• Anonym (förkrossad brud)

Vet inte om jag klarar av att träffa min tärna igen...

Har problem med en av mina tärnor. vi har haft ett stort bråk efterssom jag upplevde att hon var lite negativ och skrev då att jag tyckte det kändes otacksamt alltihop (Jag syr upp plus betalar för deras klänningar) då hon bara direkt sa att hon inte hade tid att komma och prova klänningen.

Då startar hon ett jätte tjaffs för hon tycker att jag kallar HENNE otacksam (Fast jag sa att det KÄNNS otacksamt) Och det hela blev väldigt stort (över facebook) Jag grät under hela timmen vi skrev. När jag inte orkade mer så försökte jag vara den stora ''mannen'' och bad om ursäkt för att jag inte gjort det tydligt att jag bara skrev hur jag KÄNDE, alltså att jag inte menade att det i praktiken behövde vara så, men jag kände så. (fast att jag förklarat det gång på gång) Hon accepterade denna ursäkten, men gav ingen själv. Jag frågar henne då om inte jag kan få en ursäkt tillbaka (för hon hade skrivit ganska hemska saker) Hon svarar då att hon kan be om ursäkt för att hon blev sur, men att hon annars inte hade gjort något fel.

Jag säger då att hon faktist fått mig att börja gråta, men då säger hon att det är ju inte hennes ansvar att jag tolkar henne på mitt sätt.. Jag berättade då om vissa saker hon sagt (som att jag ska vara tacksam för att hon ställer upp och är tärna o.s.v) men hon säger bara ''men det är väl klart att det är en stor grej att jag är din tärna, då ska man väl få ett tack?'' (jag förklarar att jag tackat henne hundratals gånger, men att jag inte tycker att det ska vara så som att jag är i skuld till henne eller något)

Det hela slutar iallfall med att jag säger att vi får prata om att prova klänningar vid ett annat tillfälle för att jag mådde så dåligt och behövde gå igenom vad som hänt och hur jag kände. Hon svarar då ''Ok. Men jag tycker inte du ska lägga någon skuld på mig för det är ju du som inte gjorde klart från början med vad du menade. så du kan sluta prata om det. :) ok. )

Känner mig helt knäckt! Bröllopet är om en måndag och min tärna fattar inte ens att hon sårar mig och inte inte be om ursäkt för något! Hon bara skyller allt på mig.

Kan inte ens prata med henne nu för jag orkar inte. Vill inte. Så här ska det ju inte kännas! Man ska dela allt med sin tärna, vara glad och planera ihop. Men nu känns det bara som jag vill gråta så fort jag tänker på det.. Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Vet inte om jag klarar av att träffa min tärna igen...
  • Anonym
    Chicita skrev 2011-08-16 15:23:19 följande:
    Mitt råd är att du och din blivande make åker hem till dom tillsammans en kväll när du vet att dom är hemma (det borde du ju kunna bestämma med din vän, utan tjejens inblandning).
    Du kan behöva din blivandes stöd. Eventuellt även din syster om hon kan...

Säg sen till din vän när ni är där att du har något att säga men vet inte hur han kommer att ta det. Att du är rädd för att förlora honom som vän bara för att det har skurit sig mellan dig och hans flickvän.
    Berätta precis vad som hänt utan att anklaga henne, bara fakta.
    Sånt som han kan läsa på FB och sånt han kan fråga din syster och mamma om exempelvis.

Var noga med att du inte är osams med honom och att du inte vill vara osams med tjejen heller. Men att ni måste lösa detta nu eftersom det tar för stor plats i ert liv och er planering.
    Hon borde ju vara intresserad av att prova klänningen hon ska ha, eftersom det är hon som kommer se ut som en säck potatis om hon inte gör det.
    Det påverkar ju faktiskt inte dig om hon inte alls passar i klänningen. Det är ju bara att ta lite bilder utan tärnorna och editera bort henne annars ur bilderna Flört 
    Alltså dom fina bilderna som ska sparas eller skickas ut till släkten.
    Annars kan det väl vara lite kul "hämd" att visa upp bilder på hur fina alla ni andra var, och hur hemsk hon ser ut pga hur obstinat hon var. Hon förstör mest för sig själv. Påpeka det... Det kanske kan motivera henne lite att visa intresse för sina egna kläder.

