• Anonym (förkrossad brud)

Vet inte om jag klarar av att träffa min tärna igen...

Har problem med en av mina tärnor. vi har haft ett stort bråk efterssom jag upplevde att hon var lite negativ och skrev då att jag tyckte det kändes otacksamt alltihop (Jag syr upp plus betalar för deras klänningar) då hon bara direkt sa att hon inte hade tid att komma och prova klänningen.

Då startar hon ett jätte tjaffs för hon tycker att jag kallar HENNE otacksam (Fast jag sa att det KÄNNS otacksamt) Och det hela blev väldigt stort (över facebook) Jag grät under hela timmen vi skrev. När jag inte orkade mer så försökte jag vara den stora ''mannen'' och bad om ursäkt för att jag inte gjort det tydligt att jag bara skrev hur jag KÄNDE, alltså att jag inte menade att det i praktiken behövde vara så, men jag kände så. (fast att jag förklarat det gång på gång) Hon accepterade denna ursäkten, men gav ingen själv. Jag frågar henne då om inte jag kan få en ursäkt tillbaka (för hon hade skrivit ganska hemska saker) Hon svarar då att hon kan be om ursäkt för att hon blev sur, men att hon annars inte hade gjort något fel.

Jag säger då att hon faktist fått mig att börja gråta, men då säger hon att det är ju inte hennes ansvar att jag tolkar henne på mitt sätt.. Jag berättade då om vissa saker hon sagt (som att jag ska vara tacksam för att hon ställer upp och är tärna o.s.v) men hon säger bara ''men det är väl klart att det är en stor grej att jag är din tärna, då ska man väl få ett tack?'' (jag förklarar att jag tackat henne hundratals gånger, men att jag inte tycker att det ska vara så som att jag är i skuld till henne eller något)

Det hela slutar iallfall med att jag säger att vi får prata om att prova klänningar vid ett annat tillfälle för att jag mådde så dåligt och behövde gå igenom vad som hänt och hur jag kände. Hon svarar då ''Ok. Men jag tycker inte du ska lägga någon skuld på mig för det är ju du som inte gjorde klart från början med vad du menade. så du kan sluta prata om det. :) ok. )

Känner mig helt knäckt! Bröllopet är om en måndag och min tärna fattar inte ens att hon sårar mig och inte inte be om ursäkt för något! Hon bara skyller allt på mig.

Kan inte ens prata med henne nu för jag orkar inte. Vill inte. Så här ska det ju inte kännas! Man ska dela allt med sin tärna, vara glad och planera ihop. Men nu känns det bara som jag vill gråta så fort jag tänker på det.. Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Vet inte om jag klarar av att träffa min tärna igen...
  • Anonym

Om du är rädd för att inte få sagt det du vill så skriv ett brev och läs det för henne. Så blir det ansikte mot ansikte men du får ändå sagt det du vill.

• Anonym

jag har varit med om något liknande med min dåvaranda tärna. berättade för henne att´jag och min m2b bestämt oss för att gifta sig, hon blev knappt glad och en vecka senare kommer hon och berättar att hon och hennes kille bestämt sig för att gifta sig. före oss. för vi tog ju deras datum enligt hennes m2b. som han inte sagt till någon, ens sin blivande fru. jag vill inte diskutera det vidare, men jag blev väldigt väldigt sårad.

needless to say är hon inte ens i närheten av en vän längre och hon är inte ens påtänkt somt ärna. vi har ingen som helst kontakt idag och jag trodde inte att folk kunde ens vara så. 

du verkar ha stött på något liknande. du ska lägga fokus på dig, det här är DIN dag och ingen har rätt att förstöra den genom så omoget betende som din vän visat. skit i henne. det gör du bäst i :)  

• Anonym

det var jag som skrev nyss och kom på ett tillägg:

energitjyvar har ingen någon nytta av. och jag förstår kruxet med att din bästa vän är ihop med henne. men min m2b är fortfarade nära vän med min ex-tärnas nuvarande man så det ena behöver inte utesluta det andra :)

• TheAndieGirl
    Anonym (förkrossad brud) skrev 2011-08-09 16:14:05 följande:

Har problem med en av mina tärnor. vi har haft ett stort bråk efterssom jag upplevde att hon var lite negativ och skrev då att jag tyckte det kändes otacksamt alltihop (Jag syr upp plus betalar för deras klänningar) då hon bara direkt sa att hon inte hade tid att komma och prova klänningen.

