• Anonym (konflikträdd)

Hur bäst bemöta de man inte bjuder?

Hej!

Är det någon mer än jag som tycker det är jobbigt att prata med vänner och bekanta som man inte ämnar bjuda på sitt bröllop?

För mig har det blivit att jag har börjat att undvika att skriva till vissa vänner som jag vet att jag inte kommer kunna bjuda. Det är skitfånigt men jag skäms liksom över att jag inte kommer bjuda dem och därför så vill jag inte ens berätta att vi planerar att gifta oss (jag vill ju inte heller bygga upp någon eventuell falsk förhoppning hos dem om att de ska få komma).

Vi ska ha ett bröllop för ca 70 gäster så det är inte pyttelitet familjebröllop direkt men vi har så stora familjer att vi endast kan bjuda ca 5 vänner (plus respektive) var.

Hur kan man lägga fram det hela på ett bra sätt? Jag försöker föreställa mig konversationerna i mitt huvud men det låter bara plumt och dumt.

Någon som har något gott råd eller kloka ord? Eller bara känner igen sig....

• Svar på tråden Hur bäst bemöta de man inte bjuder?
  • Anonym

Vi hade en relativt liten vigsel (ca 40 gäster) och hade fått sålla ganska hårt vilka vi skulle bjuda. Blev inte ens hela släkten utan bara de som vi faktiskt har kontakt med. Bland annat blev inte min ena farbror och hans fru bjudna och inte heller en enda av mina kusiner. Däremot så tyckte min mammas särbos ena dotter att hon var självklart medbjuden! Vi är både vuxna och har bara setts vid enstaka tillfällen (exempelvis mammas eller särbons födelsedagar) men de senaste 3 åren har vi kanske setts 4 gånger totalt men knappt pratat med varandra vid de tillfällena. Inbjudan skickades till mamma men med både hennes och hennes särbos namn på inbjudan. Särbons dotter har alltså inte ens sett en inbjudan. Ändå så trodde hon sig vara bjuden. Som tur var fick hon sig en funderare dagen innan vigseln och smsade min mamma ifall ifall "Ville bara dubbelkolla så att jag verkligen är bjuden imorgon? Skulle faktiskt bli väldigt ledsen annars.". Mamma fick förklara för henne att det var en liten lokal så att vi hade fått sålla. Vem gör så dagen innan?? Väldigt jobbig situation, men den hade blivit ännu jobbigare om hon plötsligt dykt upp på själva bröllopet eftersom det inte fanns plats till henne...

• Fiaa
    Nudax skrev 2011-09-26 08:35:02 följande:
    Hej, ja det är jättekruxigt med stor familj och släkt! Blir bara nyfiken på hur du menar, när du skriver släkt, har ni bjudit mostrar/fastrar/morbröder/kusiner etc då...? Träffar ni dem oftare än sådana "gamla vänner"?

Jag har väldigt stor nära familj, så med de bjudna och ett par få nära vänner (+ några färre från mannens sida) har vi redan 50 gäster. Då är det inte en enda person utöver närmsta familjen. Vi har inte ens tänkt tanken att bjuda kusiner eller far/mor-syskon etc...
    Vi har bjudit de mostrar, fastrar, morbröder vi har kontakt med. Jag själv har vuxit upp med mina första kusiner som om de vore mina syskon. Så vi är väldigt nära dem. Därför vi bjuder in dem, såklart! :)

Hehe, som vi skämt-o-sido sagt "Fan att man ska vara så nära alla kusiner och mostrar"
  • Nudax
    Fiaa skrev 2011-09-26 13:14:56 följande:
    Vi har bjudit de mostrar, fastrar, morbröder vi har kontakt med. Jag själv har vuxit upp med mina första kusiner som om de vore mina syskon. Så vi är väldigt nära dem. Därför vi bjuder in dem, såklart! :)

Hehe, som vi skämt-o-sido sagt "Fan att man ska vara så nära alla kusiner och mostrar"
    Hehe ja då förstår jag, typiskt =P
  • Aleta
    Pinkgrape skrev 2011-09-11 16:37:06 följande:
    Ni ska ju inte byta kyrka om det inte är så att nu väldigt gärna vill det. Vill ni vara i kyrkan ni bokat, så kan ni ju helt enkelt förklara att kyrkan är liten och inte rymmer så många gäster.