Jag vet precis hur frustrerande sånt här är...
    Det har inget med orimliga förväntningar eller annat att göra. Utan helt enkelt att vissa verkar bli helt rabiata och förlora förståndet när dom blir tillfrågade att vara tärna eller marskalk och på något sätt försöker dom göra dagen till sin egen genom att ställa krav och sätta sig på tvären. När det enda dom egentligen behöver göra är att se till att kläderna sitter ok, och sen dyka upp på bröllospdagen... 
    just det där sista känner jag igen och håller med helt hundra om! det är verkligen så! jag hoppas att allt löser sig för dig så du bara kan fokusera på er dag snart utan tråkigheter som inte borde ta er tid :)
  • Aniara4
    Anonym (förkrossad brud) skrev 2011-08-16 14:52:52 följande:
    Hon skriver : Om det handlar om att jag inte längre ska vara din tärna så kan du ju bara säga det direkt, för då vill jag inte ha dig hemma hos mig :P. Men om det är något annat så kanske jag kan ändra i mina planer, kan inte lova något..

Hur fan möter man en sån människa?????
    Jag skulle nog ha svarat "nej, jag hade snarare tänkt att vi skulle försöka reda ut saker och ting så att det är ur världen innan bröllopet, men du verkar inte vara så intresserad av det, och i så fall kanske det är bättre om du inte är tärna trots allt".

TACK för ert enorma stöd och era goda råd! Betyder så mycket för mig i denna student!

Efter att jag försökt få en tid med henne, men att hon då inte kunnat/viljat och sedan sagt så där som jag skrev i tidigare, så kände jag att jag inte orkade mer. kändes bara som att jag inte orkar försöka gå tillmötes med en människa som helat iden sätter sig på tvären och bara ser ur sin egna synvinkel. (hon har ju gjort klart vid tidare gräl att hon minsan inte tänkte försöka tänka sig in i min situvation för det behövde hon inte!) och vi kom fram till att vi/jag inte orkar ha henne som tärna. Inte så som det är just nu. Vi bestämt för att säga tack, men nej tack till att hon var tärna. vi pratade också om att, kanske hon skulle förstå allvaret om jag sa så, och kanske ändrade sig då, och då kunde hon kanske få tillbaka rollen. Men att just nu orkar jag inte mer. Vi pratade längre om hur vi skulle göra för att inte riskera att hennes pojkvän/min bästa vän skulle bli indragen och kanske få ställa in sin roll i kyrkan pgr av henne. Sedan skrev jag ihop ett brev, som flera fick läsa igenom så inget var ''personangrepp'' och så mailade jag detta till henne (efterssom hon inte hade tid att ses under hela veckan, tyckte det var bättre att ta det nu än senare, det är så kort tid ändå...)

I mailet skrev jag rent sakligt, utan att anklaga, att jag upplevde det som att senare tiden fyllts med tjafs och bråk som jag önskade inte fanns så här nära bröllopet. och att jag tror att både hon och jag mår dåligt av dessa bråken. Så för bådas skull, och för våran vänskaps skull, så tror jag det vore bäst att hon inte var min tärna mer. Att vi tar ett steg tilbaka just nu för att alla ska må bra. Sedan skrev jag att jag hoppas att hon inte tog det som att jag ville bara elak, utan att jag bara försökte göra det rätta av situvationen. Och jag avslutade med att jag ändå hoppas att hon kom till bröllopet, för det skulle glädja oss så.

Samtidigt som jag skrikat mailet så skrev jag ett sms till hennes pojkvän/min bästa vän, om mailet och förklarade att det fick bli så efterssom hon inte ens kunde gå mig tillmötes att hitta någon tid för att prata ut och reda ut allting. Jag bad om ursäkt (vi hade pratat innan så han viste historien och vad jag kände) och hoppades att hon förstå att jag inte vill henne illa eller vara elak. Skrev också att jag hoppas att han ändå är kvar som marsalk för det betyder så mycket för mig.

Två minuter efter att mailet var skickat så brakar HELVETET lös...

