• Annica2011

Nyårsbröllop!

Från första början planerade vi ett litet diskret bröllop. Vi skulle bjuda våra allra närmsta och bara mysa en hel dag i goda vänners närvaro.
    När jag var och begravde morfar var hela släkten samlad och de hade alla samma åsikt om våra planer "ni får inte gifte er utan oss". Min släkt är underbar, vi har en speciell relation hela gänget så vi la om planerna och nu är det 90 bjudna gäster istället för våra 20 som var tänkta från första början.

När vi väl hade valt vilket datum VI ville gifta oss på gick vi ut med våra inbjudningar till alla berörda. Våra vänner var snabba som attan på att svara och de var överlyckliga för vår sista minuten ändring.

Men nu så här 8 veckor  och 4 dagar innan den stora dagen har de flesta ur min släkt som promt skulle komma ännu inte hört av sig.
    De jag ringt upp för ett svar har droppat kommentaren "viken dum jävla dag" i örat på mig men annars har det vart helt tyst från dem.

Besviken som få är jag.
    Vi valde ett datum vi ville ha, jag visste inte att man var tvungen att ringa runt till alla och fråga vilket datum som passade dem bäst att vi gifte oss på.  *morr*

I dagsläget har alla förutom större delen av min släkt svarat och OSA datumet närmar sig med stormsteg.
    Det som stör mig så mycket är att vi la om ALLA våra planer för deras skull och den enda respons vi fått är kritik över VÅR dag!

Är det fler som stött på dumma kommentarer över ert val av dag?

// Annica

• Svar på tråden Nyårsbröllop!
  • Annica2011

Tro mig jag vet att det finns andra saker än att supa som en fjortis på nyår, men den skaran som kör med den taskiga attityden är just en sådan skara som kör det racet. Varje år.

De har aldrig rest bort utan sitter hamma ugglar. Vi har en så pass bra relation i släkten som man har med sina närmsta som ni anti nyårs bröllop trycker på så..

Jag skrev den här tråden för att jag var besviken på mina nära och kära och naturligvis finns det rötägg som måste tala om att det är egoistiskt och ogenomtänkt att ha det på nyårsafton. Har man inget vettigt att säga kan man faktiskt låta bli att säga något alls. Inte så satans svårt va?

Jag och min blivande man kunde inte komma på en dag som passade oss bättre än nyår, dårav det datumet. Inte går vi och kritiserar alla som väljer andra datum för det. Om man är en riktigt negativ och tråkig människa kan man säkert komma på dryga kommentarer till vartenda datum hela året oavsett storhelg eller inte.

Vi tycker att det här datumet är optimalt för oss, så respektera det och håll era dryka skit kommentarer för er själva tack!

Och till er som visar respekt vill jag säga: TACK för stödet. Det värmer!

• Annica2011
    Strawberry skrev 2011-11-02 00:30:22 följande:
    Jag förstår din besvikelse men personligen skulle jag välja bort nyårsbröllop om det inte var den närmsta familjen. Att få en inbjudan till en släktingsbröllop skulle jag bli väldigt glad över och tacka ja till, nästan alla andra dagar men om det var var lagt på nyår skulle jag bli besviken, den dagen är lika speciell för mig som julafton och är inte en dag man har bröllop!! Jag hade blivit besviken och undrat hur brudparet tänkt, för fem månader är inget då vi firar med samma personer varje år och planerar det alltså ett år innan.. Så jag tycker nog ni får räkna med att folk gnäller lite men samtidigt är det er dag och folk borde respektera att det är upp till er att välja hur och när ni vill gifta er och passar det inte är det bara att tacka nej.
    Och det är upp till dig att bestämma vilka dagar man har bröllop på och inte då eller?
    Om någon av dina vänner bestämmer sig för att gifta sig på en sådan dag kan jag bara beklaga att de har en egoistisk vän. Faktiskt. Det är nyår en gång VARJE år. Kan man inte göra något som brytar mönstret EN gång för någon som betyder mycket för en är man inte så mycket att hänga i granen.
  • Jeram
    Annica2011 skrev 2011-11-02 11:27:34 följande:
    Tro mig jag vet att det finns andra saker än att supa som en fjortis på nyår, men den skaran som kör med den taskiga attityden är just en sådan skara som kör det racet. Varje år.

De har aldrig rest bort utan sitter hamma ugglar. Vi har en så pass bra relation i släkten som man har med sina närmsta som ni anti nyårs bröllop trycker på så..

Jag skrev den här tråden för att jag var besviken på mina nära och kära och naturligvis finns det rötägg som måste tala om att det är egoistiskt och ogenomtänkt att ha det på nyårsafton. Har man inget vettigt att säga kan man faktiskt låta bli att säga något alls. Inte så satans svårt va?

