Paris eller Rom eller något helt annat??? Förslag, erf?
Jag har varit i Rom på en tredagars-weekend, och det var superlyckat. Bästa maten fick vi när vi bad lokalbefolkningen om tips, sämsta när vi hamnade på ett typiskt "turistställe" (och sådana fanns det ganska många av). Det var en stad som verkligen var perfekt att strosa runt i och stanna till på glass- och kaffebarer. Tror aldrig jag ätit så mycket smårätter, stan är verkligen full av små "hål i väggen" där man kan ta en öl, antipasti eller en liten pizzabit (helt annan typ av pizza än den svenska, en av dom godaste jag åt var med mozzarella, tuuunnt skivad kokt potatis, ruccola, massor med hyvlad parmesan och olivolja...mums!).
Vår "regel" vi hade under resan var att inte slösa tid på att köa för något, så vi valde bland annat att inte gå in på collosseum utan gick och kollade på området runt omkring. Vi hann med att se massor av staden och det finns verkligen hur mycket som helst att se.
Jag instämmer med alla som tipsar om Trastevere, Pantheon osv. Det jag tyckte bäst om på vår resa var (föutom glassen, vinet, kaffet och maten):
-St Petersplatsen: På tips från en romare så gick vi dit på kvällen, då var det helt folktomt och vacker upplyst.
-Den vackra begravningsplatsen bakom Piramide; Piramide är en pyramid som står mitt i en korsning och är en känd sevärdhet. Det många inte vet är att om man går runt muren den står vid så kommer man till ingången till den icke-katolska gravgården där alla utlänningar blivit begravda. En väldigt vacker plats där man kan hitta några kända namn på stenarna. Framför allt så får man en lugn stund och en paus från staden.
- Om ni gillar klassisk musik så ska ni ta er till det relativt nybyggda konserthuset "Auditorium". Det är en helt fantastisk byggnad, otroligt arkitektur och den stora konsertsalen är verkligen något alldeles extra. I pausen får man en liten tallrik med snittar om man köper ett glas vin och jag är så glad att vi tog oss tiden att gå dit. Bild-googla "auditorium roma" så förstår du! Kan tillägga att mitt resesällskap inte är så musikintresserad men uppskattade verkligen den kvällen massor.
När jag tänker tillbaka på det så känns det verkligen inte som att vi bara var där i tre dagar, vi hann se och uppleva så mycket, medan t.ex en vecka i New York kändes alldeles för kort. Så tummen upp för minisemester i Rom! Vill man så kan man ju ta en utflykt utanför staden också :)