Då startar hon ett jätte tjaffs för hon tycker att jag kallar HENNE otacksam (Fast jag sa att det KÄNNS otacksamt) Och det hela blev väldigt stort (över facebook) Jag grät under hela timmen vi skrev. När jag inte orkade mer så försökte jag vara den stora ''mannen'' och bad om ursäkt för att jag inte gjort det tydligt att jag bara skrev hur jag KÄNDE, alltså att jag inte menade att det i praktiken behövde vara så, men jag kände så. (fast att jag förklarat det gång på gång) Hon accepterade denna ursäkten, men gav ingen själv. Jag frågar henne då om inte jag kan få en ursäkt tillbaka (för hon hade skrivit ganska hemska saker) Hon svarar då att hon kan be om ursäkt för att hon blev sur, men att hon annars inte hade gjort något fel.

Jag säger då att hon faktist fått mig att börja gråta, men då säger hon att det är ju inte hennes ansvar att jag tolkar henne på mitt sätt.. Jag berättade då om vissa saker hon sagt (som att jag ska vara tacksam för att hon ställer upp och är tärna o.s.v) men hon säger bara ''men det är väl klart att det är en stor grej att jag är din tärna, då ska man väl få ett tack?'' (jag förklarar att jag tackat henne hundratals gånger, men att jag inte tycker att det ska vara så som att jag är i skuld till henne eller något)

Det hela slutar iallfall med att jag säger att vi får prata om att prova klänningar vid ett annat tillfälle för att jag mådde så dåligt och behövde gå igenom vad som hänt och hur jag kände. Hon svarar då ''Ok. Men jag tycker inte du ska lägga någon skuld på mig för det är ju du som inte gjorde klart från början med vad du menade. så du kan sluta prata om det. :) ok. )

Känner mig helt knäckt! Bröllopet är om en måndag och min tärna fattar inte ens att hon sårar mig och inte inte be om ursäkt för något! Hon bara skyller allt på mig.

Kan inte ens prata med henne nu för jag orkar inte. Vill inte. Så här ska det ju inte kännas! Man ska dela allt med sin tärna, vara glad och planera ihop. Men nu känns det bara som jag vill gråta så fort jag tänker på det.. Vad ska jag göra?

Om jag hade varit du, så skulle jag ha dumpat henne för länge sedan.... det är en ära att få vara någons tärna... Det är tärnan som ska vara tacksam att du har valt henne inte tvärtom... 0ch dessutom ska tärnan vara din högra hand....

Måste bara tillägga ännu mer om min så kallade tärna och vän..
    Igår så överraskades vi av en gemensam möhippa och svensexa av min familj/släkt. Det är en tradition i våran släkt att vi firar det blivande brudparet tillsammans med en fest, typ femkamp os.v
    Så detta hade min mamma planerat tillsammans med sina systrar. Jag viste ju att detta skulle komma och såg frame mot det. igår var den stora dagen och vi blev överraskade. Hade en FANTASISKT rolig möhippa och svensexa.
    Framåt fyra på morgonen då folket åkt hem, det är bara jag, min mamma, moster och syster kvar. så Berättar dem om vad min andra tärna då har haft för sig.
    Mamma bjöd med henne och hennes pojkvän(min bästa vän) för att vara snälla, då kunde givetvis inte min tärna och sa att dem skulle byta helg. Men det gick ju inte för det var enda helgen som alla andra kunde.
    Då började hon attacera min syster! (varför vet vi inte för det var ju inte hon som anordnade detta) och sa att detta inte alls var den sorstens möhippa som jag önskat mig. Min syster sa att : jo det är det här hon gillar, hon är ingen typisk fest-drickasigfull-skämmabort sig,tjej utan gillar att tävla, spela och ha roligt tillsammans.
    Då hävdar min andra tärna då att min syster inte alls känner mej, att jag vill ha en klassisk möhippa (där jag då ska bli asfull och skämma ut mig) Och så har hon hållt på att tracka henne. Nu den senaste tiden så har min tärna inte ens hälsat på min syster (som också är en av mina tärnor) när dem träffas, för hon är sur på min syster!

