• Anonym (måttfull?)

Hur mycket vågar man dricka?

Jag är rätt så glad för alkohol. En fest är liksom inte fest utan rejält med dricka. Jag har liksom inga problem eller så, det är bara att jag dricker ganska mycket, för att det är kul. Men nu är jag lite nervös inför bröllopet. Då kommer ju massa släktingar till min sambo och så och de brukar jag ju inte festa med. Kanske att jag måste tona ner, typ. Men samtidigt är det ju mitt bröllop så jag borde få göra som jag vill. Jag vill ju ha ett roligt bröllop!
    Hur mycket festade ni/hur mycket tänker ni festa?

• Svar på tråden Hur mycket vågar man dricka?
  • Miami

(har inte läst tidigare inlägg)

Måste allt vara så himla pekpinnigt och svartvitt i landet Sverige?

Ja, man kan ha ninjakul utan sprit, men man kan ha förbaskat roligt med alkohol också. Så länge det inte är en absolut vana eller ett behov, så kan jag faktiskt inte förstå varför kvinnor ska behöva be om ursäkt för att de festar till ibland med ett fullt lagligt berusningsmedel? Män gör sällan eller aldrig det så vitt jag vet (ber om ursäkt alltså).

Personligen gör jag både ock. Jag är ofta på fester (det blir mycket sådant i mitt jobb, men det rör nästan uteslutande helger ändå) och jag kan ärligt säga att jag säkert kör 70-30 på nyktert/alkoholhaltigt. Jag har kul 99 gånger av 100 och det är oavsett om jag druckit eller ej. På olika sätt oftast, men det är inte som att det ena sättet är bättre än det andra. Ibland vill jag dricka ordentligt, och då gör jag det, har kul som 17 och tänker inte be världen om ursäkt för det.

Om man ska se berusning som en skala, från spiknykter till kräkfull, så rekommenderar jag dock dig att hålla dig till den lägre delen av denna skala just på bröllopsfesten. Även om man inte blir radar-full, så kan det vara mindre kul att titta på bilderna från en halvglansig blick från just bröllopet.

• Anonym (respekt?)
    Anonym skrev 2011-09-30 15:25:43 följande:
    Att dricka på det sättet som ts gör, är att droga sig! Inte bättre, inte sämre än att ta lugnande tabletter. Hon och andra som inte kan sätta stopp i tid, är helt klart åtminstone i riskzonen för att vara alkoholmissbrukare. Du är väldigt fördomsfull, både gentemot de som använder sig va lugnande läkemedel, och gentemot de som är alkoholister!  Det är respektlöst av dig, att tycka att en alkoholist förtjänar nedlåtande kommentarer mer än den som av annan anledning får i sig för mycket sprit. Menar du att den som har ett sjukligt beroende förtjänar din ringaktning? Vet du ens vad respekt är?? Det är isf inget du visar med det du skriver i alla fall.
    Alkoholism är en sjukdom och min far är en nykter sådan så nog vet jag vad jag pratar om. Och därför var jag ironisk om lugnandet också. Det jag menar är just det du försöker påpeka.
    Att folk redan är fördomsfulla och klankar ner på alkisar. Ska folk som då dricker sällan och blir för full på sin dag pga nervositet osv klassas som lika nere i skiten som en som lider av ett beroende?
    Du säger samma sak som jag fast använder bara andra ord. Och klankar ner på mig (?) utan att fråga hur jag egentligen menade, eftersom du missuppfattade mig fullständigt.... Där kan vi snacka förutfattade meningar FlörtDen som pekar med fingret glömmer ofta att det är tre som pekar tillbaka mot en själv.

Alla som haft eller har nästående med beroende vet hur jobbigt det är med fördomarna från omgivningen redan. Det jag menade då var att är det shysst att dra oskyldiga över den kanten också? Jag pratar inte om ts utan rent allmänt. Att det är fel att döma ut andra utan att helt veta orsakerna kring det.

Det var därför jag började skriva eftersom andra drog en full brud/gum över en o samma kant trots att beroende inte alltid är fallet.

