• Anonym (vill inte såra)

Ett jobbigt dilemma...vill inte såra någon

Hej,
    till att börja med så vill jag bara klargöra för alla er som inte gillar att man är anonym att jag har många i både min och m2b släkt här på BT. Dom känner till mitt nicknamn här så därför känner jag att jag inte kan använda det i denna tråd.
    Är rädd för att någon i min m2b:s släkt ska ta illa vid sig av denna tråd.

Så här är det...

... jag har en mycket liten släkt, endast 10 personer kvar i livet. Alla bor i olika städer än mig, både nära och många många mil bort.
    Min m2b har hur stor släkt som hellst som alla bor mindre än 30 mil ifrån oss.
    Vi umgås flitigt med nästa hela hans släkt men nästan inget med min förutom min mor och bror som bor ganska nära.
    Vi ska gifta oss snart och jag har börjat fundera på vilka man ska bjuda.
    Eftersom jag bara har 10 personer kvar i livet ur min släkt så känns viktigt för mig att få bjuda dem.
    Men då känner jag att jag måste bjuda "samma" personer från hans släkt, mostrar, fastrar, kusiner m.m.
    Men då kommer vi att komma upp i mer än 100 personer.
    Vi har ingen ekonomi till att ha ett sånt stort bröllop, fast än att vi sparat länge.

Jag vet verkligen inte hur jag ska göra, vill inte såra någon.

mvh

• Svar på tråden Ett jobbigt dilemma...vill inte såra någon
  • Sara 120707

Hej TS!

Tänkte dela med mig av våra planer. Kanske kan vara till hjälp eller inspiration.

Jag hade redan från början hakat upp mig på att jag ville ha en "fancy" middag med trerätters och hela kittet. När jag började sätta igång med planeringen så fick jag skära i gästlistan och inse hur dyrt det blev m.m.

Till detta hörde att vi ville ha själva vigseln väldigt privat.

När allting började bli ganska strukturerat så började restaurangen krångla och då började jag och sambon prata om hur vi skulle göra om det inte löste sig med restaurangen(angående restaurangen så var dess läge mycket speciellt och viktigt för mig).

Vi började då långsamt komma fram till en prioritetslista över vad vi egentligen tyckte var viktigast med vårt bröllopsfirande.

Vår genomgång slutade med att vi rankade

1) Privat vigsel med endats några vittnen

2)En riktigt fin middag på kvällen

3) Att på något vis fira med hela släkten och alla vännerna så att alla kände sig välkomna

4) Slippa stressen av att göra alltför mycket själva (mat m.m)

4) Fantastisk bröllopstårta (Jag älskar tårta =D )

Efter att vi kommit fram till vad som egentligen kändes viktigast så bestämde vi oss för ett lite oortodoxt upplägg.

Vi har vigseln med bara ett fåtal vittnen och sedan går vi med vittnena och äter en riktigt fin middag på kvällen.

Två dagar senare bjuder vi in ALLA på en mottagning för att fira. Där bjuder vi på snittar, bubbel och en otrolig bröllopstårta.

Nu menar jag inte att du borde göra likadant men jag tror det kan vara vettigt att sätta sig ner och fundera på vad man egentligen tycker är viktigast den dagen. Och sedan inte vara rädd för att gå utanför den där lilla boxen i ens egna huvud om hur ett bröllopsfirande "ska" se ut.

Hoppas det hjälper lite!

Lycka till!

• Trivia
    Anonym (vill inte såra) skrev 2011-10-12 12:04:40 följande:
    Många här ovan säger att jag ska gå på magkänsla. Min magkänsla är att jag sårar någon som förväntas få en inbjdan och den kommer inte. Jag vill inte göra någon arg och besviken för att dom inte får komma.
    Jag skulle tro att det är här ditt problem ligger. Du vill inte att någon ska bli sårad, känna sig utanför eller besviken. Man kan inte vara alla till lags...man kan ju bara vika sig själv tredubbel ett antal gånger... Sen säger jag inte att det är lätt att vara den som gör människor ledsna eller besvikna. Jag är skitkass på det själv...

En liten tanke bara. Om nu alla i släkten förväntar sig att bli bjudna. Kan de då också tänka sig att hjälpa till med festen? För om ni ska få ner kostnaderna så krävs det att ni får hjälp. Några som kan hjälpa till med mat? Någon kanske är frissa och kan hjälpa dig med håret? En annan kanske har en kompis som är smikös eller sömmerska? Någon kanske har en dotter eller son som går hotell och restauranggymnasium och har kompisar som kan ställa upp som personal på middagen för en liten ersättning? Med 120gäster så borde ju någon känna någon som håller på med mat, blommor, lokaler etc.
  • Fröken Emma
    Anonym (vill inte såra) skrev 2011-10-12 18:30:16 följande:
    Fröken Emma;

Om vi bjuder alla som vi skulle vilja bjuda så blir vi närmare 120 st med barn inräknat.
    Vår budget är max 55.000kr. Vi har samlat ihop närmare 42.000kr än så länge, gifter oss inte iår så vi har några månader till att spara.

