• Anonym (ledsen)

Bröllopet inställt

Nu har jag fått nog. Skit trist, men vad gör man? Detta blir bara en kortis av det hela.........

Det känns som att jag försöker och försöker men får ingenting tillbaks. Gubben har alltid annat att göra än att umgås med mig och barnen. Pratar jag om bröllopet så blir han tyst och vill inte prata om det........... Och han blir mer och mer elak. En av sönerna som inte är hans mår verkligen inte bra, han säger till honom att han är dum i huvudet, inte fattar något osv. Och även jag är riktigt dum i huvudet som försvarar honom..... Han lovar gång på gång att han ska ändra sig men det känns som att det bara blir värre och värre......
    Men varför är det så svårt att gå?????
    Jag har alltid sagt att mina barn kommer först, jag är den starka, fattar inte att tjejer stannar kvar hos vissa män. Och nu är jag där själv, osäker och ledsen. Hur har jag igentligen kunnat stanna så länge och trott att det ska bli guld och gröna skogar? Hur mycket skada har jag utsatt mina barn för? Bråken, skriken................
    Hur ska det bli?

• Svar på tråden Bröllopet inställt
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (ledsen) skrev 2011-08-01 12:19:23 följande:
    Tack för allt, alla!!!!!!!!!!!!!!!

Jag behöver verkligen få läsa allt det här, det har runnit ut i sanden så många gånger förr och jag vill inte att det gör det denna gång också, men det är ju så lätt att stanna kvar.
    Har precis pratat med mamma................... Hon blev lite smått chockad, hon trodde han hade ändrat sig..... Han är så snäll och go när det är andra i närheten och för andras barn. Hon tyckte jag skulle komma till henne en vecka, bara sticka ta alla barnen med mig och stänga av telefonen......
    Jag behöver verkligen er som pushar mig i rätt riktning nu................Lider av depression sedan ett par år tillbaka, fick då prata med någon men tyvärr ger det inte mig något eftersom jag tyvärr sluter mig som en mussla, vill inte att andra får veta hur det igentligen är bakom de stängda dörrarna.
    Jag känner en tjej som jag har haft som kompis i några år, det finns inga barn i bilden men han har lite i taget tagit en bit av henne hela tiden. Hon vågar nu inte gå ut bland folk, hon vågar inte prata i telefon när han är hemma, knappt äta eller dricka något när han är hemma, allt ska vara på hans villkor. Hemskt att höra att det finns sådana relationer. Jag har så klart medlidande och finns där för min kompis ifall hon vill bryta sig fri men det är mycket svårt när han dessutom tvingat henne till att skriva på ett lån under dödshot (vågar inte anmäla till polisen då de ändå inte gör något enligt henne) så nu sitter hon dessutom med ett lån på 500 000 sek som hon måste betala tillbaka om de skulle separera. Han har blivit arbetslös och var "tvungen" att få henne att ta det lånet.
    Hon är också deprimerad och vill bara göra slut på allting men kom ihåg att det kommer att det är bättre att prata om saker och ting istälelt för att sluta sig som en mussla. Man måste få ur sig känslorna och det kommer att kännas bättre.

Kram!!
  • Guffi

Hej!
    Gissar att du har mycket just nu - men hur går det för dig?
    Hoppas du känner att du har den styrka du behöver för att göra det som känns bäst för dig.

Skickar en tanke och en varm kram!

• Nanna

Ojojojoj..... undrar också hur det går för dig!
    Om jag hade varit du så hade jag läst på lite på sambolagen och kontaktat en advokat/jurist för att höra vad som gäller om ni sepererar.

Var stark!!!!! Du kommer må bättre sedan. Kom ihåg också att du gjorde vad du lovat dig -  att sätta dina barn i första hand. Det kommer de alltid att minnas. 