Så.

Jag har den filosofin att om man måste dricka/vill dricka så är man alkoholist i någon form. Annars kan man vara utan!
    Jag är beroende. Inte så gravt att jag lider att vara utan det. Men uppskattar det vid speciella sammanhang nån gång per år. Har respekt för alkoholen då jag rent arvsmässigt löper större risk att bli fast i det. Att refereras som tacky grovalkis om någon fått ett glas för mycket i sig på sin brölloppsdag och känner att den kanske ska dra sig undan då den är trött. Det e inte riktigt människor jag skulle vilja bjuda på brölloppet.

Lite vett borde man ha att respektera att vi är mänskliga individer. Och ha ett öppet sinne för att alla kan bli fulla av olika orsaker. Det finns nykterister lika mycket som det finns nyktra alkoholister.
    Så bara för att man håller sig nykter på bröllopsdagen så kan ju folk i sånt fall kalla denne för tacky lika mycket då man inte vet om denne är grav alkis fast bara e nykter för syns skull heller.

TS, du kanske ska kolla alkotestet. Och fundera på framtiden. Men oavsett. Det är din dag, du bestämmer hur du vill göra. Vill folk snacka skit så låt dom det i sånt fall om du känner att du orkar med sånna människor på din dag.

Bröllopet och festen är för att fira en underbar dag. Inte för att gå med dåligt samvete och undra hur folk ser ner på en om man dricker, eller klankar för att man inte gör det. Alla handlingar har konsekvenser. Bara mindre eller jobbigare o större.

Jag kommer inte köpa starksprit till våran bröllopsfest. Öl och vin, kanske likör på sin höjd till kaffet. Min mamma hade starksprit i bålen och folk var välldans berusade. Såg inte så stiligt ut. De hade jätteroligt allihopa trots det. Men då visste inte folk hur stark bålen var heller.... Skäms

Jaja.... ber om ursäkt att du missuppfattade mig. Jag kan vara rätt dålig i mina formuleringar ibland. Skäms
  • Vi2alltid
    Anonym (måttfull?) skrev 2011-09-30 10:52:23 följande:
    Jag har liksom inga problem eller så, det är bara att jag dricker ganska mycket, för att det är kul. Men nu är jag lite nervös inför bröllopet.

Nu har jag inte läst precis alla inlägg så jag kanske upprepar mig...

Tyvärr, du säger emot dig själv när du säger att du inte har några problem och "bara att dricker ganska mycket". Om du har ett behov av att dricka ganska mycket, då kan det vara ett stort problem!
    Om du dricker så pass mycket så att du blir nervös för ditt eget bröllop och funderar på hur det ska gå; ja då har du nog problem. Annars hade du helt enkelt bestämt dig för att dricka lite lagom, och inte funderat så mycket mer över det.

Visst kan personer tycka att det är roligt att bli fulla, (även om jag har väldigt roligt utan), men på din egen bröllopsdag kan det vara taktiskt av flera anledningar att hålla det på en lugnare nivå. Inte bara för gästernas skull, utan även för din blivande och framför allt för din egen.

• Anonym (Hej!)

När vi gifte oss hade vi ganska generöst med alkohol. Jag och min man tycker att det är gott och trevligt med vin. Vi drack, våra gäster drack, men ingen spårade ur. Middagen var städad, likaså festen. Men visst blev vi berusade under kvällens fest. Det blev nog de flesta. Men jag tycker att det är helt okej! Det är fest! Däremot är det ju trist om man ska bli redlös. Men det var nog inte det ts syftade på.

Jag hade ordentliga fyllor när jag var yngre. Fixar inte sånt längre. Berusad blir jag, men jag kan föra mig och prata ordentligt.

Det finns ju alltid olika grader av en berusning..

Hoppas ni får ett underbart bröllop!

• Anonym

Dessutom har TS glömt en viktig sak, det är inte bara hennes bröllop, man är två  när man gifter sig och hennes  blivande borde få säga sitt angående hennes drickande den dagen.  Han kanske inte vill ha en spyende fru till sängs på kvällen.

