• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad har ni för bröllopsbudget?
  • Zelmah

    vi har en budget på 35 000 ca, har faktiskt inte så noga koll mer än att pengarna räcker... har handlat mycket som jag sen inte dratt från sparkontot.. men ca 30 000-35 000 kanske.. men jag klickade 20-30 för det är snarare åt det hållet än uppåt 50. Vi har inte snålat med något direkt och känner inte att vi saknar något utan känner oss väldigt nöjda md allt. Jo, det skulle vara band då.. har mailat ett band men de har inte svarat, nåt annat band vill vi nog inte ha så det lutar väl åt Spotify ändå. Lite levande musik blir det när pappa spelar. Vi blir 70 personer förutom oss själva. Får väl tillägga att vi har väldig tur med att ha så många vänner och nära familj som gladerligen hjälper till. (frisör, frilandsfotograf, hobbykonditor, matlagningshjälp, transport m.m) Har helt enkelt haft väldig tur på det sättet.

    Resan är självklart inte inräknad i denna budget. den får nog bli till våren (gifter oss om en månad exakt).

  • pyret och snöflingan
    Zelmah skrev 2011-08-04 00:00:16 följande:
    vi har en budget på 35 000 ca, har faktiskt inte så noga koll mer än att pengarna räcker... har handlat mycket som jag sen inte dratt från sparkontot.. men ca 30 000-35 000 kanske.. men jag klickade 20-30 för det är snarare åt det hållet än uppåt 50. Vi har inte snålat med något direkt och känner inte att vi saknar något utan känner oss väldigt nöjda md allt. Jo, det skulle vara band då.. har mailat ett band men de har inte svarat, nåt annat band vill vi nog inte ha så det lutar väl åt Spotify ändå. Lite levande musik blir det när pappa spelar. Vi blir 70 personer förutom oss själva. Får väl tillägga att vi har väldig tur med att ha så många vänner och nära familj som gladerligen hjälper till. (frisör, frilandsfotograf, hobbykonditor, matlagningshjälp, transport m.m) Har helt enkelt haft väldig tur på det sättet.

    Resan är självklart inte inräknad i denna budget. den får nog bli till våren (gifter oss om en månad exakt).
    Vårt bröllop gick med allt inräktnat på 190 000 kr inklusive vår resa till Maldiverna. Sen utöver detta tillkom 27000 på aktiviteterna på Maldiverna ( massor med dykcertikat och spa)
    Ringarna 46000 SEK
    Filmteamet 20000 SEK
    Fotografen med extrabilder efterhand 15000 SEK ungefär
    Kuvertavgifterna 67000 SEK
    Boende för oss och några speciella gäster 10 000 SEK
    En getaway efter bröllopet till Häckeberga slott 8900 SEK för tre dagar med 6 rättersmiddagar
    Brudklänning 4000 SEK
    Extra tillbehör såsom bolero, tiara osv 3400 SEK
    Frack hyrd 2200 SEK med skor (köpta)
    Egen transportbil (sparat in här istället för att hyra någon)
    Kyrkan kostade inget
    Dekorationerna hade vi en budget på 2000 sek inte mer
    Brudbukett 2200 SEK
    Håruppsättning och makeup för både brud och tärna, brudgum, brudens faster och gudmor fick makeup
    6300 sek (inkl färgning av brudens hår)
    Maldiverna resa 43000 SEK
    Korrdinator 16000 SEK + boende inkl i den andra beräkningen
    Vi köpte material till inbjudningskorten och gjorde egna sådana, tog mycket tid men var roligt att pyssla lite också. Alla trodde att de var köpta.
    Dessa gick på 3000 SEK  inkl allting namnskyltar osv.

    Mycket annat är nog glömt men det drar iväg fort.. Det var tur att vi filmade vårt bröllop.

    Man kan också säga att vi hade 26 gäster inkl brudparet. Så det var litet, exklusivt och personligt bröllop men väldigt påkostat.

    Vi ville inte ha mycket folk utan vi bjöd de som vi tyckte förtjänade att dela vår stora dag.

    Självklart skickade vi ut mycket inbjudningskort för man vet inte hur många som tackar nej senare. Ett par hoppade av sista veckan (samma vecka som bröllopet) vilket var väldigt oschyst då vi redan ändå skulle betala för kuvertet.
  • pyret och snöflingan
    Zelmah skrev 2011-08-05 00:32:16 följande:
    fattar inte riktigt varför du citerar mig i anslutning till ditt inlägg? som kontrast mot din budget eller???
    Nej det var inte meningen. Jag tog bara något inägg för att kunna lägga ett eget men nu har jag upptäckt att det går att lägga ett eget utan att citera någon. Sorry..
  • pyret och snöflingan
    Zelmah skrev 2011-08-05 00:32:16 följande:
    fattar inte riktigt varför du citerar mig i anslutning till ditt inlägg? som kontrast mot din budget eller???
    Ditt inlägg var också det sista i listan skrivet så det var ingen sådan tanke bakom alls. Du behöver inte ta saker personligt. Man kan bli väldigt förolämpad när du skriver på det sättet.
  • Zelmah

