Paris eller Rom eller något helt annat??? Förslag, erf?
Jag har bott i Rom i mer än 5 år och tycker det är en underbar stad att se. Det går att se det viktigaste på 4 dagar, men man kan även vara där i 4 år utan att hinna se allt. Det är en jätte mysig stad. Vill du ha några specifika tips så säg till.
Här kommer några snabba tips:
- Hotel kostar runt 50-70 euro för ett dubbelrum/natt. Billigaste området är runt Termini (tågstationen) vilket inte är ett dumt ställe att bo med tanke på att de flesta bussarna och metron går dit, så det är lätt att ta sig hem, men är dock inte det finaste området att bo. Hotel runt vatikanen, trastevere, är ofta aningen dyrare (runt 70) men är kanske lite trevligare att vara där.
- Trastevere (Tevere är floden, så det betyder "på andra sidan floden"). Många mysiga restauranger och barer på kvällen.
- Campo dei Fiori (blomtorget): barer på kvällen och blom och grönsaksmarknad på dagen. Gångavstånd till Trastevere om man bara går över floden.
- San Lorenzo: studentområdet med lite mer alternativa barer. Många ute när det är varmt.
Saker att se (nämner bara namnen då jag anar att de flesta vet vad de är).
San Pietro
Collosseo
Fontana di Trevi
Piazza di Spagna
Pantheon
Capella Sistina
mm.
Bästa restaurangen (min favorit i alla fall): Capo de Fero "rigatoni democratici", via San Cosimato 16, Trastevere. Jätte mysig romersk restaurang med romersk mat. Rigatoni democratici och Gricia är deras specialiter. Ett ställe med få turister (i alla fall om man kommer vid 20-21 då italienarna äter).
Bästa glassen: Old Bridge, i Vatikanen vid Sistinska kapellet. Det finns flera gelateria på samma gata så se till att ni hittar rätt. Det är INTE "blue ice" eller vad nu glasskedjan heter som alla turister verkar dras till. Utan det är ett pytte litet ställe med smaker beroende på säsong, hemmalagade glass..såå goda, billiga och stora! :)
Att ta sig runt:
Tre dagars travelcard kostar 11 euro, 1 dag = 4 euro, 1 vecka = 18 euro, 1 månad = 30 euro. Då gäller alla bussar, metron (finns bara 2 linjer), tram, och lokala tåg (även till Ostia vilket är stranden ca 30min bort).
Vill ni ha mer tips så bara säg till! Hoppas detta hjälpte.