• Cesium

    Bröllopsfest på båt: positivt/negativt?

    Jag skulle gärna höra hur era reaktioner skulle vara om ni blev inbjudna till en bröllopsfest som hölls ombord på en båt. Vilka för- och nackdelar kan ni se? Vad krävs för att det ska bli ett lyckat arrangemang?

    Förutsättningarna är:
    * slutet av september
    * centrala Stockholm
    * en lite äldre båt som tuffar runt
    * ca 80 gäster, ev. uppåt 20 barn (1-10 år gamla)
    * tidig 3-rätters middag med ett par glas vin
    * vet ej ur lång tur, 5 timmar kanske?
    * förmodligen ingen dans

  • Svar på tråden Bröllopsfest på båt: positivt/negativt?
  • förlovadflicka

    Åh, jag hade gillat det jättemycket, så romantiskt! Men om någon lätt blir sjösjuk kanske det är lite jobbigare, eller hur bra funkar sådana tabletter? Annars kommer jag inte på något negativt, vi hade ingen dans och det var ett jättemysigt och romantiskt bröllop som alla gick glada ifrån ändå :)


  • daniiel

    Haha min första tanke är - brudklänning + flytväst = bra kombination? :P

    Som förlovadflicka skriver är väl sjösjuka en nackdel, samt att det kanske är lite väl litet utrymme för 20 barn att husera på? Jag som förälder hade inte velat släppa min dotter ur sikte ombord på en båt, och ni får tycka att jag är hur knäpp som helst, men jag hade inte velat ha henne utan flytväst heller. Att sitta ner, stilla, i 5 timmar blir lite väl länge för många barn jag känner i den ålder, 1-10år.

    Det är ju annars väldigt mysigt med båt och sådär :)

  • sagoprinsessa

    Ett minus kan vara att föräldrarna känner att de måste ha extra koll på sina barn, så att de inte ramlar i liksom, de kan bli ganska stort fokus på det. Men jag gillar själva idén, även om det inte hade fungerat för mig då jag är åk och sjösjuk som få.

  • Cesium

    Tack för svaren, det är väldigt värdefullt för att veta om vi ska gå vidare med idén eller lägga ner den direkt!

    Barnen inser jag blir problematiskt, så det lutar i så fall åt barnfritt (eller i det närmaste barnfritt). Men hur känner föräldrar för att vara ute till sjöss en massa timmar med få möjligheter att hoppa av om man behöver åka hem tidigare? Egentligen, hur känner vuxna generellt inför att vara så låsta?

  • daniiel
    Cesium skrev 2012-01-12 15:38:40 följande:
    Tack för svaren, det är väldigt värdefullt för att veta om vi ska gå vidare med idén eller lägga ner den direkt!

    Barnen inser jag blir problematiskt, så det lutar i så fall åt barnfritt (eller i det närmaste barnfritt). Men hur känner föräldrar för att vara ute till sjöss en massa timmar med få möjligheter att hoppa av om man behöver åka hem tidigare? Egentligen, hur känner vuxna generellt inför att vara så låsta?
    Jag kan bara svara för mig själv och vi har kanske en något annorlunda situation då vår dotter är sjuk (hjärtfel) och jag skulle inte kunna tänka mig att vara borta så länge OM något skulle hända. Vi har tyvärr varit med om det flera gånger, att hon utan förvarning blivit akut sjuk.

    Jag vet inte hur jag skulle ha ställt mig till det ifall vi hade haft ett frisk barn, men föräldrar åker väl på semester utan barnen ibland? Till andra städer, utomlands? Då borde de väl också kunna sitta på en båt i ett par timmar? Telefonkontakt går ju att ha.

    Personligen tycker jag om båtar, vi har båt (dock en liten båt) och jag skulle nog tycka att det var rätt mysigt och romantiskt. Det finns ju alltid nackdelar och fördelar med allt.

    Hur känner ni? Är det väldigt viktigt med båt för er? Skulle ni ha något problem med att vara så låsta? Har ni något annat alternativ?
  • KlaraV89

    För mig hade en fest på en båt varit omöjjligt pga av enorm sjösjuka som ente ens går att ta läkemedel emot, så hade jag varit bruden hade jag kollat hur sjösjuka folk kan tänkas vara och sen väga det över mot vilka som då inte ev kan komma,
    Jag hade iof inte alls blivit arg som gäst om festen sen hade blivit på båten, tänk om det bara var jag i sällskapet som var sjösjuk..inte kan man förvänta sig så att festen ska var apå land bara för det.

  • Cesium
    daniiel skrev 2012-01-12 15:45:18 följande:
    Hur känner ni? Är det väldigt viktigt med båt för er? Skulle ni ha något problem med att vara så låsta? Har ni något annat alternativ?
    Tack igen för att du delar med dig av dina tankar!