Jag och min blivande man kunde inte komma på en dag som passade oss bättre än nyår, dårav det datumet. Inte går vi och kritiserar alla som väljer andra datum för det. Om man är en riktigt negativ och tråkig människa kan man säkert komma på dryga kommentarer till vartenda datum hela året oavsett storhelg eller inte.

Vi tycker att det här datumet är optimalt för oss, så respektera det och håll era dryka skit kommentarer för er själva tack!

Och till er som visar respekt vill jag säga: TACK för stödet. Det värmer!
    Jag blir lite förvånad över dina reaktioner i den här tråden, måste jag säga. Jag tycker inte att jag kan läsa några otillbörliga påhopp om ert val av datum. Det jag ser är att vissa försöker ge din en möjlig förklaring till det du upplever så sårande och tråkigt; dvs. att en del har negativa åsikter om ert val av datum. Du kallar denna typ av kommentarer för "dryga skit kommentarer" och avfärdar de personer som försöker ge dig sin syn på situationen som "negativa och tråkiga".

Jag vet inte i vilket syfte du startade tråden. Du skriver själv att du gjorde det för att du var besviken på nära och kära. Men vad tänkte du, egentligen? Att alla som svarar i tråden skulle uppleva situationen på precis samma sätt som du? I så fall bör du nog tänka om. Det är vanligt att människor har olika syn på saker och ting och du inte vuxen nog att står ut med avvikande åsikter tycker jag att du ska undvika att lägga ut trådar av det här slaget på allmänna forum fortsättningsvis. Du lär bli kränkt varje gång eftersom det alltid kommer att finnas människor som inte hbara håller med dig.

Jag tänker att du kan välja att se på dina nära och kära, och däribland din morbror som tydligen betyder mycket för dig, som "rötägg" eller så kan du försöka se saken ur deras perspektiv, vilket några i tråden försökt hjälpa dig med.

Hoppas ni får ett jättefint bröllop och att de som är allra viktigast för er har prioriterat bort andra eventuella nyårsplaner för att dela er dag!
  • Annica2011

Jag skrev tråden för att jag är ledsen över människors kommentarer om vårt val av dag. Då är det väl underförstått att jag inte uppskattar inlägg av människor som talar om för mig hur egoistiskt och korkat det är att lägga det på nyår?
    Borde inte vara så svårt att förstå, men tydligen..

• Trivia
    Annica2011 skrev 2011-11-02 12:06:38 följande:
    Jag skrev tråden för att jag är ledsen över människors kommentarer om vårt val av dag. Då är det väl underförstått att jag inte uppskattar inlägg av människor som talar om för mig hur egoistiskt och korkat det är att lägga det på nyår?
    Tråkigt att du tar det så. Har läst igenom tråden ännu en gång men kan inte hitta någon som skriver att du är egoistisk eller korkad som har bröllopet på nyår. Eller är de kommentarerna borta?
    Det enda jag kan läsa är människor som försöker stötta och hjälpa dig.
  • Strawberry
    Trivia skrev 2011-11-02 12:37:00 följande:
    Tråkigt att du tar det så. Har läst igenom tråden ännu en gång men kan inte hitta någon som skriver att du är egoistisk eller korkad som har bröllopet på nyår. Eller är de kommentarerna borta?
    Det enda jag kan läsa är människor som försöker stötta och hjälpa dig.
  • Jeram
    Annica2011 skrev 2011-11-02 12:06:38 följande:
    Jag har förstått att du är ledsen över andra människors uppfattning om ert val av dag. Tråkigt att du inte kan se det hjälpsamma i att människor försöker förklara för dig vad som kan ligga till grund för de uppfattningar som du blir ledsen över.

Sedan tycker jag mig skönja ett mycket defensivt förhållningssätt till andra människor hos dig. Din sista kommentar i svaret till mig ger mig exempelvis den känslan. Om du är modig nog att rannsaka dig själv undrar jag hur mycket av det du beskriver handlar om dina tolkningar av situationen? Du verkar tro det värsta om människor.

det kanske bara kränker dig ännu mer att höra min personliga uppfattning i sakfrågan, men jag vågar mig ändå på ett försök. Jag och min familj har de senaste åren firat nyårsafton tillsammans med en annan familj med barn i samma ålder. Jag har många vänner som jag förvisso tycker mycket om, och bryr mig mycket om, men som jag inte skulle ge upp min och min familjs nyårstradition för att gå på deras bröllop om de hade det på nyårsafton.

