• Bröllop201206

    Vilka saker tycker ni får kosta mer?

    Hej!


    svårt att komma på en bra rubrik, men....


    Det jag undrar över är, vilka saker ni tycker är viktigast och motiverat att lägga mer pengar på?


    tex. om vilka poster jag själv tycker är viktigast, å får kosta mer.


    Jag tycker att vigselringen får kosta mycket då jag ska använda den resten av mitt liv, min budget där är väl 30 000kr.


    Bröllopsresan tycker jag oxå får kosta lite mer.


    Brudbuketten kommer jag att välja en enklare variant, då jag tycker det e onödigt att lägga 2000kr på en brudbukett som jag ändå bara kommer att ha under en timmes vigsel.


    Klänningen har jag lagt en max-budget på 3000kr då jag inte tycker att det e motiverat att lägga 10 000-tals kr på en klänning att bara ha en dag.


    Tårtan kommer jag nog att välja en vanlig vit utan extra dekorationer,men jag har tänkt ha färska rosor på,


    Middag/festen blir väl 900kr per person, för tre-rätters,hyrt en gård som även är restaurang vardagar., men då jag tycker om mindre bröllop med närmsta familjen blir vi bara 20pers.


    Fotografering kommer jag att be en i min familj att fota porträttbilder i kyrkan och efteråt vid ett fint grönområde, med dagens systemkameror som de flesta har, tycker jag det e svårare att misslyckas med bra bilder än som i förr då man hade sämre kameror och inte kunde se direkt om korten blev bra eller inte.


    Hår och smink kommer jag att fixa själv, då jag är van vid det. Naglar kommer jag däremot att fixa akryl.


    Det här var lite om mina prioteringar.


    Vilka poster tycker/väljer ni får kosta mer än andra saker? Och ni som väljer att bjuda 80personer och har en budget på 80 000kr för midddag/festen, lägger ni mycket pengar på allt annat oxå? eller prioterar ni mindre då på andra poster/utgifter?


     

  • Svar på tråden Vilka saker tycker ni får kosta mer?
  • GeneralElectric
    Vi prioriterade:

    * vigseln! Den kostade inte mycket i pengar, men däremot i planeringstid. Vi ville ha en pampig och högtidlig vigsel med många olika inslag, och det fick vi.
    För den som vill ha ett fint och speciellt bröllop men inte har råd med en vräkig fest rekommenderar jag verkligen att lägga allt krut på vigseln, vare sig det är ett kyrkligt eller borgerligt bröllop. Några verkligt speciella inslag på vår vigsel -- som kyrkans brudkrona och en verkligt skicklig organist -- har inte kostat oss en krona men är vad folk minns.
    Kan också rekommendera att bjuda folk ”bara” till kyrkan. Många blev väldigt glada över att få komma (någon enstaka blev möjligen besviken över att inte ha blivit bjuden på middagen).

    * inbjudningarna. De kostade heller inte mycket i pengar (vi fick korten tryckta gratis av en bekant på ett tryckeri) men vi lade ner massor av tid på att planera texten, att texta kalligrafiskt, att hitta fina frimärken, att lacka med mera. Vigselprogrammen och menykorten lade vi också mycket tid på, tyvärr blev det ingen tid över till festprogrammet så det blev lite rudimentärt (men ändå fint).

    * antalet gäster – vi bjöd 200+ personer, och det blev ungefär 140 som kom till middagen. (Många fler enbart till kyrkan.)

    * maten – fyra rätter, dock av prisvärd cateringfirma (Paul Degen).

    * alkoholen – den ordnade vi själva, för att ha råd med mycket.

    * lokalen – vi valde en relativt billig (Långholmens folkhögskola) men det var ändå viktigt att den låg centralt i Stockholm och i en naturskön miljö. (Vi var inte beredda att ta gästerna till en förort vi inte själva hade anknytning till för att komma ner i pris.)

    * båt -- vi kostade på oss att hyra en båt för att transportera gästerna till Långholmen. Nu regnade det tyvärr och programmet var kraftigt försenat, så det blev inte riktigt den magiska upplevelse vi hade hoppats på, men ändå uppskattat.

