• Gwennie

Tårttips till dig som bakar själv

Efter många olika provbak har vi nu äntligen (antagligen ;) hittat vår bröllopstårta. Var helt inne på något chokladstint, men hittade ett recept med vaniljbottnar, hallonmousse och flädermousse under marsipantäcke och det var så himla gott!
    Hade svårt att föreställa mig hur en flädermousse skulle smaka, men blev mycket positivt överraskad - smakar friskt och lyxigt på något vis :)

Receptet finns att läsa i Allt om mats festspecial nr8, maj 2011. Fanns ännu inte ute på deras hemsida, men kommer säkert.

Testa!

• Svar på tråden Tårttips till dig som bakar själv
  • katarinarask

Kan man frysa ner tårtan när den är färdig?
    Vi ska bjuda så många gäster så för att slippa stressen dagen innan skulle jag vilja göra dem före och frysa in.

• Chicita
    Future Mrs S skrev 2011-07-20 11:42:23 följande:
    Kanske skulle göra det.. :) Kan du inte plz ge mig ditt recept på mousse lite mer utförligt? Alltså mäng och sådär, och lite tips på vad jag kan göra så kan jag provbaka sen ;)

M2b ja... han gillar bara kladdkaka ;D Brownie gillar han oxå men jag vill så gärna ha en våningstårta staplar liksom och det verkar för seg med sådana bottnar då :( 
    Mitt recept är inte så exakt, men jag kan skriva ner det lite tydligare i alla fall...
    Jag har 2-2,5 gelantinblad till 2 dl vispgrädde. (dvs 1-1,25 blad / dl grädde om man vill skala upp receptet)
    Mer gelantin om jag använder något till smaksättning som är flytande och mindre om jag använder något fast.
    Enda sättet är nästan att prova sig fram för att få en perfekt mousse... Jag misslyckas ibland jag också när jag blandar i för mycket saft eller om det var mer gelantin i sylten än jag trodde osv...

Jag har smaksatt med allt från whisky till björnbärsmarmelad och after eight. Det är bara fantasin som sätter gränser...

Vår tårta kommer vara med två mörka chokladbottnar med mörk choklad och riven choklad emellan(troligtvis mörk choklad med mint), ovanpå dom så blir det hallonmousse, sen vanlig tårtbotten, vit chokladmousse och tårtbotten. Täcka med sugerpaste eftersom vi har en del mandelallergiker med.
    Detta går ypperligt att stapla bara man har något som håller upp allt.
    Jag använder dowelrods som ser ut som långa ihåliga plaströr. Varje tårtvåning står på en pappersbricka.
    Det funkar rätt bra med typ grillpinnar i trä också, men om inte moussen är tillräckligt hård då så kan grillpinnarna liksom "skära" igenom tårtan och så ramlar allt ihop.
    Har varit med om det en gång, så efter den upplevelsen så använder jag bara dom där tjocka "rören" som funkar som pelare 
  • Gottblåbär

Här har ni receptet, men som sagt de är på cheescaken, som för den delen var ruskigt go den också men vi ska byta ut och ha mousse, och två lager av vaniljkrämen med rabarberkompott för den var för jäkla go. Kanske att vi då kan göra både jordgubbsmousse och flädermouses längst upp. ?

Ingredienser

3 dl skalad och skuren rabarber (à 66 g) 1 dl strösocker 3 dl tjock vaniljkräm t ex marsánkräm 2 färdiga tårtbottnar 1 l jordgubbar 200 g naturell färskost av philadelphiatyp 1 1/2 dl vispgrädde 1 dl strösockergelatinblad 1/2 l blandade färska bär till garnering

Gör så här

Koka rabarbern med sockret till en mjuk kompott. Låt kallna. Blanda den med vaniljkrämen, hemlagad eller tillagad enligt anvisning på förpackning. Lägg den ena tårtbottnen i en form med löstagbar kant. Bre på rabarber- och vaniljsmeten. Lägg på den andra tårtbottnen. Snoppa och mixa jordgubbarna släta med stavmixer eller i matberedare. Vispa ihop färskost, vispgrädde och socker till en slät massa. Vänd ner de mixade jordgubbarna i ostsmeten. Vispa slätt. Blötlägg gelatinbladen i kallt vatten 10 minuter. Ta upp och smält dem i en kastrull på svag värme. Rör ner gelatinet i lite av jordgubbssmeten. Blanda ner resten av smeten. Häll smeten ovanpå tårtan. Ställ kallt 2–4 timmar. Garnera tårtan med de färska bären strax före servering. Direktlänk http://www.ica.se/Recept/moussetarta-med-jordgubbar-och-rabarber-424676/
  • Mirjami

Någon som kan tala om hur länge moussen håller? Om man gör mousse och har som frosting på cupcakes, håller det ett dygn i kyl då utan att smaka apa?

