• Anonym (Oroli­ga..)
    Äldre 3 Feb 12:44
    20662 visningar
    35 svar
    35
    20662

    Oroliga för att gästerna ska lägga ut foton från vårt bröllop på internet

    Hej.


    Vi gifter oss i sensommar och är lite oroliga för att gästerna ska publicera foton från vårt bröllop på facebook, bloggar, bilddagböcker etc. Anledningen till att vi oroar oss är för att mina vänner och min blivande mans släktingar har svårt att respektera att alla inte vill finnas på tusen bilder på internet. Har tagit upp detta vid andra tillfällen med några av personerna i fråga, men mest blivit hånad och en vän har jag varit ovän med (ett flertal gånger) pga. detta. Dom frågar aldrig om lov innan de lägger ut bilder på oss och är ovilliga att ta bort bilder de lagt ut när vi ber dem. Alltså, någon enstaka bild brukar vi kunna gå med på (efter MYCKET tjat från deras håll) men när det blir typ "ett helt album" varje gång vi umgås är det INTE okej. Framförallt inte när vi tydligt påpekar detta varenda gång. Vi själva lägger inte ut foton på internet, och OM vi skulle göra det så skulle vi fråga personerna på bilden om lov först. Så nu oroar vi oss för hur det kommer att bli på bröllopet. Varken jag eller min blivande man vill att vårt bröllop ska bli "offentligt" och finnas tillgängligt för alla på internet. Dessutom har jag släkt på min sida som absolut INTE vill bli utlagda på internet.


    Jag undrar om det finns någon annan som råkat ut för samma sak? Eller har tips på hur man vänligt får gästerna att förstå att ens bröllop är en privat tillställning?


    Vi vill absolut inte bli ovänner med dem på vår bröllopsdag, men risken finns att flera av dem kommer bli väldigt sura om vi ber dem före vigseln att inte publicera foton på nätet, eftersom de inte kan leva utan sociala medier. Och om vi inte ber dem före vigseln kommer de ju publicera bilder under vigseln och resten av dagen och kvällen. Så hur ska vi göra? Vi har funderat fram och tillbaka och vi funderade på om man skulle nämna något om detta på inbjudningskorten? Vi har också funderat på att gifta oss i hemlighet utan gäster bara för att slippa allt tjaffs, men det känns tråkigt att känna sig tvugna att göra så pga. att gästerna inte kan respektera att vi inte vill ha vårt bröllop offentligt på internet.


    Vi oroar oss också för framtiden när vi får barn. Dom kommer ju lägga ut massa bilder då med.. vilket inte vi vill!

  • Svar på tråden Oroliga för att gästerna ska lägga ut foton från vårt bröllop på internet
  • kalkpr­insess­an
    Äldre 4 Feb 08:07
    #11

    Om det är viktigt för er och det för en gång skull är eran dag så stå på er! Tala om att nu är det eran fest och ni bestämmer reglerna, när det är vännernas tur att gifta sig får ni följa deras önskan. :)

  • Äldre 4 Feb 08:28
    #12

    Jag tycker det är trist när folk inte respekterar ens vilja. Det enda är att ni är övertydliga med att INGA BILDER FÅR UNDER NÅGRA SOM HELST OMSTÄNDIGHETER LÄGGAS UPP PÅ INTERNET. Varken facebook eller liknande.
    Det är ju inte bara att radera en bild man lagt upp på internet/facebook. Att bilden raderats från stället man lagt upp den på  betyder bara att den är borta därifrån... En gång på internet alltid på internet! En bild som lagts ut kommer alltid finnas kvar.

  • KirsiL­aa
    Äldre 4 Feb 09:39
    #13

    Vi var på¨ett bröllop i somras där toastmastern bad alla att dels inte fotografera i kyrkan medan brudparet stod emd ryggarna mot gästerna, dels att respektera brudparets önskan att inga bilder från bröllopet publicerades i sociala medier. Hittills har jag inte sett några bilder på bröllopet på t.ex. facebook. 

    Jag är en sån där som publicerar bilder hejvilt (dock i mycket mindre grad an många andra har jag märkt), på facebook och på mina bloggar. Jag själv har inga problem med att få bilder på mig publicerade av någon annan.

    Jag är medveten att en del känner väldigt starkt mot att få bilder på sig publicerade på internet, men jag har aldrig förstått varför... Är det för "Åh hjälp, det kan ju vara fult!" (en kategori  som jag också tillhör ibland), "Men då kan folk se mig utan att vet om det" eller "Oh shit! Nu kommer det torpeder flygande och alla galningar hittar mig"?