    * fotografer -- vi hade två stycken proffsfotografer, i åtta respektive tretton timmar (cirka). Resultatet blev mycket bra (fast hade blivit bättre ifall vi hade haft tid att ge dem en bättre lista på de motiv vi förväntat oss, nu missades tyvärr en del).

    * flera arrangemang -- eftersom vi hade så många gäster insåg vi att vi inte skulle hinna träffa dem alla särskilt mycket. Men tack vare många kringaktiviteter (lysningsmottagning, två cocktailmottagningar, brunch med mera) blev det ändå ganska bra på den punkten. (De gäster som enbart kom på bröllopsfesten hann jag knappt ens hälsa på...) Våra respektive föräldrar ordnade mottagningarna, och gästerna fick betala brunchen själva, men vi prioriterade ändå att pyssla en hel med att fixa detta.

    * hår och blommor

    Eftersom tärnorna bjöd mig på att vi bodde tillsammans i en fin hotellsvit natten före bröllopet ville jag bjuda dem på att de skulle få håret fint uppsatt. Så jag prioriterade att anlita en skicklig hårstylist, som också fixade brudföljets blommor -- det blev jättefint!
    Jag trodde inte alls att det skulle vara så viktigt för mig med en fin brudbukett, men nu är jag väldigt glad över att vi satsade på en speciell sådan. Blommorna syns nämligen på så gott som alla bilder och sätter verkligen tonen! Vi har också torkat buketten, så den blir ett fint minne härhemma... (Den var förresten inte såååå dyr, tror den gick på 1 400:-.)

    Vi prioriterade inte direkt:

    * kläderna – vi hade fina kläder, men valde verkliga budgetlösningar för att komma ner i pris. Min klänning köpte jag t ex på rea för 1 700:-, och så använde jag skor jag redan hade.

    * ringarna -- jag ville inte ha någon dyr ring, utan en som jag ska kunna använda varje dag och som känns som ”jag”. M2B hittade en väldigt fin, som blev billig (i USA, förvisso).

    * bröllopsresa. Den skulle ju kunna kosta hur mycket som helst, men vi prioriterade att ha många gäster på festen, och ”bara” resa till våra familjers sommarstugor på smekmånad. Det blev jättebra! (Till saken hör dock att vi rest ihop en del utomlands under förlovningstiden.)

    * underhållning på festen -- hade varit kul med levande musik, men det fick räcka med Spotifylistor. (VI hade dock vänner som ställde upp – med att vara Spotify-DJ, som trubadur på båten, som stråkduett på ett cocktailparty etc – så vi har haft en hel del musikinslag ändå.)
  • mikita

    Här kommer vår "toppen och botten"- lista, ekonomiskt sett. Vi var ca 40 pers.

    För oss var ringarna den solklara 1:an. Dem ska vi ha resten av livet och vi ville ha något speciellt. 13000 kr.

    Makens kläder blev "uppflyttade" på prioriteringslistan. Dels för att han behåller sina kläder och kan anväda dem igen, plus att det under resans gång blev viktigt för honom att det skulle kännas helt rätt (från början ville han "bara ha en kostym", det ändrades när han började prova olika sorter och färger ;) ) 8000 kr.

    Lokalen. Vi ville ha en specifik lokal och den kostade en del. 4300 kr.

    Vad vi inte prioriterade lika mycket (ekonomiskt alltså, självklart ville vi att det också skulle blir bra, men vi valde mer ekonomiska alternativ):
    Hår och smink fixade min syster. Ca 100 kr totalt med hårspray, pärlor, hårnålar.

    Inbjudningskort och program gjorde vi själva och med hjälp av en scrappande kompis. Ca 200 kr för material.

    Bordsdekorationer. Dukar, vaser, ljuslyktor, pynt mm. Ca 500 kr

  • Mirjami

    Inget!