• Anonym
    Anonym (Hej!) skrev 2011-10-01 16:14:46 följande:

När vi gifte oss hade vi ganska generöst med alkohol. Jag och min man tycker att det är gott och trevligt med vin. Vi drack, våra gäster drack, men ingen spårade ur. Middagen var städad, likaså festen. Men visst blev vi berusade under kvällens fest. Det blev nog de flesta. Men jag tycker att det är helt okej! Det är fest! Däremot är det ju trist om man ska bli redlös. Men det var nog inte det ts syftade på.

Jag hade ordentliga fyllor när jag var yngre. Fixar inte sånt längre. Berusad blir jag, men jag kan föra mig och prata ordentligt.

Det finns ju alltid olika grader av en berusning..

Hoppas ni får ett underbart bröllop!

Ville bara kommentera det där med att du kan föra dig och prata ordentligt. Har du hört någon nykter konstatera det eller är det din egen uppfattning? Menar, det finns ju en anledning till att det inte är kul för nyktra att vara där det är berusade personer, eftersom de varken pratar eller tänker som när de är nyktra. 
  • Anonym (Hej!)

fast jag kan tycka att folk kanske kan tåla det om man är på en fest sålänge man kan föra sig.. Våra gäster var kvar länge. Nyktra som onyktra :) Alla verkade ha väldigt trevligt!

Anonym skrev 2011-10-01 16:21:27 följande:
    Ville bara kommentera det där med att du kan föra dig och prata ordentligt. Har du hört någon nykter konstatera det eller är det din egen uppfattning? Menar, det finns ju en anledning till att det inte är kul för nyktra att vara där det är berusade personer, eftersom de varken pratar eller tänker som när de är nyktra.
  • Anonym
    Anonym (Hej!) skrev 2011-10-01 16:28:57 följande:
    fast jag kan tycka att folk kanske kan tåla det om man är på en fest sålänge man kan föra sig.. Våra gäster var kvar länge. Nyktra som onyktra :) Alla verkade ha väldigt trevligt!
    Det tror jag säkert att folk hade också. Däremot kanske man inte alltid svarar sanningsenligt på om folk har skött sig, när de druckit...eller hur? Att tåla något är inte heller detsamma som att gilla något. Men vi är alla olika, vissa gillar att dricka sig fulla, skylla beteendet på spriten för att slippa ta ansvar osv. Andra gillar att veta vad de gör och säger och vill ta ansvar för det, och förblir nyktra. Olika, som sagt. 

Men om man som ts, frågar hur mycket man vågar dricka...vet nog de allra flesta att det är fråga om att vilja dricka mer än man borde göra. Uppenbarligen var ju hon iaf, rädd för att hennes blivande släktingar skulle reagera på hur hon drack och betedde sig, om hon gjorde som vanligt. Lika lite som man kan kräva av någon att denne inte ska dricka, kan den som dricker kräva att de andra ska gilla det.  
  • Anonym (Hej!)

jag kan bara svara för mig. Jag vet vad jag säger och vad jag gör när jag dricker. Även dagen efter.. Sen är det klart att det kan märkas på mig om jag druckit eller inte. Jag accepterar att andra dricker på fest trots att jag inte gör det. Klart att folk kan bli lite annorlunda, men sålänge folk är trevliga och vettiga stör det mig inte. Jag tycker inte att alla ska vara nyktra bara för att jag är det.

Men som du säger är vi alla olika.

Kanske har du rätt i det du skriver om Ts. Vad vet jag. Jag skulle själv inte behöva vara orolig för vad mina gäster ska tycka om mig när jag dricker. :)

Anonym skrev 2011-10-01 16:35:04 följande:
    Det tror jag säkert att folk hade också. Däremot kanske man inte alltid svarar sanningsenligt på om folk har skött sig, när de druckit...eller hur? Att tåla något är inte heller detsamma som att gilla något. Men vi är alla olika, vissa gillar att dricka sig fulla, skylla beteendet på spriten för att slippa ta ansvar osv. Andra gillar att veta vad de gör och säger och vill ta ansvar för det, och förblir nyktra. Olika, som sagt.

