Pinkgrape skrev 2011-09-11 16:37:06 följande:
Ni ska ju inte byta kyrka om det inte är så att nu väldigt gärna vill det. Vill ni vara i kyrkan ni bokat, så kan ni ju helt enkelt förklara att kyrkan är liten och inte rymmer så många gäster.
Jag fick tipset om kyrkinbjudning av en tjej här på BT faktiskt och jag skrev av hennes text i inbjudan som jag skickade ut. Först skrev jag något i stil med "Ni är välkomna på vigsel mellan Camilla & Mikael, Kyrka XXX,
kl.XX.XX den 13 augusti 2011" osv. Sedan skrev jag det nedan här.
"Numera är det tämligen ovanligt med så kallade ”kyrkbjudningar”, det vill säga inbjudningar till att vara med om enbart vigselceremonin.
Förr i tiden var det dock självklart att bjuda in alla vänner, bekanta och släktingar till kyrkan, utöver den begränsade skara som kunde beredas plats till festen, genom en kungörelse om att vigseln skulle äga rum. De som hade tid och lust var välkomna att dyka upp – utan krav på vare sig klädsel, presenter eller formella svar. I Västergötland kallades sådana inbjudningar för ”tittekort”, för att de bjöd in just till att vara med och titta på vigseln, och i södra Sverige (och Danmark) talar man om "globröllop".
Idag spelar kyrkan inte längre samma självklara roll i människors tillvaro, men denna tradition vill vi gärna blåsa liv i (även om vårt "tittekort" är elektroniskt)! Vi vill helt enkelt ha så många vänner som möjligt med oss under vigselceremonin, och tror att det blir en minnesvärd, stämningsfull och speciell händelse att vara med om - så dyk upp om Ni känner för det!"
Efter vigseln är det väl ändå ganska vanligt att alla gästerna tar sig på egen hand från kyrkan till festlokalen, då det borde ju inte märkas så mkt att vissa åker hem och andra på middag. De av våra bekanta och vänner som enbart kom till kyrkan var då väldigt glada över att bli inbjudna dit :) Inga sura miner eller konstigheter alls.
Tack :) Jag använde faktiskt aldrig ballerinaskorna på bröllopsdagen. Hade klackarna hela dagen och kvällen lång. Trodde inte att jag skulle klara det, men det gick utmärkt. Eller.. nåval.. sista danserna var jag faktiskt barfota. Orkade inte springa upp på hotellrummet och byta skor :P
Tittekort och globröllop!
Det här var ju jättebra!
Ett så matnyttigt tips borde BT ha på någon plats där alla kan se det.
Det är ju jättejobbigt med folk som tror att de ska bli inbjudna men som man inte alls kan/vill bjuda.