    Eller jo, fotograferingen! Men annars så kör vi rätt budget. Inte ens ringarna lade vi ut mycket på, detta då det är för oss vad de STÅR för hellre än vad de BESTÅR av som är viktigt. Jag sa till gubben att jag kan ta ur en tuggummiautomat om det är så. Blev titanringar med diamant på min ring.

    Bröllopsresan har vi inte ens bestämt än. Vi har barn och vi har bokat upp massa folk redan till bröllopet, att sedan boka upp hund- och/eller barnvakt en till två veckor till hade känts fel, plus att jag har begränsad semester i år då jag varit ledig pga planering emellanåt. Så vi tar det nästa sommar, troligtvis MED barnen då vi ändå är en familj!

    Men var vi åker är oklart så kostnaden... Ja det blir tveklöst den dyraste posten. Jag vill till Disneyworld i Florida och pussas med gubben i törnrosas slott ;)

  • Ciccci

    Jag har inte direkt en aning om vad vi kanske prioriterar men som det ser ut nu så har vi lagt mest pengar på MATEN.
    Min ring fick jag ärva av mamma och min blivandes man är en titanring..
    drickan kosta kanske 320€...

    Så jag TROR att maten är den stora boven, allt annat verkar vara ganska rimligt.
    FOTOGRAFEN kostar oss oxå 550€.
    Och TRUBADUREN 300€...

  • Pinkgrape

    Vi prioriterar vissa saker mer än andra, men det betyder inte att vi är villiga att spendera några stora summor på det ändå. Klart att det är roligt och viktigt med allt på bröllopsdagen, men det är trots allt bara EN dag i våra liv. Vi prioriterar andra delar av vårt liv också.

    Ja, ringarna sägs det ju att man ska ha hela livet och visst, det är många som har det. Vi känner dock oss själva och vi kommer nog vilja byta stil ett par gånger på dom också. Vi valde därför ett par ringar i silver, som vi tycker är jättefina, men det kommer inte kännas tungt att byta dom ifall vi skulle vilja om ett par år. Vi är inga ring-människor i vanliga fall, så risken finns att det blir likadant med dessa som förlovningsringarna. Min sitter inramad på väggen :P

    Fotograf, självklart vill vi kunna se tillbaka och minnas bröllopsdagen för resten av våra liv. Absolut, vi vill ha bilder på oss, gäster osv. Men nej, flera tusentals kronor på att fota en dag.. för oss är det inte värt pengarna. Vi har vänner och släktingar som är alldeles tillräckligt duktiga på att fota och vi vet att de kommer ta mängder med bilder.

    Kläder, det är viktigt för oss att känna oss fina, utan tvekan. Det är dock kläder som vi inte kommer använda speciellt ofta. När tar man på sig brudklänning igen? Klart, min blivande har användning för sin kostym fler gånger, men den kommer ju inte åka fram ens en gång i månaden. Kanske ett par gånger om håret, högst. En fin svart kostym från dressman för 1500kr dög gott och väl åt honom. Min klänning, ja, det blir en kinaklänning. (Tycker ni att det är ett högst olämpligt val, så får ni väl tycka det!)

    Solist valde vi att lägga lite pengar på, då vi hemskt gärna ville ha vacker sång i kyrkan och det kunde vi inte ordna på annat sätt än att betala. Vi kommer dock ha en kompis som spelar till på gitarr.

    Tårtan köper vi av min kusin som äger ett bageri och café, så där sparar vi några kronor. Middagen, ja återigen är det väl några här inne som kommer få hjärtsnörpen men, hör och häpna, vi valde kuvertavgift. Musik på kvällen, spotify, det duger gott när man vill svänga sina lurviga på småtimmarna.

    Dekorationer osv, blommor och dylikt. Ja, kyrkan är fin som den är. Tycker inte att den behöver utsmyckas alls. Festvåningen, som vi hyr av ett hotell, kostar 5000kr. De pengarna får vi av våra föräldrar. Det är det enda de "behöver" hjälpa till med. I det ingår dekorationer, blommor, ljus och sånt, dukning, servering och även städning. Det kändes som ett bra alternativ, för vi vill inte att vår familj ska behöva jobba häcken av sig med servering, städning och att vara hela kvällen före och hjälpa med dukning. Att hyra en annan lokal och sedan ordna med personal som gör det, blir betydligt dyrare.