• Chicita
    Mirjami skrev 2011-07-21 11:21:11 följande:
    Någon som kan tala om hur länge moussen håller? Om man gör mousse och har som frosting på cupcakes, håller det ett dygn i kyl då utan att smaka apa?
    Kolla hållbarheten på ingredienserna. Det håller lika länge som den med kortast hållbarhet. Om det inte är väldigt syrlig mousse för då kan grädden surna fortare.
    Men en dag ska inte vara några problem Glad 
  • Chicita

Så här blev senaste skapelsen...
    TheD ville ha en amerikansk modell, 6-kantig 4-våningstårta med lila sidenband och kallor som dekoration.
    Vi hjälptes till att dekorera den, fyllningen är Stracciatellamousse och Rabarber / jordgubbsmousse på klassisk tårtbotten.

Inte så pjåkig om jag får säga det själv Tungan ute
  • hjgs
    Chicita skrev 2011-08-07 08:44:29 följande:

TheD ville ha en amerikansk modell, 6-kantig 4-våningstårta med lila sidenband och kallor som dekoration.
    Vi hjälptes till att dekorera den, fyllningen är Stracciatellamousse och Rabarber / jordgubbsmousse på klassisk tårtbotten.

Helt fantastisk super fin, själv har jag lyckats hitta en super smak kombo för  oss och riktigt goda mousser, men att täcka går åt fanders, tur att jag har tid att öva =/
  • AnnaJacob
    Chicita skrev 2011-08-07 08:44:29 följande:

Verkligen hur fin som helst! Jag är verkligen imponerad. Men jag undrar två saker.
    Det lila bandet, vad är det gjort av?

Sen till alla er som tänkt baka själva, när ska ni göra det? För en tårta kan man väl inte baka alltför långt innan, och på själva dagen så hinner man väl inte!? hmmm....
  • Chicita

hjgs och AnnaJacob:
    Tack :)
    Blev ovanligt nöjd faktiskt...

Bandet är ett lila sidenband. TheD ville gärna ha exakt färg och det är svårt att komma exakt när man färgar sockerpasta eller marsipan hemma. Jag berättade att det kan bli svårt att skära pga sidenbandet, men det spelade ingen roll eftersom det skulle stå serveringspersonal och skära upp tårta. Så dom tog ju bort banden så fort TheD och hennes M2B hade börjat skära sin del av tårtan Glad 

Jag rekommenderar inte sidenband generellt. Det är snyggt, men svårt när man ska ta bitar sen. Men när inte gästerna behövde skära själva så gjorde det ju inget

Jag kommer börja baka anslagen (tårtbottnarna) nån vecka innan och frysa in. Det är lättare att dela bottnarna när dom är lite halvfrysta nämligen. Sen lägger jag ihop tårtan med fyllning på torsdagen och täcker med sockerpasta på fredagen. När jag är klar med det så åker vi ut till stället vi ska vara och stoppar in tårtan i kylen där. På lördag morgon sen så sätter jag ihop och dekorerar och kollar att den har överlevt natten Flört
    Tårtan vinner på att stå nån dag innan man äter den. Bara man kollar att ingredienserna har lång hållbarhet och kyler ordentligt hela tiden så är det inga problem.
    Man kan till och med låta bottnarna tina inne i tårtan så hjälper den till att hålla tårtan kyld 

• hjgs
    Chicita skrev 2011-08-09 16:19:28 följande:
    hjgs och AnnaJacob:
    Tack :)
    Blev ovanligt nöjd faktiskt...