    Tar det det inte alls personligt. Blev bara så förvåndad att du citerade mig och fattade inte alls varför. Då var det enda jag kom på som motivering till att jag blivit citerad att det var stor skillnad på våra budgetar och att du ville visa det. Ta det inte personligt du heller. Jag missförstod hur du menade och undrade därför varför du citerat mig. Jag blev nu anmäld för det inlägget och det är därför bortplockat av moderatorerna. Ändå finns här mkt grövre saker som inte tas bort och anmäls, undrar ibland hur BT fungerar när det kommer till hur de ser över sitt forum... Jaja.. det var tydligen ett personligt påhopp att jag undrade varför du citerat mig, ber om ursäkt för att du kände dig påhoppad det var aldrig någon avsikt att du skulle uppleva det så.

  • Tittij

    Jag tryckte 100 000 - 150 000 men har inte riktigt räknat efter ännu...

    Klänning: 2000 kr
    Tärnklänning: 800
    Kläder till barnen: 1000
    Ny skjorta till mannens högtidsdräkt samt kemtvätt: 1500 
    Underkläder: 1000
    Slöja: 100 kr
    Ring: 15 000
    Smycken: 300
    Skor: 750
    Smink + hår för mig och tärna: 2300 

    Inbjudningar: 1400
    Kaffeservetter med tryck: 375
    Kyrkprogram: 200
    Festprogram 300

    Blommor cirka 2000
    Blommor kyrka: 500
    Favor boxar: 1800
    Såpbubblor: 300 kr
    Toalettkorgar: 1000
    Busstransport: 3100
    Taxi från hotell till kyrka: 800
    Hotell 2 nätter: 5000
    Fotograf: 15 000 
    Rolls Royce: 2500
    Barnvakt: 1000
    Felnokning av lokal: 2200
    Tack-kort: 2000?

    2-rätters till 80 gäster: 32 800
    Vinpaket: 14 400
    Avec: 4500
    Drinkbiljetter: 11000
    Välkomstbubbel: 5500
    Cupcakes: 8000

    Totalt: 140 000 (Plus resa på cirka 20 000)

     

  • Zelmah

    Kanske ska redögöra lite för hur vi fördelat pengarna

    Vigselkostnad: 500

    Klänning: 800 (vintage från USA)
    Skor: ca 600
    Väska: ca 600
    Smycken: ärvda
    Ring 2500 (pantbanken 0,20ct)
    Slöja (vet ej om jag kommer anv den): ca 250
    Hår: vet ej, bästa vännen ska göra, vet inte hur mkt jag ska betala! Hon säger nej men nåt måste jag ju ge! Hon är ej färdig utbildad än utan går som lärling.
    Smink o parfym räknas ej in eftersom det används innan o efteråt med.

    Hans kläder: gratis (lånar av hans arb givare, försvaret)
    Flugor till marsalkar: ca 300-500? ej köpt än(!) måste kolla nu...
    Skjorta till brorsan: 250 (personalrabatt)

    Buss för gästerna från vigselplats till lokal: 2500
    Vår transport: ett flak öl eller en flaska whisky? (m2bs svågers bror kör oss i sin vita veteranbil)
    Lokal:1400
    Servis: 1050
    Städ:140
    Mat: 6000- 8000? har ej handlat allt än, men än så länge har jag handlat till o gjort 7 pajer för 300. Pappa och hans sambo har handlat och bakat pajer de med. Vet ej vad de har lagt.
    Dryck: 710 euro
    Mousserande: 1600-2000
    Blommor: 2500? (pappas kusin gör buketten o tre corsage plus att jag köper buntar till borden)

    Fotografering: vet ej, pappas sambos dotter. Har sagt att hon gör det gratis men nåt måste vi ju ge. Hon är frilandsfotograf. Vet inte hur mkt som är rimligt att ge henne...

    Dekorationer till dukningen o lokalen, inbjudan, festprogram: det är detta som är så svårt att räkna eftersom jag handlat lite då och då och ibland dratt från kontot och ibland ej.. men kanske 2000? eller 3000

    Bröllopsnatten i svit: m2b´s 35-årspresent från hans familj

    Tårta: svägerskan gör, vi betalar ingredienserna och dekorationer.

    det slutliga summan vet jag först efter den 3 september Solig

    vet inte om jag glömt nåt.. maten gissar jag bara. Har inte alls räknat över. Kan ev. bli mindre för vi kanske får något som present, typ räkorna. Och till den mat som pappa o hans sambo lagar kommer de hjälpa till med pengarna oxå har de sagt. Men jag ränkar inte med den ekonomiska hjälpen i budgeten för maten utan räknar som om vi inte fick det betalt.

