• troll79

Vår dotter är inte bjuden

Hej! Min sambos stora syster ska gifta sig i sommar men har uteslutit alla syskonbarn utom 2 stycken.Dom har bara bjudit hans lillasysters 2 barn 18 och 15 gammla men vår dotter som är 10 är inte bjuden.Dom säger att dom har satt en 15 års gräns på barnen vilket även gör att inga syskonbarn på blivande makens sida inte heller är välkommna eftersom en är 14 och det barnet som är äldre än 15 är ett barn sedan tidigare förhållande och därför inget "riktigt"syskonbarn och därför inte bjuden.På min sambos sida av släkten är det bara vår dotter av alla kusinerna som inte får komma.Min sambo är mkt besviken eftersom att storasystern som ska gifta sig även är fadder till vår dotter.Vi har frågat lite försiktigt hur dom har tänkt och svaret vi får är att dom inte vill ha något "barnkalas".Vår dotter vet att hon inte är bjuden och blev så klart besviken. Hur ska vi göra?Jag skulle allra helst strunta i att gå men jag vill inte starta ngn släktfejd.Min svärmor säger att hon har pratat med systern om det men att det är systern som bestämmer eftersom att det är hennes bröllop.Vad tycker ni?Skriv gärna och berätta och var helt ärliga.Är det jag som tänker helt galet?Jag skulle nämligen själv aldrig utesluta några syskonbarn.Jag tycker att antingen bjuder man alla eller ingen.

• Svar på tråden Vår dotter är inte bjuden
  • Dejli
    Ninja66 skrev 2012-01-26 19:42:49 följande:
    Jag förstår inte varför man inte bjuder barn på ett bröllop...det är väl upp till föräldrarna hur dom vill göra, festa med eller utan barn. Det kan väl ingen annan bestämma.
    Eh, va? Om jag bjuder till fest, kanske inte har små barn själv, inte har en barnanpassad lokal eller tid/lust/ekonomi att ordna lösningar för barnen så de inte behöver underhålla sig ute i lokalen bland alla tal och annat som barn oftast tycker är tråkigt så är det väl verkligen upp till värdparet att INTE behöva bjuda barn.

En mindre hjord med skrikande 3-5-åringar som har tråkigt för att deras föräldrar inte har lämnat dem hos barnvakt är verkligeni inte roligt om man inte planerat för barn, som tar föräldrarnas uppmärksamhet, låter så man inte hör tal etc är kanske inte så kul om man inte gillar barn, och det är det många som inte gör. Och de som faktiskt lämnat sina barn med barnvakt uppskattar säkert att få en relativt gap-och-skrikfri fest i vuxet sällskap.

Vill man ha barn på sin fest så ska man verkligen ha det. Men allas universum cirkulerar inte kring barn, och särskilt inte om de inte är de egna eller ens släktens. Då ska man väl inte tvingas ha dem på sin egna, kanske dyrt påkostade fest heller. Det enda valet föräldrarna har är att gå utan barn eller stanna hemma med dem. Det kan ingen annan bestämma åt dem.
  • Nudax
    troll79 skrev 2012-01-25 16:15:49 följande:

Hej Flickan som inte är bjuden trotts rätt ålder är brudgumens brors frus barn sedan tidigare äktenskap men flickan bor hos dem.

Det jag tycker är underligt är inte att man vill ha så kallat barnfritt bröllop det är ju ganska vanligt.Det som jag tycker är konstigt är att man bjuder 2 syskonbarn men utesluter de andra.För övrigt är inga andra barn bjudna utan bara de 2 syskonbarnen.