    Bröllopsresa som många spenderar mycket pengar på går bort helt. Dels för att vi inte har tid, eller råd för den delen, men också för att det finns helt enkelt ingenstans vi vill åka. Jag är så flygrädd att jag måste ta lugnande för att kunna flyga och åkte vi iväg då, skulle jag bara gruva mig för resan hem sedan. Nej, vi väljer att ca 2 månader efter, när min blivande fyller år, göra som vi alltid gör och åka till grannstaden och sova på hotell och då slår vi på stort och bokar en extra natt :P

    Klart att vi också vill ha en speciell och fin bröllopsdag, men vi lägger inte ner all vår tid och energi och pengar på den saken. Vi vill ha hus och hund och fler barn också. Vi försöker spara de stora summorna till sådant, som varar längre än en dag.

    Alla prioriterar olika och har ju självklart olika förutsättningar också.


    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Mirjami
    Pinkgrape skrev 2011-07-07 09:26:22 följande:
    Vi prioriterar vissa saker mer än andra, men det betyder inte att vi är villiga att spendera några stora summor på det ändå. Klart att det är roligt och viktigt med allt på bröllopsdagen, men det är trots allt bara EN dag i våra liv. Vi prioriterar andra delar av vårt liv också.

    Ja, ringarna sägs det ju att man ska ha hela livet och visst, det är många som har det. Vi känner dock oss själva och vi kommer nog vilja byta stil ett par gånger på dom också. Vi valde därför ett par ringar i silver, som vi tycker är jättefina, men det kommer inte kännas tungt att byta dom ifall vi skulle vilja om ett par år. Vi är inga ring-människor i vanliga fall, så risken finns att det blir likadant med dessa som förlovningsringarna. Min sitter inramad på väggen :P

    Fotograf, självklart vill vi kunna se tillbaka och minnas bröllopsdagen för resten av våra liv. Absolut, vi vill ha bilder på oss, gäster osv. Men nej, flera tusentals kronor på att fota en dag.. för oss är det inte värt pengarna. Vi har vänner och släktingar som är alldeles tillräckligt duktiga på att fota och vi vet att de kommer ta mängder med bilder.

    Kläder, det är viktigt för oss att känna oss fina, utan tvekan. Det är dock kläder som vi inte kommer använda speciellt ofta. När tar man på sig brudklänning igen? Klart, min blivande har användning för sin kostym fler gånger, men den kommer ju inte åka fram ens en gång i månaden. Kanske ett par gånger om håret, högst. En fin svart kostym från dressman för 1500kr dög gott och väl åt honom. Min klänning, ja, det blir en kinaklänning. (Tycker ni att det är ett högst olämpligt val, så får ni väl tycka det!)

    Solist valde vi att lägga lite pengar på, då vi hemskt gärna ville ha vacker sång i kyrkan och det kunde vi inte ordna på annat sätt än att betala. Vi kommer dock ha en kompis som spelar till på gitarr.

    Tårtan köper vi av min kusin som äger ett bageri och café, så där sparar vi några kronor. Middagen, ja återigen är det väl några här inne som kommer få hjärtsnörpen men, hör och häpna, vi valde kuvertavgift. Musik på kvällen, spotify, det duger gott när man vill svänga sina lurviga på småtimmarna.

    Dekorationer osv, blommor och dylikt. Ja, kyrkan är fin som den är. Tycker inte att den behöver utsmyckas alls. Festvåningen, som vi hyr av ett hotell, kostar 5000kr. De pengarna får vi av våra föräldrar. Det är det enda de "behöver" hjälpa till med. I det ingår dekorationer, blommor, ljus och sånt, dukning, servering och även städning. Det kändes som ett bra alternativ, för vi vill inte att vår familj ska behöva jobba häcken av sig med servering, städning och att vara hela kvällen före och hjälpa med dukning. Att hyra en annan lokal och sedan ordna med personal som gör det, blir betydligt dyrare.

