• Akanek­ime
    Äldre 19 Jan 15:58
    38143 visningar
    28 svar
    28
    38143

    Smärtsam gynekologisk undersökning

    Okey...Innan jag börjar så måste jag varna alla kvinnor och tjejer som inte har gjort en gyn undersökning till att inte läsa vidare.... Så att jag inte skrämmer er p.g.a min extrema dåliga erfarenhet av detta.

    Skriver denna tråd endast för att höra om jag är ensam med denna enorma otur och obehag.

    Var hos en barnmorska för att ta ett nytt cellprov.....Gruvade mig som tusan för jag minns hur fruktansvärt det varit tidigare. Hoppades att denna barnmoska skulle vara vänligare och trevligare än dom tidiagre. Men inte.....

    Började nästan att gråta i stolen så ont det gjorde när hon förde in den dära plastskenan.....Hon tog inge glidmedel och hon tog det inte lugnt heller.....Hon bara tryckte in den......Jag bönade och bad hur ont det gjorde men det enda svar jag fick var....---> Det kan inte vara så farligt..sluta larva dig. När hon drog ut skenan så började jag att blöda....

    Jag blöder fortfarande lite men jag tänker INTE gå tillbaka......3:de gången som jag gör en gyn undersökning och kommer hem blödande och med hemska smärtor i underlivet.

    Min make vart rasande när han hittade mig gråtande av smärta och förudmjukelse under täcket......efter att jag berättade vad jag gått igenom under dagen. Han har tänkt stämma sjukhuset......

    Fattade ett beslut att ALDRIG göra en ny gyn undersökning.....det är inte värt denna smärta och förudmjukelse man ställs inför.

    ____________________________________________________________________________________
    Som jag skrev i början så vill jag höra om jag är ensam med denna mörka erfarenhet.  Allt är 100% sant.

  • Svar på tråden Smärtsam gynekologisk undersökning
  • KirsiL­aa
    Äldre 20 Jan 19:58
    #11

    Usch, vad hemskt. Jag lider med dig. 

    Själv har jag aldrig varit med om det du beskriver. De barnmorskor och läkare, både kvinnliga och manliga, som har undersökt mig har alltid varit försiktiga och hela tiden undrat om det går bra, förklarat vad de gör och lugnande berättat att det snart är klart. 

    Jag har tagit cellprov en gång och det gjorde inte ont. Det närmaste av mina erfarenheter av en "elak" barnmorska var en studerande som skulle ta klamydiaprov (här i byn ska de alltid ta klamydiaprov bara man stiger in i rummet). Hon petade runt med den där stickan och undrade om det gjorde ont, jag svarade nekande. Hon fortsatte veva med den där pinnen och undrade om det nu gjorde ont, nä inte då heller, så körde hon in den där stickan halvvägs in i livmoderna så det gjorde helvetiskt ont. Ingen av de andra miljoner gånger jag har tagit testet har det gjort ont, så jag förstår inte riktigt varför hon tyckte att det måste göra ont...

    Nå, jag tycker som många andra, att du dels ska anmäla händelsen och dels byta mottagning helt.  


  • Akanek­ime
    Äldre 23 Jan 02:57
    #12

    Det jag glömmde att nämna tidigare är att jag är gravid i 14:de veckan......Barnmorskan brydde sig inte om det utan hon ville ha ett prov. Både jag, min man och min mamma är väldigt oroliga över barnet för jag blöder fortfarande. Och det är 4 dagar sedan jag var där, jag blöder nästan som om jag hade mens...en lättare mens. Och det gör fortfarande ont....

    Vi har ringt till sjukan och fick 3 svar.....( jag, min mamma och min make ringde varsin gång )
    Svar 1: ---jaha...men då får du väll gå tillbaka till henne och berätta som det är att det gör ont och du blöder.
    Svar 2: Den är inte så farligt.....Var inte så blödigt
    Svar 3: Även om du är gravid så kan hon inte ha skadat barnet. Hon är så försiktig -.-'

    Gisses.......vad man känner sig hjälplös :( 

  • Hanna0­5
    Äldre 23 Jan 07:36
    #13
    Akanekime skrev 2012-01-23 02:57:21 följande:
    Det jag glömmde att nämna tidigare är att jag är gravid i 14:de veckan......Barnmorskan brydde sig inte om det utan hon ville ha ett prov. Både jag, min man och min mamma är väldigt oroliga över barnet för jag blöder fortfarande. Och det är 4 dagar sedan jag var där, jag blöder nästan som om jag hade mens...en lättare mens. Och det gör fortfarande ont....

