• Adele80

Klädkod i inbjudan...

Hej allihopa!

Är ny här och planerar mitt bröllio till nästa år i september.. LÄNGTAR :)

Har en liten fundering kring klädkoden som ni kankse kan hjälpa mig att komma med lite förslag.

Tanken är att bröllopet skall vara väldigt avslappnat, jag skall inte ha lång klänning osv... inte så traditionellt.

Tänkte skriva som klädkod:
    Killar: fluga, hängslen eller hatt
    Tjejer: ?, ? eller hatt

Vad ska man skriva till tjejerna?? 
    Hoppas nån har bättre fantasi än mig ;) 

• Svar på tråden Klädkod i inbjudan...
  • Chicita

Åter igen... Om man skriver egna klädkoder så måste man vara jättetydlig, kanske förklara i en separat post vad man menar. Eller ge en sida på hemsidan (om man skapar en sådan) till bara klädfrågor.

Alla kan ju inte betydelsen av dom traditionella klädkoderna heller. Jag fick lov att googla första gången jag skulle till ett bröllop.
    Det var Kavaj som klädkod minns jag, och jag var nog den enda som följde klädkoden efter hur den beskrevs dvs. Så det är ju inte alltid så att dom traditionella klädkoderna känns vid och följs heller.
    Fördelen med en traditionell klädkod är att gästerna själva kan ta reda på vad den betyder om dom känner för det.
    Medans en egen klädkod måste beskrivas otroligt tydligt på något sätt för att det inte ska bli förvirrande för gästen.

Om man vill ha "valfri" som klädkod så kanske man kan formulera sig i en mening eller två istället för bara "klädkod: valfri".
    Exempel:
    Klädkod: Kavaj är nog det närmaste man kommer om man vill ha en traditionell klädkod. Men det viktigaste för oss är att ni känner er bekväma och fina. Så det är inget tvång att ni följer detta om ni inte vill. Vi är glada att ha er där helt enkelt.

I dagens dataålder kanske man skulle kunna lägga upp en gästbok eller en chatt för gästerna att prata kläder i på bröllopshemsidan också så att dom som vill kan prata ihop sig... 

• Jalle

Tycker det låter som en jätterolig ide TS! Själv ska vi ha klädsel "sommarfin". Vi ska för övrigt ha ett otraditionellt och avslappnat bröllop, varför inte markera det även i klädkoden. Alternativt så blir det; "klädsel: önskvärd". Vi har bara gäster på vårt bröllop som känner oss och vet vilken nivå vi vill ha det på så jag tror inte det blir något problem alls. Har varit på ett bröllop en gång där de hade "klädsel: hatt". Var fantastiskt roligt när alla kom i olika kreationer, en del väldigt kreativt hemmagjorda. Detta var liksom vårt ett borgligt utebröllop, kanske skillnad om det är ett kyrkbröllop. Kör på säger jag!

• knyttan
    Trivia skrev 2011-11-05 10:20:52 följande:
    Det här med klädkod eller inte är ju lika omdebaterat som kuvertavgift eller inte. Jag tycker inte att det är svårt eller jobbigt med egna klädkoder. Tycker att de etablerade klädkoderna är väldigt snäva och gammalmodiga. Passar inte in på dagens mode. Men det beror väl på vad man har för gäster. Är det folk som vanligtvis klär sig i kostym till fest så kanske det känns mer naturligt att skriva det. Men vad gör man om man inte vill att folk ska behöva lägga ner ett par tusen på en kostym bara för en dag? Finns ju ingen klädkod för den typen av klädsel som många har när de går på fest idag. På något sätt måste men ju kunna utveckla och modernisera detta. Men visst kan man säkert få frågor om vad klädkoden innebär om man väljer en egen. Men jag har aldrig varit med om att värdparet överösts med frågor.
    Det är inget tvång med klädkod, tycker man att gästerna gott kan komma som de är och bröllopet inte är en formell tillställning så behövs ingen klädkod.

Sätter man en klädkod så tycker jag gott att man kan sätta sig in i vad det innebär.

