Rebekka 2012 skrev 2011-11-06 18:08:39 följande:
Annixa skrev 2011-11-05 19:02:39 följande:
Det jag menar med valfri klädsel, att för oss är det ok om dom kommer i jeans å en snygg tunika el mannen kommer i jeans å skorta om dom tycker det är fint! Vi är ganska slappa av oss

. Vårt bröllop är på vintern så vill man vara lite mer varmt klädd är det ok. Men var å en gör som man vill. Det är bara hur vi vill ha det!

Man måste ju kunna göra precis som man själv känner för när man bjuder in till sitt bröllop, om gästerna inte förstår, hur svårt blir det då att förklara vad det är man vill ha till enskilda individer??? Låter som att vissa gör det till ett större problem än det behöver vara

Hoppas iaf att mina vänner 6 släkt frågar om de tycker att något är oklart! Även om de skulle komma med totalt olika klädstil så kommer de att ha riktigt kul iaf för att vi gör det roligt & inte bryr oss om vilka kläder folk har valt

Men det är ju precis det jag säger! Man MÅSTE inte ha en klädkod bara för att det är bröllop om det är så att ens bröllop inte är en mer "formell tillställning". Men OM man sätter en klädkod så ger det
i sig en signal om att det är en lite piffigare fest och att man förväntas klä upp sig. Och då får man se till att använda de vedertagna nivåerna för att hjälpa istället för att krångla till det.
Jag tycker det är dem som inte hänger med på vad klädkoder är och som inte ens bryr sig om att googla upp en liten förklarande artikel om vad det innebär är dem som gör det till ett större problem än vad det är.
Trivia skrev 2011-11-06 19:15:14 följande:
Ja det hela kanske i slutändan kommer an på vad man ser sitt bröllop som. En formell eller en informell tillställning.
Tycker att Ribbing svarar lite motsägelsefullt i sitt svar. Först säger hon att klädkoderna är till för att hjälpa gästerna men sen påpekar hon att man kan bli utesluten om man inte följer dem...
Kanske är det just därför jag känner mig lite tveksam till klädkoder. Det blir för stikt för min del. Jag tycker att ett bröllop ska präglas av en glad och lättsam atmosfär. Gästerna ska känna sig fria att hitta på galna upptåg för brudparet, alla ska skråla med i sånger och kunna både skratta och gråta. Jag tycker att det värsta som skulle kunna hända är om mitt bröllop skulle kännas som en trist konferens...
Så enklast är väl kanske att skippa klädkoden helt så slipper det bli några oklarheter kring vad det innebär.
Och svaret är ju återigen att eftersom man kan ha bröllop på en miljon olika sätt så kan man ju inte heller säga att "bröllop är formell fest". För mig är det så självklart att om man gifter sig borgligt på förmiddagen och sen bjuder in alla sina kompisar på grillfest i trädgården för att fira
så är det inte en formell fest och varför i hela friden ska man då skriva en klädkod???? Och vilken person skulle hamna i bryderi inför en inbjudan till en grillfest om han ska ta på sig smokingen eller kostymen? Ganska få förmodligen...
Dessutom så tror jag de flesta som har någon erfarenhet från studentlivets alla fester med klädkod kan korrigera dig på punkten om att bara för att man har en speciell nivå på kläderna så skulle det på något sätt innebära att festen i sig är striktare, inte har en glad och uppsluppen atmosfär, och att galna upptåg inte kan förekomma likaväl i frack och fluga som i jeans och tischa.
På en konferens har man dessutom arbetskläder och det är motsatsen till klädkoder, det sätter man bara på fest. Folk har rätt sällan smoking på sig på konferenser faktiskt.
Problemet som jag ser det med klädoder är att folk (som kanske heller inte har någon erfarenhet av större formella fester) tror att bara något kallas bröllop så måste man sätta en klädkod även fast det är en liten tebjudning med muffins, och sen försöker man snickra ihop något som kan passa på gästerna, istället för att använda klädkoder när de faktiskt behövs -vid stora fester som kan förväntas vara lite tjusigare helt enkelt.