• Anonym (Oroliga..)

    Oroliga för att gästerna ska lägga ut foton från vårt bröllop på internet

    Hej.


    Vi gifter oss i sensommar och är lite oroliga för att gästerna ska publicera foton från vårt bröllop på facebook, bloggar, bilddagböcker etc. Anledningen till att vi oroar oss är för att mina vänner och min blivande mans släktingar har svårt att respektera att alla inte vill finnas på tusen bilder på internet. Har tagit upp detta vid andra tillfällen med några av personerna i fråga, men mest blivit hånad och en vän har jag varit ovän med (ett flertal gånger) pga. detta. Dom frågar aldrig om lov innan de lägger ut bilder på oss och är ovilliga att ta bort bilder de lagt ut när vi ber dem. Alltså, någon enstaka bild brukar vi kunna gå med på (efter MYCKET tjat från deras håll) men när det blir typ "ett helt album" varje gång vi umgås är det INTE okej. Framförallt inte när vi tydligt påpekar detta varenda gång. Vi själva lägger inte ut foton på internet, och OM vi skulle göra det så skulle vi fråga personerna på bilden om lov först. Så nu oroar vi oss för hur det kommer att bli på bröllopet. Varken jag eller min blivande man vill att vårt bröllop ska bli "offentligt" och finnas tillgängligt för alla på internet. Dessutom har jag släkt på min sida som absolut INTE vill bli utlagda på internet.


    Jag undrar om det finns någon annan som råkat ut för samma sak? Eller har tips på hur man vänligt får gästerna att förstå att ens bröllop är en privat tillställning?


    Vi vill absolut inte bli ovänner med dem på vår bröllopsdag, men risken finns att flera av dem kommer bli väldigt sura om vi ber dem före vigseln att inte publicera foton på nätet, eftersom de inte kan leva utan sociala medier. Och om vi inte ber dem före vigseln kommer de ju publicera bilder under vigseln och resten av dagen och kvällen. Så hur ska vi göra? Vi har funderat fram och tillbaka och vi funderade på om man skulle nämna något om detta på inbjudningskorten? Vi har också funderat på att gifta oss i hemlighet utan gäster bara för att slippa allt tjaffs, men det känns tråkigt att känna sig tvugna att göra så pga. att gästerna inte kan respektera att vi inte vill ha vårt bröllop offentligt på internet.


    Vi oroar oss också för framtiden när vi får barn. Dom kommer ju lägga ut massa bilder då med.. vilket inte vi vill!

  • Svar på tråden Oroliga för att gästerna ska lägga ut foton från vårt bröllop på internet
  • Anonym

    Skriv med detta i festprogrammen om ni ska ha sådana, eller låt toastmastern/madame berätta om detta under kvällen - det hade jag gjort!

  • daniiel
    1700tal skrev 2012-02-04 12:06:32 följande:
    Oj, vad långt det blev! Sorry...
    Jag tycker det var ett bra inlägg, även om det var långt. Intressant. Är nog väldigt få som har koll på det där, vad som egentligen gäller, och är nog ännu färre som faktiskt kollar upp det :P
  • Silent Ninja
    Miss M skrev 2012-02-04 11:19:29 följande:
    Jag hade nog skrivit om er önskan/krav i inbjudan och sedan låtit toastmastern ta upp det på festen...
    Precis!
    Man kan skriva en önskan om att respektera att ni inte vill bli uthängda på nätet!
  • Anonym (Payback)

    Ett hårt men effektivt sätt att få folk att sluta med sånt här är att ta en riktigt pinsam bild på dem och lägga ut, vitt och brett med pukor och trumpeter på nätet. Gärna sprida så mycket som möjligt. Personen i fråga blir då oftast kränkt, ledsen och arg och frågar varför?!! "För att du har gjort så på mig så många gånger mot min vilja". Det tar skruv. Jag lovar!

    Men om man verkligen orkar och vill genomföra en sån sak är en annan historia...

  • väktarbrud

    Hej!

    Jag och min fästman har också funderat över det här med att lägga ut bilder på internet i tid och otid på varandra. Vi kommer att ha en proffessionell fotograf på plats och det är bilderna från henne vi vill lägga ut (om vi ens ska lägga ut några överhuvudtaget) på nätet.

    Däremot vill jag gärna att släkt och vänner ska kunna fotografera själva och spara för eget bruk och minne. Vi tänkte skriva i Vigselprogrammet nånting i stil med "Fotografera gärna brudparet men respektera deras önskan och lägg ej upp några bilder alls på internet och sociala medier"

    Tänkte även att de (vet ej vilka än) som delar ut vigselprogrammen innan vigseln ska påminna om detta. Och även toastmastern vid middagen.

    Jag hoppas verkligen att det räcker!
    Vad tror ni andra? Hur ska ni göra? 