  • Äldre 4 Feb 10:09
    #14

    Det finns de som kan skadas rejält av att en bild publiceras på nätet.
    Ett tag fick jag vara väldigt tydlig med att säga ifrån att inga bilder på mig fick publiceras, varken på nätet eller i tidningar (nyheterna bevakade någon utbildning jag gick osv) pga att jag hade en galning efter mig som hade hotat med både det ena och det andra.

    Så om man vill lägga ut bilder ska det egentligen vara med personernas uttalade (skriftliga om möjligt) tillstånd.
    Bilder jag har publicerat från vårt bröllop är antingen på gäster som själva lägger upp bilder på mig och andra från bröllopet (och då får dom "skylla sig själva" så att säga) eller från sådana som jag vet att dom inte har något emot det.
    Och jag försöker att inte lägga upp riktiga närbilder på dom... Bilder på en grupp personer på lite avstånd är inte alls lika illa som porträttbilder...

    Tala om för gästerna att det finns personer som inte önskar synas offentligt. Och att alla bilder som gästerna vill lägga ut på sociala medel ska först godkännas av de som syns på bild. Berätta att det inte bara är för att man inte tycker att man är snygg nog, utan att det kan finnas en bakomliggande orsak.
    (Det går att formulera både bättre och kortare, be er toastmaster fila på en formulering, eller fila själva om ni inte har en toastmaster Flört)

    Vitsen är att det är stor skillnad mellan "åh jag är så tjock" och "om den där idioten ser att jag varit här så ligger jag jävligt risigt till"

  • Dejli
    Äldre 4 Feb 11:07
    #15

    Jag håller med Chicita, men jag tycker egentligen inte att det ska behövas någon anledning alls mer än "jag vill inte". Den dag vi gifter oss kommer jag inte vilja att folk lägger upp bilder hur som helst. På bilder där bara de själva syns är det väl en sak, men på oss eller övriga gäster - nej tack.

    Till vårt bröllop kommer vi bjuda människor som betyder något för oss, och då vill vi behålla denna händelse privat för oss själva. Varför ska man behöva ha hela världen som åskådare? Däremot så kan jag tänka mig att skapa t ex en facebookgrupp för de som deltog i firandet där man kan dela bilder med andra som också var där.

    Jag hade nog skrivit en rad i inbjudan (om de inte skickats redan) där man skrivit nåt i stil med "Vi ber alla respektera brudparets önskan om att inte lägga upp några fotografier på internet" alternativt "Vi ber er respektara vår önskan om att inte fotografera i kyrkan eller på festen. Proffessionell fotograf kommer att finna på plats hela dagen och bilder kan köpas av denne i efterhand" . Kanske även skriva det i programmet i kyrkan, och sedan bett toastmaster eller annan "ansvarig" påminna om det på festen.

    Ingen kan ju ta det personligt eller känna sig träffad om det står med i inbjudan som går ut till alla... Däremot kanske somliga behöver en extra påminnelse i kyrkan eller på festen, och då kanske ni ska utse någon som kan hålla lite utkik så ni slipper ta det med dessa personer...

  • Lebend­ig
    Äldre 4 Feb 11:19
    #16

    Det är ju det här med att lägga ut bilder på andra utan tillstånd. Jag skulle aldrig göra det för jag vill inte att andra ska göra det på mig.  Däremot så måste man också vara väldigt medveten om att allt som läggs ut på typ facebook äger sedan facebook. De kan då göra vad de vill med den bilden "För innehåll som omfattas av immateriella rättigheter, som foton och videoklipp (IP innehåll), ger du uttryckligen oss följande tillstånd, under förutsättning att du integritet och programinställningar : du ger oss en icke-exklusiv, överförbar, sub-tillståndspliktig, royalty -fri, global licens att använda IP innehåll som du lägger upp på eller i samband med Facebook (IP License). Denna IP licens upphör när du tar bort din IP innehåll eller ditt konto utan ditt innehåll har delats med andra, och de har inte tagit bort den."

    Så man ska passa sig för fb på så vis.

    Jag tycker ni skriver i inbjudan att det är fotograferingsförbud då ni anlitat ett proffs som ska sköta fotograferingen hela dagen samt att en stor del av gästerna inte vill synas i sociala medier på nätet. Vill man sedan ha bilder från bröllopet så kan man begära papperskopior (som visserligen kan läggas ut på nätet genom inscanning...) 

    Tänk dock på att fotografen har all rätt i världen att lägga ut sina bilder på diverse medier, det är hans/hennes rätt som fotograf. 

  • Äldre 4 Feb 11:19
    #17

    Jag hade nog skrivit om er önskan/krav i inbjudan och sedan låtit toastmastern ta upp det på festen...