Jag kopierar in Magdalena Ribbing direkt i svaret istället för att länka då:

Etikettspalten: Onödiga klädkoder är pretentiöst trams

Vadå klädkoder? Varför ska en bjudning eller sammankomst av något slag medföra ett påbud från inbjudaren om deltagarnas eller gästernas klädsel? Kan man inte få komma som man vill utan krav på att man ska klä sig si och inte så?

Jo, det borde man få. Jag tycker också att det förekommer alltför många onödiga och alltför ofta rent löjliga klädkoder. Till en icke formell bjudning eller en vanlig sammankomst behövs inte någon klädselangivelse. En konferens eller ett arbetsmöte som ges exempelvis klädkoden ”business casual” är pretentiöst och krånglar till det. Varför misstro deltagarna? De kommer knappast i mörk kostym eller i joggingbyxor, utan klädda på nivån ”snygg vardag”, vilket är helt rätt. Till en lättsam bjudning hos vänner behövs verkligen ingen klädkod, alla vet hur klädnivån brukar vara och anpassar sig därefter. Nu verkar det som om en del inte ens vågar bjuda på kaffekalas utan att ange klädkod.

Bara när bjudningen har någon grad av formalitet är klädkoden befogad därför att den anger nivån på kalaset. En bjudning med ”Högtidsdräkt” är en annan sak både vad gäller arrangemang och förväntan hos gästerna än en bjudning med klädsel ”Kavaj”. Hela tanken med klädselangivelse är att ingen gäst ska behöva känna sig fel klädd, varken för uppklädd eller för enkelt klädd. Sådana skillnader förbättrar inte den gemenskap som är bjudningens egentliga syfte. Däremot ska inbjudaren inte detaljbestämma gästernas klädsel, det är en missuppfattning om vad värdpersoner, alltså inbjudare, kan avkräva sina gäster. Och alla begrepp som ”Valfri”, ”Festlig”, ”Höstfin” eller liknande är ohjälpsamma och meningslösa eftersom de inte kan tolkas rimligt samstämt.

Men de som ryter ”löjligt” om klädkoder i alla sammanhang vill jag gärna påminna om att klädseln är viktig så gott som överallt i samhället. Inom sporten på tävlingsnivå är en bestämd klädsel regel, och avsteg från den betyder uteslutning. Klädseln är mycket ofta en markering av ämbetet eller yrket: präster, läkare, taxichaufförer, påvar, militärer, piloter, receptionister och så vidare. Där är det vanligen mycket noga med exakt klädsel.

Blandade klädkoder ska undvikas
    , som det nu inte ovanliga till bröllop ”Frack/Mörk kostym”. ”Eller Frack/Smoking”. Bäst är att inbjudaren väljer den klädsel som en majoritet av gästerna har tillgång till. Blandad klädkod brukar få de gäster som inte har den ”högre” klädseln att känna sig lite utpekade, lite ”stackare”. Och det är precis motsatsen till en klädkods mening.

Magdalena Ribbing

• Nikkita
    Trivia skrev 2011-11-05 10:20:52 följande:
    Det här med klädkod eller inte är ju lika omdebaterat som kuvertavgift eller inte. Jag tycker inte att det är svårt eller jobbigt med egna klädkoder. Tycker att de etablerade klädkoderna är väldigt snäva och gammalmodiga. Passar inte in på dagens mode. Men det beror väl på vad man har för gäster. Är det folk som vanligtvis klär sig i kostym till fest så kanske det känns mer naturligt att skriva det. Men vad gör man om man inte vill att folk ska behöva lägga ner ett par tusen på en kostym bara för en dag? Finns ju ingen klädkod för den typen av klädsel som många har när de går på fest idag. På något sätt måste men ju kunna utveckla och modernisera detta. Men visst kan man säkert få frågor om vad klädkoden innebär om man väljer en egen. Men jag har aldrig varit med om att värdparet överösts med frågor.
    Annixa skrev 2011-11-05 19:02:39 följande:
    Det jag menar med valfri klädsel, att för oss är det ok om dom kommer i jeans å en snygg tunika el mannen kommer i jeans å skorta om dom tycker det är fint! Vi är ganska slappa av oss Skrattande. Vårt bröllop är på vintern så vill man vara lite mer varmt klädd är det ok. Men var å en gör som man vill. Det är bara hur vi vill ha det! Skrattande
    Håller fullständigt med er båda. Vi kommer att ha valfir klädsel & skriva - Dock inte mjukisbyxor ;) Jag vet att våra vänner kommer att ta på sig passande kläder till vårt avslappnade bröllop eftersom de känner oss båda mycket bra Glad Det kanske är svårare för gästerna om man bjudit in avlägsna vänner & släktingar... Men då vet man ju det & kan skriva mer tydligt. 
    Man måste ju kunna göra precis som man själv känner för när man bjuder in till sitt bröllop, om gästerna inte förstår, hur svårt blir det då att förklara vad det är man vill ha till enskilda individer??? Låter som att vissa gör det till ett större problem än det behöver vara Skrattande Hoppas iaf att mina vänner 6 släkt frågar om de tycker att något är oklart! Även om de skulle komma med totalt olika klädstil så kommer de att ha riktigt kul iaf för att vi gör det roligt & inte bryr oss om vilka kläder folk har valt Glad
  • Trivia

