• Anonym (konflikträdd)

Hur bäst bemöta de man inte bjuder?

Hej!

Är det någon mer än jag som tycker det är jobbigt att prata med vänner och bekanta som man inte ämnar bjuda på sitt bröllop?

För mig har det blivit att jag har börjat att undvika att skriva till vissa vänner som jag vet att jag inte kommer kunna bjuda. Det är skitfånigt men jag skäms liksom över att jag inte kommer bjuda dem och därför så vill jag inte ens berätta att vi planerar att gifta oss (jag vill ju inte heller bygga upp någon eventuell falsk förhoppning hos dem om att de ska få komma).

Vi ska ha ett bröllop för ca 70 gäster så det är inte pyttelitet familjebröllop direkt men vi har så stora familjer att vi endast kan bjuda ca 5 vänner (plus respektive) var.

Hur kan man lägga fram det hela på ett bra sätt? Jag försöker föreställa mig konversationerna i mitt huvud men det låter bara plumt och dumt.

Någon som har något gott råd eller kloka ord? Eller bara känner igen sig....

• Svar på tråden Hur bäst bemöta de man inte bjuder?
  • 123ost

Känner igen mig i det du skriver men kan tyvärr inte komma med något tips :/

• Anonym

Man säger  Ja visst får ni komma till kyrkan, det skulle göra mig så glad , men tyvärr blir middagen med släkten och närmaste och ni vet hur mycket släkt vi har.

• Anonym (konflikträdd)
    123ost skrev 2011-09-11 15:19:54 följande:
    Känner igen mig i det du skriver men kan tyvärr inte komma med något tips :/
    Skönt att det inte bara är jag i alla fall Glad Jag känner mig så fånig ibland... Själv skulle jag ju liksom inte propsa på att bli bjuden på någon av mina vänners bröllop eller kanske tänka så mycket på det om jag inte blir bjuden (om det inte är en nära vän). Men jag inbillar mig ibland att de ska känna sig sårade eller åtminstone distansierade från mig (typ jaha, så bra kompisar var vi!)

@anonym: tyvärr så ryms det inte en kotte till i kyrkan där vi gifter oss så det går inte riktigt. Men det är annars en god ide!
  • Pinkgrape

Vi hade ca 60 gäster på vårt bröllop. Familjen, släkten och våra närmsta och äldsta vänner. Övriga vänner, arbetskamrater, bekanta osv. bjöd vi in till kyrkan. Vi skickade sk. kyrkinbjudningar via datorn. Alla var jätteglada över den inbjudningen och förstod verkligen att vi inte kunde bjuda in alla till middagen/festen.

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Anonym

Då får ni säga till folk att kyrkan är redan full, svårare är det inte.

• Anonym (konflikträdd)
    Pinkgrape skrev 2011-09-11 15:51:48 följande:
    Vi hade ca 60 gäster på vårt bröllop. Familjen, släkten och våra närmsta och äldsta vänner. Övriga vänner, arbetskamrater, bekanta osv. bjöd vi in till kyrkan. Vi skickade sk. kyrkinbjudningar via datorn. Alla var jätteglada över den inbjudningen och förstod verkligen att vi inte kunde bjuda in alla till middagen/festen.
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
    Hmm kanske ska man byta kyrka. Men hur ser en kyrkinbjudning ut? Måste man liksom skriva att efterföljande fest endast är till för inbjudna eller förstår man det ändå?
    och blir det inte lite konstigt efter vigseln när vissa gäster bär av mot fest och andra får gå hem?

ps kikade på din hemsida (jättefin!) De där ballerinaskorna ser jättesöta ut. Gick de att dansa i? :)
  • Anonym (Känner igen mig)

Jag känner igen mig i det du berättar! Vi kommer att ha ett ganska stort bröllop ca 150 personer, men vi kan ändå inte bjuda alla vi vill. Blir en del släkt och många gemensamma vänner. Har haft jättesvårt att dra en gräns. En vän (enligt honom är vi nog närmare vänner än vad jag anser) skrev till mig här om dagen och frågade om vi hade skickat ut våra inbjudningskort, bara för att han var nyfiken. Misstänkte att han ville veta om han blir bjuden. Skrev tillbaka att vi skickar dem nästa vecka och då kom det: "inte för att vara oartig, men kommer jag att få en inbjudan?" Fick snällt förklara för honom att vi har väldigt många vänner och har varit hårda när det gäller inbjudan, men att han så klart får komma på vigseln ifall han vill. Tror att han blev ganska besviken, men förstår inte riktigt hur man kan ta för givet att man blir bjuden! Framförallt när man träffas så sällan... Har ett flertal vänner som jag hört tror att dom ska bli bjudna! Vill ju inte såra någon!!