Bandet är ett lila sidenband. TheD ville gärna ha exakt färg och det är svårt att komma exakt när man färgar sockerpasta eller marsipan hemma. Jag berättade att det kan bli svårt att skära pga sidenbandet, men det spelade ingen roll eftersom det skulle stå serveringspersonal och skära upp tårta. Så dom tog ju bort banden så fort TheD och hennes M2B hade börjat skära sin del av tårtan Glad 

Jag rekommenderar inte sidenband generellt. Det är snyggt, men svårt när man ska ta bitar sen. Men när inte gästerna behövde skära själva så gjorde det ju inget

Jag kommer börja baka anslagen (tårtbottnarna) nån vecka innan och frysa in. Det är lättare att dela bottnarna när dom är lite halvfrysta nämligen. Sen lägger jag ihop tårtan med fyllning på torsdagen och täcker med sockerpasta på fredagen. När jag är klar med det så åker vi ut till stället vi ska vara och stoppar in tårtan i kylen där. På lördag morgon sen så sätter jag ihop och dekorerar och kollar att den har överlevt natten Flört
    Tårtan vinner på att stå nån dag innan man äter den. Bara man kollar att ingredienserna har lång hållbarhet och kyler ordentligt hela tiden så är det inga problem.
    Man kan till och med låta bottnarna tina inne i tårtan så hjälper den till att hålla tårtan kyld 
    men hur får du sockerpastan så fin, hur tunn eller tjockt kavlar du den. och vad spacklar du med? låter ju bara att man kan dela på det och inte göra allt på en dag lite mindre stress.
  • Chicita
    hjgs skrev 2011-08-09 17:03:18 följande:
    men hur får du sockerpastan så fin, hur tunn eller tjockt kavlar du den. och vad spacklar du med? låter ju bara att man kan dela på det och inte göra allt på en dag lite mindre stress.
    Det är extravit marsipan på den tårtan som jag sprayat med vit lyster-spray för tårtor...
    Men principen är ju samma för sockerpasta... Jag brukar satsa på ca 4-5 mm tjock pasta. Men det känner man, det är något som man liksom lär sig. Man måste ju dra och tänja lite i den så det är bra att ha lite att "ta av" så att säga *S*

Jag "snodde" ett recept på smörkräm här från bröllopstorget och det har jag fodrat alla tårtor jag gjort efter att jag såg det receptet, men jag minns inte vem som gav ut receptet.
    1 del philadelphiaost
    1 del vit choklad
    1 del smör
    Smält chokladen och smöret och rör ner philadelphiaosten.
    Jättesmaskigt Skrattande 
  • hjgs
    Chicita skrev 2011-08-09 17:09:36 följande:
    Det är extravit marsipan på den tårtan som jag sprayat med vit lyster-spray för tårtor...
    Men principen är ju samma för sockerpasta... Jag brukar satsa på ca 4-5 mm tjock pasta. Men det känner man, det är något som man liksom lär sig. Man måste ju dra och tänja lite i den så det är bra att ha lite att "ta av" så att säga *S*

Jag "snodde" ett recept på smörkräm här från bröllopstorget och det har jag fodrat alla tårtor jag gjort efter att jag såg det receptet, men jag minns inte vem som gav ut receptet.
    1 del philadelphiaost
    1 del vit choklad
    1 del smör
    Smält chokladen och smöret och rör ner philadelphiaosten.
    Jättesmaskigt Skrattande 
    okej tack för hjälpen, blir att öva och öva
  • Chicita
    hjgs skrev 2011-08-09 17:12:32 följande:
    okej tack för hjälpen, blir att öva och öva
    Övning ger färdighet Flört
    Jag brukar baka och ta med till jobbet... Så slipper jag alla kalorier, men får bra feedback Flört
  • hjgs
    Chicita skrev 2011-08-09 17:28:51 följande:
    Övning ger färdighet Flört
    Jag brukar baka och ta med till jobbet... Så slipper jag alla kalorier, men får bra feedback Flört
    haha jag har tänkt detsamma, sen köpte vi en mini mini spring form för att testa smak kombos så man inte rullar fram till bröllopet ;-P
  • Zia 20090618

Vi hade flädermousse och hallonmousse men jag tycker inte att flädergrejen smakade så speciellt.. Smakqade inte så mycket alls egentligen..

Svar på tråden Tårttips till dig som bakar själv