Ja det hela kanske i slutändan kommer an på vad man ser sitt bröllop som. En formell eller en informell tillställning.
    Tycker att Ribbing svarar lite motsägelsefullt i sitt svar. Först säger hon att klädkoderna är till för att hjälpa gästerna men sen påpekar hon att man kan bli utesluten om man inte följer dem...

Om man söker på betydelsen av formell och informell så kan man läsa följande på Wiktionary.

Formell - som passar vid strikta sammanhang såsom i affärs- eller politikvärlden, vilka karaktäriseras av ett striktare, mindre impulsivt och mer kontrollerat och diskret beteende, ofta med viss reduktion av känslomässiga reaktioner till förmån för strikt logiskt tänkande eller anpassande efter förutbestämda regler

Informell - som inte är formell; som passar i (ofta vardagliga) situationer som karaktäriseras av ett slappare och mer känslomässigt instinktivt, naturligt och ohämmat beteende

Kanske är det just därför jag känner mig lite tveksam till klädkoder. Det blir för stikt för min del. Jag tycker att ett bröllop ska präglas av en glad och lättsam atmosfär. Gästerna ska känna sig fria att hitta på galna upptåg för brudparet, alla ska skråla med i sånger och kunna både skratta och gråta. Jag tycker att det värsta som skulle kunna hända är om mitt bröllop skulle kännas som en trist konferens...
    Så enklast är väl kanske att skippa klädkoden helt så slipper det bli några oklarheter kring vad det innebär.

• knyttan
    Rebekka 2012 skrev 2011-11-06 18:08:39 följande:
    Annixa skrev 2011-11-05 19:02:39 följande:
    Det jag menar med valfri klädsel, att för oss är det ok om dom kommer i jeans å en snygg tunika el mannen kommer i jeans å skorta om dom tycker det är fint! Vi är ganska slappa av oss Skrattande. Vårt bröllop är på vintern så vill man vara lite mer varmt klädd är det ok. Men var å en gör som man vill. Det är bara hur vi vill ha det! Skrattande

Man måste ju kunna göra precis som man själv känner för när man bjuder in till sitt bröllop, om gästerna inte förstår, hur svårt blir det då att förklara vad det är man vill ha till enskilda individer??? Låter som att vissa gör det till ett större problem än det behöver vara Skrattande Hoppas iaf att mina vänner 6 släkt frågar om de tycker att något är oklart! Även om de skulle komma med totalt olika klädstil så kommer de att ha riktigt kul iaf för att vi gör det roligt & inte bryr oss om vilka kläder folk har valt Glad
    Men det är ju precis det jag säger! Man MÅSTE inte ha en klädkod bara för att det är bröllop om det är så att ens bröllop inte är en mer "formell tillställning". Men OM man sätter en klädkod så ger det i sig en signal om att det är en lite piffigare fest och att man förväntas klä upp sig. Och då får man se till att använda de vedertagna nivåerna för att hjälpa istället för att krångla till det. 

Jag tycker det är dem som inte hänger med på vad klädkoder är och som inte ens bryr sig om att googla upp en liten förklarande artikel om vad det innebär är dem som gör det till ett större problem än vad det är.
    Trivia skrev 2011-11-06 19:15:14 följande:
    Ja det hela kanske i slutändan kommer an på vad man ser sitt bröllop som. En formell eller en informell tillställning.
    Tycker att Ribbing svarar lite motsägelsefullt i sitt svar. Först säger hon att klädkoderna är till för att hjälpa gästerna men sen påpekar hon att man kan bli utesluten om man inte följer dem...