För det första så var det inte den riktiga tärna-planera-möhippa-hippan, utan detta var våran familjetradtion. Om dem hade viljat kunde ju mina tärnor gjort något annat vid ett annat tillfälle (vilket har varit min systers tanke hela tiden, för så gjorde vi till henne) Men hon bara blir förbannad och beter sig som en femåring och försöker tycka ner min syster, och är otrevlig mot min familj bakom ryggen på mig!
    Och sen får jag då höra att hon har en bild av att jag vill bli aspackad på min möhippa, häga på krogar och skämma ut mig med pinsamma uppdrag os.v Och då blir jag ganska rädd. ALLA som känner mig vet att det inte alls är jag! jag tycker om att dricka några öl, ta någora glas vin.. men aldrig att bli full. Det är en fruktansvärd känsla för mig! Så jag har aldrig någonsin viljat ha en sådan möhippa! Vart får hon detta ifrån (vi har ALDRIG ens festat ihop, under åren vi känt varandra har hon sett mig dricka tre öl - en kväll!, då vi titta på film..)

Så nu känner det ÄNNU värre! När jag vet att hon varit så besvärlig mot alla andra med, att det är riktig osämja mellan henne och min syster med (vilken mysig bröllopmorgon kommer det bli när vi tre ska ha morgonen tillsammans och fixa till oss!!??) Hon känns bara riktigt hopplös nu! Börjar snart gråta igen...

• Erika83

Tänkte svara på denna tråd men när jag läste inläggen så insåg jag att allt jag tänkt skriva är redan skrivet av "fru i augusti". Instämmer med andra ord helt och hållet med vad hon skrivit!

Skärper hon inte sig så tycker jag att du ska skippa henne som tärna, hon förtjänar inte den äran (att vara din tärna) om hon ska bete sig så barnsligt. En riktig vän beter sig inte på det sättet, ännu mindre inför din STORA dag! Det är din dag och det är du som bestämmer hur den dagen ska se ut och vill hon vara tärna så får hon ju såklart prova klänningen som du sytt. Nä, väldigt dålig stil av henne.

Men vill du ge henne en chans till så måste ni träffas och prata om det, face to face. Att träffas på neutral mark kan vara bra, på ett café t.ex. Då är det större chans att ni håller det på en lugn nivå med.

Lycka till och hoppas att allt löser sig för dig! {#emotions_dlg.flower}

Håller med er alla, och är så tacksam för att jag får avreagera mej hos er. <3

Nu känns det mer som att jag faktist inte orkar ha henne som min tärna. Men jag hoppas ändå att vi kan förbli lite av vänner iallfall, för min relation med min bästa vän iallfall. Var roligt att göra parsaker med dem.

Men jag är som sagt väldigt rädd för hur relationerna kommer bli. Är rädd för att om jag säger att jag inte längre vill ha henne som min tärna att helvetet kommer bryta ut. Hon är fruktansvärt barnslig och egocentrisk (har vi ju märkt!) och jag är rädd för att hon kommer blåsa upp det till världens storm. Ännu värre är det då för hennes pojkvän, min bästa och äldsta vän, som hamnar i klämm. Han är också med på bröllopet, han är marshalk, plus att han är den som ska lämna över mig i kyrkan. Jag är rädd för att han kommer hamna i kläm och att hon kommer tvinga honom att inte ställa upp. Då hamnar han i valet och kvalet och det tycker jag är så oträttvist. Han har ju inte gjort något fel!

Jag har iallfall smsat min bästa vän och sakt att jag behöver prata men honom, utan henne! Han ska återkomma med en tid då hon jobbar. Känner att jag måste börja med att prata med honom. Berätta om allt (tvekar på att han vet allt om hennes beteende mot mej, min syster och resten av familjen) och sedan höra vad han har att säga, vad han tycker vi ska göra. För jag vill apsolut inte förlora honom som vän, och inte att han överger mig på min stora dag!

Så vi får ta det där ifrån.. Skriver igen när jag pratat med honom...

För övrigt så känns det supertråkit att eventuellt förlora en tärna. Då har jag inte två tärnor som jag alltid drömt om. Mest lessen blir jag när jag ser dem två tärnklänningarna som ligger här, som min mamma sytt och som jag betalat.. Då kommer en klänning aldrig användas... vet inte alls.. gud vad detta känns tråkit!! Varför är det så här en månad innan the day??

Skickade ett sms till henne och sa : Har du tid någon gång i veckan jag behöver träffa dej öga mot och för att prata ut och få klarspråk på saker. Hon svarar då : okey, ja jag tycker inte jag gjort något fel, så prata på du!