Jag fick tipset om kyrkinbjudning av en tjej här på BT faktiskt och jag skrev av hennes text i inbjudan som jag skickade ut. Först skrev jag något i stil med "Ni är välkomna på vigsel mellan Camilla & Mikael, Kyrka XXX, kl.XX.XX den 13 augusti 2011" osv. Sedan skrev jag det nedan här.

"Numera är det tämligen ovanligt med så kallade ”kyrkbjudningar”, det vill säga inbjudningar till att vara med om enbart vigselceremonin.

Förr i tiden var det dock självklart att bjuda in alla vänner, bekanta och släktingar till kyrkan, utöver den begränsade skara som kunde beredas plats till festen, genom en kungörelse om att vigseln skulle äga rum. De som hade tid och lust var välkomna att dyka upp – utan krav på vare sig klädsel, presenter eller formella svar. I Västergötland kallades sådana inbjudningar för ”tittekort”, för att de bjöd in just till att vara med och titta på vigseln, och i södra Sverige (och Danmark) talar man om "globröllop".

Idag spelar kyrkan inte längre samma självklara roll i människors tillvaro, men denna tradition vill vi gärna blåsa liv i (även om vårt "tittekort" är elektroniskt)! Vi vill helt enkelt ha så många vänner som möjligt med oss under vigselceremonin, och tror att det blir en minnesvärd, stämningsfull och speciell händelse att vara med om - så dyk upp om Ni känner för det!"

Efter vigseln är det väl ändå ganska vanligt att alla gästerna tar sig på egen hand från kyrkan till festlokalen, då det borde ju inte märkas så mkt att vissa åker hem och andra på middag. De av våra bekanta och vänner som enbart kom till kyrkan var då väldigt glada över att bli inbjudna dit :) Inga sura miner eller konstigheter alls.

Tack :) Jag använde faktiskt aldrig ballerinaskorna på bröllopsdagen. Hade klackarna hela dagen och kvällen lång. Trodde inte att jag skulle klara det, men det gick utmärkt. Eller.. nåval.. sista danserna var jag faktiskt barfota. Orkade inte springa upp på hotellrummet och byta skor :P 

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
    Tittekort och globröllop!

Det här var ju jättebra! 
    Ett så matnyttigt tips borde BT ha på någon plats där alla kan se det.

Det är ju jättejobbigt med folk som tror att de ska bli inbjudna men som man inte alls kan/vill bjuda. 
  • Nudax

Men hur gör ni med arbetskamrater som man träffar vareviga dag fram till bröllopet och som frågar om det etc,... bjuder ni dem eller inte och om inte hur bemöter man dem då :S Och om... har man verkligen lust/råd att också bjuda alla deras respektive som man aldrig träffat? =S

• Fiaa
    Nudax skrev 2011-09-28 22:05:39 följande:
    Men hur gör ni med arbetskamrater som man träffar vareviga dag fram till bröllopet och som frågar om det etc,... bjuder ni dem eller inte och om inte hur bemöter man dem då :S Och om... har man verkligen lust/råd att också bjuda alla deras respektive som man aldrig träffat? =S
    Jag jobbar skift. Och just det datumet vi ska gifta oss så har vi 12 tim nattjobb. Vilket jag tyckte var skönt! Slapp jag den biten, alla kan inte ta ledigt heller efter som min arbetsplats måste vara bemannad dygnet runt.

Men har sagt att de som vill får ju komma till kyrkan och kolla eftersom vigseln är 15.00 och arbetsskifter börjar 18.00 :P
  • SannaV

Känner verkligen igen mig..
    Vår gästlista är än så länge på ca 180 personer! Släkten tillsammans är ca 110 personer, varav säkert hälften som vi knappt träffat på flera år, men "ingen får glömmas bort".
    Till resten räknas gäster som är "familj" och de närmaste vännerna, vi har en väldigt stor vänkrets som vi faktiskt umgås väldigt mycket med. Men fortfarande är det folk som undrar om de "får komma på bröllopet" eller "kommer vi att bli bjudna?" och varje gång man ska svara så sitter det en klump i magen.
    Som tur är så är många ändå väldigt förstående när de får höra antalet gäster på listan.
    Vi, min fästman och jag, har alltid velat ha ett stort bröllop och nu får vi stå det kastet också! Haha

• Nudax
    Fiaa skrev 2011-09-28 22:24:55 följande:
    Jag jobbar skift. Och just det datumet vi ska gifta oss så har vi 12 tim nattjobb. Vilket jag tyckte var skönt! Slapp jag den biten, alla kan inte ta ledigt heller efter som min arbetsplats måste vara bemannad dygnet runt.