Kanske är det just därför jag känner mig lite tveksam till klädkoder. Det blir för stikt för min del. Jag tycker att ett bröllop ska präglas av en glad och lättsam atmosfär. Gästerna ska känna sig fria att hitta på galna upptåg för brudparet, alla ska skråla med i sånger och kunna både skratta och gråta. Jag tycker att det värsta som skulle kunna hända är om mitt bröllop skulle kännas som en trist konferens...
    Så enklast är väl kanske att skippa klädkoden helt så slipper det bli några oklarheter kring vad det innebär.
    Och svaret är ju återigen att eftersom man kan ha bröllop på en miljon olika sätt så kan man ju inte heller säga att "bröllop är formell fest". För mig är det så självklart att om man gifter sig borgligt på förmiddagen och sen bjuder in alla sina kompisar på grillfest i trädgården för att fira så är det inte en formell fest och varför i hela friden ska man då skriva en klädkod???? Och vilken person skulle hamna i bryderi inför en inbjudan till en grillfest om han ska ta på sig smokingen eller kostymen? Ganska få förmodligen...

Dessutom så tror jag de flesta som har någon erfarenhet från studentlivets alla fester med klädkod kan korrigera dig på punkten om att bara för att man har en speciell nivå på kläderna så skulle det på något sätt innebära att festen i sig är striktare, inte har en glad och uppsluppen atmosfär, och att galna upptåg inte kan förekomma likaväl i frack och fluga som i jeans och tischa.

På en konferens har man dessutom arbetskläder och det är motsatsen till klädkoder, det sätter man bara på fest. Folk har rätt sällan smoking på sig på konferenser faktiskt.

Problemet som jag ser det med klädoder är att folk (som kanske heller inte har någon erfarenhet av större formella fester) tror att bara något kallas bröllop så måste man sätta en klädkod även fast det är en liten tebjudning med muffins, och sen försöker man snickra ihop något som kan passa på gästerna, istället för att använda klädkoder när de faktiskt behövs -vid stora fester som kan förväntas vara lite tjusigare helt enkelt.
  • Fjärilen

Jag blev bjuden på ett bröllop där de skrev sommarfin som klädkod. De hade ingen som helst förklaring på deras hemsida eller inbjudan. Och jag som gäst kände mig osäker över mitt klädval, om man var för fin eller för ful...

Så lättaste för gästerna hade varit att vara tydlig tycker jag :)

• Trivia

Ja jag förstår att klädkoder är menade att hjälpa.
    Men jag håller inte med om att det alltid är en hjälp. Många tycker säkert det, men likväl som att en del kan känna sig osäkra om det inte står klädkod eller en icke vedertagen klädkod så kan andra tycka att det känns tvingande och stramt med de vedertagna klädkoderna.
    Även om jag nu skulle ha ett stort kyrkröllop med efterföljande trerättersmiddag och fest in på småtimmarna så passar ändå inte ordet formell fest in på vad jag önskar (om man nu ska utgå från vad ordet formell egentligen betyder). Sen får gästerna tycka vad de vill. Jag tvivlar starkt på att att någon av mina vänner eller familj kommer att misstycka.
    Men visst får man vara beredd på att någon eller några kommer tycka att de är konstigt/fel. Men det gäller ju allt, om man har buffe eller middag, kuvertavgift eller inte, barnfritt eller barntillåtet. Man kan ju inte göra alla nöjda.

• chesa

Vi ville också ha ett ganska avslappnat bröllop och i våran inbjudan tänkte jag skriva: Klädsel: Bekväm men fin och gärna med inslag av Lila( eftersom vårat bröllop ska gå i lila och vitt, så var det roligt om även gästerna hade lite lila på sig också)=) jag vet inte om det är rätt eller fel men jag hoppas de tolkar det bra iaf=) Lycka till!