Hon skriver sms på sms till mig. Om att jag är en fruktansvärd människa. Hon hade minnsan inte mått dåligt av vråa gräl, och det var ju gammalt tjafs som vi rett ut(!!??) och hon fattade inte hur jag kunde sjunka så lågt, att säga en månad innan bröllopet att hon inte fick vara tärna. Hon hade sett fram emot detta och är riktigt sårad nu. Hon vill aldrig mer se mig, prata med mig eller ens höra mitt namn. Jag är inte välkommen hem till henne. Och jag var dum i huvudet som trodde att vi skulle kunna vara vänner efter ett sånt här svek, och jag kunde glömma att hon dyker upp på bröllet o,.s.v

Jag svarade inte på något av dessa sms:en. Finns inget att säga när hon är sån här. Hon nämner inte ens det faktum att JAG skriver att JAG mår dåligt!! I min vildaste fantasti så trodde jag väl ändå att hon skulle vara lite vuxen och fråga om vi kunde prata om detta, se om det gick o reda ut eller något. Men hon bara går in i en femåringsroll och trycker ur sig skällssaker. Hon har även tagit bort mig som vän på facebook!

Hennes agerande gör att mitt beslut känns mer rätt och ger mig fantist lite mindre dåligt samvete. Men jag är lite orolig att hennes pojkvän/mi bästa vän, aldrig svarade på mitt sms, har inte hör något från han idag heller.. Vill inte tränga mig på nu heller, utan tiden får ha sin gång lite där. Tror att för allas skull så måste det få lugna ner sig lite i deras hem, för jag hoppas innerligt att hon lugnar ner sig...

Men lite orolig är jag för att han inte hört av sig :S

Men vist gjorde jag rätt? Var det elakt av mig att ta det på detta sättet??

• Mikina

Klart du gjorde rätt, vem vill ha en tärna som beter sig ens i närheten av så dåligt som hon gör?
    Jag skulle varit nervös genom hela bröllopet för att hon skulle balla ur.
    Låter som att hon är avundsjuk på din lycka, kanske har hon tjatat på din vän om att gifta sig? (eller är de redan gifta?). Det verkar iaf vara någonting som sitter på tvären i henne, som egentligen inte har med dig att göra, men som kommer ut. Kanske är hon avundsjuk på att du är bästa vän med hennes kille, en roll som hon hellre haft helt själv? Och kanske använder hon det här som en anledning till att få er att glida ifrån varandra, det är i så fall inte första gången i historien som en osäker flickvän försöker separera två vänner.

Skit i henne så gott det går, jag hoppas verkligen att din bästa vän är klok nog och ser vad allt handlar om, så att han gör rätt val, för antagligen pressar hon honom som bara den nu för att han ska ta henne parti och glida ifrån dig. Tyvärr kan det bli en större förändring än vad du någonsin tänkt, men om din vän väljer att stå bakom henne så får du finna dig i det, det är en otrolig sorg men han har ändå valt henne som flickvän och det är inte omöjligt att han då väljer bort en vän om det är vad hon kräver. Det är sjukt hur en del tjejer kan få sina pojkvänner så piskade, jag kan inte ens förstå hur man kan vilja slita sin pojkvän ifrån sin bästa vän men tydligen är en del så pass osäkra att de inte klarar av den "konkurrensen".

Lycka till!!

Mikina skrev 2011-08-17 13:49:20 följande:
    Klart du gjorde rätt, vem vill ha en tärna som beter sig ens i närheten av så dåligt som hon gör?
    Jag skulle varit nervös genom hela bröllopet för att hon skulle balla ur.
    Låter som att hon är avundsjuk på din lycka, kanske har hon tjatat på din vän om att gifta sig? (eller är de redan gifta?). Det verkar iaf vara någonting som sitter på tvären i henne, som egentligen inte har med dig att göra, men som kommer ut. Kanske är hon avundsjuk på att du är bästa vän med hennes kille, en roll som hon hellre haft helt själv? Och kanske använder hon det här som en anledning till att få er att glida ifrån varandra, det är i så fall inte första gången i historien som en osäker flickvän försöker separera två vänner.

