• Godis

    Vilken bukett?

    Vilken bukett tycker ni är finast till denna klädsel till M2B?
    Själv kommer jag nog ha en spetsklänning typ som på bilden.


    Nr 1:


    Nr 2:


     



     


    Nr 3:




    Nr 4:




    Nr 5:




    Nr 6:




      
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilken bukett?
  • solros1

    helt klart nr 2 då den också är lite extra, precis som klänningen!

  • Chicita

    Jag röstade på tvåan...
    Till en spetsklänning så är skirheten i den buketten en given matchning tycker jag Solig 

  • passionsblomman

    Gloriosan är fantastisk både till din klänning och till makens outfit. Den har en lite kräv och spretig "otänjd" skirthet och en luftig och spröd, känsla som nästan påminner om fjärilsvingar.

    Dock skulle jag som florist gärna göra den med några rankor på längden, (den finns att beställa antingen som enstaka små blommor, eller hela rankor, där det sitter flera blommor längs med rankan)så du får en lång och smal bukett, där varje blomma verkligen kommer till sin rätt. Den rund är fin, men jag tycker om när man ger varje blomma luft och utrymme att synas. Dessutom har din klänning släp och kan behöva att buketten följer upp fomen lite mer än bara en liten rund färgklick i mitten.

    Om du väljer Gloriosa, så är det viktigt att notera att den är oerhört köldkänslig, och under inga omständigheter får ställas i kylen, som man annars ofta gör med brudbuketter för att de ska hålla längre.
    Gloriosa är en tropisk växt, precis som tex många orkidéer.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Godis
    passionsblomman skrev 2011-10-10 22:25:08 följande:
    Gloriosan är fantastisk både till din klänning och till makens outfit. Den har en lite kräv och spretig "otänjd" skirthet och en luftig och spröd, känsla som nästan påminner om fjärilsvingar.

    Dock skulle jag som florist gärna göra den med några rankor på längden, (den finns att beställa antingen som enstaka små blommor, eller hela rankor, där det sitter flera blommor längs med rankan)så du får en lång och smal bukett, där varje blomma verkligen kommer till sin rätt. Den rund är fin, men jag tycker om när man ger varje blomma luft och utrymme att synas. Dessutom har din klänning släp och kan behöva att buketten följer upp fomen lite mer än bara en liten rund färgklick i mitten.

    Om du väljer Gloriosa, så är det viktigt att notera att den är oerhört köldkänslig, och under inga omständigheter får ställas i kylen, som man annars ofta gör med brudbuketter för att de ska hålla längre.
    Gloriosa är en tropisk växt, precis som tex många orkidéer.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Tack för tipsen! Har du någon bild på buketten du förklarar?För mig som e helt nollställd när det kommer till blommor så e det rena rama grekiskan Drömmer
  • passionsblomman

     


    Godis, jag brukar akta mig för att lägga ut bilder på hela buketter, eftersom jag står reggad som "jobbar med bröllop" och är utbildad florist. Det skulle kunna misstänkas vara mina egna arbeten jag visar upp, vilket är förbjudet. Jag blir själv galen på dem som använder forumet som gratisreklam för sig själva, istället för att betala för reklamplats, så jag vill inte råka trampa i klaveret själv. Trots att jag faktiskt just nu inte alls jobbar vare sig med bröllop eller som florist.

    Men, det jag menar är att man bygger buketten med fall neråt. Det går att göra väldigt smalt och skirt. vilket jag tycker passar den klänningen. I princip kan man säga att det vore som att ha buketten du visar, kanske bara aningen mindre i diameter, och så låta blommor "klättra" neråt i sick-sack längs med sina egna rankor och nerför klänningen mot golvet.


    Här är ett exempel-med helt andra blommor, men åtminstone med lite av den form jag tänker. Jag menar dock att den ska vara luftigare, så som blommorna verkligen växer på sina rankor.

    Jag tar risken att visa bilden, för jag tror många av de andra florister som finns här, vet att detta är en bild ur en av Per Benjamins böcker, en florist man inte "knycker " credden för jobbet av utan vidare. Jag har alltså verkligen inget att gör med just den här buketten.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • 070831

    Valde mellan nr 2 och nr 5 men jag röstade på nr 5


    om man ska ha nr 2 tycker jag att du ska ha lite vitt och lite grönt med för det skulle passa kanoners

  • pulmonate

    Ja tvåan var väldigt snygg! Jag kommer att ha en väldigt liknande klänning (en Jim Hjelm ovandel och en vanlig (utan spetts) mermaid underdel). 
    Jag har dock en helt annan sorts bukett uttänkt till migsjälv men det är mycket för att vi kommer att ha lite eco-chic tema och jag även vill ta in det australiska. Så min bukett kommer att se ut så här (kaaanske).



    Lite andra förslag kunde vara:



     
  • Fjällen2010

    Jag skulle ha valt nr2. helt otroligt vackert tycker jag..

  • ViviN

    Som vanligt är det svårt att välja, jag tycker denna biten är absolut svårast, för det finns så otroligt många fina buketter. Själv älskar jag pioner som i 2 av buketterna, men har fåt höra att det är svårt att få tag på senare på sommaren.

  • daniiel
    ViviN skrev 2011-12-06 09:51:43 följande:

    Som vanligt är det svårt att välja, jag tycker denna biten är absolut svårast, för det finns så otroligt många fina buketter. Själv älskar jag pioner som i 2 av buketterna, men har fåt höra att det är svårt att få tag på senare på sommaren.


    Ja, jag gifte mig i augusti och floristerna här sa att det var helt omöjligt. Hade tre blommor jag kunde tänka mig - pioner, ranunkler och anemoner. Gick inte att få tag på någon av det blommorna i augusti. Hade jag vetat det innan, så hade vi inte bokat bröllop den månaden :P
  • m2012

    Nu fastande jag ju lite för klänningen.
    vart har du hittat en Jim Hjelm i Sverige?
    Har googlat mig tokig men hittar bara att Växjö säljer hans bridesmaides kollektion :(

    Jag är förtjust i pioner så jag skulle valt pioner men inte i så skarp färg. Kanske mer aprikosa och gräddvita (om det finns gräddvita)

  • SaraJoakim
    solros1 skrev 2011-10-07 22:04:52 följande:
    helt klart nr 2 då den också är lite extra, precis som klänningen!
    Jag håller med Solros1! Blommorna såg helt klart unika ut, och de kommer du också vara i klänningen! :) Jag skulle eventuellt lägga i något mer grönt/limegrönt, ytterst lite, ngn tup av tunna små snirkliga blommor/gräs, då jag är en livlig person, och buketten skulle kännts för lugn för mig. Men den är helt klart vacker precis som den är, kanske passar den din personlighet perfekt också! Lycka till!
  • Godis
    m2012 skrev 2011-12-08 09:44:29 följande:

    Nu fastande jag ju lite för klänningen.
    vart har du hittat en Jim Hjelm i Sverige?
    Har googlat mig tokig men hittar bara att Växjö säljer hans bridesmaides kollektion :(

    Jag är förtjust i pioner så jag skulle valt pioner men inte i så skarp färg. Kanske mer aprikosa och gräddvita (om det finns gräddvita)


    Tyvärr är det från en äldre kollektion Gråter. Blir en kina-version i mitt fall.... Om man inte hittar någon begangnad i USA,.....
  • Norrskensflamman

    Tvåan är helt fantastisk!! Tror den blir fin till din klänning också samt makens kostym. Den är elegant, men lite fri o luftig och framför allt inte någon dussinbukett. Mycket vacker!

Svar på tråden Vilken bukett?