    Bröllopsresan blir nog inte förrän i maj eller juni nästa år, det  blir förmodligen blir till Santorini. Får se vad det kostar.

  • Zelmah
    Zelmah skrev 2011-08-09 19:47:09 följande:
    Hon är ej färdig utbildad än utan går som lärling.
    Hejåhå svenska två! Jag själv som hatar särskrivningar!!! råkade komma åt spaceknappen i fel läge. Ursäkta för den fadäsen.
  • lundabrud

    Tittij: Vad billiga era festprogram blev, till 80 gäster - den kostnaden drar iväg så djävulskt när vi räknar på det... gjorde ni dem själva? Eller hur kom ni undan med 300 spänn? Tips?

  • Tittij
    lundabrud skrev 2011-08-09 19:59:46 följande:
    Tittij: Vad billiga era festprogram blev, till 80 gäster - den kostnaden drar iväg så djävulskt när vi räknar på det... gjorde ni dem själva? Eller hur kom ni undan med 300 spänn? Tips?
    Ja vi gör dem själva. Printar dem på mannens jobb. Så det enda som kostar är banden jag knyter runt dem. (Sen har jag köpt en del pysselgrejer som håltång och liknande(
  • Stiffini

    Vi gifter oss om 11 dagar:)
    När vi børjade allting hade vi en budget på 120 000 kr.
    Idag är vi øver 160 000kr:/ och är rädd att det blir lite mer än det när allt är øver.
    Vi bor ioførsig i Oslo så saker är snäppet dyrare än i Sverige.
    Men vi har haft tankegången genom processen att "Vi gifter ju oss bara en gång så då gør vi det ordentligt" Så då har saker och ting pløtsligt kostat mer än tänkt!
    Just när det kommer till vårat brøllops vill vi inte førhandla med oss själva och kanske nøja oss med det näst bästa.
    Men oavsett vilken budget man har så "lever man efter sina tillgånger" och då gør man ju det bästa med det:)

  • augusti2012

    Vi har ingen direkt budget. Men vi kommer hamna runt 35-40 000 kr.
    Och då snålar vi inte utan jag köper pö om pö när jag hittar fynd.
    Ebay och här via BT har jag hittat en hel del.

    Allt småplock och saker till mig, slipsar, 2 tärnklänningar, nästan allt till festprogram, inbjudningskort etc, saker till dekorationer har jag lyckats fynda. Så runt 4000 kommer det kosta. Och då har jag inte snålat för fem öre.
    Allt ifrån brudnäbbsklänning till ringkudde och saker på toaletten.

    Hyra av festlokal: fredag kväll till söndag fm 1600.
    Min brudklänning cirka 1400 (mina föräldrar köper detta)
    Skor till bruden: vita med klack och röda låga 120 kr.
    Strumpeband 30 kr
    Höfthållare  40 kr
    Stay ups 32 kr. 
    Tiara, Örhänge och slöja: 125
    Paraply, solfjäder och väska, sjal: 200 kr. 
    Kostym till brudgummen: dressman 1000 kr
    Skjorta och skor till brudgummen:
    Slipsnål och manschettknappar (gåva från svärföräldrarna)
    Slips och näsduk: 45
    Slipsar och näsdukar till två bestman och brudens far:  125 kr
    Ringbäraren: sjömanskostym 350 kr + sandaler
    Brudnäbb: klänning 260 kr (prinsessklänning)
    Ena tärnan: klänning 199 kr. (+ scarf 25)
    Andra tärnan: Budget 300 kr
    extra paraply: 19 k
    Allt du behöver till inbjudningskort, tackkort, festprogram, vigselprogram och bordsplacering förrutom frimärke och lite vitt papper: 1100 kr.
    såpbubblor 36 st 150 kr
    ringkudde: 60 kr
    Saker till toaletterna för att piffa upp dem som badrumsmatta, tvålar toalettkorgar 200 kr
    Entren: Som saker till tipspromenad, plastchampangeglas, röda matta, Skylt med A <3 P, glasburkar med ljus i, pennor, pennställ: budget cirka 400
    Dekoration till festlokalen: max 1000 kr (= pussklockor, favourpåsar, skålar, blommor, linneservetter, gästbok, saker till godisbord, vimplar etc. 

     Litet smakprov på hur vi har handlat och tänker.. 

  • Erika83

    Håller på att räkna på detmen ca 60 000 kr tror jag. Ca 50 gäster på festen, släkten och de närmaste vännerna. Lägger lite mer krut på vissa saker och mindre på andra som inte känns lika viktiga för oss.

    Blivande svärmor är kock och gastronom så hon har kontakter som hjälper oss med mat och servering. All dryck köper vi i Tyskland. Brudklänningen får jag av mina föräldrar. M2b:s föräldar bidrar med okänd summa.