    Bröllopsresa som många spenderar mycket pengar på går bort helt. Dels för att vi inte har tid, eller råd för den delen, men också för att det finns helt enkelt ingenstans vi vill åka. Jag är så flygrädd att jag måste ta lugnande för att kunna flyga och åkte vi iväg då, skulle jag bara gruva mig för resan hem sedan. Nej, vi väljer att ca 2 månader efter, när min blivande fyller år, göra som vi alltid gör och åka till grannstaden och sova på hotell och då slår vi på stort och bokar en extra natt :P

    Klart att vi också vill ha en speciell och fin bröllopsdag, men vi lägger inte ner all vår tid och energi och pengar på den saken. Vi vill ha hus och hund och fler barn också. Vi försöker spara de stora summorna till sådant, som varar längre än en dag.

    Alla prioriterar olika och har ju självklart olika förutsättningar också.
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
    Du låter som mig i mångt och mycket. Jag köpte Kinaklänning med, hade då inte en tanke på moralen kring det, tänkte inte på det alls utan har uppmärksammats senare på moralen kring det. Men då hängde den redan hemma. Vår festlokal är en bygdegård, mycket vacker och äldre stil på inredningen, kyrkan URFIN så den smyckas inte ett dugg!
    Dekorationer har jag köpt second hand och på rea.
    Några vänners syskon som är erfarna inom servering serverar billigt och städning utnyttjar vi RUT på, kostar ca 500 kr så det inte ens tar 3 timmar att städa efter bröllop i lokalen enligt städfirman som gjort det många gånger förr.

    Tårta gör jag själv och likaså cupcakes (tvåbitarstårta till mig och gubben bara) med frosting i färgtemat. Dessa förbereds innan då de helst ska stå någon dag för att gosa till sig med smakerna.

    Dekorering av lokalen dagen innan och dukning: Det gör jag till en familjefest med lite mat och skoj.

    Solist i kyrkan är enkompis kille och hans musiklärling, några hundralappar tar de, mest för bensinen.

    Gubbens kinakostym var för liten så hans blev också från Dressman. Han är värsta dealern så han fick skjorta och strumpor på köpet!

    Våra ringar- Titan med diamant i min, med gravyr knappt 1300 kr!

    Och fotograf- En vän som är duktig, har dock ej satt något pris än. Men han deltar som gäst i.o.m att middagen börjar med och därefter får gästerna fota baken av sig om de vill. Fotografen skall ta "checkliste-bilderna", som fina bilder på oss i det fria, ringarna, klänning och detaljer, hår, dekorationer och sånt.

    Musiken på festen- Tro det eller ej, men Spotify! En mingellista, en vals, en lista dansmusik och en med festmusik. Och endast toastparet har tillgång till utrymmet med datorn!

    Maten är dyr och alkoholen likaså dock, det är halva totala budgeten bara där. Men det var egentligen det enda vi sa om vår bröllopsdag, att när vi gifter oss vill vi bjuda på mat och sprit (ej hemligt eller litet bröllop heller)! Ha ha, och så blir det!
  • baby freeze
    LisaEleonor skrev 2011-07-06 20:36:23 följande:
    Vi har valt att lägga mycket pengar på mina bröllopssmycken. En guldsmed gör smycken som ska passa ringarna vi har. Örhängen, armband och halsband kommer kosta lite mer än 5000 kr. Då kostar min vigselring 7000 kr och min klänning runt 5000 kr. Så smyckena är väldigt mycket pengar för oss, jag brukar annars handla smycken på glitter.

