• troll79

Vår dotter är inte bjuden

Hej! Min sambos stora syster ska gifta sig i sommar men har uteslutit alla syskonbarn utom 2 stycken.Dom har bara bjudit hans lillasysters 2 barn 18 och 15 gammla men vår dotter som är 10 är inte bjuden.Dom säger att dom har satt en 15 års gräns på barnen vilket även gör att inga syskonbarn på blivande makens sida inte heller är välkommna eftersom en är 14 och det barnet som är äldre än 15 är ett barn sedan tidigare förhållande och därför inget "riktigt"syskonbarn och därför inte bjuden.På min sambos sida av släkten är det bara vår dotter av alla kusinerna som inte får komma.Min sambo är mkt besviken eftersom att storasystern som ska gifta sig även är fadder till vår dotter.Vi har frågat lite försiktigt hur dom har tänkt och svaret vi får är att dom inte vill ha något "barnkalas".Vår dotter vet att hon inte är bjuden och blev så klart besviken. Hur ska vi göra?Jag skulle allra helst strunta i att gå men jag vill inte starta ngn släktfejd.Min svärmor säger att hon har pratat med systern om det men att det är systern som bestämmer eftersom att det är hennes bröllop.Vad tycker ni?Skriv gärna och berätta och var helt ärliga.Är det jag som tänker helt galet?Jag skulle nämligen själv aldrig utesluta några syskonbarn.Jag tycker att antingen bjuder man alla eller ingen.

• Svar på tråden Vår dotter är inte bjuden
  • lilly7

Vi har satt en gräns på 18 år vilket innebär att ingen av min syters barn får komma och två av min blivande mans syskonbarn inte får komma. Blir någon sur över det så är det deras problem. Jag vill inte ha något barnkalas.

• Anonym

Jag tror att du ska nog inte fråga upp så mkt, deras bröllop å dom bestämmer. vi har valt att ha barn fritt å drog gränsen 18år för att vi har så många tonåringar å barn från ammande till 17 så det känns inte shyst att vissa syskon får komma å inte den andra så vi gjorde det enkelt!
    Tyvärr har jag en vänninan som ställde till det med en scen å va arg på mig för att hennes sexåring inte blev bjuden till festen, jag blev jätte ledsen, inte så kul att höra. men som en här skrev att det beror ju lite på hur hon har sagt det till hennes flicka, men som sagt säger du nåt så kan dom ta illa vid sig som ja gjorde.
    Ska tilläga att givetvis är alla bjudna till kyrkan, å ammande barn får givetvis komma till middagen

• 2 0 1 2

Bara läst TS men i min värld är det du som tänker galet. Diktera villkoren kan du göra när du själv planerar för fest. Att däremot utesluta en som tillhör familjen och fyllt 15 på grund av att han inte är biologisk släkt, det tycker jag är fel.

• Anonym

Den där 15-åringen som inte var bjuden kanske bor hos "den andre" föräldern - den som inte är släkt med brudparet.

• troll79

Hej Flickan som inte är bjuden trotts rätt ålder är brudgumens brors frus barn sedan tidigare äktenskap men flickan bor hos dem.

Det jag tycker är underligt är inte att man vill ha så kallat barnfritt bröllop det är ju ganska vanligt.Det som jag tycker är konstigt är att man bjuder 2 syskonbarn men utesluter de andra.För övrigt är inga andra barn bjudna utan bara de 2 syskonbarnen.

• Anonym

Hmm, jaa det är en fråga som visar att vi kan tänka väldigt olika. I ditt fall, hade jag antagligen valt att inte komma på bröllopet, utan stannat hemma med er dotter. Detta eftersom brudparets skäl låter både genomskinliga och en smula haltande. Men om man har samma regler för alla och ser till att inte särbehandla, så har jag inte svårt för att känna respekt för de som vill ha barnfritt. Det kan bero på både ekonomi, plats, storlek på bröllopet eller andra omständigheter. Ska det vara en familjefest, "partyparty", fylleslag eller något annat? Det måste ju ändå brudparet som ska gifta sig få bestämma, eller hur? Och det är ändå de som betalar, oftast. 

Det finns ju tex de som hellre vill ha en fest där man kan supa, förlåt, dricka så mycket man vill...och där det då kan vara olämpligt att ha barn med. Eller så har man faktiskt begränsad ekonomi och har inte råd att välja hela familjer, där även barn ingår. Men i just ditt fall låter det som att man har använt sig av så lösa boliner, när man har bestämt vilka unga som får komma och vilka som inte får komma, att jag faktiskt hade stannat hemma hellre än att gå. 

