Jag han skrev 2012-02-21 18:58:45 följande:
Vad mycket bra tips du kommer med! Måste dit igen. Var där för 1.5 år sen. Vi funderar på Italien när vi firar vår första bröllopsdag, men inte Rom igen. Vill se mer av Italien. Kanske du kan tipsa om nåt bra ställe? Förlåt om jag snor tråden lite, men måste ju passa på att fråga när du vet så bra! :)
Ja självklart kan jag det! :)
Mina topp 3 städer i Italien är:
Rom
Venedig
Florens
Verona är ett måste. Ett tips för en liten rundvandring i Norra Italien är till exempel:
Venedig (många flygbolag flyger dit. Det bästa sättet att hitta billiga flyg är på
www.skyscanner.com). Man kan skriva in "Göteborg till Italien" för att hitta bra deals. Man måste alltså inte specificera var exakt man vill om man är flexibel. Vi har även köpt biljetter när vi skrivit "Rom to Anywhere" och sett var man kan resa billigast just då. Lite kul om man bara vill göra en weekender!
Rundvandringen skulle kunna vara:
Venedig 1-2 nätter, Verona med tåg (ca 10 euro/pers på
www.trenitalia.it).
Verona 1 natt
Gardasjön: Garda, Malcesine, Limone, mm. Bussar går dit ifrån Verona. Mellan städerna på Gardasjön finns båtar.
Milano 1 natt
Genova och Cinque Terre. Detta är ett område som är otroligt vackert. Det är 5 små byar som man kan vandra mellan på ett led längs bergkanten eller ta pendeltåg. Otroligt vackert!
Firenze. Florens.
Och flyga ut därifrån till exempel.
Det finns så mycket att se. Har man en bil kan man lättare ta sig runt till små "oupptäckta" byar, som Lucca, Assisi, Sienna.
Alla städer har mat som de förknippas med.
Napoli = pizza och kaffe
Bologna = Spaghetti Bolognese
Parma = Parmiggiano, Parma skina,
Firenze = Fiorentina steak, Montepulciano rött vin
Rom = Carbonara, Amatriciana pasta
Sicilien = Cannoli, och ALLT (bästa stället för mat! Wow!).
MM. Är det något mer specifikt så säg till. Jag tycker bara det är kul att tipsa!
En annan resa är föresten Sicilien! Bästa maten i världen (enligt mig), varmt, otroligt fina stränder, billigt, massor med kultur ifrån alla kulturer som erövrat Sicilien genom tiderna, bl.a. de bäst bevarade grekiska templen, mm.