• Fröken fantastisk

    Vara hemligt gifta - Går det?

    Jag och min sambo har varit ett par länge och har både barn och hela baletten ihop. Vi vill gifta oss... NU! Men i dagsläget har vi inte råd med en stor fin fest men vi båda vill ha ett äktenskap och vi vill vara GIFTA! Vi vill ha det juridiska som stöttar oss, och känslan att vara "en riktig" familj. Vi vill ha ett äktenskap

    Jag är idag hemma med sonen och kommer vara hemma cirka ett år till. Under den här tiden har vi planerat noga att vi hellre vill ha tid än pengar så att säga och kommer därför inte ha råd att lägga ut ca 70.000 på ca 18 månader. Men vi vill ju gifta oss NU!

    Kan man gifta sig "nu" dvs snart på rådhuset (kyrkligt är inget alternativ) och ha festen nästa sommar? Är det möjligt att hålla sig från att berätta så länge? Är det praktiskt möjligt? Måste man säga till att man byter namn på våra jobb? Måste man byta namn på dörren? Byta all legitimation? Kan man göra namnbytet senare? Kan det "läcka" ut på något sätt?

    Och självklart KAN vi vänta men för min m2b (så kul att säga) är det skitviktigt att vara gift men jag vill inte "bara" gifta mig, tycker att det här är min stora fest, min enda chans att glänsa ordentligt.

    Vad tycker ni? Förslag? Någon som vart "hemligt" gift? Någon som tycker det är en skitdålig idé?

    Andra alternativ?

    Tacksam för all hjälp vi får!

  • Svar på tråden Vara hemligt gifta - Går det?
  • Trallalala

    Hej

    Jag tror det går utmärkt! Jag fick nämligen veta i somras att min bror gifte sig ett helt år tidigare än vad alla i familjen hade trott. De gifte sig tidigare pga av hans fru skulle få uppehållstillstånd i det land där de bodde (min bror har dubbelt medborgarskap) och ville väl inte säga något då de var så unga (blott 18 och 20 år gamla).

    De berättade istället att de gifte sig borgligt som hastigast i samband med att min svägerska blev gravid med deras första barn. Men då hade de alltså egentligen redan varit gifta i ett helt år.

    De har faktiskt aldrig berättat detta för oss andra i familjen utan jag fick veta det av min syster först 14 år senare. Men jag tror inte att någon annan i släkten skulle höja särskilt mycket på ögonbrynen över det. Man fattar ju varför de gjort det och nu har de ju varit gifta i snart 15 år och har 3 barn tillsammans så slutet gott allting gott

    Så visst går det att hålla det hemligt! Glad

  • Hella

    Om jag var du skulle jag gifta mig på pappret nu men berätta för folk att vi har gift oss men att bröllop och fest kommer framöver. Dels för att jag är så jäkla kass på att hålla mig från att berätta saker jag gör och dels för att ingen ska bli sårad om det nu skulle komma fram och ingen visste om det.

  • moonlightgirl
    daniiel skrev 2012-01-28 11:28:24 följande:
    Man kan förnya sina löften och man kan välja att utforma det i stort sett likadant som en vigsel :)
    Jo jag vet men det är fortfarande ingen vigsel för man kan ju inte gifta sig igen när man redan är gift.

    Ts, tycker som så att vill ni gifta er nu och ha som ett nytt bröllop året efter (välsignelse) och köra på en stor fest så kör på det. Känns det rätt för er så tycker jag att ni kan göra så, det är ju upp till var och en. Men jag håller med de andra att jag tror inte på att hålla det hemligt.

    Hur ni än välger att göra tror jag att det blir bra.
    Lycka till
  • daniiel
    moonlightgirl skrev 2012-01-28 16:48:59 följande:
    Jo jag vet men det är fortfarande ingen vigsel för man kan ju inte gifta sig igen när man redan är gift.
    Fast det är väl ingen som påstått det heller? Att det är en vigsel alltså.
  • 1700tal

    Kan tänka mig att släkt och vänner har mer förståelse för att man viger sig "smått" och har festen (och kanske förnyelse av löften - för välsignelse=kyrklig handling var väl uteslutet för TS) i efterhand än att man håller det hemligt för att sedan "låtsas" gifta sig. För oavsett hur det utformas gång nr 2 så var det väl syftet att gästerna skulle "tro" att de vigs då? Och den biten kan ifrågasättas.


