• Anonym (vill inte såra)

Ett jobbigt dilemma...vill inte såra någon

Hej,
    till att börja med så vill jag bara klargöra för alla er som inte gillar att man är anonym att jag har många i både min och m2b släkt här på BT. Dom känner till mitt nicknamn här så därför känner jag att jag inte kan använda det i denna tråd.
    Är rädd för att någon i min m2b:s släkt ska ta illa vid sig av denna tråd.

Så här är det...

... jag har en mycket liten släkt, endast 10 personer kvar i livet. Alla bor i olika städer än mig, både nära och många många mil bort.
    Min m2b har hur stor släkt som hellst som alla bor mindre än 30 mil ifrån oss.
    Vi umgås flitigt med nästa hela hans släkt men nästan inget med min förutom min mor och bror som bor ganska nära.
    Vi ska gifta oss snart och jag har börjat fundera på vilka man ska bjuda.
    Eftersom jag bara har 10 personer kvar i livet ur min släkt så känns viktigt för mig att få bjuda dem.
    Men då känner jag att jag måste bjuda "samma" personer från hans släkt, mostrar, fastrar, kusiner m.m.
    Men då kommer vi att komma upp i mer än 100 personer.
    Vi har ingen ekonomi till att ha ett sånt stort bröllop, fast än att vi sparat länge.

Jag vet verkligen inte hur jag ska göra, vill inte såra någon.

mvh

• Svar på tråden Ett jobbigt dilemma...vill inte såra någon

passionsblomman;
    tack för ditt svar, du har rätt i många saker. Med bara vår släkt tillsammans är det 50 pers, barn ej inräknade.
    Om man ska ha vänner med vilket man självklart vill så får man räkna med 10 till.
    Min m2b tycker absolut att alla i min släkt ska bjudas, det är mitt dumma samvete som inte klarar av att "kapa bort" någon från hans sida.
    Vi har redan skjutit på bröllopet i 6 år. Då det har varit många dödsfall på min sida som gjort att jag inte orkat planera bröllop.
    Men denna gång ska vi verkligen gå för altargången.

• Lotta 82

Kuvertavgift? Det är ju många som har det nu för tiden, då kan man ju bjuda så många man vill :)

• Lotta 82

Hoppsan, såg precis att du inte ville köra med kuvertavgift... Då blir det ju lite svårare.

Jag vet att jag gör det svårt för mig när vi inte vill ha kuvertavgift, men vi känner att man som gäst inte ska behöva betala för något på festen förutom om man vill ha alkohol efter middagen (vi bjuder till maten).

• Fröken Emma

Är din m2b villig att "kapa" sin sida av gästlistan så spela me på det då.
    Här är allt tvärt om. På min sida blir det 45 vuxna och på hans 10.
    Vi har på sätt o vis kapat hans sida då vi inte umgås med dom, mina 8 kusiner kommer kontra 0 från hans sida.
    Inte heller några av hans 4 mostrar blir bjudna.

Jag tycker det är viktigt att man ska bjuda folk från hjärtat och inte för en massa måsten eller att man ska bjuda igen. Eller för att mamma/svärmor säger att ni borde.

Så gör en varsin A och B lista. Plussa ihopp era A-listor. Blir det fortfarande för många får ni komma överänsomvilka som ska "kapas"och flytta dom överst på B listan och bjuda dom om nån från A-listan inte kan komma.

Ta god tid på er och diskutera det ordentligt med varandra

Lycka till

• Egalia

Hej TS!

Jag förstår verkligen ditt problem och att det känns jobbigt för dig. Det här med inbjudningar är nog bland det knepigaste med hela bröllopet, tycker i alla fall jag.

I en tidigare tråd här på BT gav Pinkgrape ett bra tips om att man kan ha sk globröllop eller tittbröllop. Då bjuder man in de närmsta till fest men övriga kan bjudas in till att närvara vid själva vigselakten, kanske med någon liten mottagning efteråt. Vet ej om det skulle kunna hjälpa er att sålla bland gästerna.

