• Adele80

Klädkod i inbjudan...

Hej allihopa!

Är ny här och planerar mitt bröllio till nästa år i september.. LÄNGTAR :)

Har en liten fundering kring klädkoden som ni kankse kan hjälpa mig att komma med lite förslag.

Tanken är att bröllopet skall vara väldigt avslappnat, jag skall inte ha lång klänning osv... inte så traditionellt.

Tänkte skriva som klädkod:
    Killar: fluga, hängslen eller hatt
    Tjejer: ?, ? eller hatt

Vad ska man skriva till tjejerna?? 
    Hoppas nån har bättre fantasi än mig ;) 

• Svar på tråden Klädkod i inbjudan...
  • ClaraH

Leden, jag är inte förtjust i såna klädkoder, och skulle rekommendera Kladsel: Kavaj som är den lägsta nivån på en formell tillställning. Om du skriver fluga så kan man ju lika gärna skriva Kavaj eller Smoking (som inte rekommenderas på bröllop men som man har fluga till). Jag tror att det blir förvirrande för gästerna som nog tror att fluga innebär smoking, det är inte så vanligt att man tror att det också är ok till kostm som man har vid klädkoden Kavaj.

Är det Smoking ni vill ha som nivå när du skriver fluga? Eftersom du skriver att ni vill ha det avslappnat så antar jag att det inte är det du menar. Du kommer få många frågor om klädnivån på det här sättet.

Mitt råd är att tänka över detta en gång till. Hatt tror jag bara man har vid förmiddagsbröllop (vilket då borde innebära Kavaj) och hatt har man inte i kyrkan som man (men ni kanske gifter er borgerligt?). Förstår att jag inte skriver det du vill höra men se det som ett inlägg från gästernas perspektiv.

Om man vill ha det väldigt avslappnat har jag läst att Ribbing rekommenderar "Vardagsfin", det kanske är ett alternativ?

• Sandra och Joakim

Det finns artiklar både här på BT och som Magdalena Ribbing har skrivit som man kan gå efter, jag tror det kan bli förvirrat hos gästerna om ni skriver som ovan =/ Det finns hur många olika klädvarianter som helst där man har fluga, hängslen eller hatt. Till fluga kan man ha både enkel kavaj och festligare smoking. Ska man skriva en klädkod så är det bästa för gästernas skull att man skriver kostym, kavaj, smoking, frack el dyl sen om ni specifikt vill att gästerna ska ha hatt eller hängslen så kan man slänga in det åxå men jag tror inte att ni ska ha det som klädkod..

• Adele80

Ha ha ja som sagt.. Har uppenbarligen inte så bra koll på detta..

Skall läsa artiklarna som rekommenderades..

Vardagsfin :) Det gillade jag!!

Tack för hjälpen!

• ClaraH
    ClaraH skrev 2011-11-04 13:56:43 följande:
    Leden, jag är inte förtjust i såna klädkoder, och skulle rekommendera Kladsel: Kavaj som är den lägsta nivån på en formell tillställning. Om du skriver fluga så kan man ju lika gärna skriva Kavaj eller Smoking (som inte rekommenderas på bröllop men som man har fluga till). Jag tror att det blir förvirrande för gästerna som nog tror att fluga innebär smoking, det är inte så vanligt att man tror att det också är ok till kostm som man har vid klädkoden Kavaj.

Är det Smoking ni vill ha som nivå när du skriver fluga? Eftersom du skriver att ni vill ha det avslappnat så antar jag att det inte är det du menar. Du kommer få många frågor om klädnivån på det här sättet.

Mitt råd är att tänka över detta en gång till. Hatt tror jag bara man har vid förmiddagsbröllop (vilket då borde innebära Kavaj) och hatt har man inte i kyrkan som man (men ni kanske gifter er borgerligt?). Förstår att jag inte skriver det du vill höra men se det som ett inlägg från gästernas perspektiv.