     


    Tycker som många innan, gift er nu men kör med öppna kort mot er omgivning och ge dem nåt att se fram emot när ni har råd.

  • Emma84
    Dejli skrev 2012-01-28 10:57:19 följande:
    Jag tycker inte alls det är en dålig idé att gifta sig nu och ha festen sen. Det enda jag tycker är en "skitdålig idé" är om ni inte skulle berätta för era gäster inför den ceremonin/festen att ni redan är gifta och att ni förnyar era löften och vill dela den dagen med nära och kära.
    Håller med Dejli! Varför kan ni inte gifta er nu men ha festen senare?! Vet många som har gjort så!
    Tror att många skulle ta illa upp om (när) det kommer fram att ni har varit gifta så pass länge utan att säja något. ingen lär bry sej att ni gifter er nu å har festen senare. Men att undanhålla sådana saker med flit för nära å kära - det kan nog sticka i ögonen och framförallt såra!
    Klyschigt, men ärlighet varar längst å sanningen kommer oftast alltid ikapp en ändå!

    Lycka till!
  • Fröken fantastisk

    Tack, jag har läst alla era inlägg och vi har börjat tänka om!

    Vi har insett att det inte kommer funka att vara hemligt gift och vi har slått dom tankarna ur huvudet (nåja, nästan iaf). Nu har vi istället funderat på om vi kan göra bröllopet "lite roligt" men ändå enkelt. Det ÄR ju äktenskapet vi vill ha och livet tillsammans och vi gifter oss ju inte för en fest. Men visst är det tråkigt, det är ju ändå alla tjejers dröm (haha).

    Alternativen vi filar på nu är:
    1) Vi gifter oss nu borgerligt i rådhuset och bjuder på bröllopstårta med familj och nära vänner hemma hos oss i vår lägenhet. Vi tar in på hotellnatt och "bokar" barnvakt. Sovmorgon och jacuzzibad för småbarnsförälder är inte fy skam.

    2) Vi väntar till försommaren och har picknickbröllop. Alla får ta med sig egen dryck och mat mm men vi bjuder på potatissallad och bröllopstårta med kaffe.

    Vill vi sen om några år ha en hejdundrande fest så gör vi det till en "förnya-våra-löften-fest"

    Har insett båda två nu att vara hemligt gifta kommer inte fungera. Inte bara att hålla det för vänner och familj utan även att bankkort byts, namnet ändras på eniro.se (och andra söktjänster), namnet på brevlådorna, inkomstdeklaration m.m. (MEN(!) det hade vart en kul hemlighet att ha, bara vi två)

  • Dejli
    Fröken fantastisk skrev 2012-01-29 15:46:54 följande:
    Tack, jag har läst alla era inlägg och vi har börjat tänka om!

    Vi har insett att det inte kommer funka att vara hemligt gift och vi har slått dom tankarna ur huvudet (nåja, nästan iaf). Nu har vi istället funderat på om vi kan göra bröllopet "lite roligt" men ändå enkelt. Det ÄR ju äktenskapet vi vill ha och livet tillsammans och vi gifter oss ju inte för en fest. Men visst är det tråkigt, det är ju ändå alla tjejers dröm (haha).

    Alternativen vi filar på nu är:
    1) Vi gifter oss nu borgerligt i rådhuset och bjuder på bröllopstårta med familj och nära vänner hemma hos oss i vår lägenhet. Vi tar in på hotellnatt och "bokar" barnvakt. Sovmorgon och jacuzzibad för småbarnsförälder är inte fy skam.

    2) Vi väntar till försommaren och har picknickbröllop. Alla får ta med sig egen dryck och mat mm men vi bjuder på potatissallad och bröllopstårta med kaffe.