Det vill ha är en fest efter vigseln. Ingen kuvertavgift då vi inte vill att man som gäst ska känna ett betalkrav för att komma. Däremot kommer det vara betalbar efter middagen.
    Vi har inga krav alls vart vi ska vara, kan lika gärna vara en bygdegård. Det gör oss ingenting.
    Vi kommer inte ha något liveband utan köra spotify från en bärbar dator. Så internet är ett måste.
    Limosin kommer vi absolut inte ha för det är inte våran stil, utan vi tar vår egen bil till och från alla platser vi ska.
    Bröllopsnatten kommer vi tillbringa hemma då vi känner att vi inte måste ha vår bröllopsnatt på ett hotell.
    Vi har istället ordnat barnvakt så vi har huset för oss själva Glad
    När det kommer till maten så kommer vi välja buffe då det är det billigaste alternativet för oss.
    Bröllopstårtan kommer att vara dessert.

Eftersom vi redan skjutit 6 år på bröllopet så känner vi att vi inte vill skjuta på det ännu längre.

Ja det är väl ungefär det som vi kommit fram till.
    Jag ser ingen omöjlighet i detta.

Buffe för 120 påersoner för 40 000 klarar ni.

Nu ska ni bara hitta en lokal där ni alla ryms. Finns det ingen i er omgivning som har en sådan stor loka i sin förening där dom bor? Oftast får man ju låna dom kostnadsfritt om man är meddlem.
    Maten kan ni göra själva eller gå till ICA eller liknande och få kallskuret.

För resterande 15 000 köper ni kläder, ringar och dekoration ( om ni vill ha)

Fotograf, Tårta, weekend frisör blommor mm önskar ni er av era gäster i förtidig bröllopspresent. Säkert kan nå binda blommor och nån är kanske hobby fotograf.

Sätt er ner och skriv en lista på alla gäster, vad dom jobbar med och deras hobby.
    Så ser ni snabbt vilka trådar ni kan "utnyttja"

På vårt bröllop utnyttjar vi släkt o vänner till i stort sätt allt.
    Syrran är frisör
    Kusinen fotograf
    en annan kusin bakar otroliga tårtor
    en tredje ska smina mig
    En ingift tar med sig sina kompisar och bjuder på livemusik
    Kusinbarn i baren
    kompis sjunger i kyrkan
    en annan fixar blommorna
    osv.....

Vi ska bjuida 70 ca
    Maten går på ca 20, drickan 15 kläder ringar blommor 20, festlokal och övernattninga för alla gästerna 20
    Summan av kademumman 75!

Maten har jag tagit i ordentligt då vi ska bjude på helgrillat vildsvin eller liknande då vi själva jagar och fixar.
    Kantarellerna till förrätten är plockade o ligger i frysaen o väntar. (plockade 60 liter här om helgen)
    Vi ska ha flera sorters små cupcakes ist för tårta, då kusin gör dom betalar vi bara ingridienserna.
    Så det som skall köpas är potatis pasta och sallad o såser mm. Svårt att tro att det går på 20 000.

som sagt. Tveka inte att utnyttja alla era kontakter.
    Skriv en lista!!
    Kram
  • Darling Daisy

Hej
    Jag avundas dig inte, det är en jobbig situation du sitter i!

Du har fått många smarta råd här i tråden, hoppas att du och din blivande man kan läsa den tillsammans och diskutera fram en lösning. 

Jag tror också att er budget kan funka för det antalet personer ni vill bjuda.

Har ni testat att räkna baklänges eller hur man nu ska säga? Ni vill bjuda 120 personer och har en buget på 55 000 kr = ni har ca 450 kr per person att röra er med. Hur ska ni fördela de slantarna?

Ungefär så här blev våra kostnader:

Vi betalade ca 180 kr/person för en supergod buffé, köpte alkohol för ca 5000 kr, våra kläder + frisör kostade ca 5000 kr totalt (kan hitta billigare), tårtan kostade ca 30 kr/bit, serveringspersonalen var bekanta, lokalen var gratis (vårt nyrenoverade stall ), bord o stolar lånade vi, blommor ca 2500 (kan bli mycket billigare), porslin o bestick hyrde vi för 20 kr/pers. Fotograf (vän) 500 kr. Ring 4000 kr.
    Om man slår ut alla kostnader på antalet gäster vi hade så blev det ca 550 kr per person.