• Anonym (ledsen)

Jag har veknat ännu en gång................ Sa jag skulle ge honom en sista chans men igår kväll när vi hade gäster så blev han taskig efter några öl. Så fort jag sa något snällt fick jag något elakt tillbaks, som tex pratade vi stöld då sa jag: JO, men visst har jag stulit, för jag har väl stulit ditt hjärta? Inte en chans, inte än iaf, fick jag tillbaka och så var det nog hela kvällen. Rätt var det var så svarade han mig inte, sedan gav jag tillbaka med samma mynt......... Då satt han hos våra gäster en stund och jag var hos barnen sedan stack han. Kom hem vid lunch idag och duschade och stack sedan iväg på möte, tror han sov hos sina föräldrar. Men han har inte sagt ett ord till mig idag.

Så just nu känner jag att han är såååå dj*vla elak.......

Jag måste ta mig härifrån, men just nu känns det som att jag inte har råd, alla bilar står på mig, skatten ska betalas på alla bilar, andra extraavgifter denna månaden....... och jag måste även betala halva räkningarna för huset om jag sticker innan det är sålt. Bufferten är tom......
    Igår fick jag tom veta att han pratat med grannarna om att de får en av sönernas favoritkatt när vi flyttar... Hm, skulle aldrig falla mig in i att ge bort grabbens katt.

Men jag måste läsa här mer och mer vad ni har skrivit för det ger mig styrka, kanske jag kan ta mig härifrån....

• Anonym (upprörd)

Huvudsaken är att du tar dig ur, NU!! Låt inte dina barn bli förstörda! Som mamma är det din främsta uppgift att se till att dina barn har det bra och det har de inte när de tvingas uppleva ert dåliga förhållande, tro mig jag vet hur det är! Frågan handlar inte om din man kan förändras eller inte, frågan handlar om du vill vara en bra mamma och ta hand om dina barn på bästa sätt.

Så vilket är viktigast, mannen eller barnen??

• Anonym (ledsen)

Barnen är självklart viktigast................. De är nr 1 för mig. Men det är sååååååååå svårt, iaf när pengar styr så mycket och jag inga har......

Men jag behöver verkligen få "höra" detta, att jag måste vara en bra mamma, att jag måste agera, att det bara är jag som kan göra något åt situationen. Jag behöver få "skit"  för att jag stannar så att jag verkligen vaknar och får styrkan. Trodde jag hade den men tydligen inte...........

• bumbibjörn

Fy vill skicka dig världens största styrkekram! Det är lätt att säga skit i det praktiska, att det ordnar sig, men... Det är bara du som kan avgöra vad du ska göra, jag kan argumentera mig gul & blå att du ska lämna honom, men om du inte vill så spelar det ingen roll. Men så här kan du inte ha det, det kommer alltid vara något som gör att det inte passar just nu. Kan du inte börja med att prata med en advokat? Sälj bilarna, ja sälj allt så du kommer därifrån. Kan du inte prata med dina föräldrar om du & barnen kan bo där ett litet tag tills ni har kommit lite på fötter. Kan du på ägor vis prata med din sambo? Säga det att ni inte kan leva såhär & om det ska finnas minsta chans för er i framtiden så måste han låta dig gå nu. Hur ska ni göra med allt? Tror han bara kommer bli mer & mer elak då han känner att du är på väg att gå. Snurigt skrivet. Vill ge dig kraft & mod att se en lösning & lämna honom.

• Anonym

En vän sa en gång vad vill du lära dina barn och i ditt fall så  måste du tänka efter, vill du lära dina barn att kärlek är  skrik bråka och noll respekt  eller kärlek är värme och trygghet?

• Anonym (kram)
    förlovadflicka skrev 2011-08-04 17:18:17 följande:
    Tänk på att han är most likely inte ledsen för att han älskar dig och barnen utan för att han tycker synd om sig själv för att nu blir det ju jobbigt för honom! Min mosters man var knappast glad när de inte bodde med honom (fast han kastat ut dem!) för att han visste ju hur mycket skit han skulle få, han var inte ledsen för att han slagit sina egna barn och nästan mördat sin fru, han var bara ledsen för att han inte kände för att få fängelse! Även om han inte slagit er så är de samma skrot och korn...
    Detta är så sant som det är sagt! Och TS, du är verkligen inte ensam!! Jag har två nära vänner som just nu genomgår exakt samma sak, och de har tack och lov insett nu att ingenting blir bättre och att de måste lämna sina hemska män för barnens skull. Du kan också!!
  • Äntligen blivande

Åhh jag känner också så mkt för diig!! Jag tror att du kanske får svälja din stolthet och

kanske fråga föräldrar och vänner om ett litet lån så länge.. Tror nog att de förstår..