Min sambo och jag löste det hela på det här sättet. Vi räknade på en budget för lite olika antal gäster därefter bestämde vi oss för att vi som absolut max kan ha 70 gäster.  Därefter tog vi ett papper och skrev upp i spalter

brudens familj           brudgummens familj

brudens vänner         brudgummens vänner

Gemensamma vänner

På så vis blev det lätt att både se hur många vi bjöd ur varje kategori (vilket vi tycker också är bra för t.ex bordsplacering)  och skulle jag tex vilja ha fler familjemedlemmar skulle jag få minska på bland mina egna vänner. Självklart var vi inte superhårda på detta men på ett ungefär. Det viktiga var ju att inte gå över vår budget. Det var tufft men vi tycker att det fungerade ganska bra.

Ett litet tips bara. Men du och din blivande måste förstås hitta vad som passar er bäst.

Lycka till!

• Aniara4

Jag tycker ni ska börja med att ventilera detta inför hans släktingar så att de är medvetna om problemet och förhoppningsvis börjar tänka att de kanske inte kommer att kunna bli bjudna.

Sen tycker inte jag att det måste vara jämnt . Vi bjöd från min mammas syskon och vissa av kusinerna på mammas sida som jag växte upp tillsammans med, men inte deras yngre halvsyskon (alltså också mina kusiner) som jag inte träffat lika mycket. Ingen från min pappas sida, eftersom vi inte har så mycket kontakt. Från hans sida bjöd vi alla föräldrarnas syskon, men inga kusiner. Han har många kusiner och känner inte att han är tydligt närmare vissa av dem, så det var alla eller ingen för honom. Vi hade inte heller jättestortbröllop (från början tänkte vi 50, men i slutänden bjöd vi nog 70 och drygt 60 kom), så hade vi bjudit hela hans släkt hade han "fyllt sin kvot" och inte fått plats med en enda kompis. Därmed inte sagt att det blev exakt jämnt ändå, det var helt klart fler från hans sida på festen.

Men sen är ju folk olika, och just hans släkt kanske har starka förväntningar på att bli bjudna och blir purkna om de inte blir det? Om ni verkligen inte kan bjuda alla är det i så fall extra viktigt att ni "pyser ut" lite tankar om det innan de ens har börjat fundera på bjudningarna. Ni kan ju börja med att prata med hans föräldrar om dilemmat, så kanske de också känner sig delaktiga i att hitta en lösning och att prata med sina släktingar så att de förstår?

• Aleta

Du har fått många bra tips men det är verkligen inte lätt. Jag avundas dig inte!

Om ni inte har en traditionell bröllopsfest med middag så kanske ni har råd att bjuda fler.

T ex kan ni ha ett tebröllop. Vigsel och sedan mingel med kaffe, te, bubbel, kakor och tårta.

Eller att ni ber alla om hjälp med något till bröllopet, lite som knytkalas fast mer organiserat. 

• Evelinas

Jag förstår att kuveravgift inte e så kul.Vi ville inte heller att folk ska känna att de måste betala för att komma till festen. Men vi skrev så här i inbjudan just för att unvika detta "krav" som vi inte tyckte kändes så kul:

"Vi vill dela denna dag med alla våra nära och kära och undanber vänligt men mycket bestämt presenter, blommor och dylikt men välkomnar istället gärna ett bidrag till vår stora dag"

Då MÅSTE man inte ge pengar men de flesta antar jag kommer lägga den summan de egentligen tänkt lägga på present, de kan ju lägga anonymt också ifall de vill. Har man tänkt en present på 200kr så kan man lägga det i pengar istället. Tycker själv att det känns mycket bättre än att "kräva" en viss avgift, t.ex. 300kr per person.

• Aniara4
    Aleta skrev 2011-10-11 19:15:53 följande:
    T ex kan ni ha ett tebröllop. Vigsel och sedan mingel med kaffe, te, bubbel, kakor och tårta.
    Det är inte heller någon dålig idé! En av mina kompisar hade en mottagning direkt efter kyrkan med bubbel och snittar, därefter åt de middag med bara den allra närmaste familjen. Bara man är tydlig med upplägget vid inbjudan så borde ingen gäst bli besviken. Och blir de det så visar de bara att de är mer intresserade av att bli bjudna på finmiddag än att fira och glädjas med brudparet!
Svar på tråden Ett jobbigt dilemma...vill inte såra någon