• troll79

Vår dotter är inte bjuden

Hej! Min sambos stora syster ska gifta sig i sommar men har uteslutit alla syskonbarn utom 2 stycken.Dom har bara bjudit hans lillasysters 2 barn 18 och 15 gammla men vår dotter som är 10 är inte bjuden.Dom säger att dom har satt en 15 års gräns på barnen vilket även gör att inga syskonbarn på blivande makens sida inte heller är välkommna eftersom en är 14 och det barnet som är äldre än 15 är ett barn sedan tidigare förhållande och därför inget "riktigt"syskonbarn och därför inte bjuden.På min sambos sida av släkten är det bara vår dotter av alla kusinerna som inte får komma.Min sambo är mkt besviken eftersom att storasystern som ska gifta sig även är fadder till vår dotter.Vi har frågat lite försiktigt hur dom har tänkt och svaret vi får är att dom inte vill ha något "barnkalas".Vår dotter vet att hon inte är bjuden och blev så klart besviken. Hur ska vi göra?Jag skulle allra helst strunta i att gå men jag vill inte starta ngn släktfejd.Min svärmor säger att hon har pratat med systern om det men att det är systern som bestämmer eftersom att det är hennes bröllop.Vad tycker ni?Skriv gärna och berätta och var helt ärliga.Är det jag som tänker helt galet?Jag skulle nämligen själv aldrig utesluta några syskonbarn.Jag tycker att antingen bjuder man alla eller ingen.

• Svar på tråden Vår dotter är inte bjuden
  • BlackWIngedAngel
    troll79 skrev 2012-01-25 16:15:49 följande:

Hej Flickan som inte är bjuden trotts rätt ålder är brudgumens brors frus barn sedan tidigare äktenskap men flickan bor hos dem.

Det jag tycker är underligt är inte att man vill ha så kallat barnfritt bröllop det är ju ganska vanligt.Det som jag tycker är konstigt är att man bjuder 2 syskonbarn men utesluter de andra.För övrigt är inga andra barn bjudna utan bara de 2 syskonbarnen.

Fast var man sätter gränsen för när någon är barn är ju olika. Det ena "barnet" du talar om är ju myndig och därmed inte alls ett barn, så det kan vi ju helt bortse ifrån. Att de sedan har valt att ha 15-årsgräns och endast bjuder barn som är över det, dvs ett barn som är just 15, är ju inte det minsta inkonsekvent. Att inte bjuda in barn från tidigare relation däremot är ju väldigt konstigt, men det är ju något för föräldrarna att reagera på, det påverkar ju inte ditt barn på något sätt.

Jag tillhör egentligen dem som tycker att barn hör till på en familjefest som bröllop, men rätt ska vara rätt och jag upplever ingen inkonsekvens i deras beslut gällande ditt barn. Inte utifrån det jag läst i tråden i alla fall.
  • BettyBoop

Som jag ser det så är en bröllopsinbjudan just en inbjudan. Den som håller i festen sätter också ramarna för festen som de arrangerar. Den som blir inbjuden väljer om ramarna för festen är tilltalande - och tackar ja, eller om ramarna för festen inte passar dem - och tackar nej.

Folk tycker olika om huruvida barn hör hemma på bröllop. Precis som de tänker olika om det mesta i livet. Jag kan känna att "folk" gör det hela svårare än vad det är. Nämligen: Låter festen lockande? Om ja - gå. Om nej - gå inte. Mycket enkelt.

• Denise0007

Vi kommer definitivt att ha en barnfri fest. 18 eller 15-årsgräns.

Jo man kan kalla det barnfritt trots att man har några gäster som är 15. 15-åringar går knappast på barnkalas!

• Marylojs

Jag tycker det är en självklarhet att det är upp till brudparet att bestämma om de vill ha barn eller inte på festen, och var de då väljer att dra gränsen för barn. 

Visst, det är märkligt att de valt att inte bjuda ett äldre barn som saknar biologiska band, men det kan ju finnas andra anledningar till det som vi inte känner till, och framförallt har det inget med er dotter eller åldersgränsen att göra.

Vi kommer att ha barnfritt med en gräns på 18 år. Våra kompisar kommer inte säga ett dugg om det, däremot finns det släktingar jag kan tänka mig kommer tjafsa en del. 

• Daludd

Inget konstigt, 15-års gräns är rimligt eftersom många som är 16, 17 kan både tala och föra sig som vuxna och ha mer utbyte av en trerätters än någon som är 10 kan som måste sitta med mamma eller pappa och liksom inte föra samtal själv på samma sätt. Vi har samma gräns hos oss, fast vi har satt 18 eftersom alla hinner fylla 18 (en är 17 just nu), hade han inte hunnit göra det hade vi satt gränsen på 15.

Det är min blivandes kusin som hinner komma med medan min systerson som är 12 vid bröllopet alltså inte får följa med. Vi vill inte heller ha "barnkalas".

Ser inte det konstiga i det du beskriver - det enda konstiga är att en som inte är "riktigt" syskonbarn får följa med trots att han/hon innehar rätt ålder - det är riktigt svinigt gjort.
    Att följa sin åldersgräns i övrigt är bara vettigt och inget ni ska klaga på - de vill att folk ska kunna ha middag, dricka lite, ha kul och inte ta hand om sina barn. Vad är det som är så konstigt? Man kan ju själv tycka att man vill ha med sig sina barn men då kan ha ett barnvänligt bröllop när man själv gifter sig, självklart får brudparet själva välja detta. 

• Daludd

INTE var bjuden menade jag såklart :)

• Josefin521

Finns inte så mycket att tillägga i tråden då jag instämmer med vad majoriteten här inne sagt. Det är upp till brudparet att bestämma reglerna och jag tycker det är vettigt att inte bjuda barn till vuxenfester. Kan vara bra att förklara detta för din dotter också, så att hon inte tror att det är henne det är fel på. Gör ngt extra kul för henne den dagen, hon kanske vill sova över hos någon annan kusin eller vän? Kanske får dem åka på äventyrsbad eller ngt annat spännande så att hon också ser fram emot dagen. Har hon kul kommer säkert även du och din sambo njuta av en barnfri kväll med massor av dans och skoj!

• Anonym (Blivande brud)

Det är inte förens man själv planerar ett stort bröllop som man först märker vad det kostar och man måste dra en gräns någonstans och den gränsen passar inte alltid alla.Det är deras bröllopsdag och det är deras val och då spelar ingens åsikt någon roll men det finns ju alltid någon man trampar på tårna och folk värkar ha tappat både Vett och etikett. Bara gilla läget antingen går ni eller inte! Men respektera Brudparets villja bör man alltid göra : )

• Cattis77

Vi har barnfritt, däremot min syster barn som är över 18 är bjudna, för de anses "vuxna". Våra 2 barn ska inte heller vara med på festen, så jag tycker att det är rättvist för alla. Ammande barn är givetvis välkomna.

• Ninja66

Jag förstår inte varför man inte bjuder barn på ett bröllop...det är väl upp till föräldrarna hur dom vill göra, festa med eller utan barn. Det kan väl ingen annan bestämma.

Svar på tråden Vår dotter är inte bjuden