Skit i henne så gott det går, jag hoppas verkligen att din bästa vän är klok nog och ser vad allt handlar om, så att han gör rätt val, för antagligen pressar hon honom som bara den nu för att han ska ta henne parti och glida ifrån dig. Tyvärr kan det bli en större förändring än vad du någonsin tänkt, men om din vän väljer att stå bakom henne så får du finna dig i det, det är en otrolig sorg men han har ändå valt henne som flickvän och det är inte omöjligt att han då väljer bort en vän om det är vad hon kräver. Det är sjukt hur en del tjejer kan få sina pojkvänner så piskade, jag kan inte ens förstå hur man kan vilja slita sin pojkvän ifrån sin bästa vän men tydligen är en del så pass osäkra att de inte klarar av den "konkurrensen".

Lycka till!!

Tack för dem orden! Behövde höra det! känner precis så som du skriver!

Hon har lyckats sätta klorna i honom på ett sätt, det är nämligen så att dem känner ett annat par som gifter sig samma dag. Innan hade vi gjort en överrenskommelse om att dem efter våran vigsel och fotografering skulle åka iväg för att närvara vid den andra vigslen och sen åka iväg till våran fest. Dem skulle komma lite sent men ändå närvara vid festen. Nu har tydligen inte min bästa kompis något sätt att ta sig ut till festen, och innan jag hann komma på en lösning på hans ''problem'' så hade dem tackat ja till att närvara på det andra parets bröllopsfest. Viste hela tiden att det handlade om att hon hade sett till att han inte kunde komma på festen, tror att hon vill att jag ska bli sur på honom och ''kicka'' han från hans roll som marskalk. Jag ringde idag till min bästa vän (när han var på jobbet så inte hon skulle vara i närheten) och pratade ut. Han sa inte rent ut att det var hon som fixat det så här, men medgav att det hade blivit ''lite jobbigt i hans sits'' men vi pratade på och jag sa att jag förstår honom om han känner att han måste välja sin flickvänsparti, men att jag ändå var så glad över att han kom till vigslen. han svarade att ''vigslen släpper jag aldrig! kommer vara vid din sida!'' och det var det ända jag behövde höra! så vi är fortfarande goda vänner och pratar på. (vilket jag tror kommer reta upp henne ännu mer...)

Även om det känns jätte tråkit att han inte kommer finnas där under hela kvällen, missa att dansa med mig, se när jag dansar med min make för första gången os.v.. det smärtar att han inte kommer finnas där då. Men han kommer vara där när jag blir en gift kvinna, kommer leda mig fram till altaret och ge mig till min blivande. han är där då! Och det kändes så enormt skönt att få prata med honom, se att där inte fanns några agg någonstanns i våran vänskap. Det lättade mycket hos mig!

Det är nog mycket som du säger, att hon är avensjuk. Dem är inte gifta, utan varit tillsammans i tre år, bor ihopa och har hundar och katter tillsammans. Kanske är det så att hon igentligen ville vara den som gifter sig.. vet inte. Men jag tror också att hon är extremt osäker i sig själv, och när jag då inte orkar med henne längre så är det väl nästan att räkna med att hon försökter desperat att göra vad hon kan för att behålla sin ''makt''. och tuvärr är det då att det enda kortet hon kan ta av är just hennes pojkvän som är min bästa vän och marskalk på vårat bröllopet. Men en sak är säker : Våran vänskap ska hon inte lyckas ta!

• Erika83
    Anonym skrev 2011-08-16 15:14:51 följande:
    Men herregud, hon verkar ju inte må riktigt bra tjejen, i mina ögon helt schizo. Faktiskt...
    Du kan inte ha henne som tärna, du mår inte bra av detta. Du kanske inte mår bra av att dumpa henne en så kort tid före bröllopet, men detta är ER DAG, inte hennes & inte hennes pojkväns. 
    Prata med henne för DIN skull, inte hennes. Förklara också för din bäste vän varför du gör detta - utan att få det att låta som ett dagisbråk & utan att hon sa, hon gjorde etcetc - utan bara att du mår inte bra av allt det här och denna tid vill du njuta av.  
    Du ska inte göra något du inte vill, det är din dag, du ska inte kompromissa om NÅGOT som du inte vill. Vill hon inte vara din tärna så vill hon inte....Visst kan du flytta på saker & byta tid om honh inte kan just när du kan, men med den attityd hon verkar ha skulle jag sagt ifrån direkt att detta inte alls känns bra & att eftersom hon inte verkar vilja vara din tärna så behöver hon inte. Då måste hon komma med en förklaring... gör hon inte det då heller utan bara fortsätter säga att hon inte gjort fel, så vet du ju hur hon tänker...         
    Håller helt o hållet  med föregående talare (skrivare)!
  • Erika83
    Anonym (förkrossad brud) skrev 2011-08-18 13:56:11 följande:

Tack för dem orden! Behövde höra det! känner precis så som du skriver!