Ja? För att de har rätt ålder? Tycker inte det låter konstigt. Däremot är det ju helt sinnessjukt att flickan som HAR rätt ålder inte får komma?! Om hon bor hos brudgummens bror, och hennes mamma dessutom är gift med honom, är det ju helt sinnessjukt att de utesluter henne?
  • Josefin521
    Jag förstår inte varför man inte bjuder barn på ett bröllop...det är väl upp till föräldrarna hur dom vill göra, festa med eller utan barn. Det kan väl ingen annan bestämma.
    Ovan måste vara ett skämt?! Om DU bjuder till fest så bestämmer DU vem som skall komma, gästerna har ingen rätt att besluta detta.
  • 2 0 1 2

Jo, det kan den som står för inbjudningarna bestämma. Så enkelt är det. Vi har valt att ha barnfritt bröllop av flera skäl; vi har tonvis med syskonbarn (13 stycken tillsammans) och majoriteten av våra vänner har barn. Vi hade alltså bjudit in i princip lika många barn som vuxna, och fått lägga över 30 000 på maten istället för 15 000. Vi hade dessutom fått byta lokal, och vi hade inte fått den middag vi önskar oss.

Människor som resonerar som du är bara lite för mycket för mig. Hade jag mötts av den attityden hade jag dragit tillbaka min inbjudan till vederbörande och gett platsen till någon som respekterade mig.

• Cattis77
    Det är väl upp till den som har festen att avgöra om barnen är bjudna eller ej?? Jag älskar barn, och värnar om dem, och om jag planerar att ha en fest där det förtärs en hel del alkhol under kvällen (en vuxen behöver inte dricka mycket förrän barn ser en personlighetsförändring, jag menar inte att mina gäster kommer att bli stupfulla), så tycker jag att de kan stanna hemma hos en trevlig, nykter barnvakt istället. Dessutom kan de vuxna roa sig utan att behöva tänka på att fara hem tidigare pga. trötta barn. Jag har ingenting emot fester där det finns barn (så länge föräldrarna håller sig nyktra nog att ta hand om dem på bästa sätt), men på MITT bröllop avgör JAG vilka jag bjuder, det avgör inte mina gäster.
  • Jolin

Vi har sagt "inga barn" men det blev lite bökigt med några av barnen på min sida av släkten.
    Min syster gick bort för några år sedan och hennes barn är 14 och 17 år gamla. Om jag skulle utesluta dom från mitt bröllop så skulle jag själv inte kunna leva med det.
    Vi har utifrån detta dragit en gräns vid "barn som inte kan sitta still i kyrkan och vara tysta och som inte heller har någon behållning av festen får stanna hemma med barnvakt". Det kommer att finnas ett playstation i ett rum på festen så att 14 åringen kan spela om han skulle få tråkigt men den 17 åriga flickan kommer tycka att det är kul att sitta och prata, umgås och dansa med oss vuxna. Om folk tycker att vi är konstiga som bjuder mina två moderslösa syskonbarn så får folk tycka det!

Mitt bröllop, mina pengar, mina regler. Fantastiskt! Drömmer

Ps. När jag får barn och blir bjuden på ett "barnfritt bröllop" så kommer jag bara bli glad att får en "barnfri kväll" och se fram emot den roliga festen som väntar, för sådan är jag.

• gbg2012
    Jolin skrev 2012-01-27 00:31:34 följande:
    Vi har sagt "inga barn" men det blev lite bökigt med några av barnen på min sida av släkten.
    Min syster gick bort för några år sedan och hennes barn är 14 och 17 år gamla. Om jag skulle utesluta dom från mitt bröllop så skulle jag själv inte kunna leva med det.
    Vi har utifrån detta dragit en gräns vid "barn som inte kan sitta still i kyrkan och vara tysta och som inte heller har någon behållning av festen får stanna hemma med barnvakt". Det kommer att finnas ett playstation i ett rum på festen så att 14 åringen kan spela om han skulle få tråkigt men den 17 åriga flickan kommer tycka att det är kul att sitta och prata, umgås och dansa med oss vuxna. Om folk tycker att vi är konstiga som bjuder mina två moderslösa syskonbarn så får folk tycka det!

