• Gwennie

Tårttips till dig som bakar själv

Efter många olika provbak har vi nu äntligen (antagligen ;) hittat vår bröllopstårta. Var helt inne på något chokladstint, men hittade ett recept med vaniljbottnar, hallonmousse och flädermousse under marsipantäcke och det var så himla gott!
    Hade svårt att föreställa mig hur en flädermousse skulle smaka, men blev mycket positivt överraskad - smakar friskt och lyxigt på något vis :)

Receptet finns att läsa i Allt om mats festspecial nr8, maj 2011. Fanns ännu inte ute på deras hemsida, men kommer säkert.

Testa!

• Svar på tråden Tårttips till dig som bakar själv
  • drömmer

Du vill inte skriva in det här ? Låter jättegott!

• Gwennie
    drömmer skrev 2011-07-19 23:05:39 följande:
    Du vill inte skriva in det här ? Låter jättegott!
    Ja, har man sagt A får man... ;)
    Det var ett himla långt recept med allt som ingick i hela tårtan med dekorationer och allt, så jag skriver helst inte ut allt (det finns ju i tidningen - har faktiskt fortfarande sett den ute i en del affärer), men jag kan bidra med den fantastiska flädermoussen och en snabbvariant av resten :

Flädermousse:
    2 gelatinblad (jag rekommenderar ett halvt extra!)
    2 dl vispgrädde
    2 äggulor
    1/2 dl strösocker
    1/2 dl konc flädersaft (i hallonmoussen är det samma mängd silad hallonpuré)

Blötlägg gelatinet i kallt vatten.
    Vispa grädden ganska hårt.
    Vispa gulor och socker pösigt.
    Rör i saften men spara ca. 1 msk.
    Smält gelatinbladen tillsammans med den sparade saften (i mikro eller kastrull).
    Rör ner blandningen i äggsmeten.
    Vänd ner vispgrädden och låt stå svalt tills det börjat stelna något

I övrigt var det helt vanlig tårtbotten av sockerkakstyp och hallonmoussen görs exakt likadant som flädern. Dela sockerkakan i tre lager. Bred lite hallonsylt på nedersta bottnen och sen hallonmousse. Lägg på ett lager sockerkaka och sen flädermoussen. Överst sista lagret sockerkaka. Fodra med vispad grädde (om du använder marsipan) eller smörkräm (om du använder sockerpasta) och täck tårtan med marsipan/sockerpasta.

Smaklig spis! :)
  • hjgs

wiii super tack för tipset, här hemma hade vi snöat in på fläder i tårtan, jag har velat fram och tillbaka om jag ska göra den själv, igår var vi hos bagarn och det va tvär nej på fläder men nu ska det provbakas och så kanske det blir att göra tårtan själv.

• Gottblåbär

Jag var också inne helt på choklad så hitta jag ett recept (egentligen på en cheescake) men man kan ju göra om de till mousse tänkte jag. Då var de i botten en blandning mellan vaniljkräm och rabarberkompott (tårtbotten under och över såklart) och den var gudomligt god, och så var de jordgubbsceescake längst upp. Så tönkte ha jordgubbsmousse,kanske ska byta de mot fläder istället? Va tror ni, eller kanske ha jordgubb och fläder, eller blir de för mkt smaker kanske?

Va tror ni? 

• Future Mrs S

Åhh det låter supergott! Vi älskar fläder här och det känns lite som ödet nu att vi ska ha en tårta med fläder eftersom jag för första gången ever gjorde egen flädersaft för ett par veckor sedan som ligger i frysen :D

Men vi gillar ju choklad oxå, men vad tror ni om fläder och choklad ihop? :/ 

• Chicita

Flädermousse är jättegott i tårtor. Jag använder dock inte äggula i mina mousser utan gör dom ungefär som receptet ovan - men utan ägg då...
    Och inget socker... Moussen blir söt nog av saften tycker jag själv Glad

Grundreceptet för mousse är ju grädde och gelantin sen tillkommer smak. Och det kan man tillsätta i form av färska bär, sylt, saft, godis eller vad man nu är sugen på.

Jag kan tipsa om att baka tårtbottnarna på siktat dinkelmjöl också. Dels är det GI-sänkande om någon nu bryr sig om sånt när det gäller tårtor Tungan ute
    Men anledningen att jag gör det är för att det blir en stadig botten som är saftig och får en lite mustigare smak.
    Det blir inte lika sockersött som en sockerkaksbotten exempelvis. 

• hjgs
    Gottblåbär skrev 2011-07-20 10:00:02 följande:
    Jag var också inne helt på choklad så hitta jag ett recept (egentligen på en cheescake) men man kan ju göra om de till mousse tänkte jag. Då var de i botten en blandning mellan vaniljkräm och rabarberkompott (tårtbotten under och över såklart) och den var gudomligt god, och så var de jordgubbsceescake längst upp. Så tönkte ha jordgubbsmousse,kanske ska byta de mot fläder istället? Va tror ni, eller kanske ha jordgubb och fläder, eller blir de för mkt smaker kanske?

Va tror ni? 
    jag tror absolut att jordgubb och fläder funkar, vi tänkte då pröva att blanda. har köpt en liten mini mini form så jag kan göra typ två bitarstårtot för att exprimentera på :-P

vart lite nyfiken på ditt recept med rabarber och vanilj inget du vill dela med dig av
  • Chicita
    Future Mrs S skrev 2011-07-20 10:48:51 följande:
    Åhh det låter supergott! Vi älskar fläder här och det känns lite som ödet nu att vi ska ha en tårta med fläder eftersom jag för första gången ever gjorde egen flädersaft för ett par veckor sedan som ligger i frysen :D

Men vi gillar ju choklad oxå, men vad tror ni om fläder och choklad ihop? :/ 
    Jag tycker nog att du ska baka en liten provtårta med mousse (räcker ju med cupcake-storlek) och testa...
    Jag har gjort med chokladmousse och flädermousse och jag tyckte att det var något som inte riktigt stämde i smakerna, men mina kollegor blev helvilda och tyckte att det var bästa tårtan någonsin...
    Så det är nog högst individuellt. Och viktigast är ju att du och din blivande gillar smaken Glad 
  • Future Mrs S
    Chicita skrev 2011-07-20 11:38:36 följande:
    Jag tycker nog att du ska baka en liten provtårta med mousse (räcker ju med cupcake-storlek) och testa...
    Jag har gjort med chokladmousse och flädermousse och jag tyckte att det var något som inte riktigt stämde i smakerna, men mina kollegor blev helvilda och tyckte att det var bästa tårtan någonsin...
    Så det är nog högst individuellt. Och viktigast är ju att du och din blivande gillar smaken Glad 
    Kanske skulle göra det.. :) Kan du inte plz ge mig ditt recept på mousse lite mer utförligt? Alltså mäng och sådär, och lite tips på vad jag kan göra så kan jag provbaka sen ;)

M2b ja... han gillar bara kladdkaka ;D Brownie gillar han oxå men jag vill så gärna ha en våningstårta staplar liksom och det verkar för seg med sådana bottnar då :( 
  • Gwennie
    Gottblåbär skrev 2011-07-20 10:00:02 följande:

Va tror ni? 
    Jag tänkte faktiskt på kombinationen av rabarber och fläder när smakade på moussen. Kan nog bli en riktigt smaskig kombination!
Svar på tråden Tårttips till dig som bakar själv