    Vi har ringt till sjukan och fick 3 svar.....( jag, min mamma och min make ringde varsin gång )
    Svar 1: ---jaha...men då får du väll gå tillbaka till henne och berätta som det är att det gör ont och du blöder.
    Svar 2: Den är inte så farligt.....Var inte så blödigt
    Svar 3: Även om du är gravid så kan hon inte ha skadat barnet. Hon är så försiktig -.-'

    Gisses.......vad man känner sig hjälplös :( 
    SERIÖS!?!?!? 

    Nu åker du in på akuten och sätter dig där tills någon tar hand om dig.
    Man ska ABSOLUT INTE ta ett cellprov om man är gravid !!!!! Detstår klart och tydligt i alla papper man får hem.

    ÅK IN NUUU!!! Och inte på någon vårdcentral utan du åker till akuten. Där kan du även berätta ditt dåliga bemötande på den vårdcentral du var osv...

    Man ska inte blöda så där mkt efter ett vanligt cellprov!!!

    För din och barnets skull åk in nu :/ 
  • Liliqu­e
    Äldre 23 Jan 09:56
    #14
    Hanna05 skrev 2012-01-23 07:36:20 följande:
    SERIÖS!?!?!? 

    Nu åker du in på akuten och sätter dig där tills någon tar hand om dig.
    Man ska ABSOLUT INTE ta ett cellprov om man är gravid !!!!! Detstår klart och tydligt i alla papper man får hem.

    ÅK IN NUUU!!! Och inte på någon vårdcentral utan du åker till akuten. Där kan du även berätta ditt dåliga bemötande på den vårdcentral du var osv...

    Man ska inte blöda så där mkt efter ett vanligt cellprov!!!

    För din och barnets skull åk in nu :/ 
    Nu nu nu nu nu !!!
  • Moster Stina
    Äldre 23 Jan 10:59
    #15

    Alltså...


    Jag FATTAR verkligen inte att man kan jobba med sånt, om man tvunget skall behöva avar så där okänslig.


    För oss som dessutom har varit med om sexuella övergrepp tidigare, så blir det ju knappast bättre av att en gynekolog eller barnborska också behandlar en som att man är för känslig.


    Jag har också blivit sådär hårdhänt behandlad under en cellprovstagning, men sen har jag alltid sagt till ordentligt på andra ställen att jag ÄR rädd och att det gjort JÄTTEont förut. Då har de gått väldigt varsamt fram och dessutom sagt att det inte alls behöver kännas just alls om man bara gör det försiktigt.


    Men det är klart att saker känns nog olika mycket på olika personer eftersom vi är olika skapta.


    När jag gick igenom fetrtilitetsutredning så skulle två sorters undersökningar göras. Den första skulle knappt kännas alls, men den andra skulle göra rejält ont sa de. Under den första hade jag tagit värktablett innan för säkerhets skull men OJ OJ OJ vad det gjorde ont. jag höll på att svimma och kunde omöjligt gå till jobbet efteråt.


    Och det var alltså under den undersökningen som inte BRUKADE kännas på folk.


    Efter det så fick jag dessutom göra om den några månader senare ett par ggr till, men då lärde presonalen sig hur och var jag var känslig och lärde sig att hantera mig helt annorlunda. Och då var det uthärdligt i alla fall.


    Det är klart som sjutton att de måste kunna vara försiktiga även vid en cellprovtagning. Men jag tror tyvärr att de inte får använda glidmedel på grejerna för att det förstör provet. Man får ju inte ens ha flytningar på själva provet.


     

  • Sebast­iána
    Äldre 23 Jan 12:07
    #16

    Tråkigt. Själv har jag aldrig någonsin haft några promlem med sådana undersökningar.

  • Sebast­iána
    Äldre 23 Jan 12:13
    #17

    TS. Ta med maken nästa gång! Jag hade min med mig sist (för att det skulle kollas en massa annat också och jag ville ha stöd).Tyvärr verkar en del personal ha större respekt för män än kvinnor.

  • Hanna0­5
    Äldre 23 Jan 12:14
    #18
    Moster Stina skrev 2012-01-23 10:59:18 följande:

    Alltså...


    Jag FATTAR verkligen inte att man kan jobba med sånt, om man tvunget skall behöva avar så där okänslig.


    För oss som dessutom har varit med om sexuella övergrepp tidigare, så blir det ju knappast bättre av att en gynekolog eller barnborska också behandlar en som att man är för känslig.