    Vi är precis i startskedet av planeringen. Göra upp budget först för att sedan kunna se hur lång tid det tar att spara ihop till det för att sedan kunna sätta datum. Solig

  • stinabirgitta

    Jag räknar lite på det mesta,  men vi vill inte lägga mer än 20 000. Vi kommer att bjuda runt 130 gäster. Vi tänker göra så mycket som möjligt själva och använda folk vi känner och det de kan. :)

  • gbg2012

    Vet inte exkat men med bröllopsresa blir det nog 180 000 kr, men då går bröllopsresan till Maldiverna eller västindien så inte de billigaste resmålen. Vi har en ordentlig budget och behöver inte prioritera bort något utifrån den. Vi har i dagsläget sparat mer än hälften och jag söker jobb så förhoppningsvis får jag ett jobb så är bröllopsresan sparad inom några månader. =)

  • aniara

    Vi har 100 000 som budget, exklusive brøllopsresan. Vi åker till Frankrike så det blir inget extremt och semester skulle vi ju haft ändå :)

    Vår størsta utgift är maten. Middag før 50 på restaurang, inklusive allt (brudskål, trerätters, vinpaket, kaffe&avec, tårta, dukning och servering) går på 55 000 kr. Vi kommer inte ha favours och vi kommer inte køpa speciellt mycket dekorationer eftersom vi gillar det stilrena.

  • sofi 88

    Vår totala budget, inkl resa, vigselring osv är ca 65 000 kr.
    Känns väldigt lagom eftersom vi kommer köra ett ganska enkelt bröllop i en hembygdsgård och våra släkter/vänner är avslappnade så det passar oss perfekt.
    Förrätt och eventuell efterrätt tror jag vi/släktingar ska göra själva medan huvudrätt antagligen kommer cateras av en vän till svärmor och tårta ska vi kolla på prinsesstårta från citygross.
    Alkohol kommer antagligen mina föräldrar hjälpa oss med, men det ingår trots det i vår budget.
    Ringen kostar ca 6 000 kr, resan är beräknad att kosta mellan 15 och 20 000 kr och då är det spa långweekend vi hade tänkt oss. Möjligt att det blir billigare än så.

  • Laconian

    Vårt Bröllop kommer hamna under 20.000 och det är cirka 50 gäster anmälda:

    Ringar: 7200 ( - guld som vi lämnat in och fått presentkort för så kanske 5000 för bådas ringar)
    Inbjudningskort och placeringskort: 500 :-   (hos vistaprint)
    Lokalen: 1000:- (hyr bystugan där vi bor)
    Dekoration: 1000:-
    Kläder: 1800:- (mannen hyr frack, jag har sytt om mormors brudklänning = gratis, köpt brudskor på rea för 50:- )
    Mat: 4000:-, varav vi betalar 2000:-. (mina föräldrar sponsrar oss med älgkött)
    Tårta:
    1600:-
    Dryck: 600:- champagne, 500:- läsk och bubbelvatten, 200:- bål
    Hår och make-up: 0:-  En kompis som är hårstylist och make-up artist fixar det gratis
    Blommor:
    300:- (binder min och brudtärnans buketter själv samt dekorerar dom)
    Vokalister: 1000:-
    Vigselförrättare: Milersättning för 3 mil.. 100 Övrigt: 600:-

    = 16.200:-   Så det gjorde vi nog bra tror jag.  Dagen har ju inte kommit än så det kan ju bli fler utgifter men hittills har vi klarat budgeten bra! =)

  • sofi 88
    sofi 88 skrev 2011-10-05 10:18:49 följande:
    Vår totala budget, inkl resa, vigselring osv är ca 65 000 kr.
    Känns väldigt lagom eftersom vi kommer köra ett ganska enkelt bröllop i en hembygdsgård och våra släkter/vänner är avslappnade så det passar oss perfekt.
    Förrätt och eventuell efterrätt tror jag vi/släktingar ska göra själva medan huvudrätt antagligen kommer cateras av en vän till svärmor och tårta ska vi kolla på prinsesstårta från citygross.
    Alkohol kommer antagligen mina föräldrar hjälpa oss med, men det ingår trots det i vår budget.
    Ringen kostar ca 6 000 kr, resan är beräknad att kosta mellan 15 och 20 000 kr och då är det spa långweekend vi hade tänkt oss. Möjligt att det blir billigare än så.
    Glömde skriva att vi antagligen blir mellan 50 och 65 gäster :) Ursprunglig budget var 70 000 kr men när jag räknar på bt kommer vi som sagt ner några tusenlappar. Därför kan det vara kul att öka gästlistan eftersom det ändå får plats 70 pers i lokalen...
Svar på tråden Vad har ni för bröllopsbudget?