Inlägg från: hjgs |Visa alla inlägg
  • hjgs

Tårttips till dig som bakar själv

wiii super tack för tipset, här hemma hade vi snöat in på fläder i tårtan, jag har velat fram och tillbaka om jag ska göra den själv, igår var vi hos bagarn och det va tvär nej på fläder men nu ska det provbakas och så kanske det blir att göra tårtan själv.

• hjgs
    Gottblåbär skrev 2011-07-20 10:00:02 följande:
    Jag var också inne helt på choklad så hitta jag ett recept (egentligen på en cheescake) men man kan ju göra om de till mousse tänkte jag. Då var de i botten en blandning mellan vaniljkräm och rabarberkompott (tårtbotten under och över såklart) och den var gudomligt god, och så var de jordgubbsceescake längst upp. Så tönkte ha jordgubbsmousse,kanske ska byta de mot fläder istället? Va tror ni, eller kanske ha jordgubb och fläder, eller blir de för mkt smaker kanske?

Va tror ni? 
    jag tror absolut att jordgubb och fläder funkar, vi tänkte då pröva att blanda. har köpt en liten mini mini form så jag kan göra typ två bitarstårtot för att exprimentera på :-P

vart lite nyfiken på ditt recept med rabarber och vanilj inget du vill dela med dig av
  • hjgs
    Chicita skrev 2011-08-07 08:44:29 följande:

Så här blev senaste skapelsen...
    TheD ville ha en amerikansk modell, 6-kantig 4-våningstårta med lila sidenband och kallor som dekoration.
    Vi hjälptes till att dekorera den, fyllningen är Stracciatellamousse och Rabarber / jordgubbsmousse på klassisk tårtbotten.

Inte så pjåkig om jag får säga det själv Tungan ute
    Helt fantastisk super fin, själv har jag lyckats hitta en super smak kombo för  oss och riktigt goda mousser, men att täcka går åt fanders, tur att jag har tid att öva =/
  • hjgs
    Chicita skrev 2011-08-09 16:19:28 följande:
    hjgs och AnnaJacob:
    Tack :)
    Blev ovanligt nöjd faktiskt...

Bandet är ett lila sidenband. TheD ville gärna ha exakt färg och det är svårt att komma exakt när man färgar sockerpasta eller marsipan hemma. Jag berättade att det kan bli svårt att skära pga sidenbandet, men det spelade ingen roll eftersom det skulle stå serveringspersonal och skära upp tårta. Så dom tog ju bort banden så fort TheD och hennes M2B hade börjat skära sin del av tårtan Glad 

Jag rekommenderar inte sidenband generellt. Det är snyggt, men svårt när man ska ta bitar sen. Men när inte gästerna behövde skära själva så gjorde det ju inget

Jag kommer börja baka anslagen (tårtbottnarna) nån vecka innan och frysa in. Det är lättare att dela bottnarna när dom är lite halvfrysta nämligen. Sen lägger jag ihop tårtan med fyllning på torsdagen och täcker med sockerpasta på fredagen. När jag är klar med det så åker vi ut till stället vi ska vara och stoppar in tårtan i kylen där. På lördag morgon sen så sätter jag ihop och dekorerar och kollar att den har överlevt natten Flört
    Tårtan vinner på att stå nån dag innan man äter den. Bara man kollar att ingredienserna har lång hållbarhet och kyler ordentligt hela tiden så är det inga problem.
    Man kan till och med låta bottnarna tina inne i tårtan så hjälper den till att hålla tårtan kyld 
    men hur får du sockerpastan så fin, hur tunn eller tjockt kavlar du den. och vad spacklar du med? låter ju bara att man kan dela på det och inte göra allt på en dag lite mindre stress.
  • hjgs
    Chicita skrev 2011-08-09 17:09:36 följande:
    Det är extravit marsipan på den tårtan som jag sprayat med vit lyster-spray för tårtor...
    Men principen är ju samma för sockerpasta... Jag brukar satsa på ca 4-5 mm tjock pasta. Men det känner man, det är något som man liksom lär sig. Man måste ju dra och tänja lite i den så det är bra att ha lite att "ta av" så att säga *S*

Jag "snodde" ett recept på smörkräm här från bröllopstorget och det har jag fodrat alla tårtor jag gjort efter att jag såg det receptet, men jag minns inte vem som gav ut receptet.
    1 del philadelphiaost
    1 del vit choklad
    1 del smör
    Smält chokladen och smöret och rör ner philadelphiaosten.
    Jättesmaskigt Skrattande 
    okej tack för hjälpen, blir att öva och öva
  • hjgs
    Chicita skrev 2011-08-09 17:28:51 följande:
    Övning ger färdighet Flört
    Jag brukar baka och ta med till jobbet... Så slipper jag alla kalorier, men får bra feedback Flört
    haha jag har tänkt detsamma, sen köpte vi en mini mini spring form för att testa smak kombos så man inte rullar fram till bröllopet ;-P
Svar på tråden Tårttips till dig som bakar själv