• AnnaMa­ria23
    Äldre 1 Feb 14:25
    13855 visningar
    24 svar
    24
    13855

    Budgetbröllop med mat-panik!!

    Hej alla!

    Jag och min sambo planerar nu ett bröllop till september! Vi är inte direkt gjorda av pengar så vi ska försöka hålla nere kostnaderna så mycket som det bara går och än så länge inga problem med det MEN! Maten för sjutton! Jag behöver tips! Hur får man ner matkostnaderna? Min sambo har en enorm umgängeskrets så vi kommer antagligen ha ca 80-85 gäster.
    Jag har funderat på buffé eller bordsservering. Jag är på buffé men inte min sambo. Men när jag ändå har kollat runt lite på priser på bufféer från catering osv så är det ju svindyrt!! mellan 200-300 kr pp!

    Några som har några tips på hur vi kan göra med denna ständigt problematiska mat-frågan? Min sambo är väldigt noga med att det ska vara bordsservering med trerätters. Men hur kan man få ner priset på det?
    Alla tips mottages tacksamt!!

    Kram på er!

  • Svar på tråden Budgetbröllop med mat-panik!!
  • moonli­ghtgir­l
    Äldre 8 Feb 21:17
    #11

    Vi köpte kassler som vi ska ha när de hade bra pris på willys.
    Kyckling har vi köpt lite då och då när det varit bra pris på olika ica butiker och på willys. Jag har varit jätte noga och bara köpt kyckling från kronfågel, guldfågel, ivars. Jag har inte köpt billigare märken för det har jag haft dålig erfarenhet av. Men det är upp till var och en, vi hade naturligtvis kunnat tjäna mera pengar om vi köpt billigare kyckling. Sambon har skjutit älg så vi ska gör tjälknöl av det och ha också. Sen har vi kompis som ska göra en tjeckisk potatissallad. Sen gör vi potatisgratäng (det enda vi har som ska värmas på dagen d). Vi ska ha vanlig sallad, frukter och så ska jag baka bröd. Så tänkte vi oss maten.

  • AnnaMa­ria23
    Äldre 13 Feb 11:37
    #12

    Oj, tack för alla tips! Ska absolut kolla upp detta med restaurangskolor! Tyvärr bor jag i en liten stad där det inte finns någon men bara tre mil bort finns en så ska kolla med dem!
    Sedan så låter det väldigt smart med att fixa förrätt och efterrätt själv! Jag älskar att laga mat och baka så hittar man något smidigt som går att förbereda 1-2 dagar innan så är det ju perfa! :D

  • Styrka
    Äldre 13 Feb 12:58
    #13

    Var nånstans i landet finns du? Hisingens Hembeställning finns i göteborg och har väldigt bra priser.
    Vi får 3-rätters för 195 kr/pers... Ett tips om du bor i närheten...

  • maria1­2
    Äldre 14 Feb 08:05
    #14

    Sen kan man ju ha tårtan som efterrätt, i stället för både efterrätt o tårta.. Eller skippa tårtan.

  • Evelin­as
    Äldre 14 Feb 11:18
    #15

    Att servera 3-rätter är ju liksom dyrare. Blir svårare att hålla nere kostnaden där för maten blir dyrare plus att ni måste ha serveringspersonal också.

    Vi tog buffé från ICA maxi. En italiensk som kostade 145kr/port. och var sååååå himla god!! Sen tog vi  till barnen en festplanka som innehöll lite mer "vanlig mat" och kostade 85kr/port. har jag för mig och den var också god. Mycket bra mat och det blev en hel del över för dom var väldigt generösa med port.storlekarna. Rekomenderar verkligen ICA maxi om man vill hålla nere priset men ändå få superbra mat!

  • Äldre 14 Feb 11:33
    #16

    Vi har också budget bröllop och ca 80 gäster så vi kör på grillbuffe så ska vi göra det mesta själv. En bekant kommer ha huvudansvaret för maten men vi kommer hjälpas åt allihopa med det runt om Skrattande

  • AnnaMa­ria23
    Äldre 14 Feb 14:13
    #17

    Ja men grillbuffé är ju väldigt praktiskt på sommaren att ha! Bara ha 1-2 st som grillar till alla så får folk hämta det de vill ha! Väldigt smart!
    Bor tyvärr ca 10 mil från göteborg så det blir nog inte så billigt för oss att använda oss av dem!

  • Äldre 14 Feb 14:54
    #18

    Tänkte bar komma med en ide på förrätt... Västenbottenpaj med creme fraiche o rom.. Det ska vi ha.. Vi har carering men det kan man göra innan. Pajen ska ju endå vara kall. Spritsa upp cremefraich o rom kan vem som helst göra någorlunda fint.. Det kan också stå på bordet när gäster kommer in. Efterrätt är vitchokladmouse med hallon o riven choklad både super gott, fint o enkelt att göra. Vi kommer ha en mingeldesser med nougatmiusse så folk får sig en liten bensträckre efter tal o innan tårta. Man behöver varken stor eller mäktig dessert om man ska ha tårta efter... Cupcakes kan man ha istället för tårta o det kan man göra själv med om man vill. Kolla in maxis tårtor... Jätte fina till ett bra pris...