Sen tillkom det en hel del annat för oss som vi köpte till i slutet (när vi såg att vår budget höll), tex snacks, plastglas, biltvätt.

Men det jag ville säga är att ni säkert kan få till en jättefin fest även med den begränsade budgeten ni har! Lycka till!

• Nudax
    Anonym (vill inte såra) skrev 2011-10-12 18:30:16 följande:
    Fröken Emma;

Om vi bjuder alla som vi skulle vilja bjuda så blir vi närmare 120 st med barn inräknat.
    Vår budget är max 55.000kr. Vi har samlat ihop närmare 42.000kr än så länge, gifter oss inte iår så vi har några månader till att spara.

Det vill ha är en fest efter vigseln. Ingen kuvertavgift då vi inte vill att man som gäst ska känna ett betalkrav för att komma. Däremot kommer det vara betalbar efter middagen.
    Vi har inga krav alls vart vi ska vara, kan lika gärna vara en bygdegård. Det gör oss ingenting.
    Vi kommer inte ha något liveband utan köra spotify från en bärbar dator. Så internet är ett måste.
    Limosin kommer vi absolut inte ha för det är inte våran stil, utan vi tar vår egen bil till och från alla platser vi ska.
    Bröllopsnatten kommer vi tillbringa hemma då vi känner att vi inte måste ha vår bröllopsnatt på ett hotell.
    Vi har istället ordnat barnvakt så vi har huset för oss själva Glad
    När det kommer till maten så kommer vi välja buffe då det är det billigaste alternativet för oss.
    Bröllopstårtan kommer att vara dessert.

Eftersom vi redan skjutit 6 år på bröllopet så känner vi att vi inte vill skjuta på det ännu längre.

Ja det är väl ungefär det som vi kommit fram till.

Ser heller inga problem i er budhet om ni verkligen planerar och funderar kring era inköp! Vi kommer att ha c.a. 60 gäster och vår budget är på 36.000 Vi löser det också som ni med billig lokal, spotify, egen bufémat etc.

Andra saker ni kan dra ned på:

* hitta en bröllopsklänning nu på höstrean

* Gör buketter, håruppsättning och sminkning själv

* Inbjuningskort, festhäften, vigselhäften, tackkort etc går billigt att göra själv men ändå snyggt och stilrent. Om ni inte själva kan med bra datorprogram kanske ni kan be någon ni känner som är duktig?

* Om man gör egen mat till bufén blir det nästan hälften så dyrt som att köpa in catering. Man kan göra kallrättsbufé vilket gör att ni kan fixa det mesta dagarna innan.

* Dekorationer, dukar etc på borden går att få ner mycket i pris med bra planering och fantasi. Vårt bröllop är jag ganska säker på kommer se stilrent, snyggt och påkostat ut men vi har hittat massor av bra budgetalternativ.

* Kanske kan någon hjälpa er att baka tårtorna`? Vi ska också "bara" ha tårta, ingen efterrätt.

Hmm...f örsöker komma på mer... men gå in och kika i budgettrådarna som finns, är många bra tips där!

• Nudax

Så, med andra ord, visst skulle nu kunna bjuda alla ni vill, men det blir ju också mer planering etc. Annars ser ni, som flera skrivit här, igenom listan på önskade bjudna och börjar fundera på vad verkligen NI vill. Inte vad magkänslan sägger om vem som kommer bli sårad... utan hur många gäster det skulle bli om ni enbart gick på er egen känsla och bortsåg från hur de andra skulle kunna känna.

min bröllopsklänning är det minsta problemet, den har hängt i min garderob i 6år redan Glad

Vi får helt enkelt vända på varenda krona. För jag vet att jag kommer må mycket dåligt om jag vet att nån blir ledsen över att inte bli bjuden. Jag är bara inte den personen som klarar av att säga nej.

• Anonym (Soli)

Hej!
    Jag undrar ifall ni tror att ni kommer få bröllopspresenter? Det tror nämligen jag. Det är ju kutym och ni kommer få högavis med grejer som ni kanske inte behöver. Önska er istället att gästerna lägger pengarna, som de annars skulle köpt bröllopspresenter för, på er bröllopsresa. Om ni sedan använder alla pengarna till bröllopsresa eller om ni använder endel till själva bröllopet är det ju ingen som behöver veta. Jag förstår helt din poäng med att ni inte vill ha kuvertavgift som kan verka som en entréavgift, men säkert finns det personer i er släkt och bekantskapskrets som gärna skulle hjälpa er lite ekonomiskt. Om de länge sett fram emot ert bröllop kanske de hellre hjälper er lite med ekonomin än sitter hemma den dagen utan inbjudan. Det är ju givetvis frivilligt hur mycket varje gäst vill ge. Jag har varit på ett antal bröllop där brudparet löst det på detta sättet, så det är inget ovanligt nuförtiden.