    Vi började planera bröllop för bara några dagar sen, och det här med båt kom jag på och börjar gilla det mer och mer, även om jag samtidigt ser så många hinder och problem. Varför jag gillar det är mest för att det kryper lite lätt (av obehag) i kroppen på mig när jag tänker på att sitta på min egen bröllopsmiddag med alla gäster och jag vill därför gärna vara någonstans där alla kan roa sig själva till viss del och få något gemensamt. Jag vet inte om det framgår vad jag är ute efter . Jag skulle på ett sätt gilla att ha mina gäster låsta, och om jag skulle bli bjuden till ett liknande upplägg hade jag inte haft några problem med det, vi kommer ju inte hålla på hela natten i så fall. Dessutom skulle det vara smidigt, inga direkta övriga transporter att tänka på osv. En jättenackdel är att det kostar massor med pengar och då måste jag vara säker på att fördelarna överväger för att gå vidare.
  • KlaraV89

    Är bara lite nyfiken, hur dyrt är det? Är det dyrt för att det är i Sthlm?

  • Syrinx
    Cesium skrev 2012-01-12 16:23:34 följande:
    Varför jag gillar det är mest för att det kryper lite lätt (av obehag) i kroppen på mig när jag tänker på att sitta på min egen bröllopsmiddag med alla gäster och jag vill därför gärna vara någonstans där alla kan roa sig själva till viss del och få något gemensamt. Jag vet inte om det framgår vad jag är ute efter . Jag skulle på ett sätt gilla att ha mina gäster låsta, 
    Varför kryper det av obehag i kroppen på dig när du tänker på din egen bröllopsfest? Varför vill du ha dina gäster låsta? 

    Jag säger som övriga här - sjösjuka i kombination med bröllopsfest = dåligt. Även om jag inte har jättelätt för att bli sjösjuk hade jag nog tyckt att det kändes obehagligt ifall det skulle bli gungigt och så ska man sitta på fin middag. Om ni vill ha båtgrejen kanske det går att ha båten vid kajen?  
  • Cesium
    sagoprinsessa skrev 2012-01-12 15:15:12 följande:
    Ett minus kan vara att föräldrarna känner att de måste ha extra koll på sina barn, så att de inte ramlar i liksom, de kan bli ganska stort fokus på det. Men jag gillar själva idén, även om det inte hade fungerat för mig då jag är åk och sjösjuk som få.
    KlaraV89 skrev 2012-01-12 16:13:26 följande:
    För mig hade en fest på en båt varit omöjjligt pga av enorm sjösjuka som ente ens går att ta läkemedel emot, så hade jag varit bruden hade jag kollat hur sjösjuka folk kan tänkas vara och sen väga det över mot vilka som då inte ev kan komma,
    Jag hade iof inte alls blivit arg som gäst om festen sen hade blivit på båten, tänk om det bara var jag i sällskapet som var sjösjuk..inte kan man förvänta sig så att festen ska var apå land bara för det.
    Det skulle vara väldigt tråkigt att tappa gäster pga sjösjuka. Mycket annat kan man nog lösa på ett eller annat sätt, men risken för sjösjuka väger väldigt tungt i nej-skålen.
    KlaraV89 skrev 2012-01-12 16:43:18 följande:
    Är bara lite nyfiken, hur dyrt är det? Är det dyrt för att det är i Sthlm?
    Jag har bara kollat stockholmspriser, så jag har inget att jämföra med. Det jag hittat efter att ha googlat runt lite i veckan är att det kostar ca 5-6000 kr/timme att hyra en båt och sen tillkommer mat och dryck på upp till 1000 kr/person, beroende på meny. Det är väldigt i överkant på vad jag är beredd på att lägga på en fest. Jag tror att det sällan är möljigt att använda egen catering.
  • Ankis88

    Helt ärligt så föredrar jag att vara i en situation som jag kan lämna om jag vill...
    Jag brukar ändå stanna länge på fester, jag "smiter" liksom inte, men jag tycker om att kunna välja att gå om jag är för trött, har huvudvärk etc. 

  • Cesium
    Syrinx skrev 2012-01-12 16:51:27 följande:
    Varför kryper det av obehag i kroppen på dig när du tänker på din egen bröllopsfest? Varför vill du ha dina gäster låsta? 

    Jag säger som övriga här - sjösjuka i kombination med bröllopsfest = dåligt. Även om jag inte har jättelätt för att bli sjösjuk hade jag nog tyckt att det kändes obehagligt ifall det skulle bli gungigt och så ska man sitta på fin middag. Om ni vill ha båtgrejen kanske det går att ha båten vid kajen?  
    Jag förstår att du undrar, tror du hittade de saker som jag har allra svårast att förklara, men jag kan försöka.