    Jag har också blivit sådär hårdhänt behandlad under en cellprovstagning, men sen har jag alltid sagt till ordentligt på andra ställen att jag ÄR rädd och att det gjort JÄTTEont förut. Då har de gått väldigt varsamt fram och dessutom sagt att det inte alls behöver kännas just alls om man bara gör det försiktigt.


    Men det är klart att saker känns nog olika mycket på olika personer eftersom vi är olika skapta.


    När jag gick igenom fetrtilitetsutredning så skulle två sorters undersökningar göras. Den första skulle knappt kännas alls, men den andra skulle göra rejält ont sa de. Under den första hade jag tagit värktablett innan för säkerhets skull men OJ OJ OJ vad det gjorde ont. jag höll på att svimma och kunde omöjligt gå till jobbet efteråt.


    Och det var alltså under den undersökningen som inte BRUKADE kännas på folk.


    Efter det så fick jag dessutom göra om den några månader senare ett par ggr till, men då lärde presonalen sig hur och var jag var känslig och lärde sig att hantera mig helt annorlunda. Och då var det uthärdligt i alla fall.


    Det är klart som sjutton att de måste kunna vara försiktiga även vid en cellprovtagning. Men jag tror tyvärr att de inte får använda glidmedel på grejerna för att det förstör provet. Man får ju inte ens ha flytningar på själva provet.


     


    På mig använde de glidmedel. 
  • Akanek­ime
    Äldre 24 Jan 06:35
    #19
    Hanna05 skrev 2012-01-23 07:36:20 följande:
    SERIÖS!?!?!? 

    Nu åker du in på akuten och sätter dig där tills någon tar hand om dig.
    Man ska ABSOLUT INTE ta ett cellprov om man är gravid !!!!! Detstår klart och tydligt i alla papper man får hem.

    ÅK IN NUUU!!! Och inte på någon vårdcentral utan du åker till akuten. Där kan du även berätta ditt dåliga bemötande på den vårdcentral du var osv...

    Man ska inte blöda så där mkt efter ett vanligt cellprov!!!

    För din och barnets skull åk in nu :/ 
    Jag tackar för era svar och erat stöd men...det är mer eller mindre kaos hemma hos mig nu.....
    Åkte till akuten...fick svaret....måste göra en ny gyn undersökning......och gissa vad....Det är hos samma (censur) som gjorde mig illa. Dom på akuten ringde till vårdcentralen och sa att jag skulle gå dit till henne igen.

    Som grädde på moset så ringde (censur) barnmorskan till mig igår och sa att hon vill ha ett nytt prov.  Min man svarade i min telefon för jag ville inte. Han sa att han hade fått höra att man inte ska ta ett cellprov när man är gravid.

    Barnmorskan - Vad är det för skitsnack......Självklart kan man göra gyn undersökningar och ta hur många prov och göra vilka tester som behövs under en graviditet. Hon sa att hon hade gjort cellprov på kvinnor som var i 9:de månaden.  Hon sa också ----> Det skadar inte att göra en gyn undersökning en gång i månaden när man är gravid....gör man det så är man säker på att barnet är friskt och mår bra.

    KAN DOM INTE SE DET MED ULTRALJUD ELLER NGT ANNAT?

    Jag och min man har funderat på att flytta hem till hans föräldrars stad. För...jag klarar inte av det här........jag är 100% säker...går jag dit igen så kommer det bara att bli värre.....Alltingen så förlorar vi barnet eller så slår min make ner barnmorskan....:S Så inget är precis bra.

    VET F*N INTE VAD JAG SKA GÖRA! Vill bara gömma mig under täcket och gråta ;-((((((((((
  • Äldre 24 Jan 08:19
    #20

    vi har en barnmorska där ja bor som är horribel! hon är ointresserad, våldsam under gynundersökninger och rent ut sagt elak rätt så ofta! en kompis till mig berätt att hon hade gått dit efter att ett stygn sen förlossningen inte velat försvinna. hon satte sig, och så tog morskan där och ryckte i stygnet, som för att "leka". gjorde ju självklart fruktansvärt ont på min kompis, tåren rann.. och vad gör barnmorske******? jo hon tittar upp, hånflinar och frågar "gör det ont?" en annan historia jag hört var en som hon halvt skällde ut för att hon inte kunde knipa ordentligt efter en förlossning.. men sen allmänt tycker alla att hon ska gå i pension.. hon är väl snart 150 år gammal.. många härifrån kör 6-8 mil extra, till en grannkommun, bara för att få en bättre barnmorska. 

