ClaraH skrev 2011-11-04 13:56:43 följande:
Leden, jag är inte förtjust i såna klädkoder, och skulle rekommendera Kladsel: Kavaj som är den lägsta nivån på en formell tillställning. Om du skriver fluga så kan man ju lika gärna skriva Kavaj eller Smoking (som inte rekommenderas på bröllop men som man har fluga till). Jag tror att det blir förvirrande för gästerna som nog tror att fluga innebär smoking, det är inte så vanligt att man tror att det också är ok till kostm som man har vid klädkoden Kavaj.
Är det Smoking ni vill ha som nivå när du skriver fluga? Eftersom du skriver att ni vill ha det avslappnat så antar jag att det inte är det du menar. Du kommer få många frågor om klädnivån på det här sättet.
Mitt råd är att tänka över detta en gång till. Hatt tror jag bara man har vid förmiddagsbröllop (vilket då borde innebära Kavaj) och hatt har man inte i kyrkan som man (men ni kanske gifter er borgerligt?). Förstår att jag inte skriver det du vill höra men se det som ett inlägg från gästernas perspektiv.
Om man vill ha det väldigt avslappnat har jag läst att Ribbing rekommenderar "Vardagsfin", det kanske är ett alternativ?
Kanske ska förtydliga att klädkod Kavaj innebäst kostym, men sedan kan man också ha Mörk kostym, medan endast kostym innebär maskeradklädsel. Men det finns som sagt en massa information om detta på nätet.
Vi gjorde så att i i inbjudan angav vi Kavaj som klädkod och sen specificerade jag vad det innebär på vår hemsida, Komer inte ihåg exakt men ungefär: Män; Kostym i valfri färg, slips eller fluga, ljus skjorta förhöker finhetsgrafen
Kvinnor: Kort klänning eller kjol, eller finare byxor