyga ut därifrån till exempel.
    Det finns så mycket att se. Har man en bil kan man lättare ta sig runt till små "oupptäckta" byar, som Lucca, Assisi, Sienna.

Alla städer har mat som de förknippas med.
    Napoli = pizza och kaffe
    Bologna = Spaghetti Bolognese
    Parma = Parmiggiano, Parma skina,
    Firenze = Fiorentina steak, Montepulciano rött vin
    Rom = Carbonara, Amatriciana pasta
    Sicilien = Cannoli, och ALLT (bästa stället för mat! Wow!).

MM. Är det något mer specifikt så säg till. Jag tycker bara det är kul att tipsa!

En annan resa är föresten Sicilien! Bästa maten i världen (enligt mig), varmt, otroligt fina stränder, billigt, massor med kultur ifrån alla kulturer som erövrat Sicilien genom tiderna, bl.a. de bäst bevarade grekiska templen, mm.
  • Dannedo
    pulmonate skrev 2012-02-21 19:13:35 följande:

Rom
    Venedig
    Florens

Verona är ett måste. 
    Och besöker man Verona så MÅSTE man ju gå på operan! En enooorm amfiteater där dom gör riktiga mastodontföreställningar med fantastiska sångare och t.o.m hästar på scenen. Och helt utan mikrofoner så klart!
  • pulmonate
    Dannedo skrev 2012-02-21 20:41:18 följande:
    Och besöker man Verona så MÅSTE man ju gå på operan! En enooorm amfiteater där dom gör riktiga mastodontföreställningar med fantastiska sångare och t.o.m hästar på scenen. Och helt utan mikrofoner så klart!
    Ja det måste man! Säsong under de varmare månaderna. Även om man inte gillar opera, så är detta något helt otroligt att se. Även om man väljer de billigare biljetterna och det känns som att man är jätte långt borta så är akustiken helt fantastisk och man hör likaväl. Tips: ta med en dyna eller kudde om ni tar de allra billigaste biljetterna, för då sitter man direkt på stenen av arenan. 
  • sofi 88

Jag och m2b var en helg i Paris nu i slutet av januari. Har inte varit i Rom så det kan jag inte uttala mig om men jag gillade verkligen Paris. Framförallt om man bara är ute efter att strosa, känna lugnet och äta massor av god mat och dricka gott vin till det. Tyckte det kändes hur romantiskt som helst och väldigt härligt tempo. Upplevde också att det var ganska lugnt om man inte gick på största gatan å sådär. 

Prag är också en väldigt trevlig stad med mycket att titta på och strosa runt i :)

• Italia08

Rom helt klart! Världens vackraste stad. Själv går jag runt med ett leende på läpparna hela tiden och mår fantastiskt varje gång jag är där. Det kan inte bli fel.

Svar på tråden Paris eller Rom eller något helt annat??? Förslag, erf?