• Aniara4

Ja, jag förstår inte heller riktigt hur de har tänkt. Jag antar att de först tänkte "inga barn" och sen att några av sina syskonbarn stod de så nära att de ville ha dem med, och att de ju var nästan vuxna... Men det verkar konstigt att de i så fall inte anser sig stå närmare det syskonbarn som hon är fadder till! Det hade helt klart varit bättre att bjuda alla eller ingen.

Och att de inte bjuder ett av barnen för att det inte är släkt "på riktigt" är taskigt. Tänker på min plastsyster, vars nye man har ett barn sen tidigare, och hur inte ens min mamma skulle komma på idén att särbehandla henom. När hon och hennes man bjuder in familjen, då bjuder de in sina barn och deras familjer, inklusive alla barn som finns där. Och det barnet bor inte ens hos min plastsyster utan är där varannan helg.

Fast jag tänker ändå att hur de har tänkt är en sak, en annan sak är att det i slutänden är de som bestämmer över sin fest och du som gäst har att gilla läget. (Eller stanna hemma om du är tillräckligt upprörd för att vilja göra en grej av det.) Det verkar ju som att folk har försökt prata med dem men att de är tvärsäkra på att de måste ha det just så här. Och om ni bestämmer er för att gå ändå hoppas jag ni kan släppa er irritation och göra det bästa av det, vara på ert bästa festhumör och hitta på något roligt arrangemang för dottern och förmedla till henne att det här blir jättebra.

• sofi 88

Vi har valt att inte bjuda några barn. Det innebär att mina två kusiner som är 8-11 år inte är bjudna men mina andra två kusiner på mammas sida som är 21 och 23 är bjudna. Detta är för att vi inte vill ha mindreåriga på bröllopet eftersom det ska serveras alkohol och vi inte vill ha den typen av fest där barn springer runt å busar. 
    Personligen tycker jag väl det är ganska stor skillnad på hur ordentliga barn på 10 eller 15 år är, inte en jätte ovanlig gräns vad jag har sett här på BT... ? 

• KirsiLaa

När jag gifte mig förra gången valde vi att ha en barnfri fest. Det var ett par familjer som valde att inte komma alls eftersom barnen inte fick komma. Trist, men samtidigt något man får räkna med när man väljer barnfritt. 

Det är ju också så att man måste respektera brudparets önskemål, men det går ju som sagt att ta med barnen till kyrkan.

Sen tycker jag inte att brudparet ska behöva planera extra för barnen. Någon speciell mat behöver de ju inte ha. Barn kan äta det vuxna äter.  Underhållning för barnen ska också vara något man väljer att göra för att man vill, det ska inte vara ett tvingat extramoment i planeringen. 

De flesta föräldrar vet att ett bröllop är en "vuxentillställning" och att deras barn kan bli uttråkade. Det är då förälderns ansvar, inte brudparets, att ta ett beslut om huruvida barnen ska med eller lämnas hemma. Detsamma gäller ju att välja att åka hem tidigare. 

Nu bjuder vi även barnen på vårt bröllop. Vi vill ju att våra egna barn ska vara med och då är det bara dumt att vägra andras barn. Vi ska också ordna med spel, filmer och annan sysselsättning i ett annat rum.  

• brideo

Som så många tidigare har skrivit, det är bara att "gilla läget" och tacka ja elle nej till inbjudan. Folk har ofta ett skäl till att de gör som de gör även om man inte själv känner till det skälet. Ni får väl utgå från att de har en tanke med sin inbjudan och respektera det. Att stanna hemma och "markera" skulle känns onödigt. Föräldrar och barn är ju inte samma typ av partnerskap som ett gift eller sammanboende par så att det är direkt "brott" mot vedertagna sociala regler att bara bjuda ena halvan. 

Genom ert beteende kan ni ju också hjälpa/styra er dotters upplevelse av det hela. Är ni arga/ledsna och pratar om hur fel det är att hon inte är bjuden sätter ni ribban och påverkar henne att bli mer ledsen än hon kanske blev av sig själv.

Tacka ja, gå och ha trevligt även om ni själva skulle ha gjort på ett annat sätt om det varit er fest!

Eller...om ni inte kan släppa det: stanna hemma! Ni kommer nog inte ha så trevligt om ni saknar er dotter hela kvällen.

Lycka till!   

Svar på tråden Vår dotter är inte bjuden