Om man vill ha det väldigt avslappnat har jag läst att Ribbing rekommenderar "Vardagsfin", det kanske är ett alternativ?
    Kanske ska förtydliga att klädkod Kavaj innebäst kostym, men sedan kan man också ha Mörk kostym, medan endast kostym innebär maskeradklädsel. Men det finns som sagt en massa information om detta på nätet.

Vi gjorde så att i i inbjudan angav vi Kavaj som klädkod och sen specificerade jag vad det innebär på vår hemsida, Komer inte ihåg exakt men ungefär: Män; Kostym i valfri färg, slips eller fluga, ljus skjorta förhöker finhetsgrafen
    Kvinnor: Kort klänning eller kjol, eller finare byxor
  • Chicita

Om du vill göra en egen klädkod så måste du vara övertydlig. Annars blir det väldigt förvirrande.
    Den bästa personliga klädkod jag sett för ett bröllop då klädseln var valfri var nog Oniq's.

Hon skrev-
    Klädsel: önskvärd  (eller var det klädsel: Ja ? ... Nånting sånt i alla fall). Flört
    Valfri klädsel är ju också rätt klart...

Men om ni vill att dom klär upp sig någotsånär så håller jag med ClaraH att använda Kavaj som klädkod.
    Det är ju för att underlätta för gästerna som man använder klädkoder, och då är det bra om dom är tydliga...  

• BlackWIngedAngel
    ClaraH skrev 2011-11-04 13:56:43 följande:
    Hatt tror jag bara man har vid förmiddagsbröllop (vilket då borde innebära Kavaj) och hatt har man inte i kyrkan som man (men ni kanske gifter er borgerligt?). 
    Fast kvinnor bär hatt i kyrkan. Det är bara männen som ska ta av sig hatt. I övrigt håller jag med er.

TS, tänk på att klädkod inte är ett krav, utan en hjälp för gästerna så att de ska slippa känna sig felklädda. Otydliga klädkoder är knappast till någon hjälp alls. 
  • ClaraH
    BlackWIngedAngel skrev 2011-11-04 19:39:07 följande:
    Fast kvinnor bär hatt i kyrkan. Det är bara männen som ska ta av sig hatt. I övrigt håller jag med er.

TS, tänk på att klädkod inte är ett krav, utan en hjälp för gästerna så att de ska slippa känna sig felklädda. Otydliga klädkoder är knappast till någon hjälp alls. 
    Jo, jag vet, jag skrev "hatt har man inte i kyrkan som man. Kvinnor har naturligtvis hatt på sig, men då endast på förmiddagsbröllop.
  • Annixa

Jag tycker allt blev snurrigt för mig med klädkoder så jag skrev valfritt, för jag antar och hoppas att gästerna som kommer på vårt bröllopet klär sig fint ändå! Skrattande Vill att gästerna ska ta på sig kläder som dom tycker är fina och känner sig bekväma i Skrattande

• BlackWIngedAngel
    ClaraH skrev 2011-11-04 22:35:37 följande:
    Jo, jag vet, jag skrev "hatt har man inte i kyrkan som man. Kvinnor har naturligtvis hatt på sig, men då endast på förmiddagsbröllop.
    Ber om ursäkt, det var jag som läste fel. Skäms
    Annixa skrev 2011-11-05 00:07:35 följande:
    Jag tycker allt blev snurrigt för mig med klädkoder så jag skrev valfritt, för jag antar och hoppas att gästerna som kommer på vårt bröllopet klär sig fint ändå! Skrattande Vill att gästerna ska ta på sig kläder som dom tycker är fina och känner sig bekväma i Skrattande
    Jag får väl göra som alla andra och hänvisa till Magdalena Ribbing;  www.dn.se/blogg/etikettfragan/2009/01/29/varfor-inte-valfri-1309/
    Alltså klädkoden ska ju vara en hjälp för gästerna och klädkod valfri är ju inte till någon direkt hjälp. 
Svar på tråden Klädkod i inbjudan...