Men om man som ts, frågar hur mycket man vågar dricka...vet nog de allra flesta att det är fråga om att vilja dricka mer än man borde göra. Uppenbarligen var ju hon iaf, rädd för att hennes blivande släktingar skulle reagera på hur hon drack och betedde sig, om hon gjorde som vanligt. Lika lite som man kan kräva av någon att denne inte ska dricka, kan den som dricker kräva att de andra ska gilla det.
  • Vi2alltid

Jag som alltid är nykter på fester vill tillägga en sak: De flesta som dricker sig fulla blir faktiskt rätt jobbiga. Lite salongsberusad är ok, men att dricka sig full innebär nästan alltid att man blir högljudd, pratig, närgången när man pratar med folk o alltmänt pinsam.

De som dricker med måtta släpper loss och blir på gott humör - och det räcker!

Så - de som säger att de kan uppföra sig när de dricker - det är inte säkert att alla tycker det!

Självklart behöver inte alla gilla att man väljer att bli full. Men jag skulle då inte vilja bli full på en fest där jag har bjudit in mina vänner, jag vill att mina gäster ska trivas! SÅÅÅÅ viktigt kan det inte vara att få dricka så att man struntar i vad andra tycker!?

• Kattpoet

Be en vän filma dig när du är så full som du brukar vara, utan att du vet om det. Det vill säga någon gång under 2 månader kommer det att hända och sedan sätt dig ner och ta en titt  på ditt  fulla jag och se om du gillar det.

• Anonym (Hej!)

det är väl klart man kan uppföra sig om man dricker måttligt?

Man måste väl kunna förtära alkohol utan att bli hemsk?

• Vi2alltid
    Anonym (Hej!) skrev 2011-10-01 23:38:31 följande:

det är väl klart man kan uppföra sig om man dricker måttligt?

Man måste väl kunna förtära alkohol utan att bli hemsk?

Jo, men det verkar som på T.S att när h*n dricker så dricker h*n rätt mycket!
  • Anonym (Hej!)

köper det du säger. :) Men känns som om man är "dum" som dricker alkohol när det är fest. o det jag vill säga med det är att jag tycker att det är helt ok att dricka när det är fest, så länge det är med måtta. Att det finns ett mellanting mellan att vara nykter och redlös. :)

Men vad gäller ts kanske du har rätt. Ville inte yttra mig om just henne när jag skrev :) hoppas nån förstår vad jag menar :)

Vi2alltid skrev 2011-10-01 23:57:00 följande:
    Jo, men det verkar som på T.S att när h*n dricker så dricker h*n rätt mycket!
  • Chicita

Jag har inte läst hela tråden, inte mer än ett par inlägg + TS...
    Så om jag upprepar något så ber jag om ursäkt redan nu.

Jag ser inget fel med att någon vill festa till ordentligt ibland.
    För mig är dock inte bröllopsfesten rätt tillfälle. Och då menar jag inte att man måste hålla sig spiknykter.
    Jag vet att alla inte mår dåligt dagen efter, och alla får inte minnesluckor eller beter sig illa och tappar omdömet.
    Men tänk om det skulle inträffa just den här gången...

Kan jag få föreslå "varannan vatten"?
    Vi gjorde så att vi hade 3 glas hos oss. Ett med vin, ett med vatten och ett med alkoholfri cider.
    Alla vill skåla med brudparet, så då sparade vi vinet till skålarna + nån sipp då och då till maten. Och drack annars mest vatten och cider under middagen.
    När middagen var över så kunde vi med gott samvete ta en drink eller flera eftersom vi i princip var nyktra fortfarande, och alltså hade "längre tid" innan vi skulle bli på kanelen än om vi börjat tidigare Flört

Nu är jag ingen stordrickare även om jag gillar både vin och drinkar.
    Så det slutade med att jag gick runt med en bägare med vatten nästan hela kvällen sen. Det var varmt och jag var törstig. Ville inte riskera huvudvärk eller migrän, så då valde jag att inte dricka mer alkohol ifall jag skulle behöva ta några tabletter.