  • Anonym

    Jag har samma problem, har massivs med vänner som i tid och otid har framme mobiler och digitalkameror. Fotograferar allt och allt hamnar på facebook. Dels tycker jag inte om att vara med på bild men sen vill jag inte kunna  bli funnen så lätt med tanke på var jag arbetar. Även om min profil är så privat som möjligt så kan jobbrelaterade personer ändå råka hitta vänners profiler och se bilder på mig. Kanske är jag nojig men jag ogillar det skarpt. Tyvärr kan jag ju inte förbjuda någon att publicera sina bilder och tyvärr har folk ingen respekt för min vilja. Dock vill jag gärna ha många foton från bröllopet då det hade varit roligt att göra en fotobok för privat bruk som  jag vet att en del släktingar kommer vilja ha också (med fotografernas tillstånd att använda bilderna såklart) och jag är rädd att folk kommer vägra ta foton om de inte får publicera dem av ren trots.. (ibland undrar jag hur gamla mina vänner egentligen är.. ;) )

    Tyckte att Väktarbruds förslag ovan verkar bra :) Jag vet inte om mina vänner respekterar det för det men värt ett försök åtminstone. :)

  • Anonym (b nice)
    Anonym (Payback) skrev 2012-02-06 22:15:30 följande:
    Ett hårt men effektivt sätt att få folk att sluta med sånt här är att ta en riktigt pinsam bild på dem och lägga ut, vitt och brett med pukor och trumpeter på nätet. Gärna sprida så mycket som möjligt. Personen i fråga blir då oftast kränkt, ledsen och arg och frågar varför?!! "För att du har gjort så på mig så många gånger mot min vilja". Det tar skruv. Jag lovar!

    Men om man verkligen orkar och vill genomföra en sån sak är en annan historia...
    Jag tror INTE det sättet ska användas. Det föder bara en ond spiral som tillslut gör människor ännu mer osams. Vill du verkligen kränka dina vänner för att bli hörd? Tror nog att det bästa sättet är att prata med dem och förklara. Hellre tjata några gånger än att officiellt för all framtid, förnedra personer...
  • Anonym (Payback)

    b nice, du har rätt och i en perfekt värld så förstår folk när man ber dem om saker. Synd bara att världen inte är perfekt. Men det klart att det är roligare att b nice än nasty... 

  • Anonym (b nice)
    Anonym (Payback) skrev 2012-02-27 21:00:32 följande:
    b nice, du har rätt och i en perfekt värld så förstår folk när man ber dem om saker. Synd bara att världen inte är perfekt. Men det klart att det är roligare att b nice än nasty... 
    Om du läser det jag skriver så slipper du vara så sarkastisk. Jag skrev att man kanske får tjata lite innan de förstår. Men jag vill inte ha den skulden resten av livet att offentligt ha förnedrat och kränkt mina vänner. Hur 17 kan du ens leva med det?? Det är verkligen sandlådenivå på ditt sätt att ge igen. Vuxna människor KAN i regel förstå efter lite förklaring och tjat men att göra som tvååringar på dagis är då rakt ingen lösning på det problemet.
  • SaraJoakim

    Jag har inte läst alla inlägg men stå på er!!

    Alternativt kan ni ju ha KAMERAFRITT och hyra in en fotograf för både bröllop och fest och sedan bjuda bilderna på en CD efteråt med hänvisning att bilderna inte någonsin utan er tillåtelse får hamna någon annan stans än i fotoalbum - pappersversionen.  Alternativt ha engångskameror på borden som ni sedan framkallar och får på CD. På så vi kan gästerna roa sig och ta kort, sedan få dem mot att d einte ofentliggörs online. 

    Känns ju tråkigt att det ska pusha er till ett hemligt bröllop, så stå på er!! :)

  • Juni 2012
    SaraJoakim skrev 2012-02-29 23:23:59 följande:
    Jag har inte läst alla inlägg men stå på er!!

    Alternativt kan ni ju ha KAMERAFRITT och hyra in en fotograf för både bröllop och fest och sedan bjuda bilderna på en CD efteråt med hänvisning att bilderna inte någonsin utan er tillåtelse får hamna någon annan stans än i fotoalbum - pappersversionen.  Alternativt ha engångskameror på borden som ni sedan framkallar och får på CD. På så vi kan gästerna roa sig och ta kort, sedan få dem mot att d einte ofentliggörs online. 

    Känns ju tråkigt att det ska pusha er till ett hemligt bröllop, så stå på er!! :)
    Hur ska man veta att gästerna inte publicerar bilderna ändå? Obestämd
  • Kattachatta
    Vi satt upp ett par skyltar med texten:

    Fotografering och sociala medier.
    Kära bröllopsgäster, vi ber er vänligen att inte publicera bilder på brudparet eller andra gäster på sociala nätverk som facebook utan tillstånd.
    Tack för att ni respekterar våra önskemål!
  • Lööw Fotografi
    Kattachatta skrev 2016-09-16 08:40:33 följande:
    Vi satt upp ett par skyltar med texten:

    Fotografering och sociala medier.
    Kära bröllopsgäster, vi ber er vänligen att inte publicera bilder på brudparet eller andra gäster på sociala nätverk som facebook utan tillstånd.
    Tack för att ni respekterar våra önskemål!
    Lappar på borden är nog väldigt bra. Diskret och effektivt.
    www.loowfotografi.se | instagram @loowfotografi | facebook lookfotografi
  • Anonym (Dah Evil J)

    Citerar 1700-tal:
    "Som fotograf får man publicera sina bilder för privat bruk var man vill utan tillstånd från någon. När bilderna väl är tagna kan man alltså inte hejda dem från att hamna på FB eller andra ställen. Däremot får man inte använda bilderna till kommersiellt bruk, då krävs tillstånd från de som blivit fotade."

    Att publicera på FaceBook ÄR kommersiell publicering. Så fort det är upplagt där äger FaceBook bilden och de är nog det bland det mest kommersiella man kan tänka sig.

    //JÅA

Svar på tråden Oroliga för att gästerna ska lägga ut foton från vårt bröllop på internet