• Adele80

Klädkod i inbjudan...

Hej allihopa!

Är ny här och planerar mitt bröllio till nästa år i september.. LÄNGTAR :)

Har en liten fundering kring klädkoden som ni kankse kan hjälpa mig att komma med lite förslag.

Tanken är att bröllopet skall vara väldigt avslappnat, jag skall inte ha lång klänning osv... inte så traditionellt.

Tänkte skriva som klädkod:
    Killar: fluga, hängslen eller hatt
    Tjejer: ?, ? eller hatt

Vad ska man skriva till tjejerna?? 
    Hoppas nån har bättre fantasi än mig ;) 

• Svar på tråden Klädkod i inbjudan...
  • Fröken Söt

Hemmasnickrade klädkoder är jättejobbigt. "Festfin" är helt hopplös, ska man komma i somrig linneklänning eller paljettfodral?

Och om man inte anger klädkod betyder det egentligen mörk kostym vid förmiddagsbröllop eller frack vid eftermiddagsbröllop...

• Trivia

Det här med klädkod eller inte är ju lika omdebaterat som kuvertavgift eller inte. Jag tycker inte att det är svårt eller jobbigt med egna klädkoder. Tycker att de etablerade klädkoderna är väldigt snäva och gammalmodiga. Passar inte in på dagens mode. Men det beror väl på vad man har för gäster. Är det folk som vanligtvis klär sig i kostym till fest så kanske det känns mer naturligt att skriva det. Men vad gör man om man inte vill att folk ska behöva lägga ner ett par tusen på en kostym bara för en dag? Finns ju ingen klädkod för den typen av klädsel som många har när de går på fest idag. På något sätt måste men ju kunna utveckla och modernisera detta. Men visst kan man säkert få frågor om vad klädkoden innebär om man väljer en egen. Men jag har aldrig varit med om att värdparet överösts med frågor.

• Adele80

Ja det är verkligen inte lätt. Jag uppskattar dock alla era inlägg, råd och förslag..

Jag får helt enkelt suga på karamellen och fundera ut hur jag verkligen vill ha det...

Tack än en gång för alla tips!

• Vi2alltid

Jag har sagt det förut och jag säger det igen: klädkoden är till för att underlätta för gästen. Om det står klädsel Vardagsfin så kan man lägga en hel del tolkning i det ordet, och jag vet fortfarande inte om jag ska komma i linnebyxor eller klänning. Oron att välja fel ligger och gnager och man funderar på hur de andra tolkar klädkoden... nä usch...

• BlackWIngedAngel
    Trivia skrev 2011-11-05 10:20:52 följande:
    Men vad gör man om man inte vill att folk ska behöva lägga ner ett par tusen på en kostym bara för en dag? 
    Fast jag tycker i och för sig att det tillhör var mans garderob att där ska finnas åtminstone en kostym. Det är ju knappast för en dag. Kostymer är relativt tidlösa, ingen kommenterar om du bär om dem och således kan du ha samma så länge din storlek är den samma. För den som bara vill ha en kostym är det ju vettigast att skaffa sig en mörk som går till alla mer högtidliga tillfällen inkl studenter och begravningar. 
  • Trivia

Ja det kan man ju tycka. Men hur många har samma storlek hela livet? Många jag känner tycker nog att det är lite mycket pengar att lägga ner på ett plagg som de kanske kommer att använda 1 eller 2 gånger per år.
    Skulle nog kunna tänka mig både en och annan fest som jag varit på som folk skulle höja ett ögonbryn eller två om någon kom klädd i kostym. Att man skulle se den personen som väldigt "överklädd" eller hur man nu ska säga.
    Det som är tråkigt med klädkoderna är ju att det inte finns någon för vanliga festkläder...de klädkoder som finns nu måste ju ha sitt ursprung någonstans. Varför skulle man då inte kunna utveckla nya?

• BlackWIngedAngel
    Trivia skrev 2011-11-05 15:59:11 följande:
    Ja det kan man ju tycka. Men hur många har samma storlek hela livet? Många jag känner tycker nog att det är lite mycket pengar att lägga ner på ett plagg som de kanske kommer att använda 1 eller 2 gånger per år.
    Skulle nog kunna tänka mig både en och annan fest som jag varit på som folk skulle höja ett ögonbryn eller två om någon kom klädd i kostym. Att man skulle se den personen som väldigt "överklädd" eller hur man nu ska säga.
    Det som är tråkigt med klädkoderna är ju att det inte finns någon för vanliga festkläder...de klädkoder som finns nu måste ju ha sitt ursprung någonstans. Varför skulle man då inte kunna utveckla nya?
    Nej inte samma storlek hela livet, men förmodligen samma storlek under längre perioder åt gången i alla fall. Delat på de olika tillfällena man använder det blir kostnaden alltså inte så stor. Man behöver ju inte ha den på alla fester för det.
  • Annixa

Det jag menar med valfri klädsel, att för oss är det ok om dom kommer i jeans å en snygg tunika el mannen kommer i jeans å skorta om dom tycker det är fint! Vi är ganska slappa av oss Skrattande. Vårt bröllop är på vintern så vill man vara lite mer varmt klädd är det ok. Men var å en gör som man vill. Det är bara hur vi vill ha det! Skrattande

• BlackWIngedAngel
    Annixa skrev 2011-11-05 19:02:39 följande:
    Det jag menar med valfri klädsel, att för oss är det ok om dom kommer i jeans å en snygg tunika el mannen kommer i jeans å skorta om dom tycker det är fint! Vi är ganska slappa av oss Skrattande. Vårt bröllop är på vintern så vill man vara lite mer varmt klädd är det ok. Men var å en gör som man vill. Det är bara hur vi vill ha det! Skrattande
    Förstår vad du menar men problemet är fortfarande att det kan leda till stora skillnader i hur gästerna klär sig, vilket många kan känna sig obekväma med.
  • Annixa

Förstår det ,men jag hoppas att det blir bra ändå, nu är inbjudan gjord. Hoppas på att ingen känner sig obekväm.

Svar på tråden Klädkod i inbjudan...