  • Äldre 24 Jan 08:21
    #21
    KirsiLaa skrev 2012-01-20 19:58:18 följande:
    Jag har tagit cellprov en gång och det gjorde inte ont. Det närmaste av mina erfarenheter av en "elak" barnmorska var en studerande som skulle ta klamydiaprov (här i byn ska de alltid ta klamydiaprov bara man stiger in i rummet). Hon petade runt med den där stickan och undrade om det gjorde ont, jag svarade nekande. Hon fortsatte veva med den där pinnen och undrade om det nu gjorde ont, nä inte då heller, så körde hon in den där stickan halvvägs in i livmoderna så det gjorde helvetiskt ont. Ingen av de andra miljoner gånger jag har tagit testet har det gjort ont, så jag förstår inte riktigt varför hon tyckte att det måste göra ont...
    AJ! t.o.m jag kände de där! 
  • Hanna0­5
    Äldre 24 Jan 11:03
    #22
    Akanekime skrev 2012-01-24 06:35:04 följande:
    Jag tackar för era svar och erat stöd men...det är mer eller mindre kaos hemma hos mig nu.....
    Åkte till akuten...fick svaret....måste göra en ny gyn undersökning......och gissa vad....Det är hos samma (censur) som gjorde mig illa. Dom på akuten ringde till vårdcentralen och sa att jag skulle gå dit till henne igen.

    Som grädde på moset så ringde (censur) barnmorskan till mig igår och sa att hon vill ha ett nytt prov.  Min man svarade i min telefon för jag ville inte. Han sa att han hade fått höra att man inte ska ta ett cellprov när man är gravid.

    Barnmorskan - Vad är det för skitsnack......Självklart kan man göra gyn undersökningar och ta hur många prov och göra vilka tester som behövs under en graviditet. Hon sa att hon hade gjort cellprov på kvinnor som var i 9:de månaden.  Hon sa också ----> Det skadar inte att göra en gyn undersökning en gång i månaden när man är gravid....gör man det så är man säker på att barnet är friskt och mår bra.

    KAN DOM INTE SE DET MED ULTRALJUD ELLER NGT ANNAT?

    Jag och min man har funderat på att flytta hem till hans föräldrars stad. För...jag klarar inte av det här........jag är 100% säker...går jag dit igen så kommer det bara att bli värre.....Alltingen så förlorar vi barnet eller så slår min make ner barnmorskan....:S Så inget är precis bra.

    VET F*N INTE VAD JAG SKA GÖRA! Vill bara gömma mig under täcket och gråta ;-((((((((((
    jag vet vad du ska göra. Det är antingen; 

    1. Kräv en annan barnmorska på en annan vårdcentral.
    2. Åk till en annan kommun om de inte kan hjälpa dig.
    3. Fråga en privat barnmorska (jag har några mailadresser du kan skicka till)
    4. I värsta fall, flytta så att du får rätt behandling.

    Man ska INTE göra cellprov när man är gravid. Jag fick själv en son 2010, och fick en tid då. Men min barnmorska sa "Eftersom du är gravid, väntar vi med detta till efter förlossningen" och det stod även på pappret "Gör inte cellprov, om du har mens, eller är gravid"

    Både akuten och barnmorskan har i detta fall skött sig väldigt illa, och är under all kritik.

    Visst kan man självklart ta andra sorters prover ifall man har en riskgraviditet, men ingenting man SKA göra bara för att! man ska ju helst inte  vara i underlivet och peta för mycket. Speciellt inte vid livmodern.

    De en barnmorska tittar på för att se hur barnet mår bra är
    1. Ultraljud
    2. Hjärtljud
    3. Mäter magens omfång samt klämmer utanpå magen för att känna hur stor livmodern verkar vara och vart bäckenet är osv osv..

    Enda gången dom kände med fingrarna i mig var under förlossningen för att se hur öppen jag var!!!

     
  • Emma84
    Äldre 24 Jan 11:19
    #23
    Akanekime skrev 2012-01-24 06:35:04 följande:
    Jag tackar för era svar och erat stöd men...det är mer eller mindre kaos hemma hos mig nu.....
    Åkte till akuten...fick svaret....måste göra en ny gyn undersökning......och gissa vad....Det är hos samma (censur) som gjorde mig illa. Dom på akuten ringde till vårdcentralen och sa att jag skulle gå dit till henne igen.

    Som grädde på moset så ringde (censur) barnmorskan till mig igår och sa att hon vill ha ett nytt prov.  Min man svarade i min telefon för jag ville inte. Han sa att han hade fått höra att man inte ska ta ett cellprov när man är gravid.