  • 1700ta­l
    Äldre 4 Feb 12:05
    #18

    Skulle vilja inflika några saker som kanske kan hjälpa, vidarebefodrat från min blivande (som är jurist), angående vad man kan/får förbjuda sina gäster att göra med sina foton/ta foton överhuvudtaget... Kan va bra att veta, både så man själv vet vad som gäller och så man kan informera gäster som inte vet var gränserna går.


     


    De flesta vet nog att det är fotografen som äger rätten till sina bilder, aldrig personerna som fotas. Man får istället tackla det från andra hållet, att bilder inte får tas som styrs av två saker - var bilderna tas och i vilket sammanhang de publiceras.


     


    Vad gäller plats... Du kan aldrig förbjuda någon att ta bilder på offentliga platser. På ej offentliga platser får man ta bilder om det inte uttryckligen underbeds/förbjuds, utalat eller med skyltar. Alltså, i praktiken.. Kyrkan är inte en offentlig plats, alltså kan ni undanbe/förbjuda fotografering i kyrkan. Säger ni inget, då får man fota. Minglet utanför kyrkan sker på offentlig plats, alltså är det bara för gästerna att fota på. Om ni däremot gifter er borgligt är risken stor att vigseln sker på offentlig plats/byggnad, då kan ni inte hindra fotografering alls (som det där med de uppsatta kamerorna i riskdagshusets toaletter = offentlig plats). Eller gifter sig kyrkligt på offentlig plats förstås, det sker ju också.


    Det här innebär i praktiken (på tal om stalkern som Chicita pratade om) man får stå på gatan utanför någons hus och fota in, men inte fota inne i huset om husägaren satt upp en skylt att man inte får... Har man väl blivit inbjuden i någons hus är det fritt fram att fota om inte husägaren uttryckligen förbjuder det med ord/skylt.


     


    I festlokalen bör det va lite enklare att förbjuda, det är nog inte många bröllopsfester som hålls i offentliga lokaler. Men det är alltså det som styr, offentlig lokal eller inte.


     


    Vad gäller sammanhang... Som fotograf får man publicera sina bilder för privat bruk var man vill utan tillstånd från någon. När bilderna väl är tagna kan man alltså inte hejda dem från att hamna på fb eller andra ställen. Däremot får man inte använda bilderna till kommerciellt bruk, då krävs tillstånd från de som blivit fotade.


     


    Sen är väl kanske det bästa av allt med gäster som respekterar er önskan. Men att döma av vad som står ovan är ju alla tyvärr inte så. Har själv vänner som glatt skapar hela album på fb från andras fester utan att blinka. Och har inte husägaren sagt till, tough... Så det bästa är nog att hålla bröllopsföljet borta från offentliga platser och uttala ett strängt förbud.

  • 1700ta­l
    Äldre 4 Feb 12:06
    #19

    Oj, vad långt det blev! Sorry...

  • Anonym (Oroli­ga..)
    Äldre 6 Feb 15:16
    #20

    Tack så jättemycket för alla tips och era åsikter!


    Angående det där med varför man inte vill få sitt bröllop publicerat på internet så håller jag fullkommligt med Delji. Vi har också bjudit dom närmsta vännerna och släktingarna, dom som betyder nått för oss. - Dom enda personerna vi vill dela denna dag med! Varför skulle vårt bröllop behöva vara offentligt?
    Och precis som flera av er skriver, varför ska man egentligen behöva förklara sig överhuvudtaget? Det är ju vår dag och då kan man ju tycka att gästerna ska kunna respektera vårt önskemål.
    Dejli skrev 2012-02-04 11:07:20 följande:
    Till vårt bröllop kommer vi bjuda människor som betyder något för oss, och då vill vi behålla denna händelse privat för oss själva. Varför ska man behöva ha hela världen som åskådare?
    Jag hade nog skrivit en rad i inbjudan (om de inte skickats redan) där man skrivit nåt i stil med "Vi ber alla respektera brudparets önskan om att inte lägga upp några fotografier på internet" alternativt "Vi ber er respektara vår önskan om att inte fotografera i kyrkan eller på festen. Proffessionell fotograf kommer att finna på plats hela dagen och bilder kan köpas av denne i efterhand" . Kanske även skriva det i programmet i kyrkan, och sedan bett toastmaster eller annan "ansvarig" påminna om det på festen.

    Det där med att skriva om detta i inbjudan är något vi faktiskt funderat på. Frågan är om man ska undanbe all fotografering eller tillåta fotografering med villkoret att inga bilder publiceras på nätet? Precis som jag skrev tidigare så skulle vi gärna vilja låta tex farmor, mormor etc att kunna ta bilder.


    Precis som flera av er skriver så vore ett alternativ att förbjuda all fotografering och att gästerna i efterhand kan få ta del av den professionella fotografens bilder.

Svar på tråden Oroliga för att gästerna ska lägga ut foton från vårt bröllop på internet