Anonym skrev 2011-09-30 15:25:43 följande:
Att dricka på det sättet som ts gör, är att droga sig! Inte bättre, inte sämre än att ta lugnande tabletter. Hon och andra som inte kan sätta stopp i tid, är helt klart åtminstone i riskzonen för att vara alkoholmissbrukare. Du är väldigt fördomsfull, både gentemot de som använder sig va lugnande läkemedel, och gentemot de som är alkoholister!

Det är respektlöst av dig, att tycka att en alkoholist förtjänar nedlåtande kommentarer mer än den som av annan anledning får i sig för mycket sprit. Menar du att den som har ett sjukligt beroende förtjänar din ringaktning? Vet du ens vad respekt är?? Det är isf inget du visar med det du skriver i alla fall.
Alkoholism är en sjukdom och min far är en nykter sådan så nog vet jag vad jag pratar om. Och därför var jag ironisk om lugnandet också. Det jag menar är just det du försöker påpeka.
Att folk redan är fördomsfulla och klankar ner på alkisar. Ska folk som då dricker sällan och blir för full på sin dag pga nervositet osv klassas som lika nere i skiten som en som
lider av ett beroende?
Du säger samma sak som jag fast använder bara andra ord. Och klankar ner på mig (?) utan att fråga hur jag egentligen menade, eftersom du missuppfattade mig fullständigt.... Där kan vi snacka förutfattade meningar

Den som pekar med fingret glömmer ofta att det är tre som pekar tillbaka mot en själv.
Alla som haft eller har nästående med beroende vet hur jobbigt det är med fördomarna från omgivningen redan. Det jag menade då var att är det shysst att dra oskyldiga över den kanten också? Jag pratar inte om ts utan rent allmänt. Att det är fel att döma ut andra utan att helt veta orsakerna kring det.
Det var därför jag började skriva eftersom andra drog en full brud/gum över en o samma kant trots att beroende inte alltid är fallet.
Så.
Jag har den filosofin att om man måste dricka/vill dricka så är man alkoholist i någon form. Annars kan man vara utan!
Jag är beroende. Inte så gravt att jag lider att vara utan det. Men uppskattar det vid speciella sammanhang nån gång per år. Har respekt för alkoholen då jag rent arvsmässigt löper större risk att bli fast i det. Att refereras som tacky grovalkis om någon fått ett glas för mycket i sig på sin brölloppsdag och känner att den kanske ska dra sig undan då den är trött. Det e inte riktigt människor jag skulle vilja bjuda på brölloppet.
Lite vett borde man ha att respektera att vi är mänskliga individer. Och ha ett öppet sinne för att alla kan bli fulla av olika orsaker. Det finns nykterister lika mycket som det finns nyktra alkoholister.
Så bara för att man håller sig nykter på bröllopsdagen så kan ju folk i sånt fall kalla denne för tacky lika mycket då man inte vet om denne är grav alkis fast bara e nykter för syns skull heller.
TS, du kanske ska kolla alkotestet. Och fundera på framtiden. Men oavsett. Det är din dag, du bestämmer hur du vill göra. Vill folk snacka skit så låt dom det i sånt fall om du känner att du orkar med sånna människor på din dag.
Bröllopet och festen är för att fira en underbar dag. Inte för att gå med dåligt samvete och undra hur folk ser ner på en om man dricker, eller klankar för att man inte gör det. Alla handlingar har konsekvenser. Bara mindre eller jobbigare o större.
Jag kommer inte köpa starksprit till våran bröllopsfest. Öl och vin, kanske likör på sin höjd till kaffet. Min mamma hade starksprit i bålen och folk var välldans berusade. Såg inte så stiligt ut. De hade jätteroligt allihopa trots det. Men då visste inte folk hur stark bålen var heller....
Jaja.... ber om ursäkt att du missuppfattade mig. Jag kan vara rätt dålig i mina formuleringar ibland.