    Barnmorskan - Vad är det för skitsnack......Självklart kan man göra gyn undersökningar och ta hur många prov och göra vilka tester som behövs under en graviditet. Hon sa att hon hade gjort cellprov på kvinnor som var i 9:de månaden.  Hon sa också ----> Det skadar inte att göra en gyn undersökning en gång i månaden när man är gravid....gör man det så är man säker på att barnet är friskt och mår bra.

    KAN DOM INTE SE DET MED ULTRALJUD ELLER NGT ANNAT?

    Jag och min man har funderat på att flytta hem till hans föräldrars stad. För...jag klarar inte av det här........jag är 100% säker...går jag dit igen så kommer det bara att bli värre.....Alltingen så förlorar vi barnet eller så slår min make ner barnmorskan....:S Så inget är precis bra.

    VET F*N INTE VAD JAG SKA GÖRA! Vill bara gömma mig under täcket och gråta ;-((((((((((
    Jag har varit gravid 2 ggr och under båda graviditeterna har jag tagit cellrpov (med 3 års mellanrum). Men man får inte ha gått över 12 veckor när man gör cellprovet, jag var i v11 och v 10 när jag gjorde!

    Den barnmorskan borde anmälas!
    Att göra cellprov är helt frivilligt, säj att du inte vill göra det!! (å gör det senare, efter graviditeten kanske? HOS NÅGON ANNAN!)
    Är du orolig över bebisen så går det ju att få ett vaginalt ultraljud, dock är det som sagt; vaginalt. Vet inte om de kan se så mycket genom ett vanligt ultraljud när du inte är så långt gången.
    Ring mvc å be att få prata med en riktig barnmorska! Det är varken bra för dej, din man eller bebisen om ni går och är oroliga! Detta ska vara den lyckligaste tiden i ditt liv!!!

    Lycka till! KRAMAR!
  • MyWedd­ingday
    Äldre 24 Jan 11:45
    #24

    Hej!  Usch vad hemskt! Vilket kärring... Jag måste dock säga att de cellprover och undersökningar jag gjort aldrig har gjort det minsta ont, bara varit lite obehagligt såklart. Så det FINNS bra barnmorskor {#emotions_dlg.flower}

  • Äldre 27 Nov 16:32
    #25

    Aj :( Tycker verkligen synd om dig. Läkar vården är helt jävla kass. SÅ sjukt att vissa människor jobbar med människor. Är 17 snart 18 å va själv hos gyn för jag har massa jobbiga obesvarade problem. Jag var lite nervös, hon var gammal och man kände sig inte speciellt trygg. Jag hade sköra slemhinnor men hon tryckte in å grävde med fingrarna och kolla ultra ljud, fort och inte försiktigt. De andra jag varit hos har tagit det lugnt och vart empatiska och trevliga. Jag kände mig ledsen å nästan våldtagen, eller kränkt när jag gick därifrån. Det som hjälpte mig var en liten bebis på bussen, han satt å kollade på mig jätte länge så tillslut kollade jag tillbaks och jag fick värsta leendet från honom! Sedan satt han och log varje gång jag kollade på honom, så otroligt söt. Kändes som en ängel hjälpte mig dag. Kändes som han kände av att jag behövde ett litet leende

  • stinei­ngmann
    Äldre 11 Sep 15:23
    #26

    Jag förstår exakt vad du menar för jag har upplevt detsamma vid en undersökning hos en gynekolog. Efter detta valde jag en ny gynekolog.

  • Sskbru­d
    Äldre 11 Sep 15:37
    #27

    Tråkigt att som barnmorska läsa detta du/ni blivit utsatta för. Så ska de inte gå till. Men de är väl som med alla yrken ,vissa skulle inte få jobba med människor alls. Själv är jag stolt över mitt jobb & älskar mitt jobb. Så vill att ni ska veta alla är inte så hemska vid Gyn undersökningar. Och alla därute , gå på era cellprovstagningar! så viktigt!!!! Va rädda om er själv!

  • Äldre 27 Apr 10:40
    #28

    Jag tog cellprov för 4 dagar sen jag hade ingen hemsk upplevelse, det kändes klart men det var nog mer för jag sj spänner mig. Jag blöder också fortfarande vilket också är som en lättare mens. Läkaren sa att det kmr till att bläda i några dagar. Det kan inte skada barnet. Jag är i v17 +7

Svar på tråden Smärtsam gynekologisk undersökning