Sen går det också ringa till de berörda företagen och få uppskov eller delbetala...

Tror att du MÅSTE ta dig därifrån snarast!! Du har ju gett tillräckligt många chanser

nu!! Det finns nån annan för dig därute nån gång i framtiden!! Ni kommer att bli så

mycket starkare, du och dina barn!!! Det kommer kanske ta tid, men det är det värt!!

Många många kramar till dig och dina barn!!!

• Aniara4

Kom igen! Du klarar det! Barn klarar sig utan pengar, men de klarar sig inte utan trygga kärleksfulla förebilder som visar dem vad som är ok eller inte i mänskliga relationer. Det kommer att bli tufft i början, men ni kommer över det. Och sen har ni resten av era liv i frihet.

• Silketuss
    Aniara4 skrev 2011-08-23 10:44:25 följande:
    Kom igen! Du klarar det! Barn klarar sig utan pengar, men de klarar sig inte utan trygga kärleksfulla förebilder som visar dem vad som är ok eller inte i mänskliga relationer. Det kommer att bli tufft i början, men ni kommer över det. Och sen har ni resten av era liv i frihet.
    Bra skrivet! 
  • Anonym (sälj)
    Anonym (ledsen) skrev 2011-08-21 13:39:42 följande:
    Jag måste ta mig härifrån, men just nu känns det som att jag inte har råd, alla bilar står på mig, skatten ska betalas på alla bilar, andra extraavgifter denna månaden....... och jag måste även betala halva räkningarna för huset om jag sticker innan det är sålt. Bufferten är tom......
    Igår fick jag tom veta att han pratat med grannarna om att de får en av sönernas favoritkatt när vi flyttar... Hm, skulle aldrig falla mig in i att ge bort grabbens katt.

Men jag måste läsa här mer och mer vad ni har skrivit för det ger mig styrka, kanske jag kan ta mig härifrån....
    Om bilarna står på dig, sälj dem! Ja du måste betala halva låne kostnaden om ni äger huset gemensamt, men räkningar som står i hans namn tex elavtal,telefon,sopor etc är du inte tvungen att betala det är den som står på avtalen som är betlaningskyldig.
  • Anonym (ledsen)

NI har rätt, bilarna kan jag sälja..........
    Men allt står på mig, telefon, mobiler, el, sopor osv............... Men huset har vi 50% var av....

• Aniara4
    Anonym (ledsen) skrev 2011-08-23 11:12:20 följande:
    Men allt står på mig, telefon, mobiler, el, sopor osv............... Men huset har vi 50% var av....
    Säg upp så många avtal du kan då! Om han till en början kommer att bo kvar i huset är det upp till honom att teckna nya elavtal osv. Beror lite på hur lång uppsägningstid det är förstås, men det kan funka.

Om det blir struligt, kan du tillfälligt låna pengar av t.ex. dina föräldrar? När huset är sålt kommer du ju att ha pengar att betala tillbaka.
  • Anonym

Alla avtal som inte är till nytta för dig, säger upp till att börja med och när du flyttar sså kan du flytta vissa av dina avtal med dig, kolla upp vilka det är.

• Anonym (sälj)
    Anonym (ledsen) skrev 2011-08-23 11:12:20 följande:
    Säg upp alla avtal du inte behöver när du flyttar. El leverans kan du flytta med om du fortfarande ahr bindningstid men elabonemang(nätet) och sopor kan du säga upp.
Svar på tråden Bröllopet inställt