förlovadflicka skrev 2011-09-14 16:33:27 följande:
Det här har jag aldrig hört, har pratat med tre anställda på guldbutiker (ok, de kanske inte är guldsmeder men detta borde de ju kunna) som säger att man har förlovningsringen innerst och bara lägger till vigselringen utanpå. Däremot kan man ha vigselringen innerst ifall det är stenar på den för att stenarna syns mer, men då är det för att de ska synas.
Har googlat om detta tidigare också och aldrig läst någonstans att vigselringen enligt tradition sitter innerst :S Men det kan säkert stämma, låter konstigt bara.
jag googlade nu för att kolla vad jag hittade och det mesta är ju inte direkt pålitliga källor (alltså typ trådar som denna ;D) men googlade typ vigselring och ettikett och fick fram lite olika sidor och där står det vigselringen innerst (närmast hjärtat) och att den ring som är högst ska vara innerst (typ en solitärring) eller om man har en med stenar så ska den vara innerst.. :)
Det är ju egentligen ingen som vet vilken som är ens vigsel-förlovningsring så det är ju upp till var och en.. :)
själv får jag ny förlovningsring vid vigseln och då kunde jag ju alltså välja själv hur jag ville ha dom och eftersom jag gillar traditioner har jag min förlovningsring ytterst även om jag får dom samtidigt ;D
och hos guldsmeder där jag tittat på ringar så sa dom vigselringen innerst det hade jag helt glömt men det var nog där jag hörde det först.. :)