    Men vi tänker så att smyckena är något jag har kvar resten av livet. Kan vara något speciellt att ha på sig varje bröllopsdag och så.
    Hihi, vad roligt att vi prioriterar helt tvärtemot!
  • 120530

    Här kommer mina prioriteringar:


    Förlovnings och vigselring: är högt prioriterade. Vill se den varje dag för resten av mitt liv och bli gladGlad Budget sammanlagt:50 000   

    Bröllopsresan: hög prioritering. Vi älskar att resa men gör det sällan, heller få underbara resor än många korta. Budget 35000 exclusive fickpengar.

    Brudbuketten: Låg prioritering. Är inte så intresserad av blommar och kommer bara använda den en kort stund. Budget: 500kr

    Klänningen: Mitt emellan antar jag. Vill känna mig vackrare än någonsin men vill heller inte lägga allt för mycket på "ett engångsplagg". Budgett: 8000kr

    Tårtan: Också mitt emellan. Kommer ha porttionsbitar med enkel utsmyckning. 55 kr biten = ca 2200kr

    Middag med vin: Högsta prio! Femrätters med tillhörande vinpaket för 1300kr kuvertet. Vi och våra vänner/familjer är alla väldigt mat och vinintresserade.

    Festen: Hög prio. Har hyrt en jättefin och mysig restaurang som också fixar maten. Etermiddagen bjuder vi på vin, öl och irish coffe. Svårbedömd budget, vi får se var det landar men tror inte folk dricker så mycket efter champange och sedan femrätters vinpaket.

    Musik: Medel prioritet. Skall ha en solist som sjunger två låtar under vigseln. Under middagen ordnar restaurangen bakgrundmusik och till dansen blir det spotify. Alltså inget band. Ca 1000 kr.

    Fotografering: Hög prio då det är ett av få bestående minnen man har kvar. Vi har hyrt en jätteduktig fotogran som bla vunnit SM i porträttfotografering. 5500 kr ex. foton och förstoringar

    Hår: Hög prio. Hos frisör ca 2000kr, sedan lägger jag en del pengar på det innan med färgning, klippning och inpackingar.

    Smink: Sminkös 1000kr

    Naglar: Vill jag fixa men har aldrig gjort det förrut. Gissar ca 800kr.

    Vi har ett litet bröllop med ca 40 gäster. Vi har resnonerat som så att vi verklogen vill satsa på att ge våra närmaste en underbar kväll, men offrar då moster Agda 87 som vi aldrig umgås med

  • Mini2011

    Vi har prioriterat:

    Festen - vi ville kunna bjuda vänner och släkt och det landade på ca 100 personer. VI kommer vara på en restaurang som fixar allt, så fest/middagsposten är den absolut största i budgeten. Ca 100.000

    Ringar - inga jättesummor, men ändå prioriterat. Ca 10.000

    Fotograf - har anlitat en fotograf som är med oss hela dagen och stora delar av kvällen. Vi älskar foton och att fotografera, därför var det här viktigt för oss. Ca. 9.000

    Smekmånaden - vi åker på en tre veckors resa direkt efter bröllopet. Vi älskar att resa och det här blir årets långresa. Ca. 70.000 (exkl. mat) 

  • Nikeh

    På ett ungefär har vi gjort dessa prioriteringar: 


    Min klänning (och eg hela min outfit): det fick kosta vad det kostade, typ... Glad Tror att hela min outfit (inklusive smycken, men inte ringen) kanske hamnade på runt 20 000 kr.

    Maten (och även dryck): Vet inte riktigt vad det kommer landa på ännu, min blivande har mer koll på det.

    Bröllopsresan, som går till Venedig. 
    Vissa saker har kostat mer och andra mindre. Vi har väl försökt gjort kloka (för oss) val, kompromissat där det känts ok utan att vi för den saken skull har behövt känna oss "snuvade på konfekten". Om man nu kan skriva så... ObestämdGlad
  • martinaGr

    Vi gifte oss i hemlighet, endast våra familjer närvarade. Vi satsade extra på dryck. Det finns väl inget tristare än fester när man inte får dricka gott och mycket? 

    Vi lade oxå en rejäl slant på fotografen. Kunde säkert hittat någon billigare men bliderna blev bra...

Svar på tråden Vilka saker tycker ni får kosta mer?