Hoppas det löser sig för er! 

• Anonym (FörstårDig)

Vi har också stora släkter. Så förstår hur du menar med att du känner att du "måste" bjuda samma personer inom den andra släkten bara för du tar 10 av dina. MEN de tär inte riktigt rätt.
    Jag har tänkt lite så här också, för vi har eg bjudit fler i min släkt än i hans, men ändå inte. för jag kan inte hjälpa att alla mina mor och farföräldrar lever tex och ingen av hans. Sen är mina syskon små så de får inte vara med på festen, men han har 4 syskon närmare vår ålder så han får ju ist med dom ohc jämnar ut antalet.
    Man kan inte bjuda alla. Så är det. Vi har inte råd med det heller. Det kommer förmodligen bli lite förfrågningar varför inte alla är bjudna, men vi får bara stå på oss. Jag har tex 5 mostrar,1 morbror, 2 fastrar och 2 farbröder. Av dom harjag bjudit 2 mostrar. den ena för det är min fadder och den andra för hon har stått mig nära sedan jag var liten.De två umgås jag mest med. Jag bhar dessutom 25 kusiner. jag kan omöjligt bjuda alla för vi vill även ha lite vänner över.
    Även där är det ojämt med vänner. För mina vänner är mer glada för vår skull än hans. Därför blir det också ojämt.
    Vi kan inte göra lika bara för att slippa gnäll. Jag tror du mår bättre av att få lite gnäll runt att alla inte blir bjudna än att skjuta upp bröllopet mer eller ligga med lån för du va tvungen bjuda alla. Det går inte. Jag vet det låter lätt, för förstår det inte är det. är som sagt i liknande sits.. MEN du måste gå lite mer efter dina känslor än deras. annars kommer du aldrig få gifta dig. Förstår de inte det så rä de elaka

Anonym (Soli) skrev 2011-10-13 10:54:02 följande:
    Hej!
    Jag undrar ifall ni tror att ni kommer få bröllopspresenter? Det tror nämligen jag. Det är ju kutym och ni kommer få högavis med grejer som ni kanske inte behöver. Önska er istället att gästerna lägger pengarna, som de annars skulle köpt bröllopspresenter för, på er bröllopsresa. Om ni sedan använder alla pengarna till bröllopsresa eller om ni använder endel till själva bröllopet är det ju ingen som behöver veta. Jag förstår helt din poäng med att ni inte vill ha kuvertavgift som kan verka som en entréavgift, men säkert finns det personer i er släkt och bekantskapskrets som gärna skulle hjälpa er lite ekonomiskt. Om de länge sett fram emot ert bröllop kanske de hellre hjälper er lite med ekonomin än sitter hemma den dagen utan inbjudan. Det är ju givetvis frivilligt hur mycket varje gäst vill ge. Jag har varit på ett antal bröllop där brudparet löst det på detta sättet, så det är inget ovanligt nuförtiden.

Hoppas det löser sig för er! 
    Bröllopspresenter hoppas jag att vi inte kommer att få, för vi har uttryckt i inbjudan så här.
    Vår högsta önskan är att få bli make och maka,
    och att släkt och vänner ska få vara med och bevaka.
    Därför undanber vi vänligt men mycket bestämt presenter.
    Men välkomnar istället gärna ett bidrag till vår stundande bröllopsresa.
  • Aleta

Jag ser inget problem med att bjuda alla du vill för den budget ni har. 
    Det är inget problem, det är bara mycket jobb! Och disciplin!
    Det är så lätt att fladdra ut och köpa gulliga/fina saker som man faller för. Dekorationer kan man hitta i skogen om man väljer skogstema t ex. Stenar som placeringskort. Vackra löv och bär som dekoration.

Leta, leta, leta efter billiga alternativ och som flera sagt. Be gästerna om hjälp där det finns specialkompetens!
    Istället för att de skänker pengar till er bröllopsresa så kanske ni kan få en tårta?

På vårt bröllop hade vi tårtbuffé med många olika sorters tårta som flera olika gäster hade bakat. Vi hade 120 gäster och hade tänkt göra allt själva inklusive mat. Nu fick vi istället maten i present. en extremt fin buffé för 20.000:- till 120 personer.

Jag tror att vårt upplägg hade gått på ca 60.000:- om vi inte hade fått buffén i present och då känner jag inte att vi toksnålade.

Mitt råd är att sätta igång med att jobba på planeringen för att få pengarna att räcka istället.  
    Ärligt talat så tror jag inte att man ångrar att man bjöd några för många. Jag önskar att vi hade bjudit fler, men någonstans måste man dra gränsen. Fler än så hade vi inte klarat.  

Svar på tråden Ett jobbigt dilemma...vill inte såra någon