Mitt bröllop, mina pengar, mina regler. Fantastiskt! Drömmer

Ps. När jag får barn och blir bjuden på ett "barnfritt bröllop" så kommer jag bara bli glad att får en "barnfri kväll" och se fram emot den roliga festen som väntar, för sådan är jag.
    kunde inte sagt det bättre sjäv! =)

Vi har barnfritt bröllop men min lillebror på 17 får komma, skulle någon gnälla om det behöver de inte komma. Vi har skickat inbjudningar och inga sura miner hittils. Min vän fick barn nu i januari och vi gifter oss 2 juni men hon ska ändå ordna barnvakt(ammande barn får komma, men hon vill kunna slappna av lite).  
  • gbg2012
    är du ironisk eller vad?

Nej det är upp till brudparet om de vill ha med bara vuxna eller med barn. Speciellt små barn har svårt att sitta still, lokalen måste vara anpassad och hur roligt är det för små barn med lång middag och alkoholpåverkade vuxna. 

Inte tar man med sina ungar på andra fester! Aldrig varit med om att någon frågat, ja förresten jag tar med min treåring på festen i helgen...
  • VeronicaFerreira

Det med barnfritt bröllopsfest är inte helt okomplicerad. på vårt bröllop 26/05/2012 kommer det finnas möjlighet för föräldrarna att ta med sina barn till festen, OM de inte lyckas med att ordna en barnvakt själv. Givetvis vore det bästa om små barn fick vara hemma, men de som är bjudna till bröllopet är verkligen gäster som jag vill tillbringa kvällen med, så jag försöker möjliggöra för dem.   Om vi hade valt ett barnfritt bröllop skulle vi själva har problem med det, då min fästmän har två döttrar och vi vill gärna att flickorna skall vara med i själva vigsel och middag. Jag skulle inte klara av att säga till flickorna att de inte fick vara med på "pappas bröllop".. Det blir bara för mycket för mig.. Sedan har min fästmans systrar också barn i samma ålder.  Det känns fel för mig att uteslutar dem från denna dag.. Alla barn i familjen ser framemot vårt bröllopsdag.  Dessutom, kommer många av våra gäster från utlandet. . För mig känns det absolut INTE ok att tala om för dem som skall resa hit (i minst 10 timmars flyg)  enbart för att fira vårt bröllop att tyvärr är deras barn inte välkomna på festen och måste stanna kvar på hotellet. . . Det här med att ha barnfritt bröllop är inget vanligt i andra länder så vitt jag vet..  Sedan är det så att  vi VILL att de barnen som finns i vår närhet skall få dela våran glädje.. För mig är ett bröllop också en familj fest.. Det vi har gjort är att vi har gett våran gäster frihet att välja hur de vill göra.  vi har sagt till alla gäster som har barn att det är upp till dem att bestämma hur de vill göra med barnen.  vill de ta barnem med sig behöver vi bara veta lite i förväg för att kunna se om vi behöver en, två eller tre barnvakter.. Vårt fest lokal har plats för underhållning för barnen och även ett rum då barnen kan lägga sig om de blir för trötta...   

Jag själv skulle inte ta illa upp om mina barn inte blev bjuda på en väns bröllop. Jag vet att "barnfritt bröllop" är det som gäller här.. så jag skulle nog ordna en barnvakt.   men jag är en sådan som inte bejakar "barnfritt bröllop"...  Jag tror att mitt bröllop kommer att bli jätte bra med barnen.. Jag ser framemot att gå  tillsammans med min fästmän och hans tvä söta 7 respektiv 8 år döttrar in i kyrkan, sedan fotograferar med alla barn, får bamse kram från alla barn som kommer, dansa med barnen ( om de vill dansar), osv..  Jag tänker på att om jag skall uteslutar barnen behover jag kanske också uteslutar min gamla svärmor som börjar bli dement, sitter i rullstor och behöver hjälp med toallet besök, m.m..  Nej, jag vill gärna att hon skall komma och fira sin son.. och hon är väldigt glad att hon får vara med.. hon bestämmer själv hur länge hon vill sitta med oss..  vi fick också ordna hjälp åt henne under kvällen, men det kändes viktigt..  