Hon har lyckats sätta klorna i honom på ett sätt, det är nämligen så att dem känner ett annat par som gifter sig samma dag. Innan hade vi gjort en överrenskommelse om att dem efter våran vigsel och fotografering skulle åka iväg för att närvara vid den andra vigslen och sen åka iväg till våran fest. Dem skulle komma lite sent men ändå närvara vid festen. Nu har tydligen inte min bästa kompis något sätt att ta sig ut till festen, och innan jag hann komma på en lösning på hans ''problem'' så hade dem tackat ja till att närvara på det andra parets bröllopsfest. Viste hela tiden att det handlade om att hon hade sett till att han inte kunde komma på festen, tror att hon vill att jag ska bli sur på honom och ''kicka'' han från hans roll som marskalk. Jag ringde idag till min bästa vän (när han var på jobbet så inte hon skulle vara i närheten) och pratade ut. Han sa inte rent ut att det var hon som fixat det så här, men medgav att det hade blivit ''lite jobbigt i hans sits'' men vi pratade på och jag sa att jag förstår honom om han känner att han måste välja sin flickvänsparti, men att jag ändå var så glad över att han kom till vigslen. han svarade att ''vigslen släpper jag aldrig! kommer vara vid din sida!'' och det var det ända jag behövde höra! så vi är fortfarande goda vänner och pratar på. (vilket jag tror kommer reta upp henne ännu mer...)

Även om det känns jätte tråkit att han inte kommer finnas där under hela kvällen, missa att dansa med mig, se när jag dansar med min make för första gången os.v.. det smärtar att han inte kommer finnas där då. Men han kommer vara där när jag blir en gift kvinna, kommer leda mig fram till altaret och ge mig till min blivande. han är där då! Och det kändes så enormt skönt att få prata med honom, se att där inte fanns några agg någonstanns i våran vänskap. Det lättade mycket hos mig!

Det är nog mycket som du säger, att hon är avensjuk. Dem är inte gifta, utan varit tillsammans i tre år, bor ihopa och har hundar och katter tillsammans. Kanske är det så att hon igentligen ville vara den som gifter sig.. vet inte. Men jag tror också att hon är extremt osäker i sig själv, och när jag då inte orkar med henne längre så är det väl nästan att räkna med att hon försökter desperat att göra vad hon kan för att behålla sin ''makt''. och tuvärr är det då att det enda kortet hon kan ta av är just hennes pojkvän som är min bästa vän och marskalk på vårat bröllopet. Men en sak är säker : Våran vänskap ska hon inte lyckas ta!

Vad skönt att läsa att en del löst sig iallafall! Förstår att du är besviken för att din bäste vän inte kommer närvara hela kvällen på din STORA dag. Men det verkar ändå ha löst sig till det "bästa".
    Din bäste vän sitter klart också i en väldigt konstig o svår sits. Det är inte på något sätt okej att hans flickvän satt honom i den sitsen men tyvärr så kommer det alltid att finnas sådana tjejer. Skrikandes
    Det verkar som det grundar sig i en väldig osäkerhet hos den här tjejen, och det är i slutändan mest  hon själv som förlorar på det! Förhoppningsvis så inser det själv med tiden.

Jag önskar dig all lycka på din/er stora dag o njut ordenligt av den! Nu vet du hur det blir o gör det bästa av det!
    Styrkekram

TACK <3

Precis som ni alla säger så är felet hos henne, inte hos mig. Har fått in det i mitt huvud nu. Tänker inte låta henne förstöra min stora dag. inte heller min vänskap till min bästa vän! Jag hoppas hon bara en dag lugnar ner sig och inte vräker ur sig skällsord såfort hon hör mitt namn (blir så lättare att träffa min bästa vän om hon inte hatar mig!)