    Jag vill ha en tämligen traditionell bröllopsfest men när jag tänker mig in i situationen så känner jag att jag inte vill befinna mig mitt i den. Jag försöker därför komma på någon förändring (t.ex. annorlunda miljö) som skulle göra mig bekvämare med det hela, för jag ser fram emot att kunna samla nära och kära och bjuda dem på något.

    Om det inte finns möjlighet att vid behov lägga till vid en brygga och ringa dit taxi är det inte intressant. Det som tilltalar mig med någon slags låsning är att ha en start- och stopptid (även om jag inte skulle ha något emot att festa vidare på land om det blev läge för det) och att det eventuellt (jag har ingen aning hur det skulle bli i verkligheten, det kanske snarare skulle vara det motsatta) skulle kännas intimare.
  • Cesium

    Tack än en gång för att ni hjälpt mig!

    Får se hur det blir, jag känner att det är tveksamt om det är värt riskerna. Båten i sig är inte det viktiga, det jag är ute efter är en form av bröllopsfest där brudparet har något att konkurrera med om uppmärksamheten, förutom själva festen och de andra gästerna då. Så det är bättre då att lägga tid på att hitta på något annat än att fortsätta med båtidén. Har ni något tips så är jag väldigt tacksam!

  • Sara 120707

    Chicita som är en medlem här på sidan hade ju ett alternativt upplägg som gjorde att det blev fokus på hela upplevelsen och inte bara på dem som brudpar.


    De hade medeltidstema men det går ju säkert att göra något liknande upplägg men med annat tema.


    Kankse något sådant hade passat er bättre

  • daniiel
    Cesium skrev 2012-01-12 17:58:53 följande:
    Jag förstår att du undrar, tror du hittade de saker som jag har allra svårast att förklara, men jag kan försöka.

    Jag vill ha en tämligen traditionell bröllopsfest men när jag tänker mig in i situationen så känner jag att jag inte vill befinna mig mitt i den. Jag försöker därför komma på någon förändring (t.ex. annorlunda miljö) som skulle göra mig bekvämare med det hela, för jag ser fram emot att kunna samla nära och kära och bjuda dem på något.

    Om det inte finns möjlighet att vid behov lägga till vid en brygga och ringa dit taxi är det inte intressant. Det som tilltalar mig med någon slags låsning är att ha en start- och stopptid (även om jag inte skulle ha något emot att festa vidare på land om det blev läge för det) och att det eventuellt (jag har ingen aning hur det skulle bli i verkligheten, det kanske snarare skulle vara det motsatta) skulle kännas intimare.
    Ni skulle inte kunna kika på slott eller herrgårdar eller liknande? För mig egen del så skulle det vara en miljö som tar överhanden. Sedan behöver ni ju inte ha en traditionell bröllopsdukning med honnörsbord bara för att ni har en middag. Stopptid kan ni ju också ha, även om ni är på fastlandet. Vi hade det på vårt bröllop, vi var i en festvåning på ett hotell och fick bara hålla på till en viss tid.
  • Cesium

    Dags för uppföljning!

    Vi körde på båtidén. Hade visst övertygat maken lite för väl innan jag själv fick kalla fötter Oskyldig. Och det är jag glad över idag. Vi hade båten mellan två och halv åtta, men hade lätt kunnat lägga på någon timme till, för nu fick vi avbryta mitt i det roliga (dock inget jag sörjer, jag är så nöjd ändå). Sjösjuka var inga problem, tror båten gungade en gång, och det var när vi mötte en finlandsfärja. Kanske fick vi några nejtack pga båten, men inte uttryckligen. De allra viktigaste kom. Under och efter festen har vi (såklart, folk är ju inte oartiga) bara fått höra positiva (vissa lyriska) kommentarer om valet av lokal. Jag själv är mest missnöjd med att jag själv inte kunde njuta mer av själva båtresan (vi satt typ sämst i den aspekten). I övrigt njöt jag hela middagen. Jag får aldrig veta hur jag skulle upplevt det i en annan lokal... Nästa sommar planerar vi göra en dagskryssning med båten!

  • L och J

    Jag va på ett bröllop för några år sen, och dom hade festen/middagen på en båt. Gick från sthlm, sån där mysig skärgårdsbåt. Det va jättemysigt, verkligen perfekt när man inte är så många! 

  • Annamolly
    Ankis88 skrev 2012-01-12 17:52:21 följande:
    Helt ärligt så föredrar jag att vara i en situation som jag kan lämna om jag vill...
    Jag brukar ändå stanna länge på fester, jag "smiter" liksom inte, men jag tycker om att kunna välja att gå om jag är för trött, har huvudvärk etc. 
    Haller med. Man ar ju verkligen "fast". Jag far lite panik (inte bokstavligen) av sadana situationer nar jag inte sjalv har kontroll...
Svar på tråden Bröllopsfest på båt: positivt/negativt?