Kanske är det så några av era nära och kära resonerar. Ni har valt en speciell dag för ert bröllop och det är ni naturligtvis fria att göra. Men ert val gör att några av era nära och kära kanske tvingas prioritera mellan ert bröllop och någon egen tradition som de värnar om.
  • Ferrir

Personligen tycker jag att Nyår är en alldeles utmärkt dag för bröllop! Jag tror det kommer bli supermysigt! och vilket sätt att avsluta kvällen med att titta på alla fina fyverkerier! Självklart finns det människor som har traditioner de inte vill ge upp för att gå på bröllop men jag tror inte det är det som är problemet här. Jag skulle också bli fruktansvärt besviken o mina släktingar betedde sig på det sättet oavsett vilken dag på året det är. Det är ju vuxna människor det handlar om och ett enkelt nej utan dumma kommentarer borde de faktiskt kunna få till. Förstår att du är ledsen Annica men försök att strunta i dom och var glad över alla som tackat ja och vill fira eran dag med er! Tror som sagt det kommer bli kanonfint med bröllop på nyårsafton!

• Nudax
    Jeram skrev 2011-11-02 12:02:24 följande:
    Jag blir lite förvånad över dina reaktioner i den här tråden, måste jag säga. Jag tycker inte att jag kan läsa några otillbörliga påhopp om ert val av datum. Det jag ser är att vissa försöker ge din en möjlig förklaring till det du upplever så sårande och tråkigt; dvs. att en del har negativa åsikter om ert val av datum. Du kallar denna typ av kommentarer för "dryga skit kommentarer" och avfärdar de personer som försöker ge dig sin syn på situationen som "negativa och tråkiga".

Jag vet inte i vilket syfte du startade tråden. Du skriver själv att du gjorde det för att du var besviken på nära och kära. Men vad tänkte du, egentligen? Att alla som svarar i tråden skulle uppleva situationen på precis samma sätt som du? I så fall bör du nog tänka om. Det är vanligt att människor har olika syn på saker och ting och du inte vuxen nog att står ut med avvikande åsikter tycker jag att du ska undvika att lägga ut trådar av det här slaget på allmänna forum fortsättningsvis. Du lär bli kränkt varje gång eftersom det alltid kommer att finnas människor som inte hbara håller med dig.

Jag tänker att du kan välja att se på dina nära och kära, och däribland din morbror som tydligen betyder mycket för dig, som "rötägg" eller så kan du försöka se saken ur deras perspektiv, vilket några i tråden försökt hjälpa dig med.

Hoppas ni får ett jättefint bröllop och att de som är allra viktigast för er har prioriterat bort andra eventuella nyårsplaner för att dela er dag!
    Precis min tanke. Kan heller inte se någon som kallat TS för egoistisk eller korkad såsom TS svarar? Det de skrivit är meningar i form "kan det vara så att de tänker såhär..." etc.
  • Nudax
    Jeram skrev 2011-11-02 14:54:42 följande:
    Jag har förstått att du är ledsen över andra människors uppfattning om ert val av dag. Tråkigt att du inte kan se det hjälpsamma i att människor försöker förklara för dig vad som kan ligga till grund för de uppfattningar som du blir ledsen över.

Sedan tycker jag mig skönja ett mycket defensivt förhållningssätt till andra människor hos dig. Din sista kommentar i svaret till mig ger mig exempelvis den känslan. Om du är modig nog att rannsaka dig själv undrar jag hur mycket av det du beskriver handlar om dina tolkningar av situationen? Du verkar tro det värsta om människor.

det kanske bara kränker dig ännu mer att höra min personliga uppfattning i sakfrågan, men jag vågar mig ändå på ett försök. Jag och min familj har de senaste åren firat nyårsafton tillsammans med en annan familj med barn i samma ålder. Jag har många vänner som jag förvisso tycker mycket om, och bryr mig mycket om, men som jag inte skulle ge upp min och min familjs nyårstradition för att gå på deras bröllop om de hade det på nyårsafton.

Kanske är det så några av era nära och kära resonerar. Ni har valt en speciell dag för ert bröllop och det är ni naturligtvis fria att göra. Men ert val gör att några av era nära och kära kanske tvingas prioritera mellan ert bröllop och någon egen tradition som de värnar om.
  • Daludd

Tror TS är lite för involverad känslomässigt i debatten för att kunna se vad som händer här egentligen, för sårad av släkten för att se att ingen här hoppat på henne utan bara försökt förklara hur tydligen många tänker... Jag hade kommit såklart, men även jag blivit ledsen över att det var lagt på nyår då det är nåt jag helst firar privat med min sambo och vänner och så. Självklart hade jag dock  inte sagt något utan kommit ändå.

Svar på tråden Nyårsbröllop!