• Anonym (vill inte såra)

Ett jobbigt dilemma...vill inte såra någon

Hej,
    till att börja med så vill jag bara klargöra för alla er som inte gillar att man är anonym att jag har många i både min och m2b släkt här på BT. Dom känner till mitt nicknamn här så därför känner jag att jag inte kan använda det i denna tråd.
    Är rädd för att någon i min m2b:s släkt ska ta illa vid sig av denna tråd.

Så här är det...

... jag har en mycket liten släkt, endast 10 personer kvar i livet. Alla bor i olika städer än mig, både nära och många många mil bort.
    Min m2b har hur stor släkt som hellst som alla bor mindre än 30 mil ifrån oss.
    Vi umgås flitigt med nästa hela hans släkt men nästan inget med min förutom min mor och bror som bor ganska nära.
    Vi ska gifta oss snart och jag har börjat fundera på vilka man ska bjuda.
    Eftersom jag bara har 10 personer kvar i livet ur min släkt så känns viktigt för mig att få bjuda dem.
    Men då känner jag att jag måste bjuda "samma" personer från hans släkt, mostrar, fastrar, kusiner m.m.
    Men då kommer vi att komma upp i mer än 100 personer.
    Vi har ingen ekonomi till att ha ett sånt stort bröllop, fast än att vi sparat länge.

Jag vet verkligen inte hur jag ska göra, vill inte såra någon.

mvh

• Svar på tråden Ett jobbigt dilemma...vill inte såra någon

Det är en fin idé med tex ett tebröllop, men i mina ögon känns det lite tråkigt.

Åh vad svårt detta är, men jag är så tacksam för era tips och ideér  Glad

• 120530
    Anonym (vill inte såra) skrev 2011-10-12 10:24:06 följande:
    Det är en fin idé med tex ett tebröllop, men i mina ögon känns det lite tråkigt.

Åh vad svårt detta är, men jag är så tacksam för era tips och ideér  Glad
    Det låter som om du har bestämt dig för hur du vill ha bröllopet (inte kuvertavgift, inte tebröllop mm) och att ni vill bjuda många. Kanske får vänta ett år tills ni har sparat ihop mer pengar så ni har råd?

Vi har redan skjutit på bröllopet i 6 år, vill inte vänta längre.
    Tyvärr har vi ett problem att hans släkt är stooor. utan att bjuda några vänner alls, barn eller släkt vi inte umgås med så är antalet redan uppe i 60 st.
    Så svårt det här. Hur man än gör blir någon sårad då det redan har pratats i åratal om hur roligt det kommer att bli när dom blir bjuda till bröllopet. Tyvärr förväntas det av dem.

• Susannasot

Hej. Detär er fest. Ingen annans. Gå på magkänslan. Vad känns bäst för dig och er. Lycka till!

• Evelinas

Du vill inte såra någon, vill bjuda alla, vill inte ha kuverbröllop, vill inte skjuta upp bröllopet. Förstår inte riktigt hur vi ska kunna hjälpa dig i ditt dilemma, du ratar ju alla förslag. Som Red skriver, du har redan bestämt dig hur du vill ha det och kan inte tänka dig att ändra något, då är det svårt för oss att kunna hjälpa till. Lycka till i alla fall!

• Tiggerflickan

Hej, hej!
    Jag tror att jag förstår precis hur du känner!!
    Jag är i en liknande situation, men tvärtom kan man säga. Jag har en stor familj. Om jag räknar bara min närmaste familj med föräldrar, syskon med partners och syskonbarn är det 25 personer. (Räknar "plastsyskon" som riktiga syskon.) Men min m2b har bara ca ett 10-tal och då umgås han inte med alla.

Det vi har valt att göra är att verkligen fundera över vilka som betyder mest. Ett JÄTTESVÅRT jobb, men vi satte oss tillsammans och skrev ner ALLA på en lista. Sedan gick vi genom listan och funderade över vilka vi helst ville dela vår dag med. Visst kommer säkert vissa bli sårade över att inte bli bjudna, men några har jag redan pratat med och förklarat att tyvärr ryms inte allt i vår budget. I vårt fall har det hittills gått väldigt bra  och det verkar som att folk förstår att pengar inte växer på träd.

Vi har förklarat att vi vill ha ett litet bröllop med bara de närmaste och sagt det att bara för att någon inte blir bjuden betyder det inte att vi inte tycker om den personen.