Det jag kan känna är viktigast för TS är att lämna ett bra intryck till M2B's okända släktingar. Och det lär dom ju inte få om hon skulle dricka sig själv under bordet. Så bara hon klarar av att hantera spriten så tycker jag ju inte att det är några problem. Om hon själv anser att hon kanske kan bli lite för full så är mitt absoluta tips att göra som vi, och vara måttliga med alkohol till maten. Så kan hon köra på senare under festen

• Trivia
    Chicita skrev 2011-10-02 08:08:43 följande:
    Vi gjorde så att vi hade 3 glas hos oss. Ett med vin, ett med vatten och ett med alkoholfri cider.
    Alla vill skåla med brudparet, så då sparade vi vinet till skålarna + nån sipp då och då till maten. Och drack annars mest vatten och cider under middagen.
    Det var ju en bra idé! Annar är väl etiketten så egentligen att gästerna inte skålar med värden/värdinnan (de får å andra sidan inbjuda gästerna till en skål) just pga att de riskerar att bli för fulla om det blir många skålar. Men varje tal brukar ju avslutas med en skål också så har man många tal så är det ju bra att ha ett alternativ. Sen behöver man ju inte ta en munfull när man skålar heller.
  • Chicita
    Trivia skrev 2011-10-02 13:22:34 följande:
    Det var ju en bra idé! Annar är väl etiketten så egentligen att gästerna inte skålar med värden/värdinnan (de får å andra sidan inbjuda gästerna till en skål) just pga att de riskerar att bli för fulla om det blir många skålar. Men varje tal brukar ju avslutas med en skål också så har man många tal så är det ju bra att ha ett alternativ. Sen behöver man ju inte ta en munfull när man skålar heller.
    De bröllop jag har varit på, så skålades det väldigt mycket "för brudparet"...
    Och sen kan det bli varmt i lokalen (mänga personer = varmt) osv.
    Så det kändes som en bra idè Glad 

Och jag kände aldrig att jag saknade något heller under maten.
    Vet också att om jag blir nervös så dricker jag mer, alltså småsnuttar på något bara för att ha något att göra liksom Flört 
  • ClaraH

För mig var det viktigt att inte dricka något före vigseln. Många tar ju lite mousserat hos frissan, men på mig märks det direkt på mina ögon ( jag ser det i alla fall) om jag har dryckigt lite, och jag ville ju att det skulle bli bra bilder. Sedan drack jag mousserat 1,5 glas till brudskålen och ca två glas vin till maten och efterrättsvin, skippade avec. Sen var jag inte så sugen, man pratade med en massa folk och dansade, jag hade inte riktigt tid med att dricka. Det blev en stark cider också på kvällen men jag tror inte jag drack hela.

Normalt sätt dricker jag mer än vad jag gjorde under bröllopsdagen, och jag hade nog inte tänkt så mycket innan frånsett det där med att jag inte skulle dricka innan vigseln. Så vi hade förberett rekvisita till fotograferingen med champagneglas och cider, men nu blev det inte av att vi tog fram det ändå. Jag är efteråt nöjd med mitt alkoholintag, jag var liksom närvarande hela tiden, men jag kände inte att jag höll igen, det var bara så mycket annat så jag tänkte inte på det så mycket. Men om du TS är orolig för att bli för berusad är det väl bra att göra pp en strategi innan. Tänk igeonom hur dags du ska börja dricka på dagen och kanske hålla igen lite tills middagen är över så att man är lite piggare och fräschare under själva middagen. Sen spelar det kanske ingen roll om du dricker mer senare på kvällen. Jag skriver detta under förutsättning att du är klar över att du inte är på väg in i ett missbruk, det kan ju "mycket" festande också tyda på. Ja, i så fall så ska du ju inte dricka något alls. Men det har kanske diskuterats i tråden, jag har inte läst.

Svar på tråden Hur mycket vågar man dricka?