Jag har inte ens sagt vad det handlade om men hon försvarar sig redan. Känner att det inte är lönt att prata med henne när hon redan gått in i försvarsställning för då lyssnar hon ändå inte på vad jag har att säga.
    Jag svarar inte och då skriver hon att hon kan prata nu i en timme framåt (tar mig 15 min att köra till henne!) men resten av veckan kan hon inte (vilket jag vet av hennes pojkvän faktist är lite av en lögn)
    Jag säger då att jag kan inte på den tiden, då det blir så stressat och tajt, vill ju ta det samtalet i lung och ro.
    Hon svarar då att hon inte tänker avboka något för min del, jag är ju upptagen.
    Svarar inte på det heller då jag inte anser det vara lönt. Hon skriver snart igen att hon kanske kan ringa istället. jag säger att jag inte vill ta det på telefon.
    Hon skriver : Om det handlar om att jag inte längre ska vara din tärna så kan du ju bara säga det direkt, för då vill jag inte ha dig hemma hos mig :P. Men om det är något annat så kanske jag kan ändra i mina planer, kan inte lova något..

Hur fan möter man en sån människa?????

• Anonym

Men herregud, hon verkar ju inte må riktigt bra tjejen, i mina ögon helt schizo. Faktiskt...
    Du kan inte ha henne som tärna, du mår inte bra av detta. Du kanske inte mår bra av att dumpa henne en så kort tid före bröllopet, men detta är ER DAG, inte hennes & inte hennes pojkväns. 
    Prata med henne för DIN skull, inte hennes. Förklara också för din bäste vän varför du gör detta - utan att få det att låta som ett dagisbråk & utan att hon sa, hon gjorde etcetc - utan bara att du mår inte bra av allt det här och denna tid vill du njuta av.  
    Du ska inte göra något du inte vill, det är din dag, du ska inte kompromissa om NÅGOT som du inte vill. Vill hon inte vara din tärna så vill hon inte....Visst kan du flytta på saker & byta tid om honh inte kan just när du kan, men med den attityd hon verkar ha skulle jag sagt ifrån direkt att detta inte alls känns bra & att eftersom hon inte verkar vilja vara din tärna så behöver hon inte. Då måste hon komma med en förklaring... gör hon inte det då heller utan bara fortsätter säga att hon inte gjort fel, så vet du ju hur hon tänker...         

• Chicita

Mitt råd är att du och din blivande make åker hem till dom tillsammans en kväll när du vet att dom är hemma (det borde du ju kunna bestämma med din vän, utan tjejens inblandning).
    Du kan behöva din blivandes stöd. Eventuellt även din syster om hon kan...

Säg sen till din vän när ni är där att du har något att säga men vet inte hur han kommer att ta det. Att du är rädd för att förlora honom som vän bara för att det har skurit sig mellan dig och hans flickvän.
    Berätta precis vad som hänt utan att anklaga henne, bara fakta.
    Sånt som han kan läsa på FB och sånt han kan fråga din syster och mamma om exempelvis.

Var noga med att du inte är osams med honom och att du inte vill vara osams med tjejen heller. Men att ni måste lösa detta nu eftersom det tar för stor plats i ert liv och er planering.
    Hon borde ju vara intresserad av att prova klänningen hon ska ha, eftersom det är hon som kommer se ut som en säck potatis om hon inte gör det.
    Det påverkar ju faktiskt inte dig om hon inte alls passar i klänningen. Det är ju bara att ta lite bilder utan tärnorna och editera bort henne annars ur bilderna Flört 
    Alltså dom fina bilderna som ska sparas eller skickas ut till släkten.
    Annars kan det väl vara lite kul "hämd" att visa upp bilder på hur fina alla ni andra var, och hur hemsk hon ser ut pga hur obstinat hon var. Hon förstör mest för sig själv. Påpeka det... Det kanske kan motivera henne lite att visa intresse för sina egna kläder.

Jag vet precis hur frustrerande sånt här är...
    Det har inget med orimliga förväntningar eller annat att göra. Utan helt enkelt att vissa verkar bli helt rabiata och förlora förståndet när dom blir tillfrågade att vara tärna eller marskalk och på något sätt försöker dom göra dagen till sin egen genom att ställa krav och sätta sig på tvären. När det enda dom egentligen behöver göra är att se till att kläderna sitter ok, och sen dyka upp på bröllospdagen... 

Svar på tråden Vet inte om jag klarar av att träffa min tärna igen...