Just det, innan någon skriver att jag är oansvarig som tillåter barnen vara på en vuxen fest med alkoholl där de flesta blir berusade vill jag säga att i vårt bröllop kommer inte finnas möjlighet att dricka sig berusade. Sedan undrar jag följande: många hävdar att barnen inte skall vara med på en vuxen fest  på grund av alkoholl konsumation.  Men, hur många föräldrar dricker hemma framför sina små barn?  Vad jag har kunnat iaktta i mitt jobb är att det ganska vanligt, tyvärr.  Det är för mig mycket mer allvarligare än att ta med sig barn till en "vuxen fest där alkoholl finns.  

• Dejli
    VeronicaFerreira skrev 2012-01-30 11:25:51 följande:
    Just det, innan någon skriver att jag är oansvarig som tillåter barnen vara på en vuxen fest med alkoholl där de flesta blir berusade vill jag säga att i vårt bröllop kommer inte finnas möjlighet att dricka sig berusade. Sedan undrar jag följande: många hävdar att barnen inte skall vara med på en vuxen fest  på grund av alkoholl konsumation.  Men, hur många föräldrar dricker hemma framför sina små barn?  Vad jag har kunnat iaktta i mitt jobb är att det ganska vanligt, tyvärr.  Det är för mig mycket mer allvarligare än att ta med sig barn till en "vuxen fest där alkoholl finns.  
    Självklart är det fruktansvärt när föräldrar regelbundet dricker sig onyktra inför sina barn, särskilt i hemmiljö... men vad har det med någons bröllopsfest att göra? På vilket sätt skulle det bli bättre om jag bjöd barn på en fest där det kommer drickas bara för att många barn utsätts för det hemma? Man får förändrar personlighet när man dricker, och man blir också mer oförsiktig. Om man inte vill ha med barn på festen pga detta så är det väl upp till brudparet.

Att gå på en fest som någon annan ordnat är absolut ingen skyldighet, men då är har man inte heller någon rättighet att ta med sig gäster som inte är bjudna dit - i detta fallet barn.
  • VeronicaFerreira
    Dejli skrev 2012-01-30 11:41:31 följande:
    Självklart är det fruktansvärt när föräldrar regelbundet dricker sig onyktra inför sina barn, särskilt i hemmiljö... men vad har det med någons bröllopsfest att göra? På vilket sätt skulle det bli bättre om jag bjöd barn på en fest där det kommer drickas bara för att många barn utsätts för det hemma? Man får förändrar personlighet när man dricker, och man blir också mer oförsiktig. Om man inte vill ha med barn på festen pga detta så är det väl upp till brudparet.

Att gå på en fest som någon annan ordnat är absolut ingen skyldighet, men då är har man inte heller någon rättighet att ta med sig gäster som inte är bjudna dit - i detta fallet barn.
    Jag har INTE skrivit att gästen  skall ta med sig sin dotter som inte är Bjuden till festen.. Är barnen inte är bjudna skall man respektera det.. Jag skrev att jag själv skulle ordna barnvakt och inte ta illa upp om mina barn inte blivit bjudna..  Har inte heller skrivit är man är skyldig att gå på en fest som man är bjuden till...  Det jag skrivit är att MINA gäster kommer att få möjlighet att välja att antigen ta barn med sig eller inte.. De får välja själva..  

När det gäller alkohol, jag har INTE skrivit att det är bättre att bjuda barn på en fest där det kommer drickas bara för att många barn utsätts för det hemma..  Jag menar att många väljer barnfritt bröllop eftersom man vill festa och dricka utan barn i närhet eftersom det kanske inte är politisk korrekt att dricka sig berusad framför barn, när många dricker hemma framför sina barn.. Det var bara en tanke jag fick.. Inget mer än så.. . .  På mitt bröllop vill vi inte att någon skall dricka sig berusade oberoende om det finns barn med eller inte..  I vårt fall kommer att det finnas barn..   Ett bröllopsfest är  för mig ett tillfälle där alla skall få kunna umgås - barn, tonåringar, vuxna, gamla.. Mitt bröllop skall inte bli något tillfälle  folk gör saker som de inte gör framför barnen..  Jag måste få kunna lita på att mina gäster kan uppföra sig som vuxen oavsett vem de har till bords.. 
Svar på tråden Vår dotter är inte bjuden