Resultatet blev att jag kommer bjuda alla närmaste 25 och enbart min tärna och en barndomsvän. Min m2b kommer bjuda en del av sin familj och sedan fler vänner. Så sammanlagt blir det ca 50 gäster.

Som sagt, jag tror att de flesta faktiskt förstår. Det är er stora dag och meningen är att ni ska vara lyckliga över att planera den, inte stressade!! Om de inte förstår det är ju frågan om ni verkligen vill ha dem där?

Vill du prata av dig får du gärna skriva mail till mig här på BT. Som sagt, jag tror att jag vet ungefär vad du går genom.

Jag är verkligen tacksam för alla tips och ideér jag får av er.
    Men jag och min blivade vill gärna ha både vigsel och fest, och vi vet inte riktigt hur vi ska kunna göra det med all nära släkt och vänner närvarande.
    Många här ovan säger att jag ska gå på magkänsla. Min magkänsla är att jag sårar någon som förväntas få en inbjdan och den kommer inte. Jag vill inte göra någon arg och besviken för att dom inte får komma.
    Jag är för snäll och vill inte säga nej, men jag vill inte heller spenera 100000kr eller mer på något som bara är en dag. Vi vill hellre lägga pengarna på en bröllopsresa.
    Kuvertavgift är enligt mig ett betalkrav som gäst för att komma på vårt bröllop/fest. Så vill vi inte att det ska vara.
    Jag vet att ni tycker att jag är knäpp, vresig och vägrar ändra mig, men för mig är detta verkligen ett problem.
    Jag vill vara hela släkten till lags utan att behöva lägga mitt drömbröllop åt sidan.

• Anonym

Vår situation liknar er. Jag har nästan ingen släkt och jag har liten eller ingen kontakt med dem. Min fästman har en stor släkt som alltid träffas. Vi har varit bjudna på flera kusinbröllop på hans sida och träffar hela släkten på kalas osv.

Vi har, efter mkt grubblande, kommit fram till följande: vi bjuder bara de som vi anser oss stå allra närmast. Och då tittar vi bortom släktskap och ser på vilka vi har mest kontakt med. För min sambo betyder det att hans föräldrar och syskon med familjer kommer att bjudas. För mig betyder det att mina föräldrar och mina vänner (med familj i ett fall) och två tjejer som är att betrakta som mina "låtsas-syskonbarn" bjuds.

Det är inte lätt, jag känner ibland att jag velat ha med några fler, jag är jätterädd att såra någon, de är vi båda, men ska de bjudas så måste många, många fler från min sambos sida bjudas och då sitter vi där med över 80 gäster och det varken orkar eller kan vi. Som det är tänkt nu blir vi 25 (inkl. oss själva) och av dem är nog en tredjedel barn i alla åldrar.

• Fröken Emma

Hur många skulle ni bli om ni bjöd alla?
    Och hur ser er budget ut?

Vad har du för "krav" på festen? Lokal, plats, carering, liveband, limosin, hotellnat osv...

Berätta så ska vi nog kunna hjälpa dig mer :)

Fröken Emma;

Om vi bjuder alla som vi skulle vilja bjuda så blir vi närmare 120 st med barn inräknat.
    Vår budget är max 55.000kr. Vi har samlat ihop närmare 42.000kr än så länge, gifter oss inte iår så vi har några månader till att spara.

Det vill ha är en fest efter vigseln. Ingen kuvertavgift då vi inte vill att man som gäst ska känna ett betalkrav för att komma. Däremot kommer det vara betalbar efter middagen.
    Vi har inga krav alls vart vi ska vara, kan lika gärna vara en bygdegård. Det gör oss ingenting.
    Vi kommer inte ha något liveband utan köra spotify från en bärbar dator. Så internet är ett måste.
    Limosin kommer vi absolut inte ha för det är inte våran stil, utan vi tar vår egen bil till och från alla platser vi ska.
    Bröllopsnatten kommer vi tillbringa hemma då vi känner att vi inte måste ha vår bröllopsnatt på ett hotell.
    Vi har istället ordnat barnvakt så vi har huset för oss själva Glad
    När det kommer till maten så kommer vi välja buffe då det är det billigaste alternativet för oss.
    Bröllopstårtan kommer att vara dessert.

Eftersom vi redan skjutit 6 år på bröllopet så känner vi att vi inte vill skjuta på det ännu längre.

Ja det är väl ungefär det som vi kommit fram till.

Svar på tråden Ett jobbigt dilemma...vill inte såra någon