Future Mrs S skrev 2011-07-20 11:42:23 följande:
Kanske skulle göra det.. :) Kan du inte plz ge mig ditt recept på mousse lite mer utförligt? Alltså mäng och sådär, och lite tips på vad jag kan göra så kan jag provbaka sen ;)
M2b ja... han gillar bara kladdkaka ;D Brownie gillar han oxå men jag vill så gärna ha en våningstårta staplar liksom och det verkar för seg med sådana bottnar då :(
Mitt recept är inte så exakt, men jag kan skriva ner det lite tydligare i alla fall...
Jag har 2-2,5 gelantinblad till 2 dl vispgrädde. (dvs 1-1,25 blad / dl grädde om man vill skala upp receptet)
Mer gelantin om jag använder något till smaksättning som är flytande och mindre om jag använder något fast.
Enda sättet är nästan att prova sig fram för att få en perfekt mousse... Jag misslyckas ibland jag också när jag blandar i för mycket saft eller om det var mer gelantin i sylten än jag trodde osv...
Jag har smaksatt med allt från whisky till björnbärsmarmelad och after eight. Det är bara fantasin som sätter gränser...
Vår tårta kommer vara med två mörka chokladbottnar med mörk choklad och riven choklad emellan(troligtvis mörk choklad med mint), ovanpå dom så blir det hallonmousse, sen vanlig tårtbotten, vit chokladmousse och tårtbotten. Täcka med sugerpaste eftersom vi har en del mandelallergiker med.
Detta går ypperligt att stapla bara man har något som håller upp allt.
Jag använder dowelrods som ser ut som långa ihåliga plaströr. Varje tårtvåning står på en pappersbricka.
Det funkar rätt bra med typ grillpinnar i trä också, men om inte moussen är tillräckligt hård då så kan grillpinnarna liksom "skära" igenom tårtan och så ramlar allt ihop.
Har varit med om det en gång, så efter den upplevelsen så använder jag bara dom där tjocka "rören" som funkar som pelare