Men har sagt att de som vill får ju komma till kyrkan och kolla eftersom vigseln är 15.00 och arbetsskifter börjar 18.00 :P
    Problemet för oss med det där att dela upp inbjudningarna är att vi
    1. gifter oss borgerligt i samma trädgård som middagen och festen ska vara i och
    2. denna ligger 80 mil från mina arbetskamrater =P

Det går alltså inte att bjuda in folk till vigseln som inte är bjudna på allt... =(
  • Aleta
    Nudax skrev 2011-09-28 22:05:39 följande:
    Man kan svara (gärna med ett skratt):
    "Om jag vinner en miljon så ska jag bjuda alla jag vill, men tills dess så får vi hålla oss till släkten och ett litet fåtal vänner." 

De flesta måste ju ändå förstå att man inte kan bjuda alla. 
  • Anonym (konflikträdd)

Oj den här tråden har levt sitt eget lilla liv! Glad

På tal om tittbröllop och globröllop kan jag berätta att jag talade med en äldre släkting igår som berättade att när hon gifte sig var kyrkan knökfull med tisslande tasslande skvallertanter som var där för att beskåda skandalparet som var tvunga att gå till kungs för att gifta sig då hon var blott 17 år (och gravid) och han bara något år äldre.

Då var vigslarna offentliga (kanske idag också??) och vem som helst som önskade komma kunde göra det. Bjuden eller inte...

Detta åsido tycker jag iden med globröllopsinbjudningar är god och tackar återigen Pinkgrape för den och jag tycker också Aletas tips på svar var bra! 

I slutändan har det visat sig att de flesta ogäster som jag pratat med verkar inte alls så besvikna över att de inte får komma. Med facit i hand är nog mitt bästa tips att vänta så länge som möjligt med att gå ut med detaljer om hur bröllopet kommer att bli, just så att man har möjlighet att göra ändringar i gästlistan, som tex att ha vissa på globjudning och andra på kyrka+mottagning. Det är ju betydligt jobbigare att behöva oinbjuda någon som man redan bjudit...

Tack för alla svar! {#emotions_dlg.flower}

• Annika611

En kyrklig vigsel är nog offentlig än idag. Det är ju faktiskt frågan om en gudstjänst, och dit får vem som helst komma.

• Jane

Jag själv hade aldrig bjudit vänner eller personer som man inte känner så bra, meningen med bröllopet är ju att man ska ha den lyckligaste dagen i sitt liv och dela den med dom närmaste och käraste, så om man säger till arbetskamrater eller avlägsna bekanta att "tyvärr planerar vi bara ett bröllop för närmaste släkt och bästaste kompisarna" så kommer dom nog förstå... det är nog bäst att säga som det är och inte ljuga om saken...

04.08.2012
  • aniara
    Annika611 skrev 2011-10-01 16:22:32 följande:
    En kyrklig vigsel är nog offentlig än idag. Det är ju faktiskt frågan om en gudstjänst, och dit får vem som helst komma.
    Ja det stämmer.
  • decemberbrud 12

Precis detta som jag tänker på.. vill helst inte bjuda vissa av släktingarna då vi inte kommer särskillt bra överrens men vet inte om jag vågar...

• himeko81

Finns ju inget bra sätt att göra det på man får ta det som ligger närmast en själv. Jag som är av facebook generationen och har nästan alla mina kollegor - som jag gillar - skrev på fejjan något i stil med "jag tycker om er alla och jag vill ha er alla med på min dag men jag har bara plats för fem av er på mitt bröllop, de första fem som skriver blir bjudna, resten av er har jag tyvärr inte plats för"

Ingen knusslade över det och då fick alla veta det samtidigt att jag inte hade plats men som sagt detta kanske inte direkt passar alla.

• himeko81

Vill oxå lägga till vilket jag missade i mitt inlägg var att de fem som skrev att de ville komma förklarade jag för ansikte mot ansikte att denna inbjudan gäller endast DIG och tyvärr inte din respektive. Dett strider ju mot etikettsreglerna men det var ingen som grät/gnällde över det.

Svar på tråden Hur bäst bemöta de man inte bjuder?