  • AnnaMa­ria23
    Äldre 1 Mar 09:22
    #19

    Vi har nu bestämt att vi kör buffé rakt igenom! Förrättsbuffé, varmrättsbuffé och efterrättsbuffé. Skit smidigt! Tack för alla tips!!

  • Äldre 1 Mar 09:40
    #20

    Hej! 
    På mitt förra bröllop hade vi 82 gäster, buffé med kallskuret, grönsaker, frukter, färskpotatis, grillbuffé med grillad fläskfile o kyckling, maten gick på ca 3500:-. Vi köpte all mat på willys. Som brudtårta hade vi äkta småländsk ostkaka som exets mormor gjorde. 
     

  • Äldre 1 Mar 10:25
    #21

    OBS Coop har for 10 personer til 650kr. Jätte god mat! :)


    http://www.coop.se/Globala-sidor/OmKF/Konsumentforeningar/Ktf-Bohuslan-Alvsborg-ek-forening/Tartor-och-festfat/


    Vet inte om det är lov att visa linken på BT? Håper at det er ok! Till höger är det link til Festfat.


  • ElinFa­lk85
    Äldre 1 Mar 10:56
    #22
    moonlightgirl skrev 2012-02-08 21:17:16 följande:
    Vi köpte kassler som vi ska ha när de hade bra pris på willys.
    Kyckling har vi köpt lite då och då när det varit bra pris på olika ica butiker och på willys. Jag har varit jätte noga och bara köpt kyckling från kronfågel, guldfågel, ivars. Jag har inte köpt billigare märken för det har jag haft dålig erfarenhet av. Men det är upp till var och en, vi hade naturligtvis kunnat tjäna mera pengar om vi köpt billigare kyckling. Sambon har skjutit älg så vi ska gör tjälknöl av det och ha också. Sen har vi kompis som ska göra en tjeckisk potatissallad. Sen gör vi potatisgratäng (det enda vi har som ska värmas på dagen d). Vi ska ha vanlig sallad, frukter och så ska jag baka bröd. Så tänkte vi oss maten.
    det gör jag med när ja köper kyckling och kött, köper alltid svenskt. okej djuren har det kanske inte optimalt, men det är lite bättre än andra länder.
  • Lillis­82
    Äldre 1 Mar 11:18
    #23

    Vi skall ha 3-rätters till mellan 75-85 gäster som vi skall göra själva.. räknade att det kommer gå på ca 5500kr-6000kr beroende på när vi köper vissa saker.. 

    Jag har massa syskon så de har dragit i lite trådar så vi har 3 servitörer samt en "kock" på plats. Vi kommer förbereda allt, dagen innan under tiden jag dukar så kommer mina brudtärnor hjälpa mig att förbereda maten. .

    förrätt - Toastskagen 
    Den kan du förbereda några dagar innan i en stor hink. Vi skall ha hjärtformat bröd (använde en pepparkaksform) vilket vi också förbereder dagen innan att skära ut alla bröd. På bröllopsdagen behöver de bara rosta brödet lite snabbt i ugnen då kan de rosta alla samtidigt sen lägga på en klick med röra.. snabbt och smidigt!!

    Huvudrätt - Helstekt oxfile med potatisgratäng och sås( vet inte vilken sås än)
    Vi försteker oxfilen dagen innan sen rullar vi in den i folie och in i kylskåpet över natten. Dagen för bröllopet så lägger de in oxfilen i ungen igen (restaurangs ugn) När den nått rätt temperatur skivar du upp den i lagomstora bitar..

    Potatisgratängen gör jag dagen innan i små formar så alla får varsin form. Så den kan de bara ställa in och värma i ugnen.

    Sås blir nog rödvinsås av något slag.. skall fundera på den lite..

    Efterrätt - gör vi kladdkakekuffins någon dag innan serverar tillsammans med lite röda bär och vaniljgrädde.

    Sen blir det bröllopstårta senare på kvällen 

    Så det går om man vill och man måste lite på att de man har i köket gör ett bra jobb.. Jag kommer skriva ner ett Schema vilka tidpunkter de skall sätta in maten etc så de inte glömmer något. .

     

  • evasol­o45
    Äldre 2 Mar 07:58
    #24

    jag vet inte vart ni bor någonstans, men kan varmt rekommendera www.fredrikpalandet.se de tar 125 p för enklare bröllopsmiddag och så kan man hyra kock utöver catering. då blir det billigt med rut avdraget. kolla upp med dom vad som kan erbjudas. 

Svar på tråden Budgetbröllop med mat-panik!!