• knyttan
    Trivia skrev 2011-11-07 08:51:31 följande:
    Ja jag förstår att klädkoder är menade att hjälpa.
    Men jag håller inte med om att det alltid är en hjälp. Många tycker säkert det, men likväl som att en del kan känna sig osäkra om det inte står klädkod eller en icke vedertagen klädkod så kan andra tycka att det känns tvingande och stramt med de vedertagna klädkoderna.
    Även om jag nu skulle ha ett stort kyrkröllop med efterföljande trerättersmiddag och fest in på småtimmarna så passar ändå inte ordet formell fest in på vad jag önskar (om man nu ska utgå från vad ordet formell egentligen betyder). Sen får gästerna tycka vad de vill. Jag tvivlar starkt på att att någon av mina vänner eller familj kommer att misstycka.
    Men visst får man vara beredd på att någon eller några kommer tycka att de är konstigt/fel. Men det gäller ju allt, om man har buffe eller middag, kuvertavgift eller inte, barnfritt eller barntillåtet. Man kan ju inte göra alla nöjda.
    Men du missförstår hela betydelsen av "formell". Ja, om du sätter likhetstecken mellan formell och strikt och tråkig så kan jag förstå att du tycker som du gör. Men om man talar om "formell fest" i det här samanhanget så innebär det ju att det är en tillställning där man följer vissa former (det hålls tal vid middagen, man skålar först med sin bordsdam/kavaljer, osv). Och i de formerna så ingår även hur man klär sig.
    Som sagt, tycker man att en frackmiddag är stel så innebär det förmodligen att man aldrig varit på någon.

För övrigt skulle jag akta mig för att påstå att en definition från Wiktionary är "vad ett ord egentligen betyder", men det är kanske bara för att jag har läst för mycket lingvistik.
  • Trivia
    knyttan skrev 2011-11-07 20:58:19 följande:
    Men du missförstår hela betydelsen av "formell". Ja, om du sätter likhetstecken mellan formell och strikt och tråkig så kan jag förstå att du tycker som du gör. Men om man talar om "formell fest" i det här samanhanget så innebär det ju att det är en tillställning där man följer vissa former (det hålls tal vid middagen, man skålar först med sin bordsdam/kavaljer, osv). Och i de formerna så ingår även hur man klär sig.
    Som sagt, tycker man att en frackmiddag är stel så innebär det förmodligen att man aldrig varit på någon.

För övrigt skulle jag akta mig för att påstå att en definition från Wiktionary är "vad ett ord egentligen betyder", men det är kanske bara för att jag har läst för mycket lingvistik.
    Ang wiktionary kan jag ju hålla med dig. Men Svenska Akademiens innebörd av ordet skiljer sig ju inte så mycket från vad som stod där... (med avs. på sätt att uppträd a, umgängesformer o. d.: som strängt iakttager lagar o. sedvänjor, etikettens fordringar o. d., ceremoniös, konventionell; jfr FORM I 4; ofta övergående i bet.: stel, tvungen o. d.)

Nej, inte har det varit speciellt stelt på de gasker och liknande jag varit på. Bror min hade frackbröllop och inte heller där var det speciellt stelt.
    Men att välja klädkod innebär ju som du säger en massa annat också. Etikettregler som många inte har en aning om. Visste till exempel inte att man ska skåla med sin bordskavaljer först. Så det blir ju till att läsa på en massa då. Inte bara hur man ska klä sig...
    Just därför tror jag att det beror lite på vilka gäster man kommer att ha på sitt bröllop. Många av min sambos kompisar tror jag inte har en susning om olika etikettregler. De är såklart vänliga och trevliga att umgås med (vanligt hyfs och folkvett). Men jag tror att många inte ens vet på vilken sida som bordsdamen ska sitta på. Eller ens vilka "förpliktelser" som ingår i hela det konceptet. När jag träffade min sambo hade han aldrig ätit en trerätters middag. På min brors bröllop missade han helt att man som bordskavaljer ska dansa första dansen med sin bordsdam. Hade inte jag en aning om heller så jag kunde tyvärr inte informera honom.
    Därför tänker jag att det blir en mer avslappnad stämning om man skippar allt sånt där. Om man nu inte vill ha det så...
    Tal kan man ju hålla ändå och skåla med varandra brukar sällan vara ett problem.
Svar på tråden Klädkod i inbjudan...