• Annika611

Vi har ett lite bröllop med 20 pers, bara familj och nära släkt. Däremot har vi bjudit in vänner, kollegor och bekanta till vigseln och till en fest som vi några veckor senare håller hemma hos oss. P åfesten kommer vi att bjuda på bröllopstårta. Vi skrev inbjudan via facebook till vänner och så gjorde vi ett specialinbjudningskort till  våra arbetsplatser där vi skrev Välkomna på vigsel. Sen skrev vi att vi äter bröllopsmiddag med familjerna men att vi i stället har glädjen att bjuda till öppet hus hemma hos oss. På så sätt tror jag inte att någon tar illa upp. Vad jag har hört så är många vänner på väg på vigseln.

• Vickymb

Oj det är så svårt det där...men problemet är ju att det finns ju inte möjlighet att bjuda "alla" fast man kanske många gånger önskat att man kunde bjuda fler. Det finns ju olika orsaker till varför och man får ju bara respektera folks beslut.

Jag har en kompis som jag har arbetat ihop med och kanske träffat 1-4 ggr/år
    under de senaste 10 åren...och vissa år har vi inte setts alls.
    Dels beror det lite på att hon är en energi vampyr och man blir fullständigt utmattad av hennes närvaro och dels för att vi är kompisar och jag känner väl inget jättebehov av att hon ska bli min nya "bästis".

Men ca två månader innan mitt bröllop så börjar hon chatta med mig på facebook (som vi gör ibland) och helt plötsligt så kommer den.... -När kommer inbjudan till ditt bröllop?
    Och jag tänkte bara....shit!!! Jag blev också lite konflikträdd och orkade inte med situationen och fick det till att det bara var släkt och min äldsta och bästa vän som kom från Sverige som var bjudna av praktiska skäl (jag blev gift ute på landet mitt sjælland i Danmark).
    Jag förstod att hon blev superbesviken men i min värld var hon bara inte en av gästerna på mitt bröllop. Jag fruktar bara att hon bjuder mig till sitt bröllop och jag vet att hon blir skitsur om jag inte kommer samtidigt som jag känner mig dum om jag kommer...faaan det är fan inte lätt. Samtidigt hade jag nog velat bjuda mer vänner men ekonomin satte stopp och jag tror nog att jag inte är ensam om att bjuda släkt BARA för att de är släkt och man vill hålla familjen glad men faktiskt hellre hade önskat att man slapp bjuda sina besvärliga släktingar...men konflikträdd som jag är ORKAR JAG BARA INTE att höra på deras besvikelse i resten av mitt liv!

Sorry jag kom inte med några kloka ord till dig.....men lycka till hälsningar från en fegis/pleaser/en som inte orkar bråka med familjen ;)

• Nudax

Förstår ditt problem, är där själv! Dessutom ska vi gifta oss borgerligt i en trädgård där även festen ska vara - så vi kan inte heller göra så att vi bjuder vissa till själva vigseln och andra inte. Tycker det är jättesvårt på jobbet, där de vet att vi ska gifta oss, när de skämtar om att bröllop är så härliga och att det är så fint att gå på bröllop etc.. känns ju som om de vill bli bjudna då.

Vi har också stora familjer, så endast med familjer och närmsta äldsta vännerna blir det ändå 50 personer... men vi börjar nu fundera på att bjuda jobbarkompisar med respektive också bara för att slippa fundera, det skulle då bli 70... Föstår att det blir jobbigt för er som i sådant fall hade gått från 70 - 90 kanske...

Så ja, jag har inga bra tips =S Men förstår dig helt och fullt, assvårt!

Svar på tråden Hur bäst bemöta de man inte bjuder?