    Vill vi sen om några år ha en hejdundrande fest så gör vi det till en "förnya-våra-löften-fest"

    Har insett båda två nu att vara hemligt gifta kommer inte fungera. Inte bara att hålla det för vänner och familj utan även att bankkort byts, namnet ändras på eniro.se (och andra söktjänster), namnet på brevlådorna, inkomstdeklaration m.m. (MEN(!) det hade vart en kul hemlighet att ha, bara vi två)
    Jag (som "gäst") tycker ju att alternativ 2 låter jättemysigt, men det första alternativet hade nog tilltalat mig mer som brud tror jag. Hur som helst så tycker jag det låter jättebra att ta det litet nu och slå till större och förnya löftena senare :)
  • 1700tal

    Och jag tycker alternativ nr 2 låter super, både som gäst och som brud(par)! Särskilt som du skriver att det är "alla tjejers dröm" med det lite festligare. Även då din dröm, får man väl anta av den kommentaren? Av det skälet skulle jag köra på alt 2 och den större fest sen om ni känner för det.

  • Fröken fantastisk
    1700tal skrev 2012-01-29 16:03:58 följande:
    Och jag tycker alternativ nr 2 låter super, både som gäst och som brud(par)! Särskilt som du skriver att det är "alla tjejers dröm" med det lite festligare. Även då din dröm, får man väl anta av den kommentaren? Av det skälet skulle jag köra på alt 2 och den större fest sen om ni känner för det.
    Jag har varit på ett picknickbröllop en gång och det var supermysigt. Det var i en allmän park och i "inbjudan" så stog det att man skulle klä sig i sina mest älskade sommarkläder. Det var avslappnat och härligt. Litet men perfekt för dom. Det skulle jag absolut kunna ha som mitt bröllop, har väl inte riktigt tänkt i dom banorna innan. Så nu efterlyser jag häftiga/annorlunda/roliga picknickideér istället då!

    Min dröm är att känna mig riktigt snygg och vacker i en fin klänning där hår och naglar samt smink är gjorda och alla är "avundsjuka" (fel ordval, jag vet) och glada för vår skull. Sen vill jag ha en härlig fest med god mat och undebrara vänner. Det får jag ju faktiskt på detta sätt också!  Även om det inte är på det sätt jag och min blivande alltid har pratat om!
  • Juni 2012

    Söker man på t.ex. Ratsit så ser man ju om folk är gifta eller ej, så risken är stor att ni blir avslöjade. Hur tänkte ni hantera det?


    Någon bekant som kollar upp dig/er för t.ex. vilket postnummer ni har, vilket datum din m2b fyller år, m.m. Då står det "gift" hur hemliga ni än vill vara.

  • moonlightgirl
    daniiel skrev 2012-01-28 16:54:27 följande:
    Fast det är väl ingen som påstått det heller? Att det är en vigsel alltså.
    Jo det är det. Jane skrev att de gifte sig borgerligt förut men att nu ska de gifta sig på riktigt o ha en kyrkovigsel.
  • Marylojs

    Picknickbröllop låter väl som en alldeles underbar idé!

  • daniiel
    moonlightgirl skrev 2012-01-29 20:46:21 följande:
    Jo det är det. Jane skrev att de gifte sig borgerligt förut men att nu ska de gifta sig på riktigt o ha en kyrkovigsel.
    Nja, ska man vara noga så skrev hon faktiskt "Nu ska vi ha ett riktigt kyrkobröllop i sommar när vi har mer pengar och kommer bjuda mer gäster." och det kan man ju faktiskt ha, även om man redan är gifta. Nåja, nu handlade inte tråden om det.
  • Mirla

    Jag tycker båda alternativen låte jättebra!


     


    Vi har, efter 2 ½ år som förlovade, bestämt oss för att gifta oss i hemlighet.Alla ska få reda på det efteråt, men eftersom vi just nu inte har råd med ett stort bröllop så kommer vi att viga oss i rådhuset med våra syskon som vittnen (de kommer inte få reda på det förrän vi är där :). Sen kommer vi "gifta om oss" och ha bröllopsfest längre fram. Vi kommer lägga ner lite pengar påvigselringar, ca 15.000 och sen ska vi köpa lite finare kläder som vi sen ändå kan använda vid andra tillfällen. Sen ska vi bjuda våra syskon på middag någonstans.


     


    Vi tycker att vi har väntat tillräckligt länge och vi vill vara gifta. Känns dessutom skönt att slippa pressen på att gifta oss och ha det perfekta bröllopet.

  • Jane

    TS, jag tycker att båda era idéer låter bra, jag själv hade dock haft en tårtbjudning nu i samband med vigseln i rådhuset och sedan kört på med en större fest på 1-års dagen kanske?


     


    lycka till!


Svar på tråden Vara hemligt gifta - Går det?