Men tack för erat stöd under hela denna ementionella resan! Ni har varit ett fantastiskt stöd. Vet inte vad jag hade gjort om jag inte hade er att få prata av mig hos, och få stöd i. så TACK! Ni har hjälp mycket!

• brideo

Förlåt om det jag kommer säga låter hårt, men.... Din bäste vän, om han är din bäste vän, måste prata med sin tjej och dig och visa att han tycker det här är fel! Det finns liksom situationer när man måste välja sida och han måste möta dig i detta. Även om han fortfarande är tillsammans med henne (av någon outgrundlig anledning så är många bra killar ihop med psykotjejer) så måste han ändå prata med dig och visa sitt stöd för dig på något sätt. Att dra sig undan i det här läget och bara vara tyst mot er båda, "för att inte välja sida" är inte sann vänskap i mina ögon. 

Hamnade faktiskt i en liknande situation med en vän för ett tag sedan. Det gick inte att reda ut och vänskapen tog slut pga att min fd vän var oresonlig vilket alla i omgivningen såg. Då hände något som jag absolut inte förväntade mig, en gemensam god vän till oss båda, sa åt henne på skarpen och frågade vad hon sysslade med. Tyvärr fick det ingen effekt med min ex-vän MEN min relation till vår gemensamma vän är nu mycket starkare och bättre för att hon stod upp för mig. Hon ska nu vara tärna på mitt bröllop nästa sommar. De har fortfarande en relation vilket är helt ok för mig, det var liksom inte deras konflikt, men att hon sa till när hon såg vad som hände gav henne sån respekt i mina ögon och det värmer mig fortfarande.  

Tyvärr händer saker i livet som gör att de man litade på och älskade ibland faller ner. Om det händer kanske man inte behöver göra det till en större sak än vad det är. Rycka på axlarna och liksom konstatera "ok, du var inte bättre än så ok". Då måste man inte hata dem, klippa band med folk osv utan mer se saker och ting för vad det är. Make sense? Jag hoppas det. Kram och lycka till!

Du förresten, grattis att du blev av med henne redan nu och att du slapp gå och undra. Nu är det ute i ljuset liksom.  

Förstår helt ditt resonomang, och håller mycket med dig. Men min bästa vän är inte riktigt den typen. Detta vet jag och accepterar. Kanske hade han gjort det om sakerna händer på en och samma gång - face to face. Men här var han inte riktigt involverad och fick bara ''höra'' om sakerna.. Så jag kan förstå honom med. Jag hoppas innerligt att han har sagt något till henne, det vet jag inte, men jag hoppas.

Men jag vet hur han är och det accepterade jag för länge sedan. Att han håller kvar såpass att han stannar för vigslen är lite av hans sätt att dels kompromissa men även visa att han finns för mig.

Sen kan man alltid hoppas att han själv en dag ser hur pass omogen och egocentrisk dend är bruden är! Men tuvärr är det inte med mina ögon han måste se det, utan med sina egna.

Men förstår helt din tanke! Är glad för din skull att du hade en vän som kunde stå upp för dig.. Vet att sådant betyder mycket! :)

• Nanna

KOmmer lite sent in här i tråden men efter allt jag läst av vad du skrivit så har du gjort helt rätt val. Det är ingen vän som gör så. Jag hoppas innerligt att du kommer ha den bästa dagen i ditt liv och att livet efter kommer vara fyllt av lycka!

Nanna skrev 2011-08-20 20:37:38 följande:
    KOmmer lite sent in här i tråden men efter allt jag läst av vad du skrivit så har du gjort helt rätt val. Det är ingen vän som gör så. Jag hoppas innerligt att du kommer ha den bästa dagen i ditt liv och att livet efter kommer vara fyllt av lycka!
    Tack för ditt stöd! :) Känns skönt att höra.
  • fru i augusti

Skönt att läsa att det löst sig till det bästa! Nu slipper du henne!

Hoppas du får en underbar månad av sista planering inför bröllopet och att Er dag blir precis så som ni vill ha den!

• Tiisa

Jag är också sen in här men du gjorde så rätt, så rätt! Jag tror också att du hade gått och grubblat på om denna tjej skulle förstöra något annars!

Lycka till på dagen! :D

Tack tjejer <3 Känns faktist skönare nu..

Svar på tråden Vet inte om jag klarar av att träffa min tärna igen...