• Anneli­256
    Äldre 18 Feb 10:55
    11062 visningar
    24 svar
    24
    11062

    Paris eller Rom eller något helt annat??? Förslag, erf?

    Vi hade tänkt åka iväg på en lite kortare resa typ 4 nätter i samband med vårt bröllop 26 Maj. Vi har pratat både om Paris och Rom.. vet inte vad vi ska välja. Eller kanske något helt annat? Någon som har förslag eller erfarenheter?

  • Svar på tråden Paris eller Rom eller något helt annat??? Förslag, erf?
  • Tokig
    Äldre 18 Feb 11:06
    #1

    V i var på en kort resa till Rom i november förra året. Min älskade överaskade mig med ett frieri där. Men vi älskade båda Rom. En helt fantastisk stad. Jättefina hus, mysiga gränder. Underbar mat. Det är faktiskt en av få städer som vi båda direkt kände att vi vill tillbaka till. Om ni ska boka hotell så vill jag tipsa om området som heter Trastevere, det är där "alla" mysiga restauranger växer fram på kvällen och det är ett underbart folkliv. Lite skönt att kanske inte bo mitt bland allt det andra. Och sköna skor... det är nästan uteslutande kullersten :)


    Annars finns det ju otroligt mycket vackert i europa. Jag har aldrig varit i Paris så jag kan tyvärr inte säga något om det. Men jag vill däremot slå ett slag för Dublin. Jättemysigt, trevliga människor och otroligt enkelt att ta sig ut på lite utflykter till andra små söta byar i närheten. På kvällarna kan man sätta sig var som helst och bara umgås, lyssna på härlig livamusik och njuta.


    I juni i fjol var jag på en kort resa, fyra dagar, till Malta. Också helt underbart. Och där i slutet av maj så har de ju riktigt varmt. Där har ni möjlighet att kombinera mys och kanske någon utflykt med sol och bad.


    Milano vill jag "varna" för. Vi var där för lite drygt ett år sedan och tyckte inte alls att det var något extra. Då är Madrid mycket, mycket härligare.


    I april förra året var jag ett par dagar i Amsterdam och blev väldigt positivt överraskad. Hade egentligen ingen bild av vad som väntade men det är också en jättefin stad. Vattnet som finns överallt sätter en speciell prägel på staden.


    Vi har varit på flera weekendresor... tycker det är skönare än långresor. Vi åkte t om 4 nätter till New York. Det var alldeles lagom så om ni vill satsa lite mer tid kan jag tipsa om det.


    Men mina röster går på Rom eller Dublin, mina två absoluta favoritstäder.


    Eller förresten... Helsingfors är också otroligt vackert. Och om ni vill ha en riktig häftig upplevelse så kan jag tipsa om Berlin.


    Lycka till!

  • Äldre 18 Feb 11:24
    #2

    Vi var till Rom i november. Maken fick det osm överraskningspresent då han fyllde 30 :) Varmt och skönt! Mysigt och man kan gå överallt. Vi tog aldrig buss eller annat transportmedel utan gick. Man hittar snabbt i staden :)


     


    Paris, har bott där. Jag gillar Paris. Också en mysig stad :)


     


    Om ni väljer det ena nu så kan ni åka till det andra sen ;)

  • Goabul­len
    Äldre 18 Feb 12:57
    #3

    Jag skulle helt klart satsa på Rom om jag var ni Har varit där två gånger och åker gärna dit igen. Det är en såå häftig stad med otroliga historiska byggnader. Har varit i Paris och tycker det är ok men tycker inte att det går att jämföra på samma dag. Det är romantisk och otrolig stad som man om man bara bor centralt kan gå mellan de ena historiska monumetet till det andra. Maten är också fantastisk! Vi gick till ställen där de inte kunde engelska och blev serverade så mycket gott! Och deras pizzor går inte av för hackor - hihi. Så mitt val skulle vara självklart - Rom. Men smaken är ju som baken


     


    Annars är ju Barcelona en mysig stad där jag varit en gång. Men jag skulle hellre välja Rom än Barcelona ändå. Bättre mat och mer wow-känsla

  • Äldre 18 Feb 13:17
    #4

    Jag gillar både Rom och Paris, men om jag måste välja så blir det Rom, inte minst för maten och mysfaktorn. Vi var i Rom på bröllopsresa ca 4 dagar och innan dess 4 dagar vid en badort vid ostkusten. Här kan du läsa om vår resa på bröllopsbloggen. http://www.carinpeter.blogspot.com/search/label/Br%C3%B6llopsresa


  • Anneli­256
    Äldre 18 Feb 13:59
    #5
    ClaraH skrev 2012-02-18 13:17:15 följande:
    Jag gillar både Rom och Paris, men om jag måste välja så blir det Rom, inte minst för maten och mysfaktorn. Vi var i Rom på bröllopsresa ca 4 dagar och innan dess 4 dagar vid en badort vid ostkusten. Här kan du läsa om vår resa på bröllopsbloggen. www.carinpeter.blogspot.com/search/label/Br%C...
    jättefina bilder :) Hittade dock inte vad hotellet hette?? 

    Tack så mycket verkligen ni har fått mig att tänka om och kolla Rom istället, innan lutade lite mer åt ParisGlad 
  • aniara
    Äldre 18 Feb 14:14
    #6

    Salzburg är en himla fin stad också. Finns mycket fint, beroende på intresse och smak. Hade jag valt mellan Paris och Rom hade jag valt Rom.

  • Äldre 18 Feb 17:49
    #7

    Jag frågade maken om hotellet och här är en länk. Det verkar vara det rum vi hade på rumsbilderna. http://www.eurostarshotels.co.uk/eurostars-saint-john.html


  • Pyttsa­n
    Äldre 18 Feb 18:51
    #8

    Mina favoritstäder bland de lite större städerna i Europa är: Amsterdam, Köpenhamn, Prag, Berlin och Barcelona!Skrattande

  • Pyttsa­n
    Äldre 18 Feb 18:52
    #9

    Då har jag inte varit i Paris, London eller Rom, men väldigt många andra stora och medelstora städer. Håller med om att Dublin är fint också och Edinburgh! (Glasgow är inte alls lika speciellt)

  • Josefi­nHA
    Äldre 18 Feb 21:32
    #10

    Vi gifter oss också den 26:e maj och funderar med på Rom eller Paris! Dock så tror jag att det blir Rom, iaf om jag får som jag vill ;) Sen är det många som har rekommenderat mig att åka till Prag säger att det tydligen ska vara väldigt fint där med!

Svar på tråden